Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در شرایطی که به دلیل افزایش بی‌رویه گرایش افراد جامعه به استفاده از خودرو، آرام آرام زندگی ماشینی نهادینه شده و تحرک را از انسان‌ها گرفته، یک وسیله نقلیه به نام دوچرخه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و دوچرخه‌سواری به جای استفاده از خودرو و اتومبیل‌های شخصی در سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مسؤولان به عموم مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ظاهراً اکنون مانند زمان‌ قدیم نیست که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه و حتی کاری مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه مشغله‌های زیاد افراد جامعه موجب شده تا آنها از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله نقلیه به جای دوچرخه برای تردد و انجام امور روزمره خود بهره ببرند.

بنابراین دوچرخه‌سواری و استفاده از این وسیله نقلیه به جای خودرو در ایران بر خلاف کشورهای پیشرفته جایگاه آنچنان مهمی ندارد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد جامعه دچار آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کم تحرکی شده‌اند و از سوی دیگر با افزایش بی‌رویه استفاده از خودرو، آلودگی‌های مختلفی گریبانگیر اجتماع شده است.

اما هنوز افرادی هستند که به دوچرخه بهای زیادی می‌دهند و دوچرخه‌سواری را یکی از علاقه‌های خاص خود قرار داده‌اند، در دوچرخه‌سواری فعالیت همگانی و قهرمانی انجام می‌دهند و علاوه بر فعالیت موثر در یکی از مهمترین بخش‌های جامعه دیگر را نیز به این رشته تشویق می‌کنند.

محمد کاظم حججی یکی از چهره‌های شناخته شده در دوچرخه‌سواری استان قم و کشورمان است که با سابقه دعوت به تیم‌ ملی دوچرخه‌سواری اکنون با سال‌ها تجربه فعالیت در این رشته ورزشی مسؤولیت ریاست هیأت‌ دوچرخه‌سواری قم را بر عهده دارد.در گفت و گوی فارس با حججی وضعیت این رشته ورزشی و برنامه‌های امسال هیأت دوچرخه‌سواری مورد بررسی قرار گرفت.

فارس: چه کارهایی برای گرایش مردم به استفاده از دوچرخه انجام داده‌اید؟

این موضوع یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هیأت‌ دوچرخه‌سواری است که از سوی فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان قم به ما ماموریت داده شده، بر همین اساس در طول سال به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برنامه‌های متنوع همگانی را در سطح شهر قم برگزار می‌کنیم تا بیش از پیش مردم را به دوچرخه‌سواری جذب کنیم چون واقعا زندگی ماشینی امروز تهدید کننده سلامتی است.

همچنین یکی از کارهای خوب و مثبتی که در هیأت‌ دوچرخه‌سواری در تعامل با ارگان‌های مختلف نظیر شهرداری قم انجام شده، فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه‌ به جای خودرو است که سعی کردیم این موضوع با اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نهادینه شود، تا حدی موفق بوده‌ایم و با استمرار آن سعی در انجام جدی‌تر آن نیز هستیم.

فارس: جایگاه دوچرخه‌سواری در بین هیات‌های ورزشی قم چطور است؟

دوچرخه‌سواری از جمله هیات‌های فعال و با سابقه در ورزش استان قم است که در عرصه‌های همگانی و قهرمانی یکی از مهمترین هیات‌های ورزشی استان به شمار می‌رود، اگر چه آنچنان که باید از امکانات و شرایط مطلوب برای فعالیت در این عرصه‌ها برخوردار نیست اما سعی کرده‌ایم با همین امکانات محدود عملکرد مثبتی در ورزش قم داشته باشد.

این رشته علاوه بر اینکه در توسعه ورزش قهرمانی جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به برخورداری از دو رشته کورسی و کوهستان و مواد متنوع زیر مجموعه آنها دارای ورزشکاران متعدد و شانس کسب مدال‌های گوناگون از میادین داخلی و برون‌مرزی است، در بخش همگانی نیز مورد توجه است.

فارس: شنیدیم دوچرخه‌سواری قم نخستین مدال آسیایی شده است.

بله، کسب سهمیه اعزام به رقابت‌های آسیایی را به فال نیک می‌گیریم، در اردیبهشت ماه امسال بود که سجاد طاهری به عنوان یکی از چهره‌های شاخص دوچرخه‌سواری قم عضو تیم ملی شد و با درخشش در مسابقات قهرمانی آسیا توانست برای دوچرخه‌سواری کوهستان قم، مقام سوم و نشان برنز پیکارهای 2017 مردان آسیا را به ارمغان بیاورد.

ما بعد از سال‌ها سهمیه اعزام به مسابقات آسیایی را کسب کردیم و به لطف خدا و همت و تلاشی که طاهری داشت، از این رقابت‌ها مدال برنز آسیا را کسب کرد، رقابت‌هایی که در رشته کوهستان به میزبانی کشور چین به انجام رسید و تیم ملی ایران با 10 رکاب‌زن در دو رشته دان‌هیل و کراس‌کانتری رقابت کرد.

فارس: ظاهرا حضور مربی خارجی تیم ملی در قم نقش مهمی در کسب سهمیه آسیا داشت.

ما در سال 1395 میزبان پریموث استرانکار سرمربی اهل اسلوونی تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان کشورمان بودیم، این مربی با تجربه با حضور در قم به طور کامل از امکانات رشته کوهستان بازدید کرد، نکاتی را برای ارتقای این رشته به ما یادآور شد و یکی از مراحل رقابت‌های لیگ استان را نیز زیر نظر گرفت که خوشبختانه می‌توان گفت در شناخت دقیق وی از جایگاه دوچرخه‌سواری قم و تلاشی که مجموعه هیأت‌ برای رشد این رشته انجام می‌دهند، تأثیر زیادی داشت و در نهایت به انتخاب سجاد طاهری برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا منجر شد.

فارس:‌ این مدال آسیایی برای دوچرخه‌سواری قم چه ارزشی داشت؟

چون دوچرخه‌سواری قم تاکنون سابقه کسب مدال از مسابقات آسیایی را نداشته، کسب این مدال واقعاً ارزش زیادی داشت چون برای نخستین‌بار بود که دوچرخه‌سواری قم از مسابقات رشته کوهستان قهرمانی آسیا مدال کسب کرد، سجاد طاهری در ماده تیم رلی رشته کوهستان یکی از پنج رکاب‌زن تیم ایران بود و تیم کشورمان بعد از تیم‌های ژاپن و چین موفق به کسب مقام سوم و نشان برنز قاره کهن شد.

اعضای این تیم پنج نفره کشورمان فرانک پرتوآذر، محمدحسین اسکندری، سجاد طاهری، محمد پورشریف و فراز شکری بودند که در رقابت با حریفان شرکت کننده در ماده تیم رلی رشته کوهستان، موفق به کسب نخستین مدال تاریخ رشته کوهستان در این ماده شدند.

فارس: از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 96 بگویید.

ما هر ساله تقویمی را برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های یک‌ساله داریم که این تقویم با موضوعات مختلف همگانی، قهرمانی، آموزش و فرهنگی به تأیید اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم نیز می‌رسد و با فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز هماهنگ هستیم تا در مسابقات مختلف کشوری حضور داشته باشیم.

برگزاری رقابت‌های استانی این رشته از اولویت‌های بسیار مهم هیأت‌ است و در زمینه آموزش نیز برای ارتقای دانش نیروی انسانی فعال در این رشته کار خواهیم کرد، ضمن اینکه در کنار حوزه قهرمانی، از دوچرخه‌سواری انتظار این است که در بخش همگانی برای جذب حداکثری مردم به ورزش تأثیرگذار باشد که ما این مهم را نیز در تقویم و برنامه‌های مهم سال 1396 لحاظ کرده‌ایم.

فارس: استارت برنامه‌های سال 96 را از کی خواهید زد؟

ما بعد از ماه مبارک رمضان با برگزاری مسابقات لیگ این رشته، فعالیت‌های مهم سال جاری را آغاز می‌کنیم، در واقع استارت کار ما با برگزاری رقابت‌های فصل 1396 قهرمانی لیگ دوچرخه‌سواری باشگاه‌های قم زده می‌شود و در مرحله نخست شاهد برگزاری پیکارهای ماده تایم‌تریل انفرادی در پیست اختصاصی دو برادران در روز نهم تیر ماه خواهیم بود.

فارس: برای حضور در مسابقات کشوری چه برنامه‌ای دارید؟

ما طبق تقویم فدراسیون دوچرخه‌سواری برای حضور موفق در مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور و لیگ‌های کشوری کورسی و کوهستان، برنامه‌های متنوعی داریم و حالا که توانایی کسب مدال از رقابت‌های آسیایی را در این رشته می‌بینیم، امسال با عزمی جدی‌تر به دنبال سهمیه تیم‌های ملی اعزامی به رقابت‌های برون‌مرزی نیز هستیم.

فارس: برگزاری لیگ استانی چه اثراتی بر این رشته دارد؟

بالطبع بخشی از توسعه و گسترش رشته دوچرخه‌سواری در حوزه قهرمانی از طریق برگزاری رقابت‌های لیگ این رشته میسر می‌شود، ضمن اینکه برگزاری لیگ در افزایش آمار دوچرخه‌سواران حرفه‌ای، ایجاد زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی، شناسایی و حمایت از نخبه‌های این رشته و افزایش تعداد باشگاه‌های استانی در رشته‌های کورسی و کوهستان تاثیرگذاری مثبتی دارد و ما لیگ استانی امسال را با انجام 24 مسابقه پیش‌بینی کرده‌ایم و یقیناً با کیفیت بهتری نسبت به دوره‌ قبل برگزار خواهد شد.

فارس: تقاضایی از مسؤولان ندارید؟
از مسؤولان استان می‌خواهم که بیشتر به این رشته توجه کنند، همانگونه که همه می‌دانند استفاده از خودرو به شکل بی‌رویه افزایش یافته، هر روز که از خیابان‌ عبور می‌کنید مملو از خودروهایی است که اکثرا در ترافیک فشرده هستند و این علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بسیاری از مشکلات را برای جامعه ایجاد کرده است.

هزینه‌های خرید یک دستگاه دوچرخه کاهش یابد تا مردم ساده‌تر به استفاده از این وسیله نقلیه گرایش پیدا کنند، ضمن اینکه انتظار ما حمایت از هیأت‌ دوچرخه‌سواری و جوانان با استعداد این رشته است، وقتی ما ظرفیت کسب مدال از مسابقات آسیایی را داریم پس می‌طلبد که بیشتر پشتیبانی شویم.

================

گفت‌وگو از رضا جعفری

================

انتهای پیام /ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۰۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود

اسدالله ربانی‌مهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری دوره مربیگری در همدان اظهار کرد: نخستین دوره آموزشی سطح یک مربیگری اسکواش ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: با تلاش‌هایی که انجام شد برای افرادی که از دیگر استان‌ها در این دوره شرکت می‌کنند اسکان رایگان در نظر گرفته‌ایم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با اشاره به لزوم ارتقا مربیان گفت: در سال ۱۴۰۳ نگاه ویژه‌ای به برگزاری متعدد دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری داریم.

ربانی‌مهر خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا تعداد و سطح مربیان اسکواش استان همدان را افزایش دهیم و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز اسکواش استان همدان از رخوت و خاموشی خارج شده است، بیان کرد: روزگاری تعداد اسکواش‌بازان همدان اندازه انگشتان دست هم نبود و این رشته ورزشی ناشناخته بود اما امروز شرایط به گونه‌ای شده که ما فضا برای تمرین و جذب اسکواش‌بازان کم داریم.

رئیس هیئت اسکواش استان همدان عنوان کرد: امیدواریم با تکمیل پروژه ۳ کورت بین‌المللی اسکواش همدان بتوانیم پاسخگوی استقبال خوب خانواده‌های همدانی از این رشته ورزشی باشیم.

ربانی‌مهر با اشاره به جایگاه خوب اسکواش همدان گفت: کسب رتبه پنجم در بین تمام استان‌های کشور در ارزیابی فدراسیون اسکواش نشان می‌دهد توانستیم به خوبی در راه توسعه و رشد اسکواش استان همدان قدم برداریم.

وی افزود: در بخش همگانی نیز ساخت کورت اسکواش در پارک مردم همدان باعث شد تا این رشته ورزشی در نگاه عموم مردم قرار بگیرد و به آشنایی بیشتر همدانی‌ها با اسکواش کمک کرد.

کد خبر 6089962

دیگر خبرها

  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • تائید زیرساخت‌های شیراز برای میزبانی از رویداد آسیایی هندبال
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • در اوج تجربه بودم/کاش زودتر می‌گفتند!
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • پاداش هیات کشتی خوزستان به مدال آوران آسیایی