Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:09:55 GMT

طرح دریابست و بیکاری صیادان گناوه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۲۳۵۲

طرح دریابست و بیکاری صیادان گناوه

به گزارش ایرنا، جمعی از این صیادان با بیان اینکه اجرای این طرح دریا بست مفید است ولی باید در فصل دیگری از سال عملیاتی می شد، اظهارکردند: از زمان آغاز این طرح با لنگر انداختن قایق خود در اسکله، به اجبار دست از کار کشیده و از رزق و روزی مان که به زحمت از دریا بدست می آوردیم تا مدتی بی نصیب شده ایم.
براساس تصمیم کمیته مدیریت صید استان بوشهر طرح دریابست که از 16 تیر ماه جاری آغاز و تا اعلام زمان آغاز صید میگو ادامه دارد، براساس این طرح دریا روی شناورها و قایق های صیادی و فعالیت صیادان در دریا و صید انواع آبزیان به مدت یکماه در خلیج فارس محدوده این استان ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنادر استان بوشهر به علت همجواری با خلیج فارس دارای فرصت های شغلی بسیاری است که مردمان بومی آن بیشتر به تجارت و صید و صیادی روی آوردند و صید ماهی در کنار سختی هایش با رزق حلالی که به دست صیادان می دهد، سختی کار را برای آنان قابل تحمل می کند.
بطور اساسی مشاغل سنتی هر منطقه ریشه در شرایط محیطی و ویژگیهای جغرافیایی و منابع طبیعی آن دارد و شهرستان گناوه نیز باتوجه به دارابودن سواحل طولانی، دریانوردی و ماهیگیری به عنوان شغل عمده مردم این منطقه بشمار می رود.
صید آبزیان دریایی بویژه ماهی در این منطقه به طرق مختلف صورت می گیرد که گرگور و قلاب انداختن از مهم ترین آنهاست.
یکی از صیادان گناوه ای گفت: با اجرای طرح دریابست مخالف نیستیم مفید و ضروری است اما در این فصل از سال که آبزیان رشد و تکامل یافتند نباید عملیاتی می شد.
جمشید سولی زاده افزود: متولیان امر که اکنون این طرح را اعمال کرده اند باید فکری هم برای تامین مخارج زندگی صیادان که هیچ راه درآمدی ندارند در مدت اجرای طرح می کردند اما ازاین مساله غافل ماندند.
وی اظهارکرد: پرداخت حق بیمه و در اختیار قراردادن تسهیلات راهکاری است که در طول اجرای این طرح باید مدنظر مسئولان قرار می گرفت.
یک صیاد دیگر گفت: در مدت اجرای دریابست دچار خسارت های زیادی از جمله معیشت و ازبین رفتن ادوات صیادی می شویم.
فتح اله شادزی که 50 سال به شغل صیادی مشغول است، افزود: هم اینک صدها گرگور صیادان در حوزه صیدگاههی ریخته شده که اگر بموقع به آنان سر نزنیم هم ماهی های نگهداری شده در آن تلف می شوند و هم گرگورهایمان خراب می شود.
وی گفت: اگر یک روز به هر دلیلی نتوانم به دریا بروم در تامین مایحتاج خانواده خود شرمنده می شوم و الان هم که طرح دریابست اجرا شده فشار زیادی را متحمل می شوم.
وی گفت: شغل اول و آخرم صیادی است و شغلی به غیر از آن ندارم و در مدت طرح دریابست صیادان تنها به اسکله سر می زنند و غبطه می خوریم که نعمتی که خدا در سفره زندگی مان پهن کرده نمی توانیم از آن استفاده ببریم.
این صیاد افزود: باتوجه به اینکه در هر قایق بطور متوسط 4 نفر کار می کند که از این طریق نان 20 خانواراز تامین می شود اکنون پس از چندروز از اجرای طرح دریابست خانوارهای زیادی از این قشر در تنگنا و فشار مالی قرار گرفتند.
عضو علی البدل هیات مدیره تعاونی صیادان گناوه گفت: متولیان امر باید صیادان را توجیه کنند که اجرای این طرح در این فصل چه سود و منفعتی برای این قشر و حفظ آبزیان دریایی دارد.
محمد جانفزا افزود: براساس تجارب بدست آمده هم اینک تمامی آبزیان رشد و تکامل یافته اند و وقت صید آنان است و نباید این طرح اجرایی و زمان آن در اواخر سال عملیاتی می شد.
وی گفت: مسئولان امر بجای اینکه چنین طرحی را اجرا کنند باید جلوی شناورهایی را بگیرند که بصورت صید ترال (کف روب) زیستگاه آبزیان دریایی را در استان بوشهر بخصوص گناوه نابود کردند.
وی ادامه داد: شناورهای کف روب صیدگاههای این شهرستان را تخریب کرده اند و صیادان ناچارند برای صید ماهی مسافت 90 مایلی را با سختی و مرارت در امواج خروشان خلیج فارس طی کنند.
وی اظهارکرد: پیمودن مسافت طولانی برای صیادان خطرات جانی و مالی زیادی بدنبال داشته و حتی چندین بار گشتی های دریایی عربستان تعدادی از صیادان منطقه را دستگیر و به آن کشور انتقال دادند.
جانفزا گفت: صیادان منطقه بارها نسبت به انجام روش صید ترال که دریا را به تاراج و صخره های مرجانی را از بین بردند گله مندی و شکایات خودرا به مسئولان مربوطه اعلام کرده اما هیچ نتیجه ای نداشته است.
وی اظهارکرد: از مسئولان ذی ربط بارها خواسته ایم که برای تایید اظهار صیادان درمورد اقدام صیادانی که به صید ترال مشغول هستند، آنان را به مناطقی که این صید انجام می دهند با هزینه خودمان عزیمت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح دراین مقطه هیچ سودی برای صیادان ندارد، گفت: هم اینک ماهی شیر در صیدگاهها به وفور یافت می شود که با اجرای دریابست از منطقه خارج و صیادان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با صیدکردن این ماهی منفعت زیادی نصیبشان خواهد شد.
حیدر خرم آبادی دیگر صیاد گناوه ای گفت: متولیان امر باید به جای اجرای طرح دریابست با متخلفانی برخورد کنند که زیستگاههای آبزیان را تارومار کرده اند.
وی افزود: اعمال این قانون نمی تواند به حفظ زیستگاه و افزایش آبزیان سودی داشته باشد.
وی اظهارکرد: استفاده از گرگور یکی از روش های صید صیادان منطقه است و هم اینک بخشی زیادی از این وسیله در دریا ریخته شده که باید هر 5 تا 6 روز یکبار به آنان سرزده شود اما با اجرای دریابست این امکان وجود ندارد.
این صیاد که عمری از زندگی خود را در دریا سپری کرده است، گفت: درصورتیکه نتوانیم در زمان مقرر به گرگورها سر بزنیم جانوران و علف های دریایی در آن رویش پیدا