Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@01:51:07 GMT

قلم های ما به جای پاک کن، به تلاش نیاز دارد!

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۷۷۴۵

قلم‌های دیگر به پاک کن نیاز ندارد، متن اگر ایراد داشته باشد به نویسنده ضربه نمی‌زند و بیشتر از پاک کن، تلاش نیاز است تا قلم‌ها تیز بمانند و کند نشوند.

نوشتن لذتی وصف نشدنی است که هر انسانی در دوره‌ای از زندگی لذتش را چشیده است، وقتی روزی به نام قلم در تقویم ما ثبت شده، فرصتی دست می‌دهد تا درباره قلم و نوشتن بیشتر حرف بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت با احمد یوسفی مقدم نویسنده، فعال فرهنگی و خبرنگار در شهرستان گناباد به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه خواهدآمد.

این نویسنده گنابادی در پاسخ به اولین سئوال در خصوص اینکه قلم زدن در دهه 90 شمسی چه تفاوتی با گذشته پیدا کرده است، گفت: مهمترین ویژگی قلم در این سال‌ها هبوط آن از آسمان نخبه گرایی به زمین، وسعت آدم‌های معمولی بود. شما می توانید انبوهی از قلم‌ها را ببینید که در حال نوشتن هستند. بدون آنکه درگیر گرامر زبان و عناصر زیباشناسی سخن باشند، حتی بدون آنکه نگران مخاطب باشند، می نویسند و از نوشتن خود لذت می‌برند.

وی در خصوص اینکه این تغییر چقدر می‌تواند مثبت و منفی باشد، افزود: جدای از نگاه ارزشی به این تغییر باید بگوییم اولین تاثیر آن این است که نویسندگی از حالت صنفی خارج می شود گاهی فرد می‌نویسد و خود را نویسنده حرفه‌ای می‌داند و اصولا دنبال یافتن هم نوع خود هم نیست تا تشکل و گروهی تشکیل دهد و لذا قلم‌ها در دوره جدید به شدت تنها و حتی بدون ارضاء هستند.

قلم‌ها با سرعت می‌نویسند بدون آنکه بدانند چه گفتند

وی با بیان اینکه قلم‌ها به سوی نوعی آشفتگی حرکت می‌کنند و این شاید در دراز مدت بد باشد، تصریح کرد: این در کوتاه مدت بسیار خوب است، شما به وضعیتی که قلم در شبکه های اجتماعی دارد توجه کنید. به عنوان مثال در حوزه ادبیات، هر روز ده‌ها و صدها جمله ادبی و مانند، جوک، تلنگر و شعر خلق می‌شود که به هیچ عنوان نمی‌توان خالق آن را پیدا کرد و اصلا خالق علاقه به دیده شدن ندارد، بر همین اساس، قلم‌ها با سرعت می‌نویسند و حتی بر نمی‌گردند ببیند چه گفتند و چه تاثیری گذاشته‌اند.

یوسفی گفت: مسئولیت‌ها زیاد شده، اما مؤلف و متن از هم جدا شده‌اند. در گذشته جملات ادبی بسیار به نویسنده وابسته بودند، به عنوان مثال مصرع معروف «بی تو مهتاب شبی از آن کوچه گذشتم» تبدیل به یک عبارت پرکابرد در ادبیات روزمره ما شده است. اما این جمله همراه با اشعار فریدون مشیری شخصیت پیدا کرد.

این نویسنده و فعال رسانه ای گفت: نام مشیری در ابتدای امر بزرگتر از متن عبارت بود. کم‌کم این مصرع توانست در واقعیت‌های مختلف و در طیف‌های مختلف اجتماعی جا پیدا کند و مستقل و به عبارتی مؤلف از متن جدا شود. اما پیام شما کافی است در چند کانال و یا گروه تلگرام و تویتر عضو باشید، جملات زیبا و متن‌های متفاوت بدون مؤلف ثبت می‌شوند.

وی در خصوص اینکه این تحلیل چه کمکی به تکامل قلم می‌کند، بیان کرد: اولین تاثیرش این است که متن نویسنده جرأت می کند، وارد بازی بزرگان شود یعنی به تخیل دستور بدهد، ریسک کند و شعر و متن حرفه ای تری بنویسند، این جرأت قدم اول نویسندگی است.

یوسفی با اشاره به اینکه دیگر خبری از شان استاد و کلاس‌های آموزشی خسته کننده نیست، گفت: شاید این تجربه‌های رها شده در نهایت و در دراز مدت، نویسندگان بزرگی را خلق کند که آثار مهمی را بنویسند.

در شهرستان‌ها، خرده فرهنگ‌ها ارزش دارد

این فعال فرهنگی در گناباد عنوان کرد: در شهرستان‌ها، چون خرده فرهنگ‌ها ارزش دارند قلم‌هایی که به ترکیب نگاه‌های ملی و بومی نزدیک شوند موفق و البته ماندکارتر هستند. اگر نویسنده‌ها بتوانند نه تنها در حوزه‌های سوژه‌یابی بلکه در روش نوشتن و استفاده از واژه‌ها نگاه بومی را تقویت کنند، ماندگارتر خواهند بود.

وی تاکید کرد: شما اگر در لهجه‌های مختلف در کل کشور هم نگاه کنید متوجه می شوید در اولین الگوها، دوبله آثار ملی است که اجرا می‌شود و تنها کارکرد طنز دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ما از این مرحله عبور کرده تصریح کرد: اگر نویسنده‌ای سبک نوشتن بومی دارد، یعنی قلم‌های محلی می گویند، مردم منطقه ما چطور یک اتفاق را تعریف می کنند و چطور یک آیین و مراسم را ارج می‌دهند وحتی ریشه های خرده فرهنگی ما در تاریخ کل ایران کجاست و در گناباد هم بسیاری از قلم ها در این مسیر قرار گرفته اند و ما در حوزه شعر، قلم استاد بومی‌سرا، اسفندیار فیاضی را داشتیم که واقعا شاهکار است اما در نثر هنوز قوی نیست.

محلی نوشتن نویسندگان می‌تواند مزیت باشد

یوسفی در خصوص آسیب اصلی در عدم رشد و قلم زنی بومی افزود: به نظر من خیلی از دوستانی که اهل نوشتن هستند سعی دارند ملی باشند و هنوز نمی‌دانند محلی نوشتن آن‍‌ها می‌تواند مزیت آن‌ها باشد و سعی می‌کنند شبیه خودشان نباشد و این خیلی بد است، دوم آنکه دوستان خبرنگار ما هم از خبر اصلی فاصله نمی‌گیرند و قالب‌های همیشگی خبر آن‌ها را محدود می‌کند و نمی گذارد قلمشان در فضای فکری گناباد نفس بکشد.

وی تصریح کرد: البته وضعیت قلم در گناباد خوب است، اما شتاب جالبی ندارد، در حال حاضر باید حداقل در حوزه ادبیات غیر رسمی در شبکه های اجتماعی چندین کانال را شاهد باشیم که به خلق ادبیات بومی بپردازد، اما این را نمی‌بینیم و خوشحالم بگویم در این شهرستان برخی از جوان‌های خلاق در حال عوض کردن فضای موجود هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن

مجید صالحی امیر گفت: بیشتر شهر‌های استان مشکل چندانی در تامین اراضی مورد نیاز ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نداشتند و تنها تامین بخشی از زمین‌های ۲ شهر همدان و ملایر برای ما بسیار مهم بود.

او با بیان اینکه ۸۶ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان مربوط به شهر‌های همدان و ملایر هستند، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته بخش باقی مانده نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف تامین خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: رتبه همدان در بخش‌های مختلف اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ۳۱ کشوری به رتبه ۱۶ ارتقا یافت.

صالحی‌امیر گفت: با حمایت‌های انجام شده همدان در زمینه افتتاح و تحویل واحد‌های مسکن رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داد.

او گفت: هم اکنون تعداد واحد‌های در حال ساخت به ۳۳ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مسکن حمایتی، روستایی و نهضت ملی مسکن رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • استان البرز یک هزار مدرسه نیاز دارد