Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه مبارک رمضان یکی از مناسبت‌هایی است که مردم شهرستان بروجن برای آن ارج و احترام ویژه ای قائلند و از دیر باز تا کنون آن را با آداب و رسوم خاصی برگزار کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه در ادامه می آید گفتگوی تفصیلی کلار با محمد حسین خرم فرهنگی بازنشسته ۶۳ ساله درباره آداب و رسوم مردم شهرستان بروجن در ماه مبارک رمضان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کلار: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید

محمد حسین خرم 63 ساله فرهنگی بازنشسته اهل بروجن هستم.

کلار: ماه رمضان در بروجن چگونه می گذشته است؟

ماه رمضان در بروجن مثل سایر نقاط ایران ماه مبارک مهمی بود، این شهر هیچ گاه از گروه روحانی منسجم و قوی خالی نبوده است؛ ماه مبارک بوده که مردم خیلی به هم نزدیک می شدند و توجه به مردم بی بضاعت بیشتر می شده و برای هم هدیه می بردند.

در هر محلی برای افراد تهیدست غذاهایی را تهیه می کردند و به دست این افراد می رساندند به گونه ای نبوده که مردم از حال همه بی خبر باشند.

کلار: چگونه در بروجن سحری خوانی می کردند؟

خرم: بسیاری از مفاهیم مثل سحرخوانی دینی است، در زمان های گذشته گروهی سحرها پیش از اذان با خواندن دعا و اشعار خاصی آمدن سحر را ابلاغ می کردند در کوچه ها راه می رفتند، سرود می خواندند و مردم را برای سحر آماده می کردند.

با آمدن رادیو از همان سحر صاحب رادیو در محل صدای بلند آن را باز می کرد و تقریبا برای همه همین حالت را داشت و همه را از خواب بیدار می کرد پس از رسیدن بلندگو سحرخوانی از مساجد برای مردم پخش می شد.

کلار: آیا زمان های گذشته مساجد بروجن در ماه رمضان روحانی داشتند؟

خرم: مساجد بروجن در ماه مبارک رمضان همیشه با حضور گرم مردم پر می شد و دعای مخصوص ماه مبارک رمضان و قرآن به سر در شب های احیا برگزار می شد از حدود 200 سال پیش همه مساجد بروجن روحانی داشتند و انجام دهنده دستورات دینی در این ماه مبارک بودند. بعضی از روحانیون همه از شهرهای دیگر مثل اصفهان به بروجن می آمدند اما این شهر به روحانیون خود وابسته بود.

کلار: غذاهای مخصوص مردم بروجن در ماه مبارک رمضان؟

خرم: نیمه ماه مبارک رمضان که تولد امام حسن(ع) بود مردم بسیار اهمیت می دادند، اطعام می کردند و افطاری به فقرا می دادند ایام پایانی ماه رمضان کاکولی پزون و به گفته مردم بروجن کبچی بیست و هفتم می پختند زیرا معتقد بودند در این روز حضرت فاطمه زهرا(س) و امام علی(ع) با هم ازدواج کردند و این نانی بوده که حضرت زهرا(س) می پخته و حالت تقدس داشت. هر کسی این نان را می پخت به عنوان هدیه به مردم می داد. ماه مبارک رمضان در بروجن با دید قشنگی و از نظر خوراکی با نان کاکلی ختم می شد.

پخت زولبیا و بامیه که زمانهای گذشته در خانه می پختند و همچنین کشک و بادمجان غذای مخصوص دیگر ماه رمضان در شهر بروجن است؛ نوعی آش که در ماه مبارک در تمام سفره های غذا به چشم می خورد.

کلار: از آداب و رسوم خاص مردم بروجن در ماه مبارک رمضان بگویید؟

خرم: افرادی که وضع مالی خوبی داشتند ختم های بزرگی می گرفتند اصولا به آن ختم40 نفره می گفتند مهم هدفی بود که در این مراسم داشتند 200 تا 300 نفر خانه فلان حاجی دعوت می شدند که نتیجه آن بیشتر اطعام طعام برای افراد فقیر بود. این رسم اکنون به حالت قدیم از بین رفته است و مهمانی های ساده تری می گیرند به دلیل آن که وضع مالی مردم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

کلار:مردم بروجن چگونه ماه مبارک رمضان را به پایان می رساندند؟

خرم: مردم بروجن پس از یک ماه اطاعت و بندگی خدا در ماه مبارک رمضان روز عید فطر بهترین لباس ها را می پوشیدند و نماز عید فطر را که می خواندند با پخش شیرنی و خیر و برکت ماه مبارک رمضان را به اتمام می رساندند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، گرگیج رئیس هیات فوتبال شهرستان هیرمند گفت: مسابقه فوتسال جام رمضان شهرستان هیرمند در دو بخش مرکزی و قرقری برگزار شده است.
وی افزود: در بخش مرکزی تیم‌های پایانه مرزی میلک، شورای اسلامی خمر و دادگستری هیرمند به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
گرگیج افزود: در بخش قرقری تیم‌های شورای شهر و شهرداری قرقری و اتحاد دهمرده به فینال این مسابقات رسیدند که در پایان این مسابقه تیم اتحاد دهمرده توانست حریف خود را با نتیجه سه بر یک شکست دهد و به مقام اول این مسابقات برسد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • افتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵ در چغاخور
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی