Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزندان عزیزم! از ظواهر و تنزه‌طلبی‌ها و تقدس‌مآبی‌های مزوّرانه عبور کنید و دادوستدهای اصحاب قدرت و ثروت قدرت‌بازِ بی‌دردِ مرفهِ متملّق و متملّق‌پرورِ ظاهرالصّلاح را زیر ذره‌بین ببرید.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی از سعید زیباکلام عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران است که در ادامه می خوانید؛

ما بچه‌های انقلاب کی می‌خواهیم بزرگ بشیم؟

ــ باید آقا بگوید: بچه‌ها وضع برخی یا بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای مرکزی و محوری نظام دچار اختلال شده، فشل و منحرف شده‌اند؟

ــ باید آقا بگوید کدامیک از نهادهای مرکزی فشل و منحرف شده اند؟

ــ که باید برخیزید و انحراف‌ها و اختلال‌ها را بشناسید و نسبت به آنها اعتراض کنید؟

ــ و تا حصول نتیجه از پای ننشینید؟

ــ باید آقا بگوید کدام سیاست‌ها و رویه‌ها مفسده‌آمیزند و یادآور شیوه‌های شاهنشاهی؟

ــ باید آقا بگوید که: بچه‌های انقلاب! فریب ظواهر و ریش و پشم‌ها و آیات و روایات‌خواندن‌ها و یقه‌گردها و یقه‌گردشده‌ها را نخورید؟

ــ باید آقا بگوید که: بچه‌ها! آرمان‌های بلند و افتخارآفرین انقلاب دچار مکر مکّاران معاویه‌صفت و حیله‌گری‌های عمروعاص‌های خزیده درون نظام شده است؟

ــ به راستی بچه‌ها! ما باید بنشینیم تا آقا حکم ”آتش به اختیار“ بدهد؟ یعنی، ما اینقدر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..؟

ــ بچه‌ها! یادتان می‌آید برخی از ما ها از ۳ آذر ۹۲، و پس از نهایی‌شدن ننگین‌نامه ژنو، مدام بر طبل ”آتش به اختیار“ می‌کوبیدیم و می‌گفتیم ما باید به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود عمل کنیم و آقا هم وظایف خود را دارد و ما نباید وظیفه بر دوش آقا بگذاریم؟

ــ بچه‌ها! یادتان می‌آید برخی از ما ها سه چهار سال پیش می‌گفتیم از اصول سیاست خارجی دولت تدبیر و راستگویی، یکی اعتمادسازی افرنگیان است و دیگری اعتمادکردن به آمریکاییان و سومی دروغ‌گفتن به نظام و ملت دربارة حق غنی‌سازی و رفع نظام تحریم‌ها؟

ــ بچه‌ها! می‌بینید آقا به تدریج و با زبان ویژه خود همان اصول سیاست خارجی را ، با قدری محبت و غمض عین بزرگوارانه نسبت به دینداری سرداران دیپلماسی، اظهار می‌کنند؟

ــ بچه‌ها! هیچ از خود سؤال کرده‌اید که سردارانی چون همت و باکری و خرازی و باقری و جهان‌آراء و علم‌الهدی و رستگار و بروجردی و امثال آنها در عرصة درگیری‌های آن زمان مدام معطل می‌نشستند تا ارتشبدان و سپهبدان و سرلشکران به ایشان بگویند کی بنشینند و کی برخیزند؟ و تازه عرصة جنگ سخت نظامی کجا و جنگ نرم سیاسی کجا؟

ــ بچه‌ها! آنها پس از آنچه که لاجرم باید در ستاد برنامه‌ریزی می‌شد دیگر پس از شروع عملیات دیگر خود بودند و خدای خود. و چنین شد که توانستند امیران و تیمساران عراقی دوره‌دیدة دارای تجربة بیش از سن آنها را نه فقط زمین‌گیر، که در موارد عدیده‌ای شکست دهند.

ــ بچه‌ها! چند سال است که می‌گویم و اینک تأکید مجدد می‌کنم که در وسط خانة انقلاب آتش ویرانگر خانمانسوزی افتاده. تو را به غیرت و همت و آن سرداران راستین رشید سوگند! ننشینید و نگویید آقا باید بگوید آتش یعنی کی و کجا؟ ما صغیریم و اطلاعات و اِشراف‌مان ناقص!

ــ بچه‌ها! برای بزرگ‌ و رشیدشدن، هیچگاه و هیچ‌جا نیازی به اذن و رخصت این و آن نیست. رخصت را از عمق قلوب پاک و غیرتمند و جوانمرد خود بگیرید. اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر را منوط به اجازه از بزرگان کنیم پس با این ایه از قران چه کنیم: قل اعظکم بواحده ان تقومو لله مثنی و فرادی. اصلا با ایات امر به معروف و نهی از منکر چه کنیم؟

ــ بچه‌ها! بیاییم دست در دست هم افتان و خیزان سیر رشد سیاسی را بپیماییم و رشادت را در کورة سیاست‌ورزی بیابیم و مپنداریم که برخی هستند که همة کارها و تحلیل‌ها و تبیین‌ها و بصیرت‌های رشید و صحیح و حقیقی را در آستین دارند و در زمان و شرایط مناسبِ مقتضی آنها را بیرون مینهند.

ــ بچه‌ها! بیاییم یاد بگیریم که عرصه سیاست برای همه ما بندگان خدا عرصه‌ای پر افت و خیز است و هیچ ضوابط الگوریتمی ندارد و هیچکس هم به مخزنی از بصائر و حقایق قدسی/الهی دسترسی ندارد. آن که خواهد داشت خود خواهد گفت که من چنین دسترسی و قدرتی دارم.

ــ بچه‌ها! دیگر وقت آن است که با هم بزرگ شویم. و مگر بزرگانْ خود روزی بچه نبوده‌اند؟ و مگر در همین روزگار خود نمی‌بینیم بزرگان مثل آب‌خوردن اشتباه می‌کنند و برخی‌شان هم مثل آب‌خوردن دروغ می‌گویند و مثل آب‌خوردن هم وعده‌های سر خرمن دروغین می‌دهند و تو روز روشن به دشمن خیزبرداشته گرا می‌دهند و نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کنند؟

ــ بچه‌ها! راستی شماها ستون پنجم دشمن را نمی‌بینید؟ بالاغیرتاً قدری در اندیشکده‌های بروکینگز و هوور و وودرو ویلسون و شورای آتلانتیک و مؤسسه واشنگتن و شورای روابط خارجی و چتم هاوس و بنیاد هریتج و نیز در سیل تحریم‌های جدید از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۷ و واکنش‌های تشویق‌کنندة دولت غور و خوض کنید تا شفافِ شفاف ببینید داریم کجا می‌رویم و پس از باتلاق ژنوـ‌لوزان‌ـ‌برجام، که نه راه پیش داریم و نه پس، سر از کدام دستاوردهای مشعشع تاریخی دیگر درخواهیم آورد.

ــ بچه‌ها! فقط یک نهاد نیست که سخت دچار اختلال و بلکه مشغول انحلال انقلاب در نظام استکباری است که اگر نیک بنگریم مجلس شورایی که قرار بود میزان باشد امروزه آیینة تمام‌نمای فساد و رانت‌بازی‌ها و رانت‌خواری‌ها در عرصة سیاست است.

ــ بچه‌ها! راستی یادتان می‌آید پس از هفته‌ها بحث و بررسی در کمیسیون برجام، ناگهان و به طرفه‌العینی لاشخور شوم تاریخ دیپلماسی ایران(برجام) ظرف فقط ۲۰ دقیقه و بدون هیچ بحثی شعبده‌بازانه از آستین سیاستمدار طراز اول نظام تبدیل به طاووس رعنایی شد؟

ــ بچه‌ها! هیچ تا به حال فکر کرده‌اید رجال سیاسی رقیب و خصیم ما به‌ویژه در آمریکا و اتحادیه اروپا پس از این شعبده‌بازی بی‌نظیر تاریخ ایران ـــ آری! دست کم تاریخ معاصر ایران ـــ دربارة عرصة سیاست و سیاست‌ورزی ما ایرانیان چه فکر می‌کنند؟

ــ بچه‌های عزیزم! یادتان باشد اگر امروز من و شما نسبت به مذاکرات هسته‌ای و جام ایران‌نمای آن کوتاهی کنیم برجام‌های ۲ و ۳ را هم تناول خواهیم شد. آری! به مدد صدا و سیمای ’هندوانه‘ و رسانه‌ها و جراید سازشکار خورانده و یا چپانده خواهیم شد.

