Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@02:30:55 GMT

دانشجویان در پی استاد راهنما!

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۱۷۵۶۸

دانشجویان در پی استاد راهنما!

اگر چه این روزها در مورد توسعه آموزش عالی و ماموریت مداری دانشگاه ها صحبت می شود اما در استان هایی مانند خراسان شمالی با وجود توسعه کمی به افزایش تعداد استادان کم توجهی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از«دانشجویان بیدار»اگر چه این روزها در مورد توسعه آموزش عالی و ماموریت مداری دانشگاه ها صحبت می شود اما در استان هایی مانند خراسان شمالی با وجود توسعه کمی به افزایش تعداد استادان کم توجهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش رشته های ارشد و دکترا در استان اکنون مشکل دیگری که برای دانشجویان پیش آمده است،کمبود استاد راهنما برای دفاع از پایان نامه هایی است که در نوبت مانده است.

کد خالی

یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد استان که به گفته خود 3 ترم است که واحد پایان نامه اش را تمدید می کند، می گوید: ترم سوم که باید انتخاب واحد می کردم تازه متوجه شدم که از 2 ماه قبل از انتخاب واحد، باید یکی از استادان را به عنوان استاد راهنما انتخاب می کردم و در صورت خالی بودن کد وی مجاز به انتخاب واحد پایان نامه می شدم.وی ادامه می‌دهد: در آن لحظه، موضوع پایان نامه دیگر برایم مهم نبود و فقط می خواستم قبل از اتمام زمان انتخاب واحد یک استاد را با کد خالی پیدا کنم اما نتوانستم و بعد از 2 ترم استاد مربوطه، طرحم را پذیرفت.

بالا بودن ظرفیت پذیرش

یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی پیام نور به افزایش ورودی های کارشناسی ارشد در سال های اخیر اشاره می کند و اظهارمی دارد: به تناسب دانشجویان تعداد استادان افزایش نیافته است. طبری می افزاید: دانشگاه در یک رشته مقطع کارشناسی ارشد تعداد زیادی دانشجو می پذیرد و دانشجو پس از پایان تحصیلات باید منتظر بماند تا هر زمان که کد استادی خالی شد به وی معرفی شود. وی می گوید: گاهی دیده شده که بدون کمک استاد راهنما دانشجو طرح را انتخاب می کند و پایان نامه می نویسد و این کار و انتخاب موضوع و نوشتن طرح بدون آگاهی و کمک استاد راهنما برای تمام دانشجویان مشکل ساز بوده و هست.

تخصص غیر مرتبط

دانشجوی دیگری که به تازگی از پایان نامه اش دفاع کرده است، عنوان می کند: نبود برنامه ریزی مناسب موجب پایین آمدن سطح کیفیت تحصیلات تکمیلی می شود. او با اشاره به تجربه ای که در این مورد دارد بیان می کند: به علت پر بودن ظرفیت استاد راهنمای رشته تحصیلی مان که در گروه علوم انسانی است مجبور شدم با استاد یکی از رشته های تقریبا مرتبط واحد پایان نامه را انتخاب کنم که کیفیت را کاهش می دهد. وی می گوید: گویا فقط افزایش رشته های تحصیلی اهمیت دارد و همین موضوع موجب رواج مدرک گرایی در دانشگاه ها شده است.

استاد راهنما در استانی دیگر!

در همین رابطه یک دانشجوی دیگر تصریح می کند: از آن جایی که جزو اولین ورودی های رشته مان بودیم مدیر گروه حساسیت بسیاری روی موضوع پایان نامه ها داشت اما از سوی دیگر تعداد استادان راهنما کم بود، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان مجبور شدند برای انتخاب استاد راهنما به استان های مجاور مراجعه و از استادان راهنمای آن دانشگاه ها استفاده کنند.

یک دانشجوی دیگر با اعتقاد به این که دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در استان می توانند با ارائه راهکار های منطقی برای بهبود و کیفیت دادن به پایان نامه ها برنامه ریزی کنند، می گوید: در برخی از دانشگاه های تهران دانشجویان با توجه به این که پژوهش محور یا آموزش محور باشند، می توانند در انتخاب پایان نامه آزاد باشند.وی ادامه می دهد: یعنی الزامی به گذراندن پایان نامه نیست و به جای آن می توانند چند واحد درسی بگذرانند، به این ترتیب با مشکل کمبود استاد مواجه نمی شوند و کیفیت پایان نامه ها هم پایین نمی آید.

وی یکی دیگر از مهم ترین مشکلات پایان نامه ها را محدودیت وقت و زمان استاد راهنما می داند و می گوید: استادان با توجه به برنامه درسی که برای شان تدوین شده است برای رسیدگی به پایان نامه ها فرصت چندانی ندارند، از طرف دیگر طبق بخشنامه های آموزشی سقف تعریف شده ای برای استادان تعیین کرده اند تا استاد راهنمای پایان نامه ها باشند. البته این تعداد با توجه به مرتبه استادیاری، دانشیاری و استادی فرق می کند. واضح است که با این شرایط وقت چندانی برای استاد باقی نمی ماند تا پاسخگوی دانشجویان باشد.

رقیب یا همکار؟

یکی از مدرسان دانشگاه های استان با بیان این که در سال های اخیر، کیفیت پایان نامه نویسی در مقطع کارشناسی ارشد سیر صعودی دارد، خاطر نشان می کند: کیفیت پایان نامه‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می کند ولی در مجموع با توجه به محدودیت های موجود در انتخاب استاد راهنما و حتی محدود بودن زمان برای دفاع، دانشجویان چندان نمی توانند روی کیفیت مطالب و موضوعات کار کنند. رباطی با اشاره به این که از دیگر مشکلات پایان نامه نویسی، کمبود وقت استادان راهنما و مشاور برای راهنمایی و مشاوره دانشجویان است، اظهار می کند: متاسفانه در دانشگاه های استان، پذیرش پایان نامه بیشتر، نشان از توانمندی استاد نسبت به استادان دیگر عنوان می شود، بنابراین استادان برای جذب دانشجوی بیشتر با هم به رقابت می پردازند و در این بین به چیزی که کمتر توجه می شود، تخصص استاد است.

به فکر دانشجو هستیم

در این میان، رئیس یکی از دانشگاه های استان به این نکته اشاره می کند که در بسیاری از رشته هایی که در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داشته ایم استاد مازاد هم داریم. او عنوان می کند: متقاضی در برخی از رشته ها نسبت به قبل کمتر شده است.

وی با بیان این که در رشته هایی که عضو هیئت علمی کمتری داریم از استادان مدعو برای راهنمایی پایان نامه ها استفاده می شود، می گوید: تنها مشکلی که وجود دارد این است که از زمانی که پایان نامه کد می‌گیرد بعد از 6 ماه دانشجو مجاز به دفاع است، یعنی اگر 15 اسفند تصویب شد دانشجو می تواند 15 شهریور دفاع کند، ولی در بیشتر مواقع دانشجویان این کار را به 15 فروردین ماه هر سال موکول می کنند و از این غافل می شوند که اگر 15 فروردین کد بگیرند 15 مهر می توانند از پایان نامه شان دفاع کنند و با این سهل انگاری قانون ایجاب می کند که شهریه ترم مهر را هم پرداخت کنند، اگر چه فقط 15 روز از آن گذشته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم به گوش می‌رسد

احمد شعبانی‌راد پژوهشگر حکمرانی و فلسفه و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به خیزش سراسری دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم غزه و اعلام برائت از جنایات رژیم کودک‌کُش صهیونیستی اظهار کرد: بازداشت گسترده و ضرب و شتم دانشجویان و استادان معترض دانشگاه‌های آمریکا بار دیگر نشان داد دفاع لیبرالیسم از آزادی بیان پوشالی و دروغین است.

وی اضافه کرد: این روز‌ها که برخورد با معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی در آمریکا به‌خصوص دانشگاه‌های آن به اوج خود رسیده و پلیس آمریکا از ابزار‌های گوناگون برای سرکوب خیزش دانشجویان استفاده می‌کند از هر زمان دیگری روشن‌تر شده که نظام سلطه به‌خصوص آمریکا در موضوع آزادی بیان دچار دوگانگی و تضاد جدی است و هرکجا که منافع غرب تهدید شود شعار‌ها و ادعا‌ها تغییر جهت پیدا می‌کند.

پژوهشگر حکمرانی و فلسفه یادآور شد: دولت آمریکا با شدید‌ترین و وحشیانه‌ترین روش‌ها ندای انسان‌دوستی دانشجویان و استادان دانشگاه را سرکوب می‌کند و دنبال بستن دهان دانشجویان معترضی است که فریاد اعتراضی آنها به گوش جهانیان رسیده است.

شعبانی‌راد متذکر شد: این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری حمایت دولت آمریکا از جنایات رژیم کودک‌کُش صهیونیستی نمایان شده و وجدان‌های بیدار، سکوتشان را شکسته‌اند و با ضرب و شتم فریاد‌ها را نمی‌توانند سرکوب کنند.

وی تأکید کرد: صهیونیسم دیگر در بین جهانیان آبرویی ندارد و باید موجودیت رژیم جعلی و فاسد صهیونیستی را رو به زوال دانست، همانگونه که این مولود نامشروع لیبرالیسم در آستانه فروپاشی است، صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم هم شنیده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان خوزستانی از اعتراضات ضد صیهونیستی در دانشگاه های آمریکا+فیلم
  • حمایت دانشجویان و استادان دانشگاه میبد از ملت مظلوم غزه
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • صدای شکسته شدن استخوان‌های لیبرالیسم و نئولیبرالیسم به گوش می‌رسد
  • حمایت دانشگاهیان مشهد از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان
  • حمایت دانشجویان خوزستانی ازاعتراض دانشجویی درآمریکا ضد صهیونیست
  • حمایت دانشگاهیان خورستان از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • ادامه سرکوب و اخراج استادان و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا