Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@05:43:22 GMT

بلایی که استرس بر سر مفاصل فک شما می‌آورد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۹۹۷۱

بلایی که استرس بر سر مفاصل فک شما می‌آورد

درحالی‌که بسیاری از افراد از تکرار این عادات بی‌خبرند، اغلب درد شدیدی را در ناحیه صورت خود احساس می‌کنند یا صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوند.

سرویس سبک زندگی فردا: کارهای پراسترس می‌تواند به سلامت دندان‌ها و فک شما آسیب بزند. شمایی که نگران درست انجام نشدن کارهایتان هستید یا به خاطر انتظارات تمام‌نشدنی رئیستان استرس زیادی را تحمل می‌کنید، بعید نیست بعد از گذشت مدتی درد شدید و آزاردهنده‌ای را در فک و صورتتان احساس کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

مشکلات مفصلی در ناحیه فک و صورت به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند و استرس یکی از مهم‌ترین این دلایل است. افراد عصبی یا کسانی که توانایی مدیریت استرس خود را ندارند، در طول روز آگاهانه یا ناآگاهانه دندان‌هایشان را به هم فشار می‌دهند و شب‌ها با فشار دادن دو فک به همدیگر یا دندان قروچه به مفاصل خود آسیب می‌زنند. این فشارهای مخرب در اغلب موارد ناخودآگاه هستند و بعد از مدتی به عادتی تبدیل می‌شوند که کنار گذاشتنش آسان نیست.

درحالی‌که بسیاری از افراد از تکرار این عادات بی‌خبرند، اغلب درد شدیدی را در ناحیه صورت خود احساس می‌کنند یا صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوند. از آنجایی که عضلات صورت این افراد مدام تحت فشار است، گاهی حتی باز کردن دهان برایشان آزاردهنده به نظر می‌رسد و از آنجا که مفاصل آن‌ها به دلیل این رفتارهای تکراری آسیب دیده‌اند، گاهی در زمان کامل باز کردن دهان، انحرافی در فک آن‌ها مشاهده می‌شود.

سندرم اختلالات عصبی عضلانی، مفاصل را درگیر می‌کند و اولین و مهم‌ترین راه برای کاهش دردهای فک و صورت این افراد کم شدن استرس است. این افراد قبل از هرچیز باید راهی برای مهار کردن استرسشان پیدا کنند و با تغییر محیطی که فشار روانی زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند یا با کمک گرفتن از متخصصان روانشناس و روان‌پزشک اضطراب خود را کاهش دهند.

وقتی این افراد در مهار اضطراب توانمند شدند، نوبت به درمان‌های مربوط به حوزه فک و صورت می‌رسد. متخصصان این حوزه با ساختن ابزاری به نام «نایت گارد» برای افراد مبتلا به این مشکل، احتمال فشار آمدن به فک آن‌ها را در طول شب کاهش می‌دهند. این وسیله امکان ساییده شدن دندان‌ها روی همدیگر را از بین می‌برد و فشار را از روی مفاصل آن‌ها برمی‌دارد.

گرچه در برخی موارد آسیب‌دیدگی‌های فک و صورت این افراد آنقدر شدید است که چاره‌ای جز جراحی باقی نمی‌ماند، اما در ۸۵ درصد موارد، با درمان‌های محافظه‌کارانه و غیرتهاجمی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در کنار استفاده از ابزار گفته‌شده، مصرف رژیم غذایی سالم و در برخی موارد دارودرمانی می‌تواند به بهبود وضعیت این افراد کمک کند. در صورتی که مفاصل آن‌ها در اثر فشار ملتهب شده باشد، مصرف داروهای ضدالتهاب به آن‌ها توصیه می‌شود.

افرادی که شب‌ها و هنگام خواب آرواره‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا دندان‌هایشان را روی هم می‌سایند، گذشته از استفاده از نایت گارد باید مدتی رژیم غذایی خاصی را هم رعایت کنند. پرهیز از زیاد باز کردن یا پر کردن دهان، مصرف خوراکی‌ها و غذاهای نرم و لقمه‌های کوچک می‌تواند به کاهش مشکلات آن‌ها کمک کند و در صورتی که وضعیت فرد وخیم باشد، خوردن غذاهای نرم و مخلوط‌شده تا زمان کاهش مشکل به او توصیه می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، فشار آوردن به دو فک تن‌ها دلیل آسیب‌دیدگی مفاصل این ناحیه نیست. قرار گرفتن در معرض جراحی‌های طولانی‌مدت دندان، که فرد را مجبور به باز نگه داشتن دهان در زمان طولانی می‌کند، وارد شدن ضربه به این ناحیه حتی در سال‌های قبل، وجود دندان‌های عقل نهفته، از دست دادن دندان‌های عقب، پرکردگی نابه‌جای دندان و بسیاری موارد دیگر نیز ممکن است فرد را به این مشکل مبتلا کند.

پس در صورتی که در ناحیه فک و صورت خود احساس درد می‌کنید، باز کردن دهان برایتان دشوار است، صدای ناهنجاری از فک خود می‌شنوید یا اینکه انحرافی را هنگام باز کردن دهان مشاهده می‌کنید، حتما با یک متخصص در این مورد صحبت کنید. درمان این مشکلات در مراحل اولیه، به مراتب آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از زمانی است که مفاصل به آسیب‌دیدگی شدیدی دچار شده‌اند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۹۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟

در جومونگ ۱ مخاطبان با سرنوشت بانو سوسانو تا جایی که عالیجناب جومونگ را ترک کرد، آشنا شدند. اگر می‌خواهید بدانید بعد از ترک گوگوریو چه بر سر سوسانو، بیریو و اونجو آمد؛ این بخش را مطالعه نمایید.

به گزارش ایلنا، سوسانو یا سوسونو با نام کامل یون سوسانو دختر ارشد گومسئو دانگون (یون تابال)، فرمانروای جولبون و فرمانده قبیله گیرو بود که بعد از مرگ همسرش ووتائه به همسری جومونگ درآمد و ملکه گوگوریو شد، اما پس از بازگشت همسر اول جومونگ همراه پسرش یوری در سال ۱۷ قبل از میلاد، سوسانو برای جلوگیری از درگیری احتمالی میان پسرانش بیریو و اونجو و یوری بر سر جانشینی گوگوریو از مقامش کناره گیری کرد و گوگوریو را همراه با فرزندانش و پدرش یون تابال و عده‌ای از مردم ترک کرد.

گرچه حکومت گوگوریو معتقد بود سوسانو و فرزندانش با میل خود از گوگوریو رفتند، اما مردم باکجه معتقد بودند که سوسانو با میل خود گوگوریو را ترک نکرد و توسط جومونگ از گوگوریو رانده شد.

سرانجام سوسانو و گروهش پس از ۱۸ ماه به جنوب رسیدند و اونجو در هانام و بیریو در میچوهول، که تصور می‌شود اینچئون، کره جنوبی امروزی باشد، ساکن شدند. سرزمین میچوهول غیرقابل سکونت بود، بنابراین بیریو و مردمانش به پیش اونجو رفته و خواستار پادشاه شدن بیریو برای حکومت در آنجا شدند، اما اونجو مخالفت کرد و بیریو به هانام حمله کرد و پس از شکست اقدام به خودکشی کرد و حکومت باکجه شکل گرفت، سوسانو در بنیان گذاری حکومت باکجه نقش اساسی داشت.

بانو سوسانو در سال ۶ قبل از میلاد در سن ۶۱ سالگی از دنیا رفت. برخی مرگ سوسانو را طبیعی و برخی دیگر مسمویت توسط تسو (دائه سو) می‌دانند.

دیگر خبرها

  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم