Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر کریمی نیک، کارگردان نمایش قرآنی«بوی بهشت»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: بنده رکوردار اجرای نمایش‌های مذهبی در استان هستم چون کارهای مذهبی همیشه دغدغه‌ام بوده و سعی می‌کنم نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشم، نمایش«بوی بهشت» نیز که واقعه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی را به تصویر می‌کشد سیزدهمین اثر بنده در حوزه مذهبی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این نمایش روایت محور، در فرهنگسرای اراک به مدت 5 روز اجرا شد، مشکل عمده ما در اجرا، محدودیت‌های مالی تولید بود اما با همه مشکلات این نمایش توانست رضایت مخاطب را جلب کند. علاوه بر روایت محوری، از 4 راوی که 4 بازیگر هستند استفاده شد و سعی کردیم از شیوه اجرایی نمایش‌های ایرانی مخصوصاً تعزیه استفاده شود.کریمی نیک افزود: زندگی کربلایی کاظم برای بنده یک دغدغه بود، همین دغدغه باعث شد 3 اثر از زندگی معجزه قرن کار کنم که شامل نمایش«تن»؛ برگزیده جمهوری اسلامی ایران در جشنواره صاحبدلان، نمایش«کربلایی» و «بوی بهشت» می‌شود. علاوه بر این‌ها یک کار مستند داستانی هم در این خصوص بازی کردم و به دنبال ساخت یک کار داستانی بلند از این شخصیت قرآنی هستم.این کارگردان برجسته استان مرکزی ادامه داد: کربلایی کاظم در عصر آهن و سیمان معجزه قرن است، یعنی اگر ابعاد زندگی این فرد باز شود خیلی از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد. کربلایی کاظم ویترین خداست، نمونه‌ای از اعتماد بنده به خدا و اعتماد خدا به بنده است، در این عصر که واقعاً خیلی‌ها به معجزه اعتقاد ندارند و شبکه‌های مجازی علیه معجزه هجمه ایجاد می‌کنند پرداختن به شخصیت این فرد لازم است، به عنوان مثال در یکی از این گروه‌های تلگرامی می‌خواندم از زمانی که دوربین اختراع شد دیگر معجزه‌ ندیدیم درصورتیکه وجود کربلایی کاظم در قرن حاضر معجزه است و هر چه به این شخصیت پرداخته شود کم است.
تمام ابعاد زندگی کربلایی کاظم مغفول مانده استکریمی نیک افزود: همه ابعاد زندگی کربلایی کاظم در استان مغفول مانده، نه درباره ایشان بلکه درباره هیچکدام از مشاهیر استان کار جدی نشده است. متاسفانه بودجه‌های فرهنگی معلوم نیست کجا خرج می‌شوند و علت اصلی این غفلت، عدم نظرخواهی از صاحب نظران فرهنگی است، جزیره‌ای عمل می‌شود، کارشناس هر نهادی به سلیقه خود برای کارهای فرهنگی برنامه‌ریزی می‌کند .این کارگردان آئینی تأکید کرد: هیچ وقت کارگروه فرهنگی در این شهر و استان نداشتیم، هیچ وقت از صاحب نظران حوزه‌های مختلف نظر نخواستیم و به همین خاطر خروجی‌ شده همین ضعیتی که می‌بینیم، ما چه کار فاخری برای امیرکبیر، کربلایی کاظم و... ساختیم؟ فقط حیف و میل بودجه کردیم درصوریتکه واقعاً می‌طلبد درباره کربلایی کاظم کار بسیار جدی تولید شود.کریمی نیک تأکید کرد: کاری جدی به معنای داشتن اعتبار مالی خوب نیست، کنگره بین‌المللی کربلایی کاظم را برگزار کردیم ولی خروجی که باید داشته باشد را نداشت. اخیراً مؤسسه اصحاب‌الثقلین اراک کتاب زندگی کربلایی کاظم را تهیه و منتشر کرده که انصافاً کار زیبا و بجایی بود، امیدواریم این کتاب پایه سایر محصولات فرهنگی و هنری قرار گیرد.وی افزود: وقتی کم کاری در معرفی مشاهیر خودمان داریم، کشورها و استان‌های دیگر مشاهیر شهرمان را به نام خودشان ثبت می‌کنند باز هم جای شکرش باقی است که کربلایی کاظم را از مشاهیر قم معرفی می‌کنند نه کشورهای دیگر مثل مولانا و رودکی.کریمی نیک ادامه داد: کربلایی کاظم کسی است که قرآن بر سینه‌اش نازل می‌شود و جزو برگزیدگان است، درباره خود ساروق نیز شکی نیست که وجود مقدس امام زمان(عج) در آن جا حاضر شده، اگر درباره جمکران که بر اساس خواب یکی از مراجع اینگونه کار ویژه می‌شود درباره ساروق باید اقدامات جدی‌تری انجام شود.کارگردان «بوی بهشت» افزود: متأسفانه جامعه ما فقط صورت مساله را می‌بیند و به باطن آن توجه ندارد، کربلایی کاظم هم از این قاعده مستنثنی نیست، یعنی درباره شأن نزول آیات، کشف و شهودی که برای ایشان اتفاق افتاده غفلت شده است، کربلایی کاظم 20 سال بعد از این واقعه در روستا زندگی می‌کند ولی کسی ایشان را نمی‌شناخت و برای مردم روستا این قضیه عادی شده بود.کریمی‌ نیک گفت: دغدغه خود کربلایی همین غفلت‌هاست، خودش می‌گوید «هیچ کس از من سؤال نکرد که شأن نزول آیات چیست، همه از من سؤال کردند قرآن چند نقطه دارد؟ چند بار کلمه کشتی در قرآن آمده است و...» این‌ها را مردم بیشتر دوست داشتند و شاید هم فرهنگی است که ما بیشتر دوست داریم از شعبده‌بازی بیشتر لذت می‌بریم تا توجه به عالم معنا.
جلوی سیل خروشان را با بیل نمی‌توان گرفتوی ادامه داد: تهاجم فرهنگی غرب با سرعت عجیبی پیش می‌رود و ما در مقابل می‌خواهیم جلوی این سیل خروشان را با بیل بگیریم این کار شدنی نیست. تنها فرهنگسرای تخصصی شهر از لحاظ زیر ساختی بسیار نامناسب است، امیدوارم مسئولین بودجه مشخصی برای این مجموعه لحاظ کنند تا از وضعیت فعلی خارج شود.این کارگردان آئینی افزود: سالن جدید نمی‌خواهیم همین سالن را تجهیز و نگهداری کنند کفایت می‌کند، واقعاً دردآور است امکاناتی برای ارتقای فرهنگ اختصاص نمی‌دهیم و از طرفی از وضعیت فرهنگی گلایه‌ می‌کنیم. بد گفتن و مستقیم گویی عامل مهم کاهش اثربخشی نمایش‌های مذهبی و قرآنی است، به هنرمندان قرآنی پر و بال ندادیم، امکانات لازم را به آنها نمی‌دهیم و گاهی یک سری محدودیت‌ها هم برای این هنرمندان ایجاد می‌کنیم بعد انتظار داریم کار خوب انجام شود.کریمی نیک در پایان گفت: مختارنامه با امکانات خوب تولید شد این اثر به تنهایی اثربخشی چندین کتاب را داشت، آن جایی که باید خرج کنیم دست به جیب نمی‌کنیم، آن جایی که نیاز نیست خرج می‌کنیم، افطاری می‌دهیم، ایستگاه صلواتی راه می‌اندازیم کوچه‌ها را کثیف می‌کنیم برای رفتگران. فرهنگ‌ها تغییر کرده آنچه باید باشد نیست ولی ایستگاه صلواتی داریم ترافیک ایجاد می‌کنیم مردم را به نام امام زمان(عج) اذیت می‌کنیم ولی یک تئاتر خوب، یک کتاب خوب، یک شعر خوب درباره فرهنگ انتظار کار نمی‌کنیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۲۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد
  • کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است/ کارگران حرف اول و آخر را در جهش تولید می‌زنند
  • باخت برایم بی‌معنا است/هندبال گیتی‌پسند در آسیا حرف خواهد زد
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است