Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-07@03:16:08 GMT

مجلس سوال از وزیر راه را وارد ندانست

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۴۴۱۷

مجلس سوال از وزیر راه را وارد ندانست

تین‌نیوز |

جلسه علنی مجلس دیروز با حاشیه‌های مختلفی همراه شد؛ ‌از محکوم کردن توهین به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس تا آمادگی نمایندگان برای دادن پاسخ درخور به مصوبه سنای آمریکا علیه ایران و روسیه؛ اگرچه هنوز این مصوبه به تصویب نمایندگان و امضای رییس‌جمهور این کشور نرسیده است.

دیروز نماینده نزدیک به قالیباف طی دفاعیاتش در صحن علنی مجلس از طرحی در مورد صادرات و واردات، با طعنه در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای دانش‌آشتیانی وزیر آموزش‌و‌پرورش و دخترش در زمان انتخابات، صحبت کرد، نکته‌ای که مطهری در پاسخ به آن تاکید کرد: «این فرزند وزیری که گفتید در قوه قضاییه تبرئه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

علی مطهری در ابتدای نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای کامل تعهدات ایران در برجام، تقدیر بسیاری از اعضای شورای امنیت از این بابت‌ و همراهی نکردن اکثریت اعضای این شورا در ارتباط دادن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با برجام، یک موفقیت برای ایران است. آنها خوب می‌دانند که وزارت امور خارجه ایران به‌مجرد صدور قطعنامه ۲۲۳۱ که درصدد محدودکردن قدرت موشکی ایران است، طی بیانیه‌ای اعلام کرد این قطعنامه ربطی به برجام نداشته و ایران متعهد به آن نخواهد بود و 1+5 نیز این بیانیه را که به‌عنوان سند رسمی در سازمان ملل به ثبت رسید، قبول کردند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این اروپا نیز زیاده‌خواهی‌های آمریکا در خصوص ایران را برنتابیده‌ چنان‌که از مواضع سران فرانسه، آلمان و ایتالیا در سفر اخیر جناب ظریف به این کشورها هویداست، این هنر جمهوری اسلامی بوده که میان اروپا و آمریکا درباره خود فاصله انداخته و اتحاد قبلی آنها را برهم زده است. نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: حادثه توهین به رییس‌جمهور‌ محترم در روز قدس شیرینی حماسه مردم در این روز را کمی تلخ کرد و ناخودآگاه به نفع صهیونیست‌ها رفتار شد. از قوه قضاییه می‌خواهیم به اقدام خود در رسیدگی به پرونده متهمان این حادثه تا حصول به نتیجه نهایی و اعلام آن به مردم قاطعانه ادامه دهد.

پاسخ وزیر راه به کریمی‌قدوسی در مورد خرید هواپیماهای جدید

در جلسه علنی مجلس عباس آخوندی که برای پاسخ به سوال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مورد خرید هواپیماهای جدید‌ به مجلس رفته بود، گفت: یکی از صنایعی که در جریان اعمال تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب را دید، صنعت هوانوردی - چه زیرساخت‌ها، چه ناوبری و چه ناوگان کشور- بود.

آخوندی گفت: ناوگان ما بسیار کهنه است؛ سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود 23 است‌ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین‌المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می‌شوند. وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی که انجام شد، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد؛ یکی از اقدامات شجاعانه که مورد تقدیر ملت ایران قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان، وزارتخانه را مورد تشویق قرار دادند.

آخوندی افزود: کل تعداد هواپیماهای بالای سال 2000 در ایران، هشت فروند است بنابر‌این نیاز داریم که ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم.

وی گفت: بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی‌تی‌آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما، قرارداد با اِی‌تی‌آر برای خرید20 فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید 80 فرورند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن سه فروند ایرباس و چهار فروند بوئینگ وارد کشور شد.

آخوندی اضافه کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته است. هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد. ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است. صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است. وزیر راه‌و‌شهرسازی در پاسخ به کریمی‌قدوسی در مورد اینکه از این هواپیماها در چه مسیرهایی استفاده می‌شود، گفت: در این خریدها همه فرودگاه‌های ایران که در آنها پرواز صورت نمی‌گیرد، مورد توجه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: 60 فرودگاه در کشور داریم اما 80 درصد پروازهای ایران در 10 فرودگاه انجام می‌شود؛ فرودگاه‌های دور‌دست ایران، امکانات دسترسی مردم به صنعت هوانوردی و پروازهای سالم را نداشتند؛ کاری که ما کردیم 20 هواپیمای‌ ای‌تی‌آر برای پاسخگویی به فرودگاه‌های دور‌دست خریداری کردیم؛ برای فرودگاه‌هایی که مردم تا حالا طعم این سرویس را نچشیده‌اند؛ چطور می‌گویید به این موضوع توجه نشده است؟ ما برد کوتاه، متوسط و بلند را در خریدهای خود در نظر گرفتیم.

آخوندی اضافه کرد: الان افتخار می‌کنیم که داریم به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود می‌کنیم. می‌توانیم ادعا کنیم که داریم می‌آییم و از موقعیت جغرافیایی خود استفاده می‌کنیم. به این خاطر است که همه بردهای مختلف را در نظر گرفتیم. وی گفت: اطمینان می‌دهم که همه مراحل قانونی طی شده و همه مراجع قانونی تصویب کرده‌اند و ما می‌رویم که صنعت هوانوردی ایران در سطح جهان قدرت رقابت را پیدا کند. آخوندی اضافه کرد: اگر کسی همچنین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتما آن ملت از آن فرد تقدیر می‌کند؛ تعجب می‌کنم به جای تقدیر این‌گونه سوال می‌کنید.

هرچند کریمی‌قدوسی از نحوه پاسخگویی آخوندی انتقاد داشت و تاکید می‌کرد که این شیوه پاسخگویی توهین به او و تمام نمایندگان مجلس بوده و خواستار رای‌گیری در صحن علنی مجلس شد اما نمایندگان سوال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد و کلات از عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی درباره قراردادهای خرید هواپیما توسط این وزارتخانه را وارد ندانستند.

تکلیف بانک مرکزی برای تامین تسهیلات مسکن تولیدکنندگان صنایع‌دستی

نمایندگان مجلس، بانک مرکزی را مکلف به تامین تسهیلات مسکن هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی کردند. نمایندگان در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی ماده ۷ طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را به تصویب رساندند. بر این اساس نمایندگان با تصویب این ماده از طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی موافقت کردند. بنا بر این ماده بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل بخشی از تسهیلات مسکن بانک‌ها را با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به امر تامین مسکن هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی اختصاص دهد.

پاسخ مطهری به طرح مجدد اتهام علیه وزیر آموزش‌و‌پرورش

دیروز نماینده نزدیک به قالیباف در دفاعیاتش از طرحی در مورد صادرات و واردات، با طعنه در مورد حاشیه‌های ایجاد‌شده برای دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش و دخترش در زمان انتخابات، صحبت کرد؛ نکته‌ای که مطهری در پاسخ به آن تاکید کرد: «این فرزند وزیری که گفتید در قوه قضاییه تبرئه شد.» طرح اصلاح ماده «۳۱» قانون مقررات صادرات و واردات موضوعی بود که موجب شد بار دیگر منتقدان دولت روحانی پای وزیر آموزش‌و‌پرورش او را به مجلس باز کنند.

محمد دهقان، نماینده‌ای که در دوره انتخابات ریاست ستاد انتخاباتی قالیباف را برعهده داشت، هنگامی که تریبونش برای موافقت با این طرح باز شد، در ضمن بیان دلایل حمایتش از این طرح، گریزی هم به حاشیه‌سازی‌های ایجاد‌شده برای دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در زمان انتخابات زد و گفت: بهترین البسه را در داخل کشور تولید می‌کنیم ولی زمینه قاچاق را فراهم می‌کنند. این ننگ برای کشور است.

وی ادامه داد: باید دست دلال‌ها و برخی مسوولان که با این دلال‌ها در قاچاق شریک هستند، در این زمینه قطع شود. شاهد بودیم که برخی از مسوولان کشور خودشان و فرزندان‌شان وارد‌کننده لباس بودند. واقعا سطح وزارت ما باید به این حد تنزل یابد که وزیر ما شرکت برای واردات لباس داشته باشد؟ این صحبت‌های دهقان موجب شد علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت، با این پاسخ که «این فرزند وزیری که گفتید در قوه قضاییه تبرئه شد»، به او یادآوری کند که نباید اتهامی که از سوی قوه قضاییه رد شده است را تکرار کند.

محکومیت توهین به رییس‌جمهور

احمد علیرضا‌بیگی، نماینده مردم تبریز و اسکو هم هنگام بیان نطقش، حمله به رییس‌جمهور در روز قدس را محکوم کرد و گفت: اقدام ناپسند توهین به رییس‌جمهور محکوم است. همه باید انتخابات را پایان‌یافته بدانیم. رییس دستگاه اجرا هم از حاشیه‌ها بکاهد و بر متن متمرکز شود، ‌رییس‌جمهور بداند قوای حاکم زیر نظر رهبری قرار گرفته‌اند. رضا کریمی، نماینده مردم اردبیل و نمین‌ نماینده دیگری بود که در رابطه با حادثه روز قدس سخن گفت و توهین به رییس جمهور را توهین به رای مردم دانست و گفت: این هتاکی آب به آسیاب ریختن دشمن است. از ارکان مسوول درخواست می‌کنم به منظور پیشگیری از این قبیل اعمال نادرست،‌ نتیجه را در اسرع وقت به مردم اعلام کنند.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند

پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان در گفت و گوبا باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس گفت:بنده به عنوان یک فعال سیاسی از مردم کشور تقاضا می‌کنم که با حضور حداکثری در دور دوم انتخابات نمایندگان را با قدرت راهی خانه ملت کنند تا آنها بتوانند حقوق مردم را قاطعانه پیگیری کنند.

وی افزود: انتخاب همه افرادی که وارد مجلس می‌شوند اهمیت بسزایی دارد چرا که با یک رأی وکلای ملت یه لایحه تصویب و یا یک وزیر استیضاح می‌شود. 

سروری ادامه داد: فرد فرد نمایندگان این توانایی را دارند که سرنوشت بودجه ساليانه را رقم بزنند لذا اکنون مشارکت در انتخاب پانزده درصد نمایندگان مجلس نقش بی بدیلی در آینده کشور دارد از طرفی نماینده‌ای که با رای بالا وارد مجلس می‌شود قدرت و کارایی بیشتری دارد.

مرحله دوم انتخابات مجلس جمعه این هفته  برای ۴۵ کرسی، در ۱۵ استان و در ۴۷ شهرستان برگزار می‌شود.

انتخابات مرحله دوم در حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو، حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس، حوزه آبادان، حوزه شیراز، حوزه کرمانشاه، حوزه خرم‌آباد، حوزه قائمشهر و حوزه ملایر به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • سازوکار‌ها و آمادگی‌ها برای اجرای دور دوم انتخابات مجلس
  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • دور دوم انتخابات یا تعیین رییس مجلس