Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اولين جلسه رسيدگي به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجاني صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به رياست قاضي مقيسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قضايي خبرگزاري فارس، اولين جلسه رسيدگي به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجاني صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به رياست قاضي مقيسه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين جلسه نجفي نماينده دادستان به قرائت کيفرخواست پرونده پرداخت و پس از آن قاضي از متهم رديف دوم پرونده فساد نفتي خواست تا با حضور در جايگاه از خود دفاع کند.
قاضي مقيسه: شما با بزرگ کردن زنجاني اموال مملکت را غارت کرديد/ متهم: اصل بر برائت است نه مجرم بودن
قاضي مقيسه خطاب به مهدي شمس گفت: با توجه به کيفرخواست قرائت شده از سوي نماينده دادستان شما نقش مؤثري در تشکيل باند اخلالگران در نظام اقتصادي و فسادي که در نظام اقتصادي کشور به همراه زنجاني ايجاد کرديد، داريد.
وي افزود: شما کسي بوديد که همه محموله‌هاي نفتي را فروختيد. پول‌ها در اختيار شما بوده و جلساتي که با بابک زنجاني داشته‌ايد حکايت از اين دارد که بابک به همراه شما همه کارها را پيش مي‌برده است.
قاضي مقيسه افزود: اين فساد بزرگ مالي در زماني اتفاق افتاد که نظام براي پيشبرد پروژه‌هاي نفتي خود نياز به پول داشت اما شما با اقداماتي که انجام داديد باعث شد آن پروژه‌ها مختل شود.
وي خطاب به متهم رديف دوم گفت: شما به همراه زنجاني و متهم رديف سوم باند بزرگي هستيد که در غارت بيت‌المال نقش بزرگي داشته‌ايد. در دفاع از خود اگر مطلبي داريد، بيان کنيد.
مهدي شمس پس از قرار گرفتن در جايگاه اظهار داشت: اين کيفرخواست همان کيفرخواست سابق است در صورتي که من فکر مي‌کردم کيفرخواست جديدي صادر شده است.
وي افزود:‌من ملاقاتي با وکلاي خود نداشتم و اطلاعي از پرونده ندارم به همين جهت از دادگاه مي‌خواهم تا اجازه دهد من چند جلسه‌اي را با وکلاي خود ملاقات داشته باشم تا دفاعيه‌اي جامع را ارائه دهم.
قاضي مقيسه در واکنش به اين صحبت متهم رديف دوم گفت: شما خودتان مي‌گوييد اين کيفرخواست تغيير نکرده و همان کيفرخواست قبلي است. شمس گفت اما پرونده به ديوان عالي کشور رفته است
وي پاسخ داد: ديوان چيز جديدي ندارد. اتهام شما همان اتهام قبلي است. بنابراين وقت را تلف نکنيد و هر دفاعي که داريد انجام دهيد و اگر خودتان قادر به دفاع نيستيد وکلاي شما اين کار را انجام دهند. تقاضاي استمحال معنايي ندارد.
قاضي مقيسه گفت: شما به راحتي مي‌توانيد پاسخ دهيد زنجاني را چگونه پيدا کرديد. شما با کسي که سابقه بدي داشته و هيچ مالي از خودش نداشته و تنها يک تبديل کننده ارز بوده همکاري داشتيد و اين شما بوديد که به او يک شخصيت جعلي و دروغين داديد. زنجاني را بزرگ کرديد و اموال مملکت را به غارت برديد.
وي ادامه داد: شما شب و روز با اين اعمال محشور بوديد و اين چيزي نيست که نتوانيد به آن پاسخ دهيد.
مهدي شمس در پاسخ گفت:‌ا ين طور که شما صحبت مي‌کنيد انگار از پيش محاکمه شده‌ايم. فرض بر دفاع است اما الان ظاهرا فرض بر محکوميت است.
قاضي مقيسه گفت: اين حرف اتهام شما به دادگاه است. شما بيش از يک ساعت کيفرخواست را شنيديد، اين کيفرخواست براي در و ديوار خوانده نشد. در تمام اين چند سال کارتان اين بوده و معلوم نيست الان پول‌ها کجاست. مدام دروغ مي‌گوييد بنابراين الان دفاع کنيد.
متهم: اگر مدرکي وجود داشت که سهمي در شرکت‌ها دارم، گردن من را بزنيد/ کشور در شرايط اضطراري قرار داشت
مهدي شمس در ارائه دفاعيات خود خطاب به قاضي گفت: نماينده دادستان اظهار داشتند که اين پرونده داراي ابعاد بسيار اقتصادي و اخلال‌گري در نظام اقتصادي است منتها در ارائه توضيحات خود اصلاً شرايط اضطرار کشور در آن زمان را در رابطه کارگزار و کارفرما را در نظر نگرفتند.
وي افزود: تمامي کيفرخواست براساس اظهارات زنجاني است در حاليکه شخص نماينده دادستان بيش از 90 بار زنجاني را کذاب خواندند اما وقتي که نوبت به من مي‌رسد اظهارات زنجاني درست است. اين حرکت نشان از انتخاب گزينشي و مصادره به‌مطلوب کيفرخواست دارد.
قاضي خطاب به متهم گفت: خواهشاً حاشيه نرويد و بگوييد چقدر به زنجاني بدهکاريد.
متهم گفت: هيچي ، هيچي.
قاضي گفت: پس حتماً وجود خارجي هم نداشته‌ايد، چرا مظلوم‌نمايي مي‌کني؟ تا شب هم بخواهي حرف بزني من مشکلي ندارم اما بايد در دفاع از کيفرخواست صحبت کني و در مورد مشارکت خود با هيولاي توخالي زنجاني که چگونه از او يک شخصيت واقعي ساختي.
شمس گفت: در هر محکمه هر ادعايي بايد مستند باشد.
قاضي گفت: شما بگو با زنجاني شراکت داشتي يا نداشتي؟ نفت فروخته‌اي يا نه؟
متهم گفت: من همه اينها را با سند و مدرک توضيح مي‌دهم.
وي ادامه داد: متاسفانه با سندسازي‌هايي که از سوي شرکت هلدينگ سورينت انجام شده تلاش بر اين است که من را متهم کنيد در حاليکه اين سندسازي‌ها حتي در تاريخ حسابداري هم بي‌سابقه است.
وي ادامه داد: اگر يک مدرک بياوريد که من سهمي در اين شرکت‌ها دارم، گردن من را بزنيد. من نه عضو هيأت مديره بودم و نه سهامي داشتم.
متهم: هيچ پولي نگرفتم/ در کارهاي زنجاني حکم واسطه را داشتم
مهدي شمس در ادامه دفاعيات خود اظهار داشت: من در کارهاي زنجاني حکم واسطه را داشتم.
قاضي خطاب به شمس گفت: سؤال من اين است که آيا شما از محل پول نفت آنول اير را خريدي؟
متهم گفت: من کارگزار بودم و وساطت کردم.
قاضي گفت:‌ واسطه اين کارها را نمي‌کند. شما عضو هستيد و به همراه 2 متهم ديگر به عنوان سه نفر راس باند اخلالگران درصدد شکار پول‌هاي مملکت برآمديد. آقاي شمس نگو من واسطه بودم اين ادعاي شما ادعاي درستي نيست و با اعمال شما نمي‌خواند.
مهدي شمس گفت: من هيچ نفتي نگرفتم و به فروش نرساندم و از اين طريق پولي به دست نياوردم. من فقط واسطه بودم.
قاضي گفت: يادت هست من به تو و فلاح گفتم اموال بيت‌المال را برگردانيد. گفتم اين نظام بچه‌هايشان را دادند و مملکت ما شهيد داده است. شما در غارت اموال نقش داشتيد و بايد آن را برگردانيد. آن روزها گفتيد اموال را بازمي‌گردانيد الان هم همين حرف را مي‌زنيد اما به حاشيه مي‌رويد.
در اين لحظه هم نماينده دادستان گفت:‌بعيد به نظر مي‌رسد شما توبه کنيد، برگرديد و نظام را در بازگشت اموال ياري کنيد.
قاضي هم خطاب به متهم گفت:‌ روز اول به من گفتي من خودم شاکي هستم. من را رها کنيد تا پول‌ها را بگيرم اما الان مي‌گويي هيچ کاري نکردي. اگر شما و آقاي فلاح نبودي و همدستانتان در بيرون نبودند بابک زنجاني همان ارز فروش بازار بود و آهي در بساط نداشت. شما زنجاني را زنجاني کرديد.
متهم: از لندن مستقيم به اوين رفتم/ قاضي: لندن‌نشينان مقابل نظام هم اوين‌نشين مي‌شوند
در ادامه اولين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان بابک زنجاني مهدي شمس متهم رديف دوم اين پرونده گفت: من حتي يک بار هم به کلانتري نرفته بودم و مستقيم از لندن راهي اوين شدم. همانطور که نماينده دادستان گفت اين پرونده پيچيده است اما چگونه بازپرس پرونده بدون حتي مشاوره اين پرونده را تنظيم کرده است؟
وي افزود: علي‌رغم درخواست‌هاي اطلاعات سپاه براي گفت‌وگو با من بازپرس پرونده اجازه مصاحبه نداد چگونه اسنادي که در کيفرخواست جعلي تلقي مي‌شود درباره من صحت دارد.
شمس تصريح کرد: در کيفرخواست عنوان شده که من 40 ميليارد دلار از زنجاني طلب دارم ما چند صفحه بعد عنوان شده که 863 ميليون دلار به زنجاني بدهکارم.
قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: به جاي اينکه بگوييد از لندن به اوين آمده‌ايد از خودتان دفاع کنيد. البته لندن‌نشينان مقابل نظام هم قطعاً اوين‌نشين مي‌شوند.
وي به متهم افزود: به جاي اينکه بگوييد از لندن به اوين آمده‌ايد از خودتان دفاع کنيد قطعاً لندن‌نشنيان مقابل نظام هم اوين‌نشين خواهند شد.
قاضي مقيسه گفت: متأسفانه شما به مسئولان نظام به گونه‌اي زنجاني را معرفي کرديد و طوري القا کرديد که شرکتي که به آن نفت فروخته‌ايد شرکت معتبري است و متأسفانه اين مسئولان هم بدون تحقيقات لازم در اين خصوص گام برداشتند.
وي ادامه داد: مسئولان گول شما را خوردند و تحقيق‌ نکرده در دام شما افتادند اين در حالي است که بانک کنت که بارها از آن نام برديد فقط يک مؤسسه است. بنابراين در شناخت و معرفي شرکت‌ها و بانک‌ها به مسئولان اغراق کرديد و از بابک زنجاني و شرکت‌هاي وابسته به او غولي ساختيد که مسئولان فريب بخورند.
شمس در ادامه گفت: رقمي به من پرداخت نشده که بخواهم بدهکار باشم. من به نظر خودم به نظام خدمت کردم و اسناد آن هم مشخص است و اگر يک ريال برداشته بودم چرا از من براي رفع مشکلات نفتي کمک گرفته شد.
وي افزود: نمي‌دانم چرا اصرار دارم که من زنجاني را به مجموعه نفت معرفي کردم زنجاني خودش با وزير نفت رفاقت داشت.
متهم: اعداد و ارقام در کيفرخواست چندين برابر کل رقم پرونده است و صحت ندارد
در ادامه اولين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان بابک زنجاني متهم در دفاعيات خود اظهار داشت:‌ من و بابک زنجاني هيچ قراردادي با يکديگر نداشتيم بلکه رابطه ما براساس يک تفاهم شکل گرفته بود.
قاضي در واکنش به اين سخن متهم گفت:‌تفاهم بين شما همان قرارداد است که اجرايي شده و اگر تفاهم‌نامه بود اجرا نمي‌شد. بنابراين لطفاً با الفاظ بازي نکنيد.
شمس در پاسخ گفت: اعداد و ارقام موجود در کيفرخواست هيچ گونه همخواني با واقعيت ندارد.
قاضي گفت: شما بگوييد آيا با زنجاني شراکت داشته‌ايد يا نه، آيا عوايد حاصل از فروش نفت به شرکت نفت بازگشته يا صرف هزينه‌هاي شخصي شده،‌اول به اين سؤالات پاسخ دهيد بعد در مورد اعداد و ارقام صحبت مي‌:نيم.
در اين لحظه نماينده دادستان گفت: ما عادت نداريم بيشتر از 4 يا 5 ميليون تومان را بخوانيم بنابراين طبيعي است که گاهي ايراد و اشکال در ارقام به وجود بيايد.
شمس در واکنش به اين صحبت نماينده دادستان گفت:‌ اما شما براساس همين اعداد و ارقام ادعاي خود را مطرح کرديد در مباحث اقتصادي بايد صحت اعداد و ارقام ثابت شود. بعضي از اعدادي که در کيفرخواست آمده چندين برابر رقم کل پرونده است.
در اين لحظه قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: شما بگو پول محموله‌هاي نفتي را که به فروش رساندي در کجا هزينه کردي متهم گفت من قطعاً همه را توضيح مي‌دهم اسناد رقم‌هايي که در کيفرخواست ادعا شده وجود دارد.
قاضي مقيسه افزود: شما و آقاي فلاح فکر مسئولين را شستشو داديد که زنجاني فرد پولداري است. شما همان روز اول گفتيد از شرکت فال شاکي هستيد اما الان انکار مي‌کنيد چکاره بوديد که بخواهيد از شرکت فال شکايت کنيد. اسنادي مهمي در پرونده موجود است که شما خودت آنها را تأييد کرده‌ايد
متهم در پاسخ گفت: اگر يک سند وجود داشته باشد که محموله‌هاي نفتي را رسيد کرده‌ام همه اتهامات را مي‌پذيرم. شرکت HK با زنجاني قرارداد داشته نمي‌شود هم زنجاني را بدهکار کنيد و هم 500 نفر ديگر را. من پاي همه حرف‌هايي که از روز اول زده‌ام هستم و هيچ کدام را انکار نمي‌کنم اما صحبت اينجا است که اگر زنجاني پول‌ها را نداده من نبايد محاکمه شوم.
متهم: ستاد تدابير ويژه رياست جمهوري زنجاني را تأييد کرده بود/ قاضي: ايادي شما همچنان آزادند و بايد دستگير شوند
پس از اظهارات مهدي شمس نماينده دادستان گفت:‌ اسناد و مدارک نشان مي‌دهد اصل ورود زنجاني به وزارت نفت با شما بوده و پس از اين معرفي بود که فروش نفت توسط صندوق بازنشستگي و ماجراي 300 ميليون يورو پيش آمد.
متهم گفت: 26 فروردين ماه 91 زنجاني به لوزان سوئيس رفت و 24 آذر سال 91 اولين قرارداد را امضا کرد که در اينجا اصلاً من حضور نداشتم خود زنجاني به لوزان رفت و با آقايان صحبت کرد جلسه ما 2 ماه بعداز اين تاريخ بود.
قاضي پرسيد: اگر زنجاني قبلاً جلسه داشته شما چه کاره بوديد که با آقاي «و - د» براي وي جلسه گذاشتيد که متهم درپاسخ گفت، من در دفتر زنجاني جلسه داشتم که ديدم آقاي «ک - د» آنجا هستند.
وي افزود: درباره جلسه با آقاي «و - د» صحبت شد که من هم به همراه زنجاني به آن جلسه رفتم. در آنجا آقاي «و-ح» گفت وزير زنجاني را تأييد کرده است.
متهم گفت:‌ نکته ديگر اين است که وقتي ستاد تدابير ويژه رياست جمهوري و وزرا او را تأييد کردند من چه کاره بودم.
قاضي در پاسخ گفت: شما با آقاي فلاح با وزرا در ارتباط بوديد و زنجاني را معرفي کرديد که به شما اعتماد کردند وگرنه زنجاني را کسي نمي‌شناخت.
متهم در پاسخ گفت: من اگر بتوانم رانت بگيرم براي خودم مي‌گرفتم چرا براي زنجاني اين کار را مي‌کردم.
قاضي مقيسه گفت: شما يک باند بوديد امکان ندارد يک نفر به تنهاي بتوانند اين کار را کند. ايادي شما هنوز بيرون هستند و بايد دستگير شوند شما در حال اتلاف وقت هستيد و نمي‌گوييد پول‌ها کجا است.
قاضي مقيسه گفت: شما در آرامش کامل اقدام به غارت اموال بيت‌المال کرديد بدون اينکه کسي بفهمد، از بابک زنجاني يک بت درست کرديد و خيلي نرم و آرام و با زبان لين به نام دلسوزي نظام اموال بيت‌المال را به تارج برديد عمل شما کمرشکن و ضعيف‌کش بود.
متهم:‌ مسئول امور زنجاني نبودم/ وکيل متهم: اطلاعات از فروش نفت به زنجاني اعلام نگراني کرده بود
مهدي شمس در ادامه دفاعيات خود در اولين جلسه دادگاه اظهار داشت: من خودم از مسئولان دولتي نظام بودم و اين سؤال را مي‌پرسم که چرا مسئولان تحقيقات لازم را انجام ندادند آقايان خودشان تصميم گرفتند پولي به زنجاني بدهند، من در 5 سال اول اصلاً ايران نبودم.
وي با بيان اينکه من مسئول امور بانکي زنجاني نبود، گفت: کار من مربوط به حمل‌ونقل محموله‌هاي نفتي بود و به هيچ عنوان از معاملات فردي زنجاني باخبر نبودم.
قاضي مقيسه خطاب به شمس گفت: در ارديبهشت‌ماه سال 92، پنج محموله نفتي به مالزي منتقل شد اين در حالي است که متهم چهارم يعني زيبا حالت منفرد به شما گفته بود که اين محموله‌ها به فروش نمي‌رسد و آنها را برگرداندي پس چرا آنها را فروختيد.
شمس گفت: منفرد به زنجاني گفت و من با واسطه از زنجاني اين صحبت را شنيديم البته بايد بگوييم شرکت فال در اين زمينه دزد‌ي‌هاي زيادي کرده من نفت را از مالزي به شرکت فال دادم و رسيد دريافت کردم و اين شرکت محموله‌هاي نفتي را فروخته است.
وي افزود: شرکت نفتي فال بدون اجازه 500 ميليون هم به شرکـ‌ت‌هاي وابسته به زنجاني پرداخت کرده است.
در ادامه مهدوي نماينده شرکت نفت خطاب به دادگاه گفت: متأسفانه ال‌سي‌هاي غيرواقعي به شرکت نفت داده شد و بيش از 400 ميليون دلار هم از شرکت نفتي فال گرفته شد. بارها در دادگاه‌هاي ترکيه حضور يافتم تا اموال به غارت رفته شرکت نفت را بازگردانم که متأسفانه تاکنون موفق نشدم.
در ادامه دادگاه وکيل متهم رديف دوم خطاب به قاضي گفت: در مرداد سال 91 مقارن با فروش محموله‌هاي نفتي وزير نفت استعلامي را از وزارت اطلاعات گرفت و وزارت اطلاعات هم در تاريخ 25 مرداد 91 از فروش نفت به زنجاني اعلام نگراني کرد.
قاضي خطاب به وکيل شمس گفت: علي‌رغم سوابق بد زنجاني و بعد از اعلام نگراني وزارت اطلاعات متهمان رديف دوم و سوم زنجاني را فردي مورد اعتماد براي مسئولان نظام معرفي مي‌کنند.
اولين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان بابک زنجاني در حالي به پايان رسيد که متهم رديف چهارم و متهم رديف اول يعني بابک زنجاني در دادگاه حاضر نشدند.
البته عدم حضور متهم رديف چهارم چندان هم دور از ذهن نبود چرا که تحقيقات هنوز به پايان نرسيده و کيفرخواستي براي اين متهم صادر نشده است.
براساس اعلام قاضي مقيسه جلسه بعدي دادگاه فردا 18 تيرماه ساعت 9 صبح برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۵۰۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابک زنجانی اعدام نمی‌شود؟+جزئیات

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میزان، اصغر جهانگیر صبح امروز_سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت_ در نشست خبری اظهار کرد: درخواست عفو بابک زنجانی از سوی دادگستری استان تهران مطرح و با تائید رئیس قوه قضاییه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

تکمیل می‌شود..

کد خبر 749310

دیگر خبرها

  • تراکتور فردا سرمربی خود را معرفی می‌کند!
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • بابک زنجانی امکان استفاده از آزادی مشروط را دارد
  • فیلم| حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • بازیگران «نون خ 5» با مخاطبان گفتگو کردند
  • بابک زنجانی اعدام نمی‌شود؟+جزئیات
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد