Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@02:46:29 GMT

يک ماه زندگي با آب و حلزون و ملخ+ عکس

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۲۸۶۶۴

خبرگزاري آريا - مسير جلوي رويشان را هم مي‌گيرند و بعد دستشان به هر مردي که مي‌رسد، مي‌کشند. موحيزين 2 ماه در جنگل‌ها فراري بود. تا يک ماه غذايش آب و حلزون بود و گاهي اگر گيرش مي‌آمد، ملخ.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مرتضي قاضي، نويسنده دفاع مقدس خاطره همراهي اش با يک رزمنده بوسنيايي در سفر به بوسني و هرزگوين را در فضاي مجازي منتشر کرد:
شب اول راهپيمايي صلح يا مارش ميرا به کمپ رسيديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يک راهپيمايي که 12 سال است به ياد نسل‌کشي شهداي سربرنيتسا در سال 1995 در کشور بوسني و هرزگوين برگزار مي‌شود و از همه جاي دنيا در آن شرکت مي‌کنند.

شب اول در کمپي که شرکت کنندگان چادر زده بودند، برنامه اي برگزار شد؛ شامل تواشيح، موسيقي، سخنراني. برنامه که تمام شد، برگشتم سمت چادر خودمان که دو نفر از بچه‌هاي خودمان را ديدم. دير رسيده بودند. به‌شان گفتم: برگرديد، برنامه تموم شد. يکدفعه يک بوسنيايي برگشت و گفت شما ايراني هستين؟ خيلي تعجب کرديم. او هم تعجب کرد. انتظار نداشت ايراني در راهپيمايي باشد. با هم دست داديم. فارسي را خيلي خوب حرف مي زد. سال‌ها در ايران در دانشگاه رضوي درس خوانده بود. اسمش را گفت: موحيزين آمرويچ. برديمش کنار چادر خودمان و 4 ساعت با هم حرف زديم؛ تا ساعت 12 شب.
موحيزين کسي است که 12 سال پيش مارش ميرا را با دوستانش راه انداخته. او از جمله مرداني است که از نسل‌کشي مسلمان‌ها به دست صرب‌ها جان سالم به در برده و زنده مانده.
وقتي صرب‌ها وارد شهر سربرنيتسا مي‌شوند، او و مردم شهر در يک ستون پشت سر هم از شهر خارج مي‌شوند و از راه جنگل فرار مي‌کنند، اما صرب‌ها پشت سرشان را مي‌بندند، مسير جلوي رويشان را هم مي‌گيرند و بعد دستشان به هر مردي که مي‌رسد، مي‌کشند. موحيزين 2 ماه در جنگل‌ها فراري بود. تا يک ماه غذايش آب و حلزون بود و گاهي اگر گيرش مي‌آمد، ملخ.
آدم فوق‌العاده‌اي بود. پر از انرژي بود, با هيجان زياد حرف مي‌زد, برايمان خاطرات عجيب و غريبي تعريف کرد, از تلاش دو ماهه‌اش براي فرار از دست صرب ها و زنده ماندن. در تمام اين دو ماه موحيزين فقط با يک خنجر و يک وسيله دفاعي ديگر از خودش دفاع مي‌کرد. نيروهاي سازمان ملل قبل از رسيدن صرب‌ها به شهر، اسلحه‌هاي مسلمان‌ها را گرفته بودند و سربرنيتسا را منطقه امن اعلام کرده بودند. اما بعد، شهر را تحويل صرب‌ها دادند. موحيزين هرچه به نيروهاي سازمان ملل که هلندي بودند، اصرار کرده بود، اسلحه‌اش را نداده بودند. به همين خاطر اسلحه نداشت.
ازش پرسيدم: توي جنگل که بودي از صرب‌ها نمي‌ترسيدي؟ گفت: باور کن من از صرب‌ها ترسي نداشتم, هيچ هيچ. مي‌دوني فقط از چي مي‌ترسيدم؟ از سگ‌هايي که صرب ها داشتن و با اونا توي جنگل دنبال ما مي‌گشتن. خيلي از سگ مي ترسيدم.
موحيزين خاطرات حيرت‌انگيزي مي‌گفت، از اينکه چطور دو بار پياده مسير 110 کيلومتري سربرنيتسا تا روستاي نزوک را از لاي جنگل رفته و برگشته، از اينکه چطور با يکي از سگ‌هايي که صرب‌ها براي پيدا کردن مسلمان‌ها در جنگل داشتند، درگير شده و او را کشته، از خوشمزه‌ترين ناني که بعد از يک ماه خورده و از خوشحالي اشکش جاري شده، از سرباز صربي که با هم چشم در چشم شدند اما هيچ کدام نتوانستند به ديگري حمله کنند، از اينکه چطور پنهاني وارد روستايي شده و ناگهان با يک فرمانده صرب مواجه شده و بدون اينکه اعتماد به نفسش را از دست بدهد، با او دست داده، از اينکه بعد از يک ماه يک گروه 300 نفري را در جنگل پيدا کرده و از اتفاق پدربزرگش هم در ميان آن‌ها بوده.
چيزي که خيلي خوشحالم کرد اين بود که موحيزين در لابلاي صحبت هايش گفت: من توي اون دو ماه تمام خاطراتم رو توي يه دفترچه مي‌نوشتم. گفت که اين دفترچه را تا به حال به هيچ کس نداده و دست خودش است. ازش خواستيم دفترچه را بدهد تا به فارسي ترجمه کنيم. شايد زماني دستخط هاي موحيزين از خاطرات ماندگارش در دو ماه فرار از دست صرب‌ها به ايران آمد و چاپ شد. دفترچه‌ خاطراتي که داستان دست و پنجه نرم کردن انسان با مرگ است و تلاشش براي زنده ماندن.
صباح‌الدين شاريچ، دوست موحيزين که هر دو بعد از پايان جنگ، سال ها در ايران درس خوانده بودند، مي‌گفت: من در جنگ بوسني رزمنده بودم و جنگيدم، دو بار هم مجروح شدم. ولي وقتي خاطرات موحيزين رو شنيدم گفتم من انگار اصلاً در جنگ بوسني نبودم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع

به گزارش جام جم انلاین البرز، اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بازنگری در تعاریف درجه بندی مراتع یک ضرورت است و تعاریف گذشته از درجه بندی نتوانسته است شرایط واقعی مراتع را نشان دهد گفت: تعاریف جدید باید به گونه‌ای باشد که ضمن جامع بودن بتواند وضعیت واقعی مراتع را بیان کند.
وی همچنین با اشاره به تبصره یک ماده ۳۱ ق. ح. ب که اجاره مراتع غیر مشجر درجه یک را برای مصارف غیر کشاورزی ممنوع کرده است افزود تعاریف دقیق درجه بندی مراتع می‌تواند زمینه ساز حفاظت از مراتع باشد.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از حضور اساتید دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در این جلسه، استفاده از ظرفیت بخش آموزش و تحقیقات در همفکری و همکاری با بخش اجرایی را دارای اهمیت توصیف کرد.
گفتنی است اساتید دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران آقایان دکتر ارزانی، دکتر آذرنیوند، دکتر جعفری، دکتر طویلی، آقای دکتر جنیدی از دانشگاه کردستان، سرکار خانم دکتر نادیا کمالی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در این جلسه حضور یافته و ضمن بررسی موضوع در خصوص عوامل موثر در درجه بندی مراتع نظرات فنی خود را ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی
  • استاندارد پرورش حلزون هنوز تدوین نشده
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • گوزن سفید
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده