Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>تئاتر - رحمان حسینی، تهیه‌کننده اجرای صحنه‌ای «نوای اسرارآمیز»، با اشاره به نمایشنامه‌خوانی این متن در تماشاخانه باران همزمان با اجرای صحنه‌ای آن در تماشاخانه پایتخت می‌گوید گمان نمی‌کند این امر اتفاقی یا تصادفی بوده باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در چند روز آینده، دو اجرای همزمان از متنی نوشته اریک امانوئل اشمیت، نویسنده فرانسوی را در تهران شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو ساقی عطایی از 11 تیر اجرای «نوای اسرارآمیزِ» اشمیت را با بازی هومن کیایی و وحید آقاپور در تماشاخانه خصوصی پایتخت (کنش معاصر سابق) آغاز کرده است و از سوی دیگر مسعود خواجه‌وند، شنبه پیش رو (17 تیر ساعت 21) و شنبه پس از آن (24 تیر ساعت 19) این متن را در تماشاخانه خصوصی باران نمایشنامه‌خوانی خواهد کرد.

این که چه شده که همزمان با اجرای صحنه‌ای «نوای اسرارآمیز» با ترجمه شهلا حائری در پایتخت، شاهد نمایشنامه‌خوانی‌اش در باران هم هستیم، سبب شد تا با رحمان حسینی تهیه‌کننده اجرای صحنه‌ای این اثر تماس بگیریم و دلیل این اتفاق را جویا شویم.

حسینی ابتدا با اشاره به سابقه این ماجرا و لغو شدن اجرای ساقی عطایی از «نوای اسرارآمیز» در اسفند سال گذشته در تماشاخانه باران گفت: «اسفند سال گذشته، زمانی که من هنوز تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده نداشتم، ساقی عطایی با همین گروه بازیگران، قصد اجرای این نمایش را در تماشاخانه باران داشت و قرارداد این اجرا هم منعقد شده بود، اما در نهایت به دلایلی توسط خیام وقارکاشانی مدیر تماشاخانه باران لغو شد و گروه و کارگردان نمایش از این بابت متضرر شدند و در هر صورت، ساقی عطایی همچنان از طریق مجاری قانونی و صنفی پی‌گیر این مساله بوده و اختلاف میان طرفین هنوز ادامه دارد و پرونده‌اش مفتوح است.»

او ادامه داد: «از این اتفاق که بگذریم به تیر 96 می‌رسیم و اجرای «نوای اسرارآمیز» در تماشاخانه پایتخت. اجرای ما از 11 تیر آغاز شد و تا 31 تیر هر شب ساعت 19 ادامه خواهد داشت اما مسئله این جاست که اکنون با جست‌وجوی نام نمایش ما در سایت فروش بلیت، با اجرای دیگری از همین نمایش در تماشاخانه باران مواجه می‌شوید که اتفاقا لینک خرید بلیت آن بالاتر از نمایش ما در صفحه جست‌وجو ظاهر می‌شود و البته با توجه به پیشینه‌ای که به آن اشاره کردم، گمان نمی‌کنم این همزمانی تصادفی بوده باشد.»

حسینی تاکید کرد: «سایت فروش بلیت به شکل خودکار لینک‌های مرتبط با یک نمایش را در برگه مربوط به همان اثر قرار می‌دهد و ماجرا وقتی جالب می‌شود که گفت‌و‌گوی صوتی ساقی عطایی کارگردان «نوای اسرارآمیز» را به صورت خودکار در بخش لینک‌های مرتبط در برگه مربوط به نمایشنامه‌خوانی این اثر به کارگردانی مسعود خواجه‌وند می‌توان دید.»

این تهیه‌کننده تئاتر ادامه داد: «ما برای گرفتن مجوز اجرای «نوای اسرارآمیز» ابتدا به سراغ نشر قطره رفتیم و از آن طریق به شهلا حائری مترجم این اثر وصل شدیم و با توجه به حساسیت ایشان بر حفظ اصول حرفه‌ای و عدم حضورشان در ایران، طی پروسه‌ای از طریق گفت‌وگوی ایمیلی مجوز لازم را اخذ کردیم. هر چند که قانونا باید برای نمایشنامه‌خوانی هم از نویسنده یا مترجم اثر اجازه گرفت، نمی‌دانیم آیا کارگردانی که قصد نمایشنامه‌خوانی این متن را در تماشاخانه باران دارد هم همین پروسه را در قبال شهلا حائری طی کرده است یا خیر. با شناختی که از ضوابط حرفه‌ای مد نظر خانم حائری پیدا کرده‌ام بعید می‌دانم چنین اجازه‌ای برای یک اجرا یا نمایشنامه‌خوانی همزمان صادر کند.»

اجرای صحنه‌ای «نوای اسرارآمیز» با بازی هومن کیایی و وحید آقاپور و کارگردانی ساقی عطایی تا 31 تیر هر شب ساعت 19 در تماشاخانه پایتخت ادامه خواهد داشت و نمایشنامه‌خوانی «نوای اسرارآمیز» با بازی مسعود خواجه‌وند و ایرج سنجری شنبه 17 تیر ساعت 21 و شنبه 24 تیر ساعت 19 در تماشاخانه باران برگزار خواهد شد.

57242

کلید واژه‌ها : تئاتر -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۳۵۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار باران در تهران از چهارشنبه/ افزایش دما تا ۵ روز آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، وضعیت جوی استان تهران طی سه روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد و از روز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت) افزایش سرعت وزش باد و در ارتفاعات در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از روز چهارشنبه تا پایان هفته جاری (۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت) افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق در پاره‌ای نقاط به ویژه در ارتفاعات مورد انتظار است.

طی پنج روز آینده روند تدریجی افزایش دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران فردا (۱۰ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 6090998 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • رگبار باران در تهران از چهارشنبه/ افزایش دما تا ۵ روز آینده
  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • برگزاری همزمان مرحله دوم و سوم لیگ آب‌های آرام و مرحله پایانی لیگ کانوپولو
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در لرستان
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد