Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، محققان دانشگاه دوک ایده‌ای برای ساخت حسگر چاپی مطرح کردند که در آن از نانولوله برای رصد دائمی تایر خودرو استفاده می‌شود. این حسگر درون تایر قرار می‌گیرد و درصورت کاهش باد لاستیک به راننده هشدار می‌دهد.

یکی از مزیت‌های این حسگر آن است که ابعاد آن کوچک بوده و در اندازه‌های یک سکه است و امکان تولید ارزان قیمت آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حسگر به‌صورت چاپی تولید می‌شود.

در ساخت این حسگر گروه طراحی خودرو فچ(Fetch Automotive Design Group) با دانشگاه دوک همکاری دارد. در این حسگر از نانولوله‌های کربنی فلزی استفاده شده‌ است. این حسگر با ایجاد میدان الکتریکی میان دو الکترود کار می‌کند که یک ولتاژ نوسانی میان آن دو برقرار است.

این حسگر به‌گونه‌ای درون لاستیک قرار داده شده که قادر است به‌صورت دائمی با جاده برهم‌کنش داشته باشد و با این کار هرگونه تغییر وضعیت لاستیک را با دقت بالا در مقیاس میلیمتری رصد می‌کند.

این حسگر با استفاده از روش‌های مختلف و مواد متفاوت قابل تولید است. اما بهترین نتیجه زمانی بدست می‌آید که از نانولوله‌های کربنی فلزی که درون یک فیلم انعطاف‌پذیر به کار رفته، استفاده شود.

نانولوله‌های کربنی دارای دوام بالایی در لاستیک‌ها بوده و می‌تواند در شرایط سخت نیز دوام داشته باشد. این گروه اعلام کردند که می‌توان قیمت تمام شده این حسگر را کاهش داده و حتی آن را به کمتر از 0.01 دلار در هر واحد برسانند.

به گزارش ستاد نانو، این فناوری به‌صورت پتنت به رشته تحریر درآمده و محققان به دنبال ثبت آن هستند. محققان این پروژه به دنبال ایجاد ارتباط با صنعت بوده تا این فناوری را به صنعت خودروسازی معرفی کنند و امکان تولید انبوه آن را فراهم سازند.

مقاله‌ای نیز درباره این فناوری در نشریه IEEE Sensors Journal به چاپ رسیده است.

این فناوری درصورت تجاری‌سازی می‌تواند به‌صورت زنده وضعیت باد لاستیک را نشان دهد و ایمنی خودرو را افزایش دهد.

2024

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۳۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد

علی مرجوی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات پروبیوتیک و آنزیم، درباره آخرین فناوری و جدیدترین خط تولیدی که در این شرکت راه‌اندازی شده است، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: به‌کارگیری فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیم «مالتوژنیک آمیلاز» یا آنزیم مخصوص آرد و نان، جدیدترین خط تولیدی افتتاح شده در این شرکت است.

مرجوی ادامه داد: بومی‌سازی فناوری مهندسی سویه در تولید آنزیم‌های آرد و نان، از صفر تاصد توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: پروژه مهندسی سویه در تولید آنزیم‌های آرد و نان یک فرآیند زمان‌بر و ادامه‌دار محسوب می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

کاربرد آنزیم‌های «مالتوژنیک آمیلاز»

این فناور حوزه تولید آنزیم و محصولات پروبیوتیک با اشاره به کاربرد آنزیم‌های مالتوژنیک آمیلاز گفت: این آنزیم‌ها بیشتر درصنعت آرد و نان، کاربرد دارند، اما به صورت محدود در صنایع غذایی دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سویه‌ها به‌عنوان یک بهبود‌دهنده برای افزایش کیفیت آرد، استفاده می‌شود. 

مرجوی درخصوص انحصاری‌بودن خط تولید آنزیم این شرکت در کشور توضیح داد: درحال حاضر تولید صفر تا صد داخلی بدون مونتاژ آنزیم در انحصار این شرکت در ایران است. 

این فناور تولیدکننده آنزیم و محصولات پروبیوتیک در ادامه به فناوری مهندسی سویه و توسعه آن در صنایع غذایی کشور اشاره کرد و گفت: توسعه خط تولید فناوری مهندسی سویه، تقریبا مبحث جدیدی در صنعت کشور است که شرکت‌های معدودی به آن ورود کرده‌اند یا قصد ورود به آن را دارند. اما در حال حاضر، تنها شرکت تولیدکننده آنزیم‌های فرآوری‌شده با مهندسی سویه، همین مجموعه است.

مرجوی به نحوه اجرا شدن فرآیند مهندسی سویه اشاره کرد و ادامه داد: در این فرآیند، سویه به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه توسط فناوران ایجاد می‌شود. به‌طورکلی، استفاده از فرآیند‌های بیولوژیکی در صنعت و تکنولوژی را «مهندسی سویه»، می‌گویند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تجاری‌سازی این محصول توضیح داد: تا قبل از تولید این بهبوددهنده‌های آنزیمی، اکثر شرکت‌های تولیدکننده آرد از بهبود‌دهنده‌های وارداتی استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • قیمت گوشی شیائومی نوت ۱۲ پرو + مشخصات Redmi note 12 pro 5g (۱۷ اردیبهشت)
  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز
  • محکومیت هزار و ۲۳۹ میلیارد ریالی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک خودرو
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست‌انداز