Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@03:02:34 GMT

کاهش 50 درصدی قاچاق در کشور طی سه سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۷۸۴۲۳

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: در سال 92 مجموعه حجم قاچاق در کشور 25 میلیارد دلار بود که در سال 95 به 12.6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، یعنی 50 درصد حجم قاچاق در سه سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، رضا میرزایی روز دوشنبه(19 تیر) در نشست تخصصی با سازمان‌های مردم نهاد استان، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مبارزه نرم افزاری به صورت آگاه سازی و روشنگری مردم مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از اهداف و وظیفه سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه این است که تهدیدها و چالش‌های مسائل اجتماعی را احصا و شناسایی کنند و برای رفع آنها راهکار ارائه دهند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان عنوان کرد: براساس قانون اساسی که بر مشارکت مردم در مقابله با قاچاق کالا و ارز تاکید دارد، سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در حوزه جلب مشارکت‌های مردمی و ایجاد انگیزه و تسهیل در امور نقش بسزایی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای سمن‌ها تربیت سرمایه اجتماعی و پیشگیری و مهار آسیب‌هاست و با توجه به اینکه منفعت طلبی و سودجویی در همه انسان‌ها وجود دارد، قاچاق نیز کاری وسوسه برانگیز است که مقابله و پیشگیری از آن نیازمند کار فرهنگی است.

میرزایی گفت: یکی از ویژگی‌های سمن‌ها داوطلبانه بودن، بی ادعا بودن، خیرخواهانه بودن و اقدام در جهت حل مشکلات جامعه بدون انتظار است که انتظار می‌رود در بحث مارزه با قاچاق هم با احساس مسئولیت وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه کردستان استانی مرزی است، تصریح کرد: قاچاق معضلی اجتماعی است که اقتصاد کشور را مورد هجمه قرار می‌دهد و بنیان‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند اما در واقع قاچاق معضلی اجتماعی است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان ادامه داد: قاچاق خاص فقط استان کردستان یا کشور ایران نیست بلکه در همه کشورها موضوعیت دارد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم بیشتر با این موضوع درگیر هستند.

وی در خصوص آثار و مضرات قاچاق، اعلام کرد: فرار مالیاتی، ورود کالاهای غیراستاندارد و بدون کیفیت به داخل کشور، تهدید تولیدات داخلی، پولشویی و ایجاد هزینه برای دولت از جمله مضرات قاچاق است

وی بیکاری کارگران و تولیدکنندگان داخلی را از دیگر مضرات قاچاق دانست و گفت: بر اساس اعلام آمار شهرک‌های صنعتی، در چند سال گذشته از 73 واحد تولیدی استان، یک هزار و 83 نفر کارگر تعدیل شدند.

میرزایی اعلام کرد: در سال 92 مجموعه حجم قاچاق در کشور 25 میلیارد دلار بود که با 70 درصد اقدامات پیشگیرانه و 30 درصد اقدامات مقابله‌ای و با تایید و تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 95 به 12.6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، یعنی 50 درصد حجم قاچاق در سه سال کاهش داشته است.

وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا در کردستان، اعلام کرد: کردستان طی دو سال متوالی استان برتر در حوزه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت به ویژه در حوزه مشروبات الکلی محور بوده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در ادامه با اشاره به توان سمن‌ها در کمک به این حوزه، گفت: هر جا دولت اقدام کرده نقایص و کمبودها بیشتر و نتیجه کمتری در برداشته است در حالی که ورود سمن‌ها به عنوان بخشی از مردم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال جاری در حوزه مشروبات الکلی 129 هزار و 500 بطری و قوطی مشروب کشف شده که نسبت به دوره قبل 30 درصد افزایش داشته است.

میرزایی اعلام کرد: همچنین در سه ماهه نخست سال جاری 22 میلیون و 912 هزار و 400 هزار نخ سیگار کشف شده است که 9 درصد کاهش داشته است، لوازم آرایشی بهداشتی 595 هزار و 236 قلم بود که نسبت به دوره قبل 84 درصد افزایش داشته است، دارو یک میلیون و 438 هزار و 17 قلم بوده که 32 درصد افزایش داشته است و تجهیزات دریافتی از ماهواره هم 15 هزار و 794 دستگاه بوده که 53 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۷۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز ادامه کاهش تولید نفت اوپک پلاس، افزایش یافت اما در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در سه ماه گذشته پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، ۱۴ سنت افزایش یافت و به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، هر دو شاخص در مسیر ثبت کاهش هفتگی چشمگیری قرار دارند که ناشی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به بالا ماندن نرخهای بهره آمریکا به مدت طولانی تر و محدود شدن رشد اقتصادی این کشور و کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است.

به گفته الکس هودز، تحلیلگر نفتی استون ایکس، هر دو شاخص پایین میانگین ۲۰۰ روزه خود قرار دارند که از نظر فنی، نشان دهنده نزولی شدن قیمت نفت است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: در حالی که فصل رانندگی تابستانی آمریکا پیش روی ما قرار دارد، تورم بالا ممکن است باعث شود مصرف کنندگان در طول تعطیلات، مسیرهای کوتاهتری را انتخاب کنند.

بازار اکنون به داده های اقتصادی آمریکا و شاخصهای عرضه نفت آینده بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکا چشم دوخته است.

فدرال رزرو آمریکا، هفته جاری، نرخهای بهره را بدون تغییر نگه داشت و به آمار مایوس کننده اخیر از نرخ بالای تورم اشاره کرد که باعث می شود کاهش نرخ بهره، مدتی طول بکشد. در نتیجه سرمایه گذاران بازار نفت با توجه به عدم کاهش نرخ بهره این کشور، نگران کندی رشد اقتصادی آمریکا شده اند.

پس از انتشار آماری که جهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۳ درصد سقوط کرده بود.

همچنین مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس موقت، نرخ ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه را که قیمت نفت را تحت تاثیر احتمال مختل شدن عرضه جهانی، بالا نگه داشته بود، ضعیف کرده است.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۶.۳ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۵.۶ درصد کاهش داشته است. این کاهش شدید، درست چند هفته قبل از نشست بعدی وزیران اوپک پلاس، افتاق افتاده است.

سه منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: اگر تقاضا برای نفت افزایش بیشتری پیدا نکند، این گروه ممکن است کاهش تولید نفت داوطلبانه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را که تا پایان ژوئن تعیین شده است، تمدید کند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اشتغال آمریکا که معیاری برای ارزیابی سلامت بازار کار این کشور و معیار کلیدی برای فدرال رزرو در تصمیم گیری درباره نرخهای بهره است، روز جاری منتشر خواهد شد. همچنین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، روز جمعه آمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا را که معیاری برای ارزیابی تولید این کشور در ماههای آینده است، اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته