Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@01:33:25 GMT

اعطای مرخصی 15 روزه به زندانیان در لیالی قدر

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۶۷۹۲

رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور دستور داد تا به زندانیان محکوم با رعایت شرایط و اخذ تأمین مناسبت 15 روز مرخصی داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، متن کامل بخشنامه آیت الله آملی لاریجانی به این شرح است:

بخشنامه به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشوربه مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با هدف بهره‌مندی معنوی بهتر زندانیان از این فرصت و نیز آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب15 روز مرخصی داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانیان محکوم به حبس:

1) محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس.

2) محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.

3) محکومین به حبس از 5 تا10 سال به شرط تحمل شش ماه حبس.

4) محکومین به حبس از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

5) محکومین به حبس کمتر از یکسال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره ـ محکومین به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقی مانده محکومیت آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب ـ زندانیان محکوم به جزای نقدی:

1) محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از یکصد و بیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس.

2) محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از هفتاد میلیون ریال تا یکصد و بیست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره ـ محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها تا هفتاد میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ج ـ محکومین جرائم غیرعمدی و محکومین مالی:زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیرعمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهندبود.

تبصره ـ در مورد محکومین موضوع این بند که دارای شاکی‌های متعدد می‌باشند، چنانچه در زمان بهره‌مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات گردند، تمدید مجدد مرخصی بمنظور اخذ رضایت از سایر شکات بلامانع است.

د ـ مفاد این بخشنامه شامل مرتکبین جرایم ذیل نخواهد بود: محکومین جرایم سرقت‌های مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربائی، جرائم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روان گردان‌ ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره 1ـ در مورد محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، ترتیبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یکبارخود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.

تبصره 2 ـ منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان گردانها عبارت است از:

1- بیش از100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، موضوع بند 6 ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر.

2- بیش از 30گرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آنها موضوع بند 6 ماده 8 قانون مذکور.

دادستانهای سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مدت‌ها تصور می‌شد که زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می‌کنند اما یک پژوهش جدید با این ایده مخالفت کرده و نشان داده است که مکانیسم‌های حفظ گرما در بدن خانم‌ها در مقایسه با همسالان مرد آنها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران «مؤسسه ملی سلامت آمریکا» ۲۸ داوطلب جوان، سالم و لاغر را برای پژوهش خود انتخاب کردند که از این تعداد، ۱۶ نفر زن و ۱۲ نفر مرد بودند.

در حالی که شرکت‌کنندگان در معرض دمای بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سلسیوس قرار داشتند، اقدامات گسترده‌ای روی آنها انجام شد. به عنوان بخشی از این پژوهش، دمای بحرانی پایین هر شخص نیز محاسبه شد. دمای بحرانی پایین، حداقل دمایی است که یک شخص پیش از واکنش نشان دادن بدن برای گرم ماندن می‌تواند تحمل کند.

تحلیل‌ها نشان دادند که مردان مصرف انرژی را برای گرم نگه داشتن خود در حدود ۲۳ درجه سلسیوس آغاز کردند اما این واکنش در زنان نزدیک به ۲۲ درجه سلسیوس رخ داد. همچنین، پژوهشگران دریافتند که زنان با خنک‌تر شدن محیط، بهتر می‌توانند دمای بدن خود را حفظ کنند و عایق بهتری در برابر سرما دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان ممکن است محافظت بیشتری در برابر سرما داشته باشند زیرا چربی بدن آنها بیشتر از مردان است. آنها گفتند: به طور متعارف احساس می‌شود که زنان سرما را بیشتر از مردان احساس می‌کنند اما مقایسه‌های کنترل‌شده کمیاب هستند. ما متوجه شدیم زنان دمای بحرانی پایین‌تری دارند که عمدتا ناشی از چربی بدن بیشتر در مقایسه با مردان بود.

با وجود این نتایج، تفاوت معنی‌داری بین سردترین دمای قابل تحمل گزارش‌شده برای مردان و زنان این پژوهش وجود نداشت. تفاوت معنی‌داری نیز در میزان لرز یا آسایش گرمایی گزارش‌شده با کاهش دما مشاهده نشد.

این پژوهش در مجله «PNAS» به چاپ رسید.

کد خبر 848545 منبع: ایسنا برچسب‌ها پژوهش مردان خبر مهم زنان

دیگر خبرها

  • پایه‌های رژیم صهیونیستی در حال سست شدن است/روشنفکران دنیا تحمل جنایات اسرائیل را ندارند
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • کتاب روسازی راه و فرودگاه
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
  • اعطای ۲۱ هزار فقره وام قرض الحسنه بانک ملی ایران در ۱ ماه