Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:50:24 GMT

بازخواني يک مصيبت؛ ايران سوگوارِ روح خدا

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۴۰۸۱۴

خبرگزاري آريا - بيست و هشتمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) بهانه‌اي است براي بازخواني اتفاقات رخ‌داده در چند روز رحلت، تشييع و انتخاب جانشين بنيان‌گذار کبير انقلاب؛ روزهايي که ايران سوگوار روح خدا بود.

به گزارش مشرق؛ صبح 14 خرداد بود، همه مردم مضطرب و نگران پير جماران، پيگير اخبار امام امت از طريق راديو، تلويزيون و روزنامه‌ها بودند و مثل هميشه اخبار راديو را گوش مي‌دادند، که محمدرضا حياتي، گوينده راديو و تلويزيون، ساعت 7 صبح، با بغضي در گلو اعلام کرد: «بسم‌الله الرحمن الرحيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انا لله و انا اليه راجعون. روح بلند رهبر کبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) به ملکوت اعلا پيوست.»
اين گوينده راديو و تلويزيون در گفتگويي در 12 خرداد 91 گفته بود: آن حادثه تأسف‌آور روز 14 خرداد سال 1368 هرگز براي من فراموش‌شدني نيست، رحلت امام حادثه بزرگي بود و من هم گوينده باسابقه و کهنه‌کاري نبودم، فردي بودم که به‌عنوان يک گوينده، زياد به من بها نمي‌دادند، حدود 6 سال سابقه کار در راديو و تلويزيون داشتم، اگرچه اکثر خبرهاي دوران جنگ و دفاع مقدس را من اعلام مي‌کردم، اما گويندگان پيشکسوت ديگري هم براي اعلام خبرهاي مهم بودند اما اين خواست خدا بود که اعلام خبر ارتحال امام نصيب من بشود و گوينده آن خبر من باشم.
حياتي نمي‌دانست بغضي که در گلوي وي بود چگونه در عرض چند ثانيه به سراسر ايران منتقل شد، بغض از دست دادن پدري مهربان، امامي استوار، قدرتمند با روحي پرفتوح و عظيم سراسر کشور را فراگرفت، پدر و مادرها گريه و زاري سر دادند، بچه‌ها غم و اندوه را با تمام وجود لمس کردند، گويي ايران يتيم شده بود، روزنامه‌ها و رسانه‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نبودند و علاوه بر غم و اندوه، در بهت فرورفته بودند.
ايران غرق در اندوه و ماتم
دراين‌بين، روزنامه‌هاي 14 خرداد تيترهاي مختلف و سراسر غم و اندوهي داشتند، « کيهان» با تيتر «جهان اسلام در سوگ امام خميني» سعي در بيان عمق غم و اندوه ملت مسلمان جهان در فراق يار داشت، آري، همه آزاديخواهان جهان و مبارزان با استکبار جهاني و مظلومان و محرومان و مستضعفين ماتم‌زده شدند.

« اطلاعات» نيز تيتر «امام خميني به ملکوت اعلي پيوست» را با خط درشت و يک تصوير از امام راحل در صفحه اول قرار داد.
روزنامه «جمهوري اسلامي» نيز از تصوير غم و اندوه بازنماند و با تيتر «روح بلند امام به ملکوت اعلي پيوست» به تشريح اين خبر حزن‌انگيز پرداخت، اين عکس‌العمل‌ها محدود به داخل کشور نمي‌شد، ژاپن تايمز نيز در مقاله‌اي با عنوان « رحلت يک ابرمرد» امام خميني را شخصي خواند که دنياي اسلام را به لرزه درآورد و هر دو ابرقدرت را به مبارزه طلبيد.
تلويزيون چکسلواکي سابق نيز در روز چهاردهم خردادماه 68، خبر ضايعه جبران‌ناپذير ارتحال حضرت امام خميني را به‌عنوان «فاجعه‌اي عظيم» اعلام کرد.

خبرگزاري آلمان نيز اعلام کرد: «امروز اکثر شيعيان جهان براي درگذشت مردي که او را مسيح قرن بيستم مي‌دانند عزاداري مي‌کنند.» ، راديو مسکو نيز گفت: «انساني چشم از جهان فروبست که مردم ايران را براي پيکار عليه حکومت سلطنتي برانگيخت و به سلطنت دو هزار و پانصدساله ايران خاتمه داد.»
در کشور و کف خيابان‌ها، اما عاشورايي برپاشده بود، مردم بر سر و سينه مي‌زدند، عده‌اي با شنيدن خبر رحلت امام، از شهرستان‌ها راهي تهران شدند، ايران سراسر مبهوت و ماتم‌زده رحلت مردي بود که مسلمين و آزاديخواهان جهان را رهبري مي‌کرد.
ساعت‌ها مقابل تلويزيون اشک مي‌ريختم
يکي از اساتيد بازنشسته دانشگاه در مورد حال و هواي خود و مردم بعد از رحلت امام خميني(ره) به خبرنگار مهر گفت: مردم براي شرکت در مراسم وداع با پير جماران به‌سوي مصلاي تهران حرکت کردند، چشم‌ها اشک‌بار و غم و غصه بر همه مستولي شده بود.
وي ادامه داد: من ساعت‌ها مقابل تلويزيون نشسته بودم و اشک مي‌ريختم، منتظر بودم تا کسي در تلويزيون و يا راديو اعلام کند که خبر رحلت امام دروغ است، کسي تکذيب کند و يا بگويند امام جاني دوباره يافته است، اما اين اتفاق هرگز نيفتد.

فاطمه تاجيک اضافه کرد: قبل از اعلام خبر رحلت امام(ره) راديو دائماً قرآن پخش مي‌کرد و همين امر موجب نگراني من شده بود، چرا اين‌قدر قرآن، چه شده است، رحلت امام بدترين خبري بود که در شرايط آن روز به اين ملت مي‌توانست داده شود.
سراسر کشور تا پايان هفته تعطيل شد و علاوه بر آن 40 روز عزاي عمومي در کشور اعلام شد، گويي گرد غم و اندوه بر کشور پاشيده بودند.
بالگرد حامل پيکر امام نتوانست فرود آيد
مردم در پي زمان تشييع و تدفين امام(ره) بودند، بالاخره زمان تشييع اعلام شد، همه به تهران آمده بودند، قرار بود وداع ملت صبور ايران با امام بزرگوار صورت بگيرد و سپس مراسم تدفين برگزار شود، همه مردم براي وداع به مصلا آمده بودند.
سام توکلي جعفري که زمان ارتحال امام(ره) 8 سال بيشتر نداشت و به همراه پدر و مادر خود براي وداع با بنيان‌گذار جمهوري اسلامي به مصلا رفته بود، در گفتگو با مهر شور و هيجان موجود در مراسم وداع را با ديدگاه بچه‌گانه خود توصيف کرد و افزود: مادرم مرتباً گريه مي‌کرد، پدرم او را تسلي مي‌داد، مصلا پر از جمعيت بود، مردم قصد بازگشت نداشتند، همه منتظر امام خود بودند، بالگرد حامل پيکر مطهر امام به‌قصد انتقال امام در جايگاه طراحي‌شده قصد فرود داشت.
وي اضافه کرد: عزاداران با نزديک شدن بالگرد جلو رفتند، بسياري از مردم پايه‌هاي بالگرد را گرفتند، بالگرد با مشاهده اين جمعيت عظيم و رعايت مسائل ايمني از فرود پشيمان شد و قصد اوج گرفتن داشت ولي جمعيت زيادي که بالگرد را گرفته بودند اين امکان را از آن سلب مي‌کردند، بالاخره عزاداران به عقب هدايت‌شده و مکان فرود بالگرد مهيا شد و بالگرد حامل پيکر امام(ره) به زمين نشست و پيکر مطهر امام را به جايگاه وداع مردمي حمل کردند.

محمد مهمان‌دوست، از شاهدان عيني مراسم وداع با پيکر امام خميني(ره) گفت: به عقيده من، علي‌رغم اين‌که راديو، تلويزيون و چند روزنامه تنها منابع اطلاع‌رساني رسمي در کشور بودند اما اطلاع‌رساني بسيار خوبي انجام شد، در ايام تعطيلات رسمي کشور براي ارتحال امام، روزنامه‌هاي رسمي چاپ مي‌شدند تا پاسخگوي سؤالات موجود در بين افکار عمومي و نيز روايت دقيق حضور پرشور و حماسي مردم در وداع با رهبر امت باشند.
اما بعد از رحلت امام همچنان سرخط رسانه‌ها در اختيار اخبار روح خدا بود. روزنامه « ابرار» در شماره چهارشنبه 19 خرداد از شعر عارفانه‌اي خبر داد و از آن به‌عنوان هديه عارفانه به عاشقان امام خميني نام برد که به ميليون‌ها عزادار هديه شده است و اين شعر، همان شعر معروف عرفاني « من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم، چشم بيمـار تـو را ديـدم و بيمار شدم» بود.
اين شعر را سيداحمد خميني يادگار امام (ره) در اختيار رسانه‌ها قرار داده بود.

«جمهوري اسلامي» در توصيف حضور پرشور مردم در وداع با خميني کبير در 16 خردادماه تيتر «امت با راه امام تجديد بيعت و با پيکر پاکش وداع کرد» و تيتر « امت در تشييع امام قيام کرد» در 17 خرداد را همراه با تصويري از حضور مردم عزادار در وداع با رهبر خود انتخاب کرد.
اين روزنامه جمعيت حاضر در باشکوه‌ترين مراسم تشييع جهان را 10 ميليون نفر تخمين زد، از سويي با بيان جمله « راه ما، راه امام خميني است و در اين راه با همه قدرت و قاطعيت حرکت خواهيم کرد» از مقام معظم رهبري، سعي در مديريت نگراني، مردم در مورد سرنوشت انقلاب اسلامي داشت.

دنيا با مشاهده مراسم وداع با امام حيرت‌زده شد
آيت‌الله سيد مرتضي محمودي گلپايگاني، باسابقه‌ترين امام‌جمعه کشور در مورد حضور جمع کثيري از مردم ايران در مراسم وداع با امام خميني(ره) گفت: حضور مردم، جايگاه امام عزيز در دل ملت ايران را به دوست و دشمن نشان داد، همه دنيا با ديدن اين مراسم وداع حيرت کرده و به عمق عشق و علاقه مردمي به امام عظيم الشان پي بردند.
اروپايي‌ها و ديگر کشورهاي جهان نيز نسبت به حضور مردم در وداع با امام عظيم الشان واکنش نشان دادند، خبرگزاري فرانسه با بيان اين‌که «تهران از زمان اولين روزهاي انقلاب تاکنون چنين جمعيت عظيمي را به خود نديده است» نسبت به پوشش خبري حضور پرشور مردمي در مراسم وداع با امام امت اقدام کرد، کانال دوم « آي. تي. ان» مراسم وداع با امام را بزرگ‌ترين تشييع‌جنازه‌اي ناميد که تاکنون ديده‌شده است.

تلويزيون فرانسه زبان بلژيک در روز شانزدهم خردادماه ضمن پخش خبر مراسم تدفين امام خميني اضافه کرد «ازدحام جمعيت در تهران بي‌سابقه بود و سعي مردم براي دسترسي به تابوت به حدي بود که موجب تأخير در تدفين گرديد.»
طبق گفته روزنامه « اکونوميست» عظمت مراسم سوگواري توده‌هاي ايراني در غم فقدان رهبرشان نشان داد که جمهوري اسلامي رژيمي پايدار است.
ملت در ادامه مسير امام راحل ثابت‌قدم و مصمم هستند
پاپ، در مورد حضور ميليوني مردم ايران اسلامي سر تعظيم فرود آورده و اعلام کرد: بايد درباره آنچه آيت‌الله خميني در کشورش و در بخش وسيعي از جهان انجام داده با احترام عظيم و تفکري عميق اظهارنظر کرد.
روز 15 خرداد 68 در سريلانکا و نيز نزد شيعيان پاکستان به احترام بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران عزاي عمومي اعلام شد، در تايلند، فيليپين، برونئي، مالزي، اندونزي، چين، کره جنوبي، ژاپن و بسياري از کشورهاي ديگر آسيايي مراسم عزاداري براي رهبر فقيد انقلاب اسلامي برگزار شد.
در اروپا نيز کشورهاي آلمان غربي سابق، دانمارک، بلژيک، هلند، انگلستان، فرانسه و بسياري ديگر از کشورهاي جهان مراسم عزاداري امام(ره) را برگزار کردند.
پس از برگزاري مراسم وداع باشکوه با امام، همه دنيا به‌خوبي فهميدند اين ملت در ادامه مسير امام راحل ثابت‌قدم و مصمم است و انتخاب سريع و بدون حاشيه رهبر معظم انقلاب سبب شد تا همه جهانيان به پايه‌گذاري بي‌عيب و نقص انقلاب اسلامي اذعان کردند.
اقدام سريع مجلس خبرگان در انتخاب رهبري قابل‌تقدير است
«کتاب يادها - 13، ص 424» به نقل از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني(ره) ، مي‌نويسد: «قرار شد خبر فوت را قدري ديرتر اعلام کنيم تا خبرگان به تهران بيايند و رهبر انتخاب شود و دوباره به شهرستان برگردند، صبح فردا جلسه خبرگان آغاز شد. وصيت‌نامه را آورديم. آقا نوشته بود به ترتيب احمد آقا، رئيس‌جمهور، رئيس مجلس، رئيس ديوان عالي کشور يا يکي از اعضاي شوراي نگهبان وصيت‌نامه را براي مردم بخواند. احمدآقا آمادگي نداشت، آيت‌الله خامنه‌اي آن را خواند، حدود دو ساعت‌ و نيم طول کشيد، ظهر شد، نماز خوانديم. عصر دوباره جلسه گذاشتيم. بعضي طرفدار رهبري شورايي و بعضي طرفدار رهبري فردي بودند، اسامي مختلفي هم مطرح شد، آيت‌الله خامنه‌اي گزينه اصلي بود، يک نفر دستش را برد بالا براي مخالفت، کلي هم حرف زد و دليل آورد، اعضاء نپذيرفتند و همان آقاي مخالف انتخاب شد براي رهبري انقلاب.»

رئيس ستاد 14 و 15 خرداد استان تهران، در در اين خصوص اظهار داشت: پايه‌هاي انقلاب اسلامي بر اساس حضور مردم گذاشته‌شده و قدرت گرفته است، عملکرد سريع و باذکاوت مجلس خبرگان رهبري در انتخاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به‌عنوان جانشين خلف امام خميني(ره) قابل‌تقدير است و به برخي افراد که فکر مي‌کردند اين انقلاب به شخص امام وابسته بوده و با رحلت ايشان از هم مي‌پاشد، نشان داد که انقلاب اسلامي، يکي از مترقي‌ترين نظام‌هاي حکومتي دنيا است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محسن محمودي اضافه کرد: حضور پرشور مردم در اولين نماز جمعه تهران پس از رحلت امام(ره) به امامت مقام معظم رهبري، بيعتي با عظمت با جانشين خلف ايشان بود.
امام‌جمعه موقت ورامين همچنين به نقش امام خميني(ره) در پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: حرکت امام تمام نظريه‌هاي غربي را به هم ريخت و ايشان بنيان‌گذار نظام اسلامي مبتني بر نظريه ولايت‌فقيه شد و تمام سياستمداران را در اعجاب فرو برد.
رئيس ستاد 14 و 15 خرداد استان تهران گفت: امام به ما حق حيات داد، بايد ياد آن مرد را براي هميشه زنده نگه‌داريم و فرهنگ اسلام را به نسل حاضر منتقل سازيم.
وي گفت: وصيت‌نامه امام هم بسيار مهم است، بايد وصيت‌نامه امام را مرور کنيم و چه خوب است در اين ايام در مساجد و محافل فرازهايي از وصيت‌نامه امام قرائت شود، خودمان و جوانان عزيزمان از اين راه نوراني فاصله نگيرند.
محمودي سپس به مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در حرم ايشان اشاره کرد و گفت: با حضور در مراسم و برنامه‌هاي 14 خرداد به‌خصوص مراسم حرم مطهر امام که عصر روز يکشنبه با سخنراني مقام معظم رهبري برگزار مي‌شود، با امام راحل تجديدعهد خواهيم کرد.
امروز که نزديک به 3 دهه از ارتحال امام خميني(ره) و 4 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و نهالي که امام عزيز غرس کرد با باغباني شايسته مقام معظم رهبري، هرروز قدرتمندتر از روز قبل به مسير خود ادامه مي‌دهد، بهتر از هرروز ديگر مي‌توانيم پاسخ عارفانه امام خامنه‌اي «تو که خود خال لبي از چه گرفتار شدي؛ تو طبيب همه‌اي از چه تو بيمار شدي» به غزل امام راحل را درک کنيم.
اکنون همه آماده هستيم تا براي بيست و هشتمين سال متوالي با جانشين خلف امام راحل تجديد بيعت کرده و استوارتر از هميشه، راه امام عزيز خود را ادامه دهيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۴۰۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟

عروس ارشد امام در خاطراتی از همسرش شهید آیت الله مصطفی خمینی گفته بود: آقا مصطفی اصلاً از وضعیت نجف راضی نبود و می‌گفت اگر به خاطر امام نبود، در این‌جا نمی‌ماندم و به ایران برمی‌گشتم؛ البته جدا از وضعیت امام، خود ایشان هم اگر به ایران می‌آمد دستگیر می‌شد.

به گزارش عصر ایران، صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳، خبر فوت معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی، دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی و عروس ارشد امام (ره) منتشر شد.

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

او در خاطره‌ای دیگر که جماران منتشر کرده، درباره همسرش گفته بود؛ «آقا مصطفی مثل بقیه آخوند‌ها و روحانیون نبود و خیلی مدرن و امروزی بود و مثل برخی از روحانیون در خیلی از مسائل و موضوعات از جمله حجاب، سختگیری نمی‌کرد و به من نمی‌گفت این جوری رو بگیر و یا آن‌گونه که در میان زنان نجف، به‌خصوص زن‌های روحانیون متداول و متعارف بود، از من نمی‌خواست مثل آن‌ها پوشیه بزنم؛ ولی دیگران در این زمینه سختگیری می‌کردند و اگر بدون پوشیه بیرون می‌آمدیم، به امام خبر و گزارش می‌دادند.

یادم هست یک روز که پوشیه‌ام را روی صورتم نینداخته بودم، یک روحانی دنبالم آمد و گفت پوشیه‌ات را روی صورتت بینداز، اما من اعتنا نکردم و به راهم ادامه دادم، ولی او دست بردار نبود و تا درب منزل مرا تعقیب کرد و به دنبالم آمد و خانه را شناسایی کرد و بعداً قضیه را به حاج آقا مصطفی گفت، اما حاج آقا مصطفی که اصلاً به این چیز‌ها اعتقاد نداشت، به جای این که دل به دل او بدهد، چند تا بد و بیراه به او گفت. آقا مصطفی اصلاً از وضعیت نجف راضی نبود و می‌گفت اگر به خاطر امام نبود، در این‌جا نمی‌ماندم و به ایران برمی‌گشتم؛ البته جدا از وضعیت امام، خود ایشان هم اگر به ایران می‌آمد دستگیر می‌شد.»

دیگر خبرها

  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • آیا می شناسیدش؟
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