ــ بچه‌های عزیزم! ما باید بدانیم که در مذاکرات دیندارانه و طراز اول چمران و همت و باکری‌های دیپلماسی چه گذشته و چه حاصل کرده‌ایم که امروزه همان کنگرة تصویب‌کنندة برجام، مسلسل‌وار تحریم پشت تحریم تصویب می‌کند. باید بدانیم سیاست خارجی دولت تدبیر چگونه است که امروزه‌روز ولیعهد دربار سعودی بی‌پرده و علنی سخن از تنبیه و مجازات ایران می‌گوید. باید بدانیم چگونه سیاست خارجی داریم که یکی دو روز قبل از خون‌ریزی تروریست‌های پرورش‌یافتة سعودی‌ها و حمایت‌شدة آمریکاییان، وزیر خارجه سعودی بی‌هیچ پروایی و صریحاً از داخل‌کردن جنگ و درگیری به درون ایران سخن می‌گوید.

ــ بچه‌های عزیزم! بدانید که چهار سال است دولت تدبیر و عقلانیت علی‌الدوام از تنش‌زدایی در رابطه با کشورهای تنش‌زا و بلکه زورگوی خودکامه سخن می‌گوید و در عمل هم از این سیاست پیروی کرده و کماکان خواهد کرد.

ــ عزیزانم! وقت آن نرسیده که مجلسی که این سیاست خارجی و این وزیر سیاست خارجی را تأیید می‌کند مورد استیضاح موشکافانه قرار بدهیم؟

ــ عزیزانم! وقت آن نرسیده که دریابیم نمایندگان با چه ترفندهایی و با قایم‌شدن پشت کدام مراجع و شخصیت‌های ملی و مردمی رأی می‌آورند؟ و چگونه وام‌داری خود را پس از رأی‌آوردن ادا می‌کنند؟

ــ بچه‌های عزیزم! من و امثال من، هر ’گلی‘ توانستیم به سر میهن عزیز بزنیم زده‌ایم و به اواخر خط زندگی‌مان نزدیک می‌شویم! شما از تجارب ما و نسل ما عبرت بگیرید. برای فهم هر چه عمیق‌تر چگونگی عفونی‌شدن مجلسی که قرار بود میزان باشد و نگهبان منافع ملی، به شبکه‌های قدرت در جامعه بپردازید که در این بازیِ مزوّرانه بی‌سروصدا ایفای نقش می‌کنند و لحظه‌ای از بازشناسی آن شبکه‌ها غفلت نکنید.

ــ فرزندان عزیزم! از ظواهر و تنزه‌طلبی‌ها و تقدس‌مآبی‌های مزوّرانه عبور کنید و دادوستدهای اصحاب قدرت و ثروت، همان حاکمان و عالمان و تاجران قدرت‌بازِ بی‌دردِ مرفهِ متملّق و متملّق‌پرورِ ظاهرالصّلاح را زیر ذره‌بین ببرید. احتمالاً وصلت‌های تودرتوی این اصحاب سر نخ‌های مفیدی در اختیارتان خواهد گذاشت. نگران نباشید! شاخ درنمی‌آورید! لیکن ایمان دارم آن بصیرت‌ها و آن بیداری‌های بسیار دردناک گام بلندی و درس‌های عبرت گرانبهایی خواهد شد برای حفظ و اعتلای آرمان‌های متعالی انقلاب میهن‌مان و زیست‌مان و وجودمان و حیثیت و کرامت انسانی‌مان.

ــ عزیزانم! به عون و لطف و کرم الهی، اگر عمری باشد و این جسم نحیفِ ضعیفم رخصت دهد ماجرای بمباران لاینقطع تحریم‌های جدید را و دروغ‌های لاینقطع راستگویان دربارة رفع تحریم‌ها را، و خواب‌هایی که تیم جدید هوشمند و مودب در کاخ سفید دیده‌اند و چگونه سرداران شجاع و امین و غیور و دیندارْ تعبیر آن خواب‌ها را تمهید و تدبیر خواهند کرد روایت خواهم کرد.

ــ ”ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون“

سحرگهان شب قدر

چهارشنبه ۲۴/۳/۱۳۹۶

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۱۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم