Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-26@00:43:40 GMT

این غذا ها باعث ناباروری می شوند

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۳۹۶۴۵

طبق نظر محققان دانشگاه هاروارد، زنانی که در تخمک گذاری و باروریشان مشکلاتی دارند نسبت به زنان سالم و بارور، تمایل بیشتری به خوردن منابع حاوی اسیدهای چرب ترانس دارند.
صدای ایران- ناباروری دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن ها تغذیه است. تغذیه ی سالم به افزایش باروری کمک و در مقابل تغذیه ی ناسالم از قدرت باروری، هم در زنان و هم در مردان می کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مصرف چربی های ترانس = افزایش احتمال ناباروریاسیدهای چرب ترانس یک محصول جانبی از فرآیند تبدیل روغن های گیاهی مایع به روغن های هیدروژنه یا جامد هستند. در هیدروژناسیون اسیدهای چرب غیراشباع، هیدروژن به روغن های مایع اضافه می شود تا چربی پایدار و جامد مانند مارگارین تولید شود. کره و چربی حیوانی نیز حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب ترانس هستند که به دلیل تخمیر باکتریایی در شکمبه گاو و گوسفند تولید شده اند.در محصولات گیاهی چربی های ترانس بسیار کمی وجود دارد و بیشتر منبع مصرف چربی ترانس روغن گیاهی هیدروژنه (جامد) یا نیمه جامد، مارگارین، روغن سرخ کردنی و فست فود ها است.اسیدهای چرب ترانس جزو چربی های مفید نیستند چرا که همزمان باعث بالا بردن کلسترول بد در خون (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شوند.
مشکلات و بیماری هایی که با مصرف اسیدهای چرب ترانس تشدید می شوند:* بیماری عروق کرونر قلب* آلزایمر* چاقی* بیماری های کبدی* سرطان* دیابت نوع 2* آلرژی* ناباروریطبق نظر محققان دانشگاه هاروارد، زنانی که در تخمک گذاری و باروریشان مشکلاتی دارند نسبت به زنان سالم و بارور، تمایل بیشتری به خوردن منابع حاوی اسیدهای چرب ترانس دارند. همچنین، مصرف تنها 2% از کل کالری روزانه از چربی های ترانس به جای چربی های اشباع نشده و سالم با خطر مضاعف برای این نوع از ناباروری همراه بود.
چربی های بد بر مردان هم تاثیرگزار استتغذیه نادرست و غلط نقش بسزایی در ناباروری مردان دارد و می تواند تأثیر بسیار زیادی در بچه دار شدن آنان بگذارد. محققان می گویند مردانی که رژیم های غذایی بد و یا مملو از چربی اشباع شده دارند، شانس پدر شدن خود را به نصف کاهش می دهند.دانشمندان هشدار داده اند که رژیم های فاقد ارزش غذایی با کاهش میزان باروری ارتباط دارد و چربی بیش از حد در این رژیم ها باعث پایین آمدن شمار اسپرم ها می شود.گرچه تأثیر اضافه وزن در کاهش باروری افراد چاق در قیاس با افراد لاغر پیش از این هم مشخص شده بود، اما تحقیق جدید نشان می دهد حتی افراد لاغر در صورت مصرف حجم زیاد خوراکی های فاقد ارزش غذایی، به توان باروری خود آسیب می زنند.زنان به دلایل مختلفی ممکن است نابارور شوند که افزایش سن یکی از این دلایل است. به این افراد مصرف ویتامین های گروه B، E، اسیدفولیک، روغن ماهی، روی، پروبیوتیک ها و پرهیز استفاده از قهوه و چربی های ترانس بالا و به خصوص روغن هایی که بیش از یک بار سرخ شده اند توصیه می شود.
سه مطالعه جدید که در یک کنفرانس باروری در آمریکا ارائه شد، نشان می دهد که مصرف زیاد خوراکی های چرب امکان باردار شدن زوج ها را کاهش می دهد و در موارد لقاح خارج از رحمی نیز موجب می شود جنین های ضعیف تولید شوند.گروهی از محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و بیمارستان جنرال ماساچوست، در یک مطالعه تأثیر مصرف چربی های ترانس را بر میزان باروری 141 مرد که سعی می کردند از طریق لقاح خارج رحمی بچه دار شوند، بررسی کردند.محققان متوجه شدند که میزان باروری در زوج هایی که مردان آنها بیشترین میزان چربی های ترانس را در رژیم های غذایی خود داشتند، در پایین ترین سطح قرار داشت.براساس این تحقیق، مردانی که بهترین رژیم غذایی را داشتند، از 83 درصد توان باروری برخوردار بودند، اما باروری مردانی که بدترین رژیم غذایی را داشتند و 20 درصد کالری آن ها از چربی های ترانس تأمین می شد، 47 درصد بود.چربی های ترانس در مارگارین، کیک ها، بیسکویت ها و غذاهای رستورانی دیده می شود.
توصیه ها:* مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب هیدروژنه و اشباع یعنی: روغن های جامد گیاهی و حیوانی، گوشت و لبنیات پرچرب، فست فود ها و غذاهای فرآوری شده و چرب، شیرینی جات، بیسکویت، شکلات، بستنی، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب زمینی سرخ کرده و ... را به حداقل برسانید.* مصرف غذاهای آماده، سرخ کردنی و پر چربی را کاهش دهید و به جای آن از غذاهای آب پز، تنوری و کبابی و انواع میوه و سبزی استفاده کنید. برای پخت و پز و سالاد از روغن مایع کلزا (کانولا)، آفتابگردان، سویا، زیتون و یا مخلوط آن ها و برای سرخ کردن در منزل تنها از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.* هنگام خرید کمی بیشتر حوصله به خرج دهید و روی برچسب مواد غذایی را بخوانید. اگر روی برچسب غذایی، کلمه روغن هیدروژنه شده یا روغن شیرینی پزی ذکر شده بود، باید دانست که آن غذا حاوی چربی ترانس است.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۳۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود

در این بخش می‌خواهیم لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را به شما بگوییم؛ پس برای داشتن یک غذای رژیمی سالم، این مطلب را تا انتها بخوانید!

۱- سبزیجاتی که نیترات بالایی دارند

اگر اسفناج یا هر گونه سبزیجات برگ سبز، هویج، شلغم یا حتی کرفس دارید، از گرم کردن مجدد آن‌ها در مایکروویو خودداری کنید. این سبزیجات غنی از نیترات، هنگامی که دوباره حرارت داده می‌شوند، می‌توانند سمی شوند و مواد سرطان زایی را که عموما ماهیتی سرطانی دارند، آزاد کنند.

به گزارش صدآنلاین، اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است، بنابراین حرارت دادن و گرم کردن مجدد اسفناج ممکن است آهن موجود در اسفناج را اکسید کند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود که به عنوان عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان شناخته شده است.

۲- برنج را چند بار داغ کنیم ؟

این مورد از لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را جدی بگیرید! ممکن است تعجب کنید، اما برنج نیز در این دسته قرار می‌گیرد زیرا مضرات گرم کردن برنج زیاد است. طبق آژانس استانداردهای غذایی (FSA)، با خوردن برنج دوباره گرم شده، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

مضرات گرم کردن برنج به دلیل وجود باکتری بسیار مقاوم به نام باسیلوس سرئوس است. گرما این باکتری‌ها را می‌کشد، اما می‌تواند هاگ‌هایی تولید کند که ماهیت سمی دارند. هنگامی که برنج دوباره گرم می‌شود و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، هر هاگ موجود در آن می‌تواند تکثیر شود و باعث مسمومیت غذایی در هنگام مصرف شود.

۳- دوباره گرم کردن تخم مرغ

همه ما می‌دانیم که تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است، با این‌حال، تخم مرغ پخته شده یا تخم مرغ آب‌پز می‌تواند باعث آسیب جدی در زمانی که بارها و بارها در معرض گرما قرار می‌گیرد، باشد.

زمانی که تخم مرغ را پختید، فوراً آن را بخورید، اما اگر برای مدت طولانی‌تری نگهداری شد، آن را گرم نکنید، بلکه فقط سرد بخورید، زیرا مواد غذایی با پروتئین بالا، حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند. این نیتروژن ممکن است در اثر گرم شدن مجدد اکسید شده و بیشتر باعث سرطان شود.

۴- جوجه کباب و مرغ

یکی از مهم‌ترین موارد لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، مرغ است. خوردن مرغ داغ طعم بسیار لذیذی دارد، با این‌حال، اگر مرغ را برای روز بعد ذخیره می‌کنید، به یاد داشته باشید که آن را دوباره و دوباره گرم نکنید و از گرم کردن مجدد جوجه کباب پرهیز کنید.

ترکیب پروتئین در این غذا، زمانی که از یخچال خارج می‌شود تا گرم شود، کاملاً تغییر می‌کند. این می‌تواند مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد کند. مطمئن شوید که آن را در دمای بالا گرم نمی‌کنید.

۵- سیب زمینی

سیب زمینی به عنوان یک غذای اصلی، بهترین و آسان‌ترین برای نگهداری، گرم کردن و مصرف است. متأسفانه، باید تجدید نظر کنید. سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است، با این‌حال، اگر دوباره و دوباره گرم شود، احتمال تولید کلستریدیوم بوتولینوم (باکتری‌های ایجاد کننده بوتولیسم) وجود دارد.

حتی اگر سیب زمینی پخته شده را در دمای اتاق بگذارید، تولید باکتری فقط افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید یا اگر ظرف ۱ تا ۲ روز مصرف نشدند، دور بیندازید.

۶- دوباره گرم کردن قارچ

مورد بعدی در لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، قارچ است. خوردن قارچ به محض آماده شدن توصیه می‌شود. در حالت ایده‌آل، آن‌ها نباید برای مصرف در روز بعد ذخیره شوند، زیرا منبعی از پروتئین‌ها هستند و مقادیر زیادی مواد معدنی دارند و با گرم کردن مجدد آن‌ها، این پروتئین‌ها را بیشتر می‌شکنید و باعث خرابی در سیستم گوارشی می‌شوید.

از این رو حرارت دادن آن‌ها باعث تولید سمومی می‌شود که حاوی نیتروژن اکسید شده و رادیکال‌های آزاد است. حتی اگر علاقه‌مند به نگهداری قارچ برای روز بعد هستید، مطمئن شوید که آن‌ها را سرد میل کنید.

۷- گرم کردن روغن‌های فشرده سرد ممنوع

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا ۳، روغن فشرده سرد مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون و روغن کانولا است. چربی امگا ۳ به درجه حرارت بسیار حساس است، زیرا در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌شکند و فاسد می‌شود؛ بنابراین هرگز روغن فشرده را قبل از مصرف گرم نکنید. به گفته Livestrong، روغن‌های مختلف تحمل حرارت متفاوتی دارند.

اگر روغن را از حد ایمن آن بیشتر گرم کنید، می‌تواند بخارات سمی تولید کند. غذاهایی که روغن زیادی دارند، نباید در مایکروویو ریخته شوند، زیرا حرارت زیاد ممکن است باعث دود گرفتن روغن و تولید این سموم خطرناک شود. اگر می‌خواهید دوباره آن را گرم کنید، بهتر است آن را کم و آهسته بپزید یا اصلاً نپزید.

 اصولی و سالم غذا بخوریم!

در این مطلب با لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، آشنا شدیم و باید بدانیم، همان‌طور که ابتدای مطلب گفته شد، غذاهای پروتئینی را نباید دوبار و در حرارت بالا گرم کرد؛ بنابراین آیا می‌شود ماهی را دوبار گرم کرد؟!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • آماده‌سازی شبکه برق خوزستان برای عبور از پیک مصرف تابستان