Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجله منزل - صدف حقيقت/ کارشناس طراحي محيط: پنجره آشپزخانه را باز کردم و پرده را کنار زدم. صبح بود و نور آفتاب با ملايمت روي طاقچه کنار پنجره افتاده بود. گلدان‌هاي زيبايم، شاداب و سرحال روز جديدي را آغاز کرده بودند و از هواي مطبوع لذت مي‌بردند. چند ماهي هست که اين گياهان گل‌دار کوچک عضوي از خانواده ما شده‌اند؛ گل‌هاي زيبايي که در ميان‌ برگ‌هاي انبوه خودنمايي مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنفشه آفريقايي را دوست دارم، حس مي‌کنم لطافت گل‌هاي آن، هواي خانه‌ام را دلنشين‌تر کرده است؛ من با عشق خود از آنها مراقبت مي‌کنم.





شناسنامه‌اي از جنس گياهي
نام: بنفشه آفريقايي نام علمي: Saintpaulia ionanthaنام انگليسي: African Violetخانواده: Gesneriaceae بنفشه آفريقايي بومي کشور تانزانيا و اطراف جنوب شرقي کنيا و هم‌چنين قسمت گرمسيري شرق آفريقا است. فردي به نام سنت پل براي اولين بار، بنفشه آفريقايي را شناسايي کرده است و به همين دليل اين نام براي گياه انتخاب شده است.

مشخصات کلي بنفشه آفريقايي

بنفشه آفريقايي گياه گل‌داري است که نه تنها به دليل گل‌هاي رنگين و زيبايش، بلکه به دليل فرم گياه و هم‌چنين برگ‌هاي مخملي و کرکدار به رنگ سبز تيره نيز جذابيت دارد. در برخي واريته‌ها لبه‌هاي برگ، سفيد يا روشن‌تر هستند. بنفشه آفريقايي گياه حساسي است که نياز به مراقبت و توجه بيشتري دارد تا زماني که موقعيت مناسب خود را پيدا کرده و زندگي آرام خود را ادامه دهد. واريته‌هاي مختلف بنفشه آفريقايي در رنگ و تعداد گل متفاوت هستند و در رنگ‌هاي سفيد، صورتي، زرشکي، بنفش و ارغواني ديده مي‌شوند. از آنجايي که بنفشه آفريقايي به طول روز بي‌تفاوت است گل‌دهي در شرايط مساعد و در تمام طول سال اتفاق مي‌افتد.






خاک، آب، نور و مواد غذايي موردنياز

بنفشه آفريقايي به ميزان نور بالا، ولي غيرمستقيم نياز دارد. با کمبود نور خواهيد ديد که برگ‌ها پژمرده شده و به سمت پايين مي‌روند. چنانچه در فضاي منزل شما نور به اندازه کافي وجود ندارد يا مي‌خواهيد بنفشه آفريقايي را در قسمتي از خانه نگهداري کنيد که روشنايي مناسب نيست، مي‌توانيد از لامپ‌هاي نوري فلورسنت استفاده کنيد تا ميزان نور موردنياز گياه را تأمين کند. اين چراغ‌ها امروزه در بازار به اشکال مختلف توليد مي‌شوند. توجه داشته باشيد که لامپ فلورسنت را بايد در فاصله حدود 30 سانتي‌متري از گياه قرار داد. هر از گاهي اجازه دهيد گلدان‌هاي بنفشه آفريقايي شما هواي تازه بخورند.

براي آبياري گياه بنفشه آفريقايي بايد چند فاکتور مهم را در نظر بگيريد: نور، گرما، سن گياه، حجم گلدان و خاک. به دليل حساسيت برگ و حتي ريشه اين گياه بايد در آبياري آن دقت بيشتري داشت تا باعث آسيب نشود. ريشه بنفشه آفريقايي به آب و رطوبت زياد حساس است و دچار پوسيدگي مي‌شود؛ بنابراين بهتر است بعد از خشکي خاک، بنفشه آفريقايي را آبياري کنيد، ولي اين به آن معني نيست که گياه بتواند دوره خشکي زيادي را تحمل کند. آبياري دو بار در هفته براي بنفشه آفريقايي مناسب است. توصيه مي‌شود براي جلوگيري از خيس شدن برگ و ساقه گياه از روش زيرگلداني براي آبياري بنفشه آفريقايي استفاده شود. براي اين روش بايد زيرگلداني را پر از آب کنيد تا از راه منفذهاي زير گلدان، جذب ريشه شود. اين نکته را به ياد داشته باشيد که اگر زيرگلداني گود و بزرگي داريد، بعد از 30 دقيقه که آب موردنياز جذب شد، اضافي آب را خالي کنيد.

خاک مناسب براي بنفشه آفريقايي ترکيبي از خاک‌برگ و پرليت است. بسته‌هاي آماده خاک براي بنفشه آفريقايي را هم مي‌توانيد از فروشگاه‌هاي کشاورزي و گلخانه‌ها تهيه کنيد.

براي تغذيه اين گياه، کود رقيق حاوي فسفر بالا را هر دو هفته يک‌بار به گلدان اضافه کنيد. کودهاي مخصوص گل دهي براي گياهان گل‌دار مناسب هستند. بعد از چند ماه کوددهي، املاح باقي‌مانده و اضافي را با آبياري و شستشوي خاک خارج کنيد تا به گياه صدمه وارد نکند.

نکات مهم در نگهداري بنفشه آفريقايي

برگ‌هاي بنفشه آفريقايي نبايد مرطوب شوند و اسپري برگي براي آن نيز به‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. اگر گلدان نسبت به‌اندازه گياه بزرگ‌تر باشد، مي‌تواند گل‌دهي را به تعويق بياندازد. تغذيه مناسب گياهان گل‌دار نيز در گل‌دهي بنفشه آفريقايي تأثيرگذار است. بهتر است گل‌هاي پژمرده را با استفاده از پنس از انتهاي شاخه گل‌دهنده جدا کنيد.

گلدان‌هاي پلاستيکي براي بنفشه آفريقايي مناسب‌تر است. از آنجايي که اين گياه حساس است، گلدان سفالي با جذب سرما براي آن تنش سرمايي ايجاد مي‌کند. براي تعويض گلدان هم فصل بهار را انتخاب کنيد تا سرما به ريشه‌ها آسيب نزند.






چگونه اين گياه را تکثير کنيد؟

برايتان جالب خواهد بود بدانيد که بنفشه آفريقايي تمايل زيادي به بزرگ کردن خانواده خود دارد؛ به همين دليل روش‌هاي مختلفي براي تکثير اين گياه وجود دارد که از راه کاشت بذر، قلمه برگ و تقسيم بوته انجام مي‌شود.

قلمه برگ که معروف‌ترين و ساده‌ترين روش تکثير بنفشه آفريقايي است در تابستان صورت مي‌گيرد. برگ مناسب را با چاقوي تيز از انتهاي دم برگ جدا کنيد. آن را درون آب قرار دهيد تا ريشه‌دار شود، ولي مراقب باشيد برگ درون آب قرار نگيرد. مي‌توانيد قلمه برگ را در خاک سبک نيز ريشه‌دار کنيد. اگر روي قلمه‌ها نايلون قرار دهيد، رطوبت بيشتر محيط باعث افزايش سرعت ريشه‌زايي مي‌شود.

در روش تقسيم بوته بايد صبر بيشتري داشته باشيد، چراکه با بالا رفتن سن گياه، پاجوش‌هايي از کنار گياه رشد مي‌کند که نشان از تولدي جديد است. با احتياط اين پاجوش‌ها را جدا کرده و درون گلدان ديگري بکاريد.

براي کشت بذر بايد بذرهاي تازه و با قوه ناميه مناسب تهيه کرده و آنها را درون بستر بکاريد. درجه حرارت مناسب 25-20 درجه سانتي‌گراد و نور مناسب هم براي رشد بذرها نياز است. اسپري آب روي سطح خاک را هم فراموش نکنيد.



براي تهيه مجله منزل مي توانيد به صورت حضوري از کيوسک هاي روزنامه فروشي سراسر کشور و براي خريد نسخه الکترونيک از وب سايت taaghche.ir اقدام نمائيد.

ضمنا براي اشتراک نسخه چاپي مجله منزل روي تصوير زير کليک کنيد:






منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۱۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل که در این همایش ریاست پنل سلامت را برعهده داشت، ضمن اشاره به توانمند‌های حوزه سلامت و فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در آفریقا، اهمیت گسترش تعاملات با کشور‌های آفریقایی را تشریح کرد.

در این پنل، مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، مدیران سندیکا‌های دارو، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، مدیران شرکت‌های دارو سازی، رئیس انجمن بیمارستان سازی و میهمانانی از کشور‌های زیمباوه، مالی، اتیوپی و الجرایر حضور داشتند.

اعضای پنل ایرانی از حوزه‌های دارو، درمان و گردشگری سلامت، تجهیزات پزشکی، آموزشی، توسعه، جمعیت هلال احمر، سازمان سازمان انتقال خون، انستیتو پاستور ایران، ضمن توضیح درباره توانمندی صادراتی حوزه کاری خود، خواستار افزایش سطح تعلامات با کشور‌های آفریقایی شدند.

درادامه، میهمانان آفریقایی با تمجید از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، علاقمندی خود را جهت گسترش همکاری تجاری با حوزه سلامت ایران اعلام کردند.

نیکنام در پایان گفت: گسترش همکاری ایران و آفریقا در حوزه سلامت قابل پیگیری است و انتقال تجارب و خدمات سلامت به این کشور‌ها وجود دارد.

به گزارش آنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) از روز شنبه  ۸ اردیبهشت با حضور رئیس جمهور افتتاح و به مدت پنج روز ادامه دارد. این نمایشگاه میزبان ۲۰۰۰ صاحب نظر از ۸۰ کشور می‌باشد و ۸۰۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه توانمند‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبلیغ جنجالی آرایشگاه زنانه با عروس‌ نوجوان | مدیر سالن بازداشت شد
  • دستگیری قاتل مست دو زن در عروسی
  • ماجرای تلخ عروسی‌هایی که تبدیل به عزا می‌شوند
  • عکس/ نمایشگاه گل و گیاه اصفهان
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد