Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد شما از جمله فروشندگان يا توليدکنندگاني باشيد که مثل خيلي ديگر از فعالان اقتصادي، با مشکل نقدينگي براي خريد مواد اوليه و تجهيزات مواجهند و مجبورند منتظر وام‌هاي بانکي باشند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، يا اين که مشکل بازار دارند و نمي‌توانند کالاهاي توليدي خود را به دليل کاهش قدرت خريد مشتريان، در اين روزها به راحتي بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و يا نه؛ شايد شما از جمله مصرف کنندگاني هستيد که مي خواهيد به دلايل مختلف لوازم منزل يا خودرو بخريد و عليرغم داشتن حقوق ماهانه نسبتاً متوسط، به دليل نداشتن پول نقد، فرصت کافي براي پس انداز و صبرکردن براي مدت احتمالاً يکي دو سال را ندارند. يا همين طور شايد از آن دسته مصرف کنندگاني باشيد که به هر نحوي به تسهيلات بانکي در رقم‌هاي نسبتاً بالا دسترسي ندارند يا از طي کردن مسير وام بانکي خسته شده اند و مي خواهند به دور از دردسرهاي وام بانکي، خودرو يا لوازم خانگي تهيه کنند.

با اين وجود، حتماً اين سوال برايتان پيش آمده است که آيا راهي وجود دارد که بتوانيم کالاي مورد نياز خود را بخريم؟ طبيعي است که يک راه آن، پيداکردن فروشندگاني است که حاضرند جنس خود را اقساطي بفروشند. مثلاً در خصوص خودرو مي توان به نمايشگاه داران مراجعه کرد. اما بايد هنگام خريد از آن‌ها حتماً اين سوالات را با خود مرور کنيم و به آن پاسخ دهيم که اولاً چه نمايشگاه‌هايي به صورت قسطي خودرو مي فروشند؟ شرايطشان چه هست؟ تا چه ميزان براي خريد قسطي مورد اعتماد هستند و با چه اطميناني وثيقه و چک و ... خودمان را در اختيارشان بگذاريم؟ اما راه ديگري هم وجود دارد و آن مراجعه به موسساتي تحت عنوان ليزينگ است که به طور خلاصه مي توان گفت متخصص فروش‌هاي مدت دار هستند. در گزارش امروز مي خواهيم اين موسسات را معرفي کنيم. در ادامه نيز با توجه به گستردگي بازار ليزينگ خودرو، چند نکته پيرامون خوب و بد خريد ليزينگي خودرو بيان خواهيم کرد.

ليزينگ‌ها چه کار مي کنند؟

اگر چه ليزينگ‌ها بر حسب نوع فعاليت، اساساً به چند دسته متفاوت تقسيم بندي مي شوند، اما طبق تعريفي که بانک مرکزي براي اين موسسات کرده، ليزينگ‌ها موسساتي هستند که کار تامين مالي مشتريان از طريق تهيه کالا اعم از منقول و غير منقول و واگذاري آن به مشتري در قالب اجاره به شرط تمليک و يا فروش اقساطي را برعهده دارند.

ممکن است شما با ديدن عبارت «فروش اقساطي»، ياد قسطي فروشي‌هاي مختلفي که در اطرافتان هست بيفتيد. در صورتي که توجه داشته باشيد آن فروشگاه‌ها تنها کالاهاي مرتبط با کسب و کار صنفي خودشان را قسطي مي فروشند در صورتي که موسسات ليزينگ طبق اعلام بانک مرکزي مي توانند به عنوان واسط، هر کالايي را آن هم از دو طريق اجاره به شرط تمليک (که مالکيت کالا تا هنگام تسويه حساب به نام شرکت ليزينگ است) و يا فروش اقساطي (که مالکيت کالا در همان ابتدا به خريدار منتقل مي شود)، براي مشتريان تامين مالي کنند.

تنها 28 ليزينگ مجاز، آن هم متمرکز در تهران

خيلي‌ها با شنيدن نام ليزينگ، به ياد ليزينگ‌هاي خودرو و احياناً تجربه تلخ گذشته اين قبيل شرکت‌ها مي افتند. سال‌هايي که انواع موسسات مالي و اعتباري مثل قارچ سبز مي شدند و در اين ميان، بودند موسساتي که با استفاده از نام ليزينگ، اقدام به جذب پول‌هاي مردم و در نهايت کلاهبرداري از آنان مي کردند.با اين حال، چند سالي مي شود که اين بازار، با نظارت بانک مرکزي، منظم تر شده و سر و شکل بهتري به خود گرفته است. طبق اعلام بانک مرکزي، در حال حاضر 28 شرکت ليزينگ در کشور فعال بوده و همه آن‌ها در تهران متمرکز هستند (اگر چه ممکن است شعباتي در سطح کشور داشته باشند که در عين حال محدودند). از طرف ديگر، تا چندي پيش اين موسسات، بر حسب ميزان سرمايه‌اي که داشتند، به 3 سطح تقسيم مي شدند. به طوري که ليزينگ‌هاي سطح يک تنها مجاز به عرضه کالاهاي مصرفي با دوام مانند لوازم خانگي و تجهيزات رايانه‌اي بودند. سطح دو، امکان عرضه کالاهاي سطح يک به علاوه خودرو را داشتند و سطح سه هم مي توانستند کالاهاي گروه اول و دوم به همراه کالاهاي گران قيمت و مهم مانند هواپيما ، اتوبوس و کاميون را عرضه کنند.با اين حال، پرسش ما از بانک مرکزي بيانگر اين موضوع است که هم اکنون تقسيم بندي فوق برداشته شده و لذا همه ليزينگ‌ها مي توانند هر کالايي را عرضه کنند. بنابراين، هر وقت طرح فروشي را ديديد که عنوان ليزينگ را به همراه داشت، تنها با مراجعه به ليست ليزينگ‌هاي مجاز بانک مرکزي که در جدول زير هم آمده است و نيز توجه به مهلت اعتبار مجوز آن ليزينگ، مي توانيد از پشتوانه قانوني آن اطمينان پيدا کنيد.




لازم به ذکر است، همه اين ليزينگ‌ها در تهران متمرکز هستند. اين بدان معني است که اگر چه ممکن است آن‌ها شعبات ديگري در کشور داشته باشند، اما به احتمال زياد، هنگام خريد از آن‌ها و براي تحويل گرفتن کالايتان، مي بايست به تهران مراجعه کنيد يا هزينه انتقال کالا از تهران به شهر خودتان را بپردازيد. نکته ديگر در خصوص اين شرکت‌ها اين است که آن‌ها از نظر نوع وابستگي (و اين که بيشتر سهام آن‌ها مربوط به چه نهاد و شرکتي است)، به سه گروه عمده تقسيم مي شوند. برخي از آن‌ها ليزينگ‌هاي وابسته به واحدهاي توليدي هستند مانند رايان سايپا و ايرانيان که مربوط به دو خودروساز سايپا و ايران خودرو است. برخي ديگر ليزينگ‌هاي بانکي هستند مانند ليزينگ ملت، پارسيان و پاسارگاد و گروه سوم هم ليزينگ‌هاي مستقل هستند. آن طور که پرس و جوي ما در بازار نشان مي دهد، ليزينگ‌هاي بانکي، به دليل دسترسي بهتر به منابع مالي، فعال تر بوده و طرح‌هاي متنوع تري را اجرا مي کنند.

چند نکته در مورد ليزينگ خودرو

اين که با شنيدن نام ليزينگ، ناخودآگاه به ياد ليزينگ خودرو مي افتيم چندان بي راه نيست.چرا که با وجود استقبال گسترده از خودرو در بازار مصرفي ايران در سال‌هاي اخير، ليزينگ‌هاي خودرويي هم گسترش يافته اند. با اين حال، در اين قسمت به طور مشخص به اين سوال خواهيم پرداخت که تفاوت ليزينگ با روش‌هاي ديگر براي اين که صاحب خودرو شويم چيست؟

اجاره به شرط تمليک، وجه تمايز ليزينگ‌ها

همان طور که گفته شد، وجه تمايز ليزينگ با ديگر قسطي فروشي‌ها در بازار، جنبه حقوقي قرارداد آن‌ها ست که بر مبناي اجاره به شرط تمليک است. مفهوم اين قرارداد اين است که تا شما تمام اقساط خودرو را پرداخت نکنيد، خودرو به تملک شما در نمي‌آيد و باز خود اين موضوع به اين مفهوم است که در صورتي که مشتري، تعهدات خود طبق قرارداد ليزينگ را تا اتمام تسويه حساب، اجرا نکند، اين امکان وجود خواهد داشت که اصل موضوع خريد (يعني خودرو) توسط مالک آن يعني شرکت ليزينگ به مزايده گذاشته شود. موضوعي که در هنگام خريد اقساطي خودرو، الزاماً به اين آساني‌ها نيست.

بيمه بدنه اي که هزينه شما را افزايش مي دهد

يکي از موضوعاتي که ممکن است باعث کاهش مطلوبيت شما از خريد ليزينگي خودرو شود، اين است که ليزينگ‌ها عموماً هنگام فروش خودرو به مشتريان، خريد بيمه بدنه را هم جزو شروط قرارداد ذکر مي کنند و هزينه آن را از مشتري مي گيرند. چرا؟ چون تا هنگام اجراي کامل قرارداد، مالکيت خودرو متعلق به شرکت ليزينگ است و در صورت هرگونه اتفاقي، اين شرکت بايد پاسخگو باشد. به عنوان مثال بيمه بدنه هم اکنون براي پرايد، به طور ميانگين چيزي در حدود 300 هزار تومان است که اين مبلغ مي تواند ميزان پرداخت ماهانه شما براي خريد ليزينگي اين خودروها را حدود 25 هزار تومان افزايش دهد.

وام خودرو از بانک بگيريم يا از ليزينگ‌ها ؟

جداي از اين که بيمه بدنه، مقداري به هزينه‌هاي شما در خريد ليزينگي خودرو اضافه مي کند، مولفه ديگري هم در گرفتن تسهيلات از ليزينگ‌ها وجود دارد که قيمت خودرو را نسبت به نرخ‌هاي سود وام بانکي بالاتر مي برد. طبق قانون ليزينگ‌ها مجاز هستند تا 3 درصد علاوه بر سود تسهيلات مصوب بانک مرکزي، سود بالاتري از مشتريان خود دريافت کنند. بنابراين با توجه به اين که سود مصوب تسهيلات بانکي الان 18 درصد است، نرخ سود تسهيلات ليزينگ‌ها 21 درصد خواهد بود. با اين حال يک اماي بزرگ وجود دارد و آن اين است که سقف وام بانکي براي خريد خودرو، تنها 15 ميليون تومان است که حداکثر 5 ساله قسط بندي مي شود.

با توجه به اين شرايط، جدول پايين صفحه، تفاوت اقساط خريد خودرو با تسهيلات بانکي و ليزينگي را با در نظر گرفتن شرايط يکسان و براي خريد خودروي پرايد نشان مي دهد.همان طور که ملاحظه مي شود در يک بازه 4 ساله، تفاوت کل اقساط پرداختي شما از ليزينگ‌ها يا با استفاده از وام بانکي، حداقل 2 ميليون و 340 هزار تومان است. تفاوت اقساط ماهانه شما نيز حدود 50 هزار تومان خواهد بود.

مزيت‌هايي که فقط ليزينگ‌ها دارند

شايد با ديدن موارد فوق، اين سوال پيش بيايد که پس مزيت ليزينگ‌ها براي خريد خودرو چيست؟ بايد توجه داشت که ليزينگ‌ها به دليل فعاليت تخصصي در حوزه تعريف شده و نيز بوروکراسي بسيار کمتر نسبت به ساير موسسات مالي و اعتباري و يا واحدهاي توليدي، آزادي عمل بيشتري در ارائه خدمات مالي و فروش خود دارند. اين آزادي عمل و انعطاف پذيري را در دو مورد بارز مي توان مشاهده کرد:

الف) سرعت در تحويل کالا (و به طور مشخص خودرو): به طور معمول ليزينگ‌ها خودرو مورد قرارداد را در مدت زمان خيلي کوتاه (حدود يک هفته يا 10 روز) تحويل مي دهند. اين مدت زمان، هنگامي که شما مي خواهيد با طرح‌هاي فروش فوري خودروسازان، خودرو بخريد، بيشتر است و ممکن است چند هفته طول بکشد. وام بانکي هم که بوروکراسي خاص خود را دارد.

ب) طرح‌هاي متنوع تر خريد: به دليل استقلال مالي، ليزينگ‌ها معمولاً طرح‌هاي متنوع تري را براي فروش محصولات خود به کار مي گيرند. به عنوان مثال، ممکن است پيش پرداخت کمتري دريافت کنند، تسهيلات بيشتري را تخصيص دهند و يا مدت زمان بازپرداخت را بيشتر در نظر بگيرند. اين موضوع براي آن افرادي که توان پيش پرداخت زيادي ندارند و در عين حال طالب خودروهاي با کيفيت تر و گران تر هستند، مي تواند بسيار قابل توجه باشد. در اين خصوص روح ا... جراحي رئيس کارگروه تخصصي فروش و عمليات انجمن ملي ليزينگ ايران، به خراسان مي گويد که ميزان پيش پرداخت به شرکت‌هاي ليزينگ به حداقل 30 درصد مبلغ خودرو و ميزان تسهيلات آن‌ها به حداکثر 70 درصد مبلغ خودرو مي رسد. هم چنين اين شرکت‌ها بازه زماني بين 12 تا 60 ماه را براي بازپرداخت تسهيلات در نظر مي گيرند.


خراسان
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی خودرو بر اثر سرعت غیر مجاز در بزرگراه تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران گفت: پس از برخورد با نیوجرسی و واژگونی خودرو ، ۲ سرنشین ۲۴ ساله این خودرو در دم فوت کردند.

سرهنگ جوانبخت از شهروندان خواست سرعت مجاز را در هنگام رانندگی رعایت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • واژگونی خودرو بر اثر سرعت غیر مجاز در بزرگراه تهران