Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@15:34:04 GMT

فرصت بی‌نظیر بازار قطر برای اقتصادایران

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۵۷۷۰۷

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، وضعیت پیش آمده بابت قطع رابطه کشورهای عربی با قطر را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد: بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پیش روی ایران قرار دارد.

خبرگزاری مهر: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، وضعیت پیش آمده بابت قطع رابطه کشورهای عربی با قطر را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران دانست و تاکید کرد: بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پیش روی ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد لاهوتی با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، این موضوع را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران دانست و گفت: البته باید توجه داشت که این شرایط مادام‌العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و دوره کوتاه‌مدت، اختلافات برطرف شود، بنابراین باید به سرعت، از این فرصت برای اقتصاد ایران بهره گرفت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: البته موضوعی که روز گذشته برای قطر پیش آمد، دنیا را شوکه کرد؛ به دلیل اینکه تا صبح روز گذشته هم، هیچ صحبتی از این موضوع به میان نیامده بود و حتی زمزمه‌هایی هم از آن، شنیده نشده بود؛ اما به یکباره عربستان، امارات متحده عربی و مصر، موضوع قطع رابطه با قطر را اعلام کردند.

وی تصریح کرد: فارغ از اینکه این موضوع، در روابط سیاسی قطر با کشورهای منطقه، چه تاثیری خواهد داشت؛ باید به نقاط مثبت آن برای اقتصاد ایران فکر کرد؛ چراکه قطر، یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه و البته تاثیرگذار در حوزه کشورهای عربی است؛ ولی به هرحال، عدم ارتباطات مستقیم با این کشور و وضع تحریم‌ها، می‌تواند در اقتصاد این کشور تاثیرگذار باشد؛ البته همانطور که وزارت امور خارجه ایران نیز موضوع گفتگو را به طرفین دعوا پیشنهاد داد؛ به نظر می‌رسد همه باید حول محور مذاکره و دیپلماسی، این مشکل را حل و فصل نمایند.

لاهوتی در تشریح ابعاد اقتصادی قطع رابطه کشورهای عربی با قطر اظهار داشت: از بعد اقتصادی، این مساله می‌تواند یکی از موضوعات مهم برای کشورهای منطقه و از جمله ایران باشد؛ چرا که این کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از عربستان و امارات متحده عربی، مواد غذایی وارد می‌کند و کشور ثروتمندی در منطقه به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر، ایران نیز پتانسیل‌های بسیاری در موضوع تامین مواد غذایی و مایحتاجی که کشور قطر نیاز داشته، دارد؛ ضمن اینکه قطر، کشوری نزدیک به ایران است و از سه بندر مهم کشور ما از جمله بندرعباس، لنگه و بوشهر با زمانی کمتر از ۱۲ ساعت از طریق آبی، می‌توان کالاها را برای این کشور ارسال کرد.

وی اظهار داشت: بر این اساس، قطع رابطه کشورهای عربی با قطر، در بحث رونق صادرات ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین شرایط برای توسعه روابط ایران و قطر بسیار مهیا است و البته جای نگرانی برای قطر در تامین مایحتاج کشورش در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه کشور قدرتمندی مثل ایران را در کنار خود دارد که در مسائل اقتصادی می‌تواند کمک‌کننده به گذر از شرایط پیش آمده برای این کشور باشد؛ ضمن اینکه قطری‌ها یکی از شرکای ایران در حوزه‌های گازی هستند و در این شرایط سختی که برای آن کشور پیش آمده، اگر احساس کنند که شریک قدرتمندی مثل ایران در وضعیت سخت و ناگوار منطقه‌ای، برای روابط آینده دوجانبه نیز بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی خاطرنشان کرد: قطر بعد از امارات، دومین کشور منطقه است که از نظر زیرساختها، بنادر و ترانزیت، دارای اهمیت ویژه‌ای است و زیرساخت‌های مناسبی دارد و با شرایط پیش آمده، می‌تواند جزو شرکای اول اقتصادی کشور ایران قرار گیرد؛ به نحوی که ارتباطات اقتصادی ما که امروز از طریق برخی از کشورها مثل امارات صورت می‌گیرد، با جایگزینی قطر، شرایط جدیدی را تجربه کند؛ بنابراین این مراوده و ارتباطات چه از بعد صادرات و چه از بعد انتقال کالاهای مورد نیاز ایران و حتی صادرات به کشورهای ثالث نیز، دوسویه است.

روسیه شرایط مشابهی داشت اما فرصت سوزی کردیم

لاهوتی ادامه داد: البته این نکته را هم باید اضافه کرد که این شرایط پیش آمده برای ایران در موضوع قطر، شرایطی است که یکسال و نیم گذشته برای روسیه رخ داد؛ ولی به دلیل اینکه ما امکانات مورد نیاز را در مورد روسیه را نداشتیم و از نظر فرهنگی و آشنایی به بازارهای آنها، شناخت کاملی وجود نداشت، نتوانستیم از فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم؛ ولی این شرایط برای قطر متفاوت است؛ چراکه از نظر فرهنگی و منطقه ای، بیشتر به هم نزدیک هستند و بهتر می‌توان مراودات را برقرار کرد.

وی افزود: مسیر کوتاه مابین ایران و قطر، یک فرصت در مقابل بازار روسیه است که از دست ما رفت، بنابراین در موضوع بازار جدید قطر، می‌توان وضعیت را به نحو بهتری پیش برد، البته دولتمردان باید توجه کنند که به هرحال، قیمتهای ما غیررقابتی است و برای رقابتی شدن نرخ‌ها، باید حتما تدبیر کنند که احیانا شرایط باعث نشود که این بازار را مجدد از دست بدهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: باید توجه داشت که فرصت پیش آمده بابت بازار قطر، یک شرایط مادام‌العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و کوتاه مدت، مشکلات برطرف شود؛ پس باید از این فرصت به سرعت به نفع اقتصاد کشور استفاده کرد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۵۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی روی داده است و با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم اما به دلیل محرمانگی درباره آنها تبلیغات نمی‌کنیم.

ضیغمی در ادامه گفت: با دستور رئیس جمهور مشوق‌های صادراتی به تجار پرداخت خواهد شد و از طرفی خطوط مستقیم دریایی و هوایی با کشورهای هدف راه‌اندازی می‌شود.

حضور هیأت تجاری کره شمالی در ایران اکسپو

وی در مورد نمایشگاه ایران اکسپو هم اظهار کرد: ۱۰۳ کشور برای حضور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بیش از ۳۵۰۰ شرکت‌کننده درخواست حضور داشتند که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی تنها توانستیم ۲۵۰۰ نفر را پذیرش کنیم. امیدواریم با افزایش زیرساخت‌ها بتوانیم در سال‌های آینده ۵ هزار نفر بازدیدکننده تجاری را از این نمایشگاه پذیرا باشیم و مشکلات موجود رفع شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ایران توانمندی‌های صادراتی خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله فولاد، خدمات، فنی مهندسی، ساختمان، پتروشیمی، ماشین‌آلات، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان و … در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

وی افزود: در این نمایشگاه تلاش شده که تمرکز نمایش فعالیت‌های ایران در حوزه‌های صنایع غذایی دانش‌بنیان، ساختمان، تجهیزات پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی باشد زیرا ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات این محصولات به دیگر کشورها داریم. همچنین قراردادهای مختلفی توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه منعقد می‌شود که امیدواریم فضای مذاکره دوجانبه با فعالین اقتصادی کشورهای مختلف فراهم شود.

ضیغمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود هیأت تجاری از کشور کره شمالی به ایران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: این کشور نیز مانند سایر کشورها برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران آمده است.

معاون وزیر صمت افزود: کشورهای دیگری که با ایران در حوزه‌های نفت همکاری می‌کنند، ظرفیت‌های دیگر ایران را نمی‌دانند و حتی بسیاری از کشورهای دوست و همسایه نیز به ظرفیت‌های صادراتی ایران آگاه نیستند که امیدواریم این نمایشگاه زمینه را برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های دیگری به غیر پتروشیمی، نفت و فولاد بشناساند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

وی اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در سالهای گذشته با ایران قرارداد بستند امسال برای توسعه روابط به ایران می‌آیند؛ جزئیات قراردادهای منعقد شده در روز آخر به طور کامل منتشر خواهد شد.

کد خبر 6090013 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند