Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@23:46:55 GMT

کوکاکولا، ديگر به نوشابه سازي راضي نيست!

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۵۰۴۰

خبرگزاري آريا - هفته نامه صدا - نسيم بنايي: شرکت هاي کمي وجود دارند که مانند شرکت کوکاکولا، تک محصولي باشند و تنها با همان يک محصول شناخته شوند. اين شرکت از سال 1886 همين نوشيدني سياهِ شيرين را مي فروخته و با همان نيز شناخته شده است. آنها با تبليغات و آگهي هاي هوشمندانه خود ،جهاني را نسبت به اين نوشيدني تيره رنگ بيدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در آتلانتا، جايي که ساختمان اين شرکت قرار دارد، در بخش آگهي ها انبوهي از پوسترها و آگهي هاي مختلف ديده مي شود. روي يکي از پوسترها نوشته شده: «کوکا بنوشيد با لبخند!» يک طرف نقاشي نورمن راکوِل از پسربچه اي با يک شيشه کوکاکولا در حال ماهيگري به چشم مي آيد که مربوط به سال 1935 است؛ در جاي ديگر تصوير بابانوئلي ديده مي شود که کوکاکولا تصويرش را در قرن بيستم به محبوبيت عمومي رساند.





امروز درآمد کوکاکولا بيش از 42 ميليارد دلار است. هر جايي به جز کوبا و کره شمالي در حال حاضري زير سلطه و امتيار اين شرکت است گستردگي نظام توزيع اين شرکت و بازاريابي فوق العاده حرفه اي آن باعث شده بسياري از کمپين ها براي پيشبرد اهداف خود استراتژي هاي آن را دنبال کنند. اما اخيرا پرسش جديدي مطرح شده: آيا کوکاکولا مي تواند بيشتر از يک نوشيدني باشد؟

پرسش بزگ تري که مطرح مي شوداين است که آيا اصولا شرکت هايي که با يک محصول خاص به عنوان برندي جهاني يا عمومي شناخته شده اند، مي توانند محصولات ديگر را نيز به شکل موفقيت آميزي توليد کنند؟

حرکت کردن از شرکتي تک محصولي به شرکتي چند محصولي چندان ساده نيست؛ اما گاهي شرايط ايجاب مي کند که شرکت ها شانس خود را در ديگر محصولات نيز امتحان کنند. شرکت کوکاکولا مدتي است که تحت فشار قرار گرفته و سعي دارد قدم هايي آن سوي نوشيدني ها بردارد.

براساس گزارش هفته نامه اکونوميست، بسياري از دولت ها در کشورهاي مختلف، محصول کوکاکولا را يک محصول خاص ديده اند که بايد ماليات نوشيدني به آن تعلق بگيرد. حالا کوکاکولا بيشترِ چشم اميدش به خريد آنلاين مشتري هاست. در اين بين بسياري از سرمايه گذاران نيز اصرار دارند که حاشيه سودِ 24 درصديِ آن نيز افزايش پيدا کند.

جورج پائولو لمان موسس شرکت «تري جي» که يک شرکت خصوصي است ادعا کرده مي تواند شرکت کوکاکولا را تنها با 200 نفر نيرو بچرخاند. برنامه هايي نيز براي بررسي بهره وري صورت گرفته تا ميزان آن کاهش پيدا نکند. اگر اين روش جواب بدهد تا سال 2019 حدود 3 ميليارد و 800 ميليون دلار پس انداز مي شود. اما اگر چنين اتفاقي در دنياي نوشيدني ها رخ بدهد يعني درآمد اين شرکت ها تا پايان امسال بيش از 7 ميليارد دلار کاهش پيدا خواهدکرد.





اما فکر اصلي که پشت اين قضيه است مي گويد اين شرکت با چنين کاري، چابک تر مي شود و به سوددهي مي رسد. اما در بين تمامي اين اقدامات متهورانه، يک مورد از همه عجيب تر است. رييس جديد شرکت کوکاکولا به فکر تنوع بخشي است و قصد دارد محصولات جديدي توليد کند.

بيش از نوشابه

کوکاکولا سال هاست که با همين يک محصول خود شناخته مي شود اما اکنون قصد دارد محصولات جديدي روانه بازار کند. آقاي کوئينسي رييس اين شرکت در ماه فوريه اعلام کرد: «کوکاکولا تاکنون موفق شده محصول اصلي خود را به انداه کافي به عنوان محصولي درجه يک به جهان معرفي کند.»

اين شرکت تا سال 1955 تنها محصولي که مي فروخت، نوشيدني کوکاکولا بود. درواقع اين شرکت يا همان نوشيدني مشکي رنگ را توليد مي کرد و يا محصولاتي مشابه آن توليد مي کرد مثلا اسپرايت يا فانتا را روانه بازار مي کرد. هرچه ميزان نوشيدني ها بيشتر مي شد، سودي که از آنها به دست مي آمد نيز بيشتر مي شد. مديرها دائم شيشه ها و قوطي هاي کوکاکولا را بزرگ تر مي کردند تا به سود بيشتري دست پيدا کنند.

نتيجه اين استراتژي، خيره کننده است. بررسي ها نشان مي دهد در سال گذشته نيمي از نوشيدني هايي را که در دنيا مصرف شده، شرکت کوکاکولا توليد کرده است. تحقيقات يورومانيتور نشان مي دهد اين شرکت به يگانه شرکت در اين زمينه تبديل شده است.

البته در بسياري از کشورها، بازار نوشيدني هاي گازدار به نظر ثابت و يکنواخت مي آيد. در امريکا ميزان مصرف نوشيدني هاي گازدار در ازاي هر نفر، در دهه 90 ميلادي به اوج خود رسيد. در آن زمان هر نفر 53 گالن نوشيدني گازدار مصرف مي کرد. اما از آن زمان تاکنون، سطح مصرف اين نوشيدني دود 75 درصد کاهش يافته است.





بررسي هاي اکونوميست نشان مي دهد حتي سال گذشته ميزان مصرف نوشيدني هاي بدون قند که زماني به عنوان نوشيدني هاي سالم شناخته مي شد نيز کاهش يافته است. هرچه مصرف کنندگان نسبت به شيرين کننده هاي مصنوعي و مواد شيميايي آگاه تر مي شوند ميزان مصرف آنها نيز کمتر مي شود.

در سال 2016 براي نخستين بار ميزان مصرف آب معدني در آمريکا از مصرف نوشيدني هاي گازدار و قندي پيشي گرفت. توليدکنندگان نوشيدني هاي گازدار بايد مقابل دولت ها بايستند.
فرانسه، نروژ و شهرهاي فيلادلفيا و برکلي جزو مناطقي هستند که دولت در آنها مالياتي سنگين براي نوشيدني قندي قرار داده است. بريتانيا نيز از سال آينده، ماليات مورد نظرش را اعلام خواهدکرد. اما مديرعامل جديد شرکت کوکاکولا، اينها را چالشي مي بيند که بايد با روش هاي نوين به جنگ آن برود. اين شرکت ميزان قند موجود در نوشيدني هاي توليدي اش را کاهش داده، البته ميزان آن را در کوکاکولاي اصلي هنوز حفظ کرده است.

علاوه بر آن، روي ديگر نوشيدني ها نيز سرمايه گذاري هايي کرده ست. مثلا اين شرکت اخيرا نوعي نوشيدني معرفي کرده که از سويا تهيه شده است. محصولات ديگري نيز وجود دارد که اکنون اين شرکت روي آنها کار مي کند مثل چاي سرد که برآورد شده فروش آن از يک ميليارد دلار نيز بيشتر بشود.

مديرعامل جديد در شرکت کوکاکولا قصد دارد از اين طريق، به صورت تدريجي محصولات جديد را روانه بازار کند و در عين حال محصولات قديمي را نيز حفظ کند. او گفته است: «مسير ما کاملا مشخص است؛ اگر همه کارها را به درستي انجام بدهيم، به موفقيت هاي بزرگي دست پيدا مي کنم.» حالا کوکاکولا به دنبال توليد آبميوه هاي متفاوتي است که بتواند خود را با آنها نيز به دنيا معرفي کند. اما هنوز هم کوکاکولا 70 درصد از توليدي هاي اين شرکت را تشکيل مي دهد.





در سال 2000 بيش از 90 درصد از توليدي هاي اين شرکت مربوط به نوشابه کوکاکولا بود. اما به هر حال هنوز هم سهم اين نوشابه بسيار بيشتر از ساير محصولات است. پپسي که رقيب ديرين کوکاکولا به شمار مي آيد سال هاست در راه تنوع بخشي به محصولات خود قدم برداشته و علاوه بر نوشابه، ساير نوشيدني ها و همچنين اسنک ها را نيز توليد مي کند.

برخي از شرکت هاي مطالعاتي به دنبال شکل هاي خاص و جديدي از نوشيدني ها هستند. در شرکت کوکاکولا نيز اين مطالعات در يکي از بخش ها صورت مي گيرد، از نوشيدني پالپ دار آلوئه ورا تا آب نارگيل؛ همه اينها در دستور کار شرکت قرار گرفته است. آنها به دنبال هر ابداعي هستند تا بازار نوشيدني ها را قبضه کنند. اما به هر حال اين اقدامات، با ريسک ها و خطراتي نيز همراه است.

بازاريابي هميشه نقطه قوت شرکتي مانند کوکاکولا بوده و اينکه اکنون بتواند به راحتي به سراغ شيوه هاي ديگر برود، مسئله اي است که بايد نشست و تماشا گرد. بسياري از کارشناسان معتقدند نوشابه هاي سنتي اصولا موفق تر از نوشيدني هاي جايگزين هستند. سودي که از آنها به دست مي آيد نيز اغلب بيشتر است چرا که اگر شرکت ها بخواهند مسئله سلامت را در نظر بگيرند، بايد هزينه هاي اضافي پرداخت کنند و اين مسئله باعث مي شود در نهايت نيز به سود کمتري دست پيدا کنند. البته آب معدني نسبت به هر نوشيدني فروش بيشتري داشته اما سود زيادي ندارد. حالا که کوکاکولا ادعا دارد که مي تواند تنوع بخشي را وارد شرکت کند و در عين حال به سود قابل ملاحظه اي نيز دست پيدا کند.

فراتر از يک محصول

اين روزها شرکت هاي بسياري تلاش مي کنند تنوع بخشي را وارد محصولات خود کنند و بعد از به سرانجام رساندن يک محصول، چندمحصولي شوند اما بررسي ها نشان مي دهد سود آنها اغلب قابل ملاحظه نيست. کريس زوک نويسنده کتاب «فراتر از يک محصول» نوشته: «گاهي شرکت ها براي اين که کسب و کار خود را گسترش بدهند، محصولات جديدي را علاوه بر محصول قديمي خود توليد مي کنند. اين يک حرکت جهشي است که مي تواند خطرات و چالش هاي بسياري را نيز ايجاد کند.»





براساس مطالعات زوک، بسياري از شرکت ها براي نجات خود از سودهاي حاشيه اي و کم، به اين استراتژي روي مي آورند و محصولات جديدي را توليد مي کنند؛ گاهي نيز خدمات متفاوتي ارائه مي دهند. مطالعات نشان مي دهد شرکت هاي فعال در حوزه تکنولوژي بيش از ساير شرکت ها به چنين روش هايي متوسل مي شوند تا خودشان را از وضعيت بعد نجات بدهند يا به رشد بيشتري دست پيدا کنند.

يکي از نکات جالبي که زوک در کتاب خود به آن اشاره مي کند اين است که هر چند شرکت ها مي توانند به محصولات جديد روي بياورند اما در نهايت ناگزير هستند محصول اصلي خود را بيشتر و بهتر توليد کنند. درواقع شرکت ها در نهايت چاره اي ندارند جز اينکه تمرکز خود را روي محصول اصلي خود بگذارند.

خبر بد براي مديران بد اين است که هيچ گاه حرکت هاي جهشي شرکت ها نمي تواند آنها را از سقوط نجات بدهد؛ يعني اينکه مديرعاملي تصور کند با فروش محصولات جديد مي تواند محصول قديمي و کل شرکتش را نجات بدهد، فکري اشتباه است.

براساس مطالعات زوک، مديرها بايد به فکر اصلاح وضعيت خود باشند؛ توليد محصولات جديدتر هيچ گاه نمي تواند وضعيت قبلي را اصلاح کند و شرکتي را که در آستانه سقوط قرار گرفته، به موفقيت برساند.

اين نويسنده معتقد است استراتژي هاي مشتري محور اين قابليت را دارند که شرکتي را از خطرات جدي نجات بدهند در حالي که مي توانند استراتژي هاي ديگري را براي نجات خود دنبال کنند. حرکت هاي جهشي از محصولي به محصول ديگر عموما در شرايطي خاص جواب مي دهد.





براساس گزارش مجله فوربز، شرکت هايي مي توانند در اين زمينه موفق باشند که از درون نياز به يک تغيير را احساس مي کنند اما اگر صرفا به خاطر کاهش سود باشد، اين روش به نتيجه نمي رسد. عموما اگر افراد روي همان چيزي که دارند تمرکز و براي بهبود آن تلاش کنند به موفقيت دست پيدا مي کنند؛ اما اگر آن را به حال خود رها کنند و خودشان را در موقعيت هاي جديد قرار بدهند احتمالا با مشکلاتي رو به رو مي شوند.

حرف اصلي زوک نيز در کتابش اين است که مديران شرکت هاي مختلف بهتر است تمرکز خود را روي همان محصولي که دارند قرار بدهند و براي بهبود آن تلاش کنند تا اينکه به سراغ محصولات جديد بروند.

درست يا غلط، اين استراتزي مورد استفاده شرکت هاي بسياري قرار گرفته است. کوکاکولا نيز يکي از صدها شرکتي است که قصد دارد از اين استراتژي تابعيت کند. البته اين شرکت سعي دارد با بهترين شيوه ها به بازارهاي ديگر نيز ورود کند. مثلا تلاش مي کند نوشيدني هاي سالم يا نوشيدني هاي سنتي را به کار برد. يک شرکت دخانيات نيز مي تواند با شيوه هاي مشابه از اين استراتژي براي بهبود اوضاع خود استفاده کند.

کارهايي از اين قبيل مي تواند ميزان رقابت پذيري شرکت ها را براي سرمايه گذاري افزايش بدهد. به هر حال اين کار مي تواند با خطراتي همراه باشد؛ اما در عين حال يکي از روش هاي پرکاربرد براي شرکت هاي تک محصولي است. آنها مي توانند به شيوه اي هوشمندانه نباشد، بي شک باعث مي شود محصول اصلي نيز تحت تاثير قرار بگيرد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچلوتی: خوب نبودیم، از مساوی راضی‌ام

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ و رئال مادرید امشب در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند و بازی با تساوی 2-2 به پایان رسید.

در این بازی ابتدا رئال با گل وینیسیوس جونیور جلو افتاد و سپس با گل‌های لروی سانه و هری‌کین عقب افتاد که در نهایت گل وینیسیوس از روی ضربه پنالتی کار را به تساوی کشاند.

کارلو آنچلوتی پس از بازی گفت: "نتیجه خوبی بود. بایرن امشب بهترین فوتبالش را بازی کرد اما ما بهترین فرم خود را به نمایش نگذاشتیم، با این حال زمان داریم تا چهارشنبه آینده آن را نشان دهیم."

تعویض جود بلینگام؟

او امشب روی بهترین فرم نبود و در واقع تمام تیم اینطور بودند. بلینگام بعد از دقیقه 60 دچار گرفتگی شد و به همین دلیل مجبور شدم او را تعویض کنم.

چه چیزی کم بود؟

نیمه اول دفاع کردیم اما با شدت کم، نیمه دوم وقتی آن‌ها پیش افتادند، ما شروع کردیم به پرس کمی بیشتر، احساسم این بود که راحت هستیم، اما فشار تیم به حریف کم بود. ما بازی را به اندازه کافی خوب تمام کردیم، خوب، مساوی مساوی است، باید 90 دقیقه در محیطی که همه می‌شناسند، رنج می‌کشیدیم.

پاس گل تونی کروس؟

ما گاهی توپ را کنترل می‌کردیم. آن‌ها فشار زیادی وارد نکردند و فضاهایی وجود داشت. در زمین خودشان بودند و ما با یک پاس فوق‌العاده و یک حرکت فوق‌العاده از وینیسیوس از موقعیت‌ استفاده کردیم.

هدف از تعویض‌ها؟

فقط کمی انرژی بیشتر، کروس بازی بسیار خوبی انجام داد و بلینگام گرفتگی عضلات داشت، اما من نیروی تازه داشتم و چیزی باید تغییر می‌کرد. من روی نیمکت ابزار دارم و باید از آن‌ها استفاده کنم.

هفته مهم؟

ما در لیگ و در چمپیونزلیگ موقعیت خوبی داریم، باید تلاش کنیم تا به لندن برسیم.

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: خوب نبودیم، از مساوی راضی‌ام
  • ژاوی: هر وقت احساس کنم که وضعیت خوب نیست می‌روم
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • انواع خدمات پذیرایی هتل‌ ها و تورها | از ‌‌‌BB تا UALL
  • ده‌روسی از تساوی مقابل ناپولی‌ راضی نیست!
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • ادین ترزیچ: نه تنها نتیجه، بلکه باید از سبک بازی‌مان نیز ناراضی باشیم
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!