خواندن نماز عید فطر ثواب دارد
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۹۲۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، روزهایی که نفس کشیدن، مذاکره علمی و حتی خواب مومن عبادت و ثواب هزار ساله دارد، نماز عید فطر نیز بی فضیلت نبوده و در این گزارش به ثواب ادای نماز عید فطر خواهیم پرداخت.
با رسیدن به سیامین روز از ماه مبارک رمضان و جمع شدن سفره بی نهایت رحمت الهی پروردگار، توشه یک ساله را با اقامه کردن نماز عید فطر و انجام اعمال شب و روز عید خواهیم بست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به حتم روزهایی که نفس کشیدن، مذاکره علمی و حتی خواب مومن عبادت و ثواب هزار ساله دارد، نماز عید فطر نیز بی فضیلت نبوده و در این گزارش به ثواب ادای نماز عید فطر خواهیم پرداخت.
ثواب کسى که ماه رمضان را روزه بگیرد و آخرین روز آن را با صدقه به پایان برساند و با غسل به نماز حاضر شود چیست؟
«عن أنس بن مالک قال قال رسول الله (ص) من صام رمضان و ختمه بصدقة و غدا إلى المصلى بغسل رجع مغفورا له »؛
انس بن مالک از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود: هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد، و با صدقه دادن آن را به پایان برساند، و فرداى آن روز با غسل به جایگاه نماز برود، آمرزیده باز مى گردد».
ثواب قرائت چهار رکعت نماز در روز عید فطر پس از نماز امام
«عن سلمان ره قال قال رسول الله (ص) من صلى أربع رکعات یوم الفطر بعد صلاة الإمام یقرأ فی أولهن سبح اسم ربک الأعلى فکأنما قرأ جمیع الکتب کل کتاب أنزله الله عز و جل و فی الرکعة الثانیة و الشمس و ضحاها فله من الثواب ما طلعت علیه الشمس و فی الثالثة و الضحى فله من الثواب کأنما أشبع جمیع المساکین و دهنهم و نظفهم و فی الرابعة قل هو الله أحد ثلاثین مرة غفر الله له ذنب خمسین سنة مستقبلة و خمسین سنة مستدبرة». قال محمد بن علی مؤلف هذا الکتاب رض أقول فی ذلک و بالله التوفیق إن هذا الثواب هو لمن کان إمامه مخالفا لمذهبه فیصلی معه تقیة ثم یصلى هذه الأربع رکعات للعید فأما إذا کان الإمام إماما من الله عز و جل واجب الطاعة على العباد فصلى خلفه صلاة العید لم یکن له أن یصلی بعد ذلک صلاة حتى تزول الشمس و کذلک من کان إمامه موافقا لمذهبه إن لم یکن مفروض الطاعة صلى معه العید لم یکن له أن یصلی بعد ذلک صلاة حتى تزول الشمس و المعتمد أنه لا صلاة فی العیدین إلا مع الإمام فمن أحب أن یصلی وحده فلا بأس و تصدیق ذلک»؛
سلمان فارسى از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود: هر کس در روز عید فطر چهار رکعت پس از نماز امام بخواند، در رکعت اول (بعد از سوره حمد) سوره «سبح اسم ربک الأعلى» را قرائت کند، گوئى تمام کتابهاى آسمانى را که خدا (بر پیامبران) نازل کرده، خوانده است؛ و اگر در رکعت دوم (بعد از سوره حمد) سوره شمس «و الشمس و ضحاها» را قرائت کند، ثواب او به وسعت گستره اى است که خورشید بر آن مى تابد؛ و اگر در رکعت سوم (بعد از سوره حمد) سوره «و الضحى» را قرائت نماید، ثواب او برابر با ثوابى است که همه فقرا را سیر کرده، و به آنها عطر زده و پاکیزه شان کرده باشد. و اگر در رکعت چهارم (بعد از سوره حمد) سى بار سوره «توحید» را بخواند، خداوند گناه پنجاه سال آینده و پنجاه سال گذشته او را مى آمرزد».
مؤلف این کتاب (شیخ صدوق) بعد از درخواست موفقیت از خداوند متعال، در باره این حدیث مى گوید که: این ثواب براى کسى است که امام جماعت او مخالف مذهب وى باشد، و از روى تقیه با او نماز بخواند، و پس از پایان نماز جماعت این چهار رکعت نماز عید را بجاى آورد، و به نمازى که با امام جماعت مخالف مذهب خود خوانده است، اعتنایى نکند، اما کسى که در روز عید با امامى نماز عید را بخواند که از طرف خداوند منصوب شده باشد و طاعتش بر بندگان خدا واجب گردیده است، پس بعد از این نماز تا زوال شمس (ظهر شرعى) جایز نیست نماز دیگرى بخواند، و همچنین کسى که امام جماعت او در روز عید موافق مذهب وى باشد، و با او نماز عید بخواند هر چند که طاعتش واجب نباشد، جایز نیست که پس از نماز جماعت تا وقت زوال آفتاب (ظهر شرعى) نمازى دیگر بخواند، و آنچه محرز است این است که در نماز عید فطر و عید اضحى فقط با امام مى توان خواند، و اگر کسى بخواهد نماز عید را تنها بخواند، اشکالى ندارد، بدلیل روایات زیر:
«عن زرارة عن أبی جعفر ع قال من لم یصل مع الإمام فی جماعة یوم العید فلا صلاة له و لا قضاء علیه» ؛
«زراره، از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمود: هر کس در روز عید با امام جماعت نماز نخواند، نمازى براى او نیست، و قضاى نماز بر او واجب نمى گردد».
«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن عثمان بن عیسى عن سماعة بن مهران عن أبی عبد الله ع قال لا صلاة فی العیدین إلا مع إمام فإن صلیت وحدک فلا بأس» ؛
«سماعة بن مهران از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: در عیدین (عید فطر و عید قربان) نمازى نیست مگر با امام، ولى اگر آن را بصورت فرادى بخوانى اشکال ندارد».
«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن فضالة عن حماد بن عثمان عن معمر بن یحیى و زرارة قال قال أبو جعفر ع لا صلاة یوم الفطر و الأضحى إلا مع إمام» ؛
معمر بن یحیى و زراره از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده اند که فرمود: در روز عید فطر و اضحى نمازى نیست مگر به جماعت».
«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن محمد بن سنان عن عبد الله بن سنان الحلبی عن أبی عبد الله ع قال سألته عن صلاة العیدین هل قبلهما صلاة أو بعدهما قال لیس قبلهما و لا بعدهما شی ء»؛
«حلبى روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام در مورد نماز عیدین (عید فطر و عید ضحى) پرسیدم که آیا پیش از این دو نماز یا پس از آن نمازى هست؟ فرمود: پیش از آن و پس از آن نمازى نیست».
«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن حماد بن عیسى عن حریز عن محمد بن مسلم قال سألت أبا عبد الله ع عن الصلاة فی الفطر و الأضحى قال لیس فیهما أذان و لا إقامة و لیس بعد الرکعتین و لا قبلهما صلاة»؛
«محمد بن مسلم روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام در مورد نماز عید فطر و اضحى پرسیدم، فرمود: در این دو نماز اقامه و اذان نیست، و پس از آن دو رکعت و پیش از آن نمازى نیست».
«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن فضالة عن ابن سنان عن أبی عبد الله ع قال صلاة العیدین رکعتان لیس قبلهما و لا بعدهما شی ء»؛
«ابن سنان از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: نماز عیدین (عید فطر و عید اضحى) دو رکعت است و پیش از آن و پس از آن نمازى نیست».
«عن زرارة قال قال أبو جعفر ع لیس یوم الفطر و لا یوم الأضحى أذان و لا إقامة أذانهما طلوع الشمس إذا طلعت خرجوا و لیس قبلهما و لا بعدهما صلاة و من لم یصل مع إمام فی جماعة فلا صلاة له و لا قضاء علیه» ؛
«زراره روایت کرده است که امام محمد باقر علیه السلام فرمود: در نماز روز عید فطر و عید اضحى اذان و اقامه نیست، اذان آن دو طلوع آفتاب است، هنگامى که طلوع مى کند بیرون مى آیند، و پیش از آن و پس از آن نمازى نیست، و هر کس به همراه امام جماعت نماز نخواند نمازى بر او نیست، و قضا نیز بر او واجب نمى شود».
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با قرارگاه نور جواب دشمن را میدهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
به گزارش همشهری آنلاین، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از استادان، مدرسان و گروههای علمی فراجا که صبح امروز در ستاد فرماندهی فراجا برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح نور برای مقابله با کشف حجاب از سوی انتظامی کشور گفت: اجرای طرح نور جزو اجرای فروع دین نیست و این مسئله نیز دستور خداست. وقتی آقا میفرمایند حرام شرعی و سیاسی است، یعنی حرام شرعی پای خود افراد است اما در حرام سیاسی یعنی ما مسئول هستیم.
افراد کاملا هدایتشده و باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنندسردار رضایی گفت: دشمنان میخواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمیتوانیم ساکت بشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم. بر اساس مستندسازیهای آماده شده، افراد کاملا هدایتشده و باندی با مامورها رفتار نامناسب میکنند.
جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود وقتی دهه ۴۰ امام فریاد زد که علما به داد اخلاق و دین برسید همین مسئله را میگفتند. ما این همه شهید دادیم و همه ما مدیون آنها هستیم. همه شهدا برای همین اهداف رفتهاند و انقلاب امروز نباید سمت دیگری برود.
تشدید اقدامات قبلی در حال حرکت است/ بعضیها نمیدانند جنگ کجاستوی افزود: سواد یعنی فهم. برخی میگویند وکیل و دکترند اما اظهارات بیسوادانهای دارند و متوجه نمیشوند که جنگ کجاست و جامعه به کدام سمت میرود. تشدید اقدامات قبلی در یک چارچوب در حال حرکت است و این کار جهادی و انقلابی است.
با قرارگاه نور جواب خود را به دشمن میدهیمبه گفته سردار رضایی جنگهای امروز در کشور از جنگ با عراق و تجزیه طلبان نیز بیشتر اهمیت دارد و حساستر است. ما با این قرارگاه نور جواب خود را به دشمن میدهیم و این مسئله حتی از جنگ نیز حساستر است.
این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب میکندجانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: به نظر من این تهاجمهای فرهنگی بسیار پراهمیت و مخربترند. به عنوان مثال، اگر بمبی در جایی منفجر شود اثرات آن در همان منطقه میماند اما اثرات این رفتارها بسیار تخریبگر است.
وی افزود: این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب میکند اما امروزه رنگ و لعاب دیگری دارد. برخی افراد با این رفتارها معانی حقوق شهروندی را لکهدار میکنند و خواسته الهی و وظیفه فراجاست که با این بیحرمتیها مقابله کند.
ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ استسردار رضایی با تاکید بر اینکه مسئله تکلیف الهی است، گفت: به نظر من ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است زیرا جسارت و اعتقاد بالاتری میخواهد و باید در تربیت نیرو نیز این مسائل مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب، سی و چند دستگاه مسئولیت دارند اما هیچکدام بصیرت و شجاعت لازم را در این زمینه ندارند و خدا را شکر ما پای کار هستیم.
ادعای حقوق بشر غربیها این روزها در دانشگاههای آمریکا دیدنی استسردار رضایی همچنین با اشاره به رفتار دولت آمریکا با دانشجویان مدافع غزه در این کشور گفت: ادعای حقوق بشر غربیها این روزها در دانشگاههای آمریکا دیدنی است که چگونه با دانشجویان خود رفتار میکنند.
کد خبر 848662 منبع: ایسنا برچسبها خبر ویژه زنان - حجاب فراجا