Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:04:05 GMT

واژگونی خلافت خونریزی و خرافه در موصل

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۵۵۵۰۸

واژگونی خلافت خونریزی و خرافه در موصل

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز شنبه 10 تیرماه، مهمترین محورهای خبری- تحلیلی خود را بر موضوعاتی چون آزادسازی موصل از دست گروه تروریستی داعش، سفر وزیر امور خارجه به اروپا و گزارش شورای امنیت از اجرای توافق هسته ای متمرکز کرد. گزارش پیش رو به بررسی محتوای گزارش و تحلیل های روزنامه ها در ارتباط با مسایل یادشده پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** شکست داعش در مرکز خلافت خودخوانده
شکست گروه تروریستی داعش در موصل، یکی از مهمترین محورهای خبری- تحلیلی روزنامه ها بود. روزنامه «آفتاب یزد» در گزارش خود آورد: به آزادی موصل از دو سوی ماجرا باید نگریست بدان معنا که آزادی موصل برای نیروهای ائتلاف و ارتش عراق یک پیروزی درخشان و برای داعش یک شکست عمیق و ویران کننده است اما آزادی موصل به معنای پایان داعش در منطقه نیست. موصل یکی از مهم ترین مقرهای پشتیبانی و سازماندهی نیروهای داعش بوده و اینک از سیطره این نیروهای تروریسم مسلک خارج شده اما داعش یک تفکر است، تفکری ویرانگر که وابسته به ملیت و جغرافیا نیست!
در ادامه می خوانیم: همگان انتظار دارند که با سقوط موصل داعش برای همیشه از بین برود اما باید توجه داشت که داعش از بین رفتنی نیست، داعش ممکن است برای مدتی از سر زبان‌ها بیافتد اما در زمانی دیگر، مکانی دیگر و با قدرتی افزون‌تر از امروز دوباره سر از جای بردارد و این بار با تجربیاتی از گذشته اندوخته، ویرانگرتر ظهور کند.داعش عقلانیتی تروریستی است که با مقوله‌ای به نام امنیت سر ستیز دارد فلذا شکست داعش در موصل اگرچه بسیار مهم است و یک فتح درخشان برای فاتحان به شمار می‌آید اما شکستی است برای داعش که مساوی با نابودی همیشگی آنان نیست.
در گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» هم می خوانیم: خبر ساده است؛ موصل در آستانه آزادی است. مرارت‌هایی که بیش از 8 ماه بر ارتش و مردم عراق تحمیل شده بود در حال نتیجه دادن است. مسجد النوری که سال 2014 البغدادی اعلام خلافت را آنجا قرائت و فرمان مغول‌گونه برای یورش به عراق و سوریه را صادر کرد، به‌دست عراقی‌ها افتاد. بازپس‌گیری موصل نه تنها یک «پیروزی نمادین» برای ارتش عراق محسوب می‌شود، زیرا توانست مسجدی که نماد قدرت داعش بود را پس بگیرد، بلکه شکست دیگری نیز بر پیکر داعش بود زیرا یکی از نمادهای قدرت خود را از دست داد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، بازپس‌گیری موصل و مسجدالنوری را به مثابه «پایان دولت دروغین داعش» نامید.
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی نوشت: همه مفسران سیاسی می‌گویند، اگرچه آزادسازی موصل نقطه عطف بزرگ در مبارزه با داعش در عراق است و در عمل قدرت تشکیلاتی آنها در عراق شکسته شده است، اما همچنان خطر اقدام‌های تروریستی در عراق وجود دارد و پراکندگی گروهها و افراد مسلح داعش در عراق عملیات تروریستی انفرادی را رقم خواهد زد. اما این اقدام‌های تروریستی همچون پس‌لرزه‌های از شکست تشکیلات منسجم داعش در موصل است که به مرور زمان محو می‌شود. آزادسازی موصل را باید پایان مرحله سخت و پیچیده مبارزه با مرکزیت داعش و انهدام آن دانست.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در گزارش خود آورد: سقوط آخرین پایگاه داعش در غرب موصل و آزادسازی کامل موصل از شر تروریست‌ها، موج عظیمی از شادی و اعتماد به نفس نزد مردم عراق به وجود آورده است. سقوط داعش از یکطرف پایان عظیم‌ترین توطئه استعماری در قلب منطقه نفت خیز خاورمیانه تلقی می‌شود و از سوی دیگر به معنی شکست خفت بار حامیان تروریسم است که علیرغم آن همه شرارت 5 ساله نتوانستند اهداف و برنامه‌های خود را تامین و اجرائی کنند. سقوط داعش در موصل از این دیدگاه، شکست استراتژیک محور شرارت غربی – عبری – عربی محسوب می‌شود.
به نوشته روزننامه «شرق»، مسجد تاریخی النوری که ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، در ژوئن ٢٠١٤ دولت خود‌خوانده خود را در آن اعلام کرده بود، برای عناصر داعش اعتبار معنوی ویژه‌ای داشت و برای همین بیشترین مقاومت را در حفظ این موضع از خود نشان دادند. عناصر این گروه وقتی متوجه شدند که دیگر قادر به حفظ این مکان نیستند، هفته گذشته این مسجد تاریخی و گلدسته آن را منفجر کردند. تلویزیون دولتی عراق بازپس‌گیری مسجد النوری و گلدسته الحدبا را به‌مثابه پایان «دولت خرافه‌ای داعش» دانسته است.
روزنامه «جهان صنعت» هم نوشت: «حسن روحانی» رییس‌جمهور در پی آزادسازی شهر موصل در پیامی به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آزادسازی بزرگ‌ترین شهر تحت کنترل داعش در عراق و پایان مظلومیت مردم آن و رهایی از یوغ جنایت و خشونت بی‌نظیر در تاریخ سده‌های اخیر منطقه را به وی و مردم عراق تبریک گفت.

**ماموریت های ظریف در اروپا
سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به ایتالیا و فرانسه و دیدار و گفت و گو با مقام های اروپایی به ویژه در مورد برجام، یکی از مهمترین محورهای خبری- تحلیلی روزنامه ها بود.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود در این ارتباط نوشت: عصر جدید دیپلماسی در ایران دوران رشد را گام‌به‌گام با حسن روحانی از سال 92 آغاز کرد و حالا به روزهای بلوغ رسیده است. برجام شاید برای برخی به منزله پایان کاسبی بود اما برای ایران تازه فرصتی برای شروع دوباره قلمداد شد؛ آغاز مسیر تعامل که تا پایان، راه بسیار دارد. ایران‌هراسی حالا به حاشیه رفته است. صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند ایران را برای صلح خطرناک جلوه دهند اما این چیزی نیست که اروپا بخواهد آن را بپذیرد. غنیمتی به نام برجام را ایران و اروپا فارغ از نگاه‌های مغرضانه قدر می‌دانند. هرچند موانع بسیار است، فشارهای داخلی و خارجی برای هر دو طرف نمایان است، اما واقعیتی غیر قابل کتمان وجود دارد: اینکه ایران و اروپا به دنبال استفاده از ظرفیت‌های متقابل یکدیگرند.
روزنامه «آفتاب یزد» هم در گزارش خود آورد: محمدجواد ظریف در سفرهای اخیرش به این کشورها بار دیگر موفقیت دولت حسن روحانی در داشتن روابط تجاری و سیاسی با غرب را به رخ همه کشید؛ این یعنی آنکه دیپلماسی ایران فارغ از قیل و قال‌ها و هجمه‌های اخیر علیه دولت؛ پرصلابت به راه خود ادامه می‌دهد و برخلاف هرزه‌گویی‌های برخی افراد در قالب سخنرانی‌ها، شعرخوانی‌ها؛ ثمرات و میوه‌های برجام همچنان قابل چیدن است که اگر نبود باب سرمایه‌گذاری با کشورهای خارجی و گفتگوها با غرب، آن هم علی‌رغم جوسازی‌های کسانی چون ترامپ (در بحث قانون منع ورود اتباع ایرانی یا طرح تحریم‌های ایران و روسیه در کنگره) عملی نمی‌شد. این را بگذارید در کنار اظهارات دبیرکل سازمان ملل که بار دیگر به پایبندی ایران به برجام اشاره کرده است و گفته گزارشی از تامین، انتقال یا فروش اقلام هسته‌ای به ایران در تناقض با قطعنامه 2231 دریافت نشده است.
در ادامه می خوانیم: جو چه در اروپا و چه در سازمان ملل تمام‌قد به سود ایران است و این جو مثبت بی‌تردید به دلیل همان رویکرد چهار ساله ظریف و تیم او برای عملیاتی‌کردن تدبیر و اعتدال در عرصه سیاست خارجه است. هرچند مخالفان داخلی دولت به‌جای تمجید از این سیاست، آب در آسیاب دشمن ریخته و به هجوگویی علیه برجام و روحانی می‌پردازند و مسرورانه به بهانه طرح تحریم‌های مشترک ایران و روسیه در کنگره آمریکا یا حتی رای دادگاه آمریکا مبنی بر مصادره اموال بنیاد علوی، آن را نشانه‌ای از شکست برجام می‌دانند.
در گزارش مرتبط روزنامه «اعتماد» هم آمده است: اروپایی‌ها با مشاهده رفتارهای نابهنجار ترامپ که نه تنها عرف بین‌المللی را نشانه رفته است بلکه تعهد امریکا در قالب توافقنامه‌های متفاوت را هم زیر سوال برده است به بازیگران جدید منطقه‌ای می‌اندیشند که عبور از بحران‌های منطقه‌ای اعم از سوریه، عراق، یمن و لیبی را برای اروپا کم‌هزینه سازند. همزمان بحث نقش اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در حمایت از توافق هسته‌ای نیز مطرح است.
به نوشته این روزنامه، سوابق تاریخی نشان می‌دهد که امریکا زمانی در اقدام تنبیهی علیه ایران موفق شده که توانسته اجماع اروپا و سپس به تبع آن سایر کشورها را هم جلب کند. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چندماه گذشته از عمر دولت ترامپ بارها و بارها تاکید کرده است که اتحادیه اروپا به همراه تک تک اعضای این اتحادیه، اجرای برجام را تضمین می‌کنند و هرکدام از این کشورها نیز به شکل مستقل به توسعه رابطه همه‌جانبه با تهران می‌پردازند.

**گزارش تازه شورای امنیت از اجرای توافق هسته ای
شورای امنیت سازمان ملل، در جلسه ای که به منظور بررسی قطعنامه 2231 برگزار کرد، به رغم تلاش نماینده آمریکا بر اثبات ادعای انحراف ایران ار برجام، بر پایبندی همه طرف های توافق هسته ای به تعهداتشان در برجام تاکید کرد. روزنامه ها این موضوع را بررسی کردند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود نوشت: نشست مهم اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه با هدف بررسی قطعنامه 2231 در نیویورک برگزارشد، با اعلام پایبندی شورای امنیت و همه طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهدات‌شان در چارچوب برجام همراه بود. سازمان ملل متحد در گزارشی که در خلال نشست اعضای شورای امنیت منتشر شد، ضمن استقبال از ادامه اجرای برجام، خواستار آن شد که همه طرف‌ها از اقدامات و سخنان مخرب فضای موجود خودداری کنند. بر مبنای این گزارش، پایبندی کامل همه دولت‌های عضو و اجرای کامل برجام می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه بین المللی در جهت کاهش تنش‌ها از طریق همکاری مبتنی بر اقدامات دیپلماتیک باشد.
در گزارش روزنامه «خراسان» با عنوان «انزوای آمریکا در شورای امنیت بر سر برنامه موشکی ایران» هم می خوانیم: جلسه پرحاشیه شورای امنیت برای بررسی آخرین وضعیت اجرای قطعنامه 2231 و برنامه موشکی کشورمان در حالی «بدون نتیجه خاصی» به پایان رسید که نماینده آمریکا ادعا کرد ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده است؛ با این حال کشورهای اروپایی بر پایبندی ایران به برجام تأکید کردند، نماینده روسیه هم نسبت به گزارش جانبدارانه دبیر کل سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران انتقاد و تأکید کرد که موشک های ایران مشمول موشک های ممنوعه ذکر شده در قطعنامه 2231 نیست. این نخستین بار نیست که آمریکا در شورای امنیت موفق نمی شود به یک مصوبه یا تصمیم علیه ایران دست یابد و در 1.5 سال اخیر دست کم 3 بار انزوای آمریکایی ها برسر برنامه موشکی ایران تکرار شده و به نظر می رسداین انزوای دیپلماتیک واشنگتن در حال تثبیت شدن است .
روزنامه «جوان» هم در گزارش خود از «تشدید اختلاف امریکا- اروپا بر سر ایران در شورای امنیت» خبر داد و نوشت: نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه 2231، شاهد اختلاف نظر اروپا و امریکا بر سر ایران بود. نماینده امریکا در سازمان ملل، از توافق اتمی 1+5 با ایران انتقاد کرد ولی اروپاییان برجام را زمینه‌ساز ثبات می‌دانند. در این جلسه، نماینده امریکا در سازمان ملل، از توافق اتمی کشورهای 1+5 با ایران انتقاد کرد. در مقابل نمایندگان آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا و حتی انگلیس این توافق را بهترین راه برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانستند.

پژوهشم**9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۵۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به مصدومان واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر به شادمهر

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست دانشکده علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشمر گفت: ساعت ۱۴:۱۹ امروز گزارش واژگونی مینی بوس به اورژانس ۱۱۵ اعلام شد که بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد و چهار دقیقه بعد آمبولانس ها به صحنه تصادف رسیدند.

 

دکتر محمدجواد یزدانی افزود: با توجه به تعداد زیاد مصدومان بلافاصله تیم بحران بیمارستان برای خدمت رسانی سریع و به موقع، فراخوان شدند.


وی ادامه داد: ۹ مصدوم این حادثه که شامل ۶ خانم و ۳ آقا بودند و از ناحیه سر وصورت و ستون فقرات و ناحیه تحتانی دچار آسیب شده بودند، به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) کاشمر منتقل شدند.


دکتر یزدانی گفت: این حادثه فوتی نداشت.

 

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • امداد رسانی به مصدومان واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر به شادمهر
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر واژگونی خودروی سمند در پل شهید ذاکر ارومیه
  • یک کشته و دو مصدوم بر اثر واژگونی خودروی سمند در پل شهید ذاکر ارومیه
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!