Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@04:48:38 GMT

آب شیرین مازندران مشکلی از نظر کیفیت ندارد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۷۵۳۰۵

آب شیرین مازندران مشکلی از نظر کیفیت ندارد

ساری - معاون آب و فاضلاب شهری مازندران با اعلام اینکه آب شیرین استان چه در بخش شیمیایی و چه کیفیت میکروبی مشکلی ندارد، افزود: مشکلات بخش رادیو اکتیو و پرتو ها حل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا محمودی بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری مدیرعامل و معاونین شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در تصفیه خانه فاضلاب عالیواک ساری، با اشاره به تراکم جمعیت استان، اظهار کرد: آبهای موجود سطح استان و آنچه که در بخش سواحل دریای خزر قرار دارد یا شور است یا کیفیت مناسبی ندارد، آبهای دشت های ما هم به دلیل کشاورزی، وجود آلاینده های فاضلابی و صنعتی و اینکه ذاتا آب سفره های زیر زمین املاح دارند نمی توانیم از آنها بهره برداری مستقیم کنیم بلکه بایستی تاسیساتی روی آن ایجاد کنیم تا کیفیت آن ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: درارتفاعات که خشک هستند حدود ۱۵درصد از نقاط خاکی استان آن هم در دامنه ارتفاعات و در قسمت ورودی رودخانه های بزرگ، نقاطی هستند که می توانیم آب آن را برداشت کنیم اما متاسفانه ۹۰درصد آب استان از سفره های آب زیر زمینی تامین می شود.

معاون بهره برداری آبفاشهری مازندران با بیان اینکه امسال میزان بارش ما نسبت به سال گذشته درمناطق شرق استان ۴۱ درصد کاهش داشته است، افزود: بارش در بخش مرکزی استان ۱۹ درصد، غرب ۱۴ درصد کاهش داشته که در مجموع متوسط بارش استان ۲۱ درصد کاهش داشته است.

محمودی در ادامه با اعلام اینکه میزان آب ریزی در رودخانه های ما به ویژه در شرق استان حدود ۴۰درصدکاهش آورد داشته است، اظهار کرد: منابع آبی تامین کننده آب استان از سفره های زیر زمینی است که از طریق بارش با رودخانه ها تامین می شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که اگر این آبهای زیرزمینی با بارش کم، کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟ ادامه داد: هم اکنون آب های زیر زمینی ما در عمق زیر ۱۰۰ متر پمپاژ می شود که سن این چاه ها بالای ۵۰ تا ۱۰۰ سال است و این نشان می دهد که ما درتامین آب شیرین مناسب مشکل داریم.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران با اعلام اینکه در بخش آبهای سطحی رشد خیلی خوبی داشتیم، افزود: ۴ نقطه استان همچون تصفیه خانه میجران رامسر و سد البزر وارد بهره برداری شده که حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که در هفته های آتی دو برابر می شود در عین حال در ساری هم حدود ۵۰۰ لیتر آبهای سطحی هم وارد آب ساری می شود.

محمودی، با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در اجرایی همچون گرانی زمین داریم، ادامه داد: سفره های زیر زمینی ما هم آنقدر وسعت ندارد مثلا در دامنه دشتهای غرب و مرکز استان زیر سفره های نازک آب شور است در حالیکه برخلاف استانهای دیگر که سفره دارند ولی آب ندارند ما آب سطحی داریم اما سفره نداریم یعنی ذخیره مناسب در این قسمت در مازندران وجود ندارد.

وی افزود: در شهرهای استان در تهدیدهای شور قرار دارد لذا برای مقابله باید به منابع جدیدی دست پیدا کنیم یا باید آب شیرین کن را نصب کنیم (که در حال حاضر در گلوگاه اجرا می شود) و یا آلاینده هایی که می خواهند به سمت آب شیرین بروند را در بخش شیمیایی و کیفیت میکروبی حل کنیم.

محمودی به ارزان بودن آبی که دست مشترکین می رسد اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید ما در بخش شهری ۶۸۲ هزار متر مکعب در روز و نیاز شهری ۶۲۹ هزار متر مکعب است و این نشان می دهد که شرکت ظرفیت تولید را دارد.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهری غیر از سرویس دهی به مشترکان شهری بایستی به روستاهایی که در مسیر شبکه آبرسانی هستند (در حالیکه شرکت در ایجاد تامین تاسیسات این روستاها پولی از آنها دریافت نمی کند) و و احدهای غیر مسکونی غیردائم هم که تقریبا ۴۵۰هزار نفر هستند خدمات رسانی کند در حالیکه برای هیچ کدام اعتباری دیده نشده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران اظهار کرد: از مجموع آبهایی که تولید می شود حدود ۱۷ درصد آن از ۲۱ شبکه های فرسوده پرت می رود و مابقی همه آبها در اختیار مصرف مشترکین قرار می گیرد.

محمودی، با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و هزینه بالای تولید آب، آب شیرین مناسب و با کیفیت به دست مشترکین می رسد، گفت: یکی از کارهای مهم این است که با فرهنگ سازی مصرف مشترکین در دو بخش شهری و روستایی بهینه شود.

وی با اعلام اینکه متوسط مصرف خانگی در کشور ۱۹۲ لیتر در روز است، افزود: این در حالی است که این آمار برای جمعیت شهری مازندران ۱۹۲لیتراست یعنی مصرف نسبت به میانگین کشوری ۳۰ لیتر برای هر نفر بیشتر است.

معاون بهره برداری شرکت آبفای شهری مازندران، با اشاره به اینکه مصرف در بخش روستایی استان هم ۲۰۴ لیتر در روز است، ادامه داد: این آمارها نشان می دهد که ما در صرفه جویی آب خوب عمل نمی کنیم لذا برای برون رفت از این چالش نیاز به همکاری رسانه ها داریم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال

پاسداشت شاعران خوش‌آوازه نصف‌جهان، یکی از برنامه‌های محوری در هفته فرهنگی اصفهان است.در این ویدئو شعرخوانی شاعران اصفهانی را ببینید.

کد خبر 748155

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه ها مشکلی ندارد
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی
  • واکنش کلوپ به درگیری اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • مورایس: با افتخار یکی از شماها شدم
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است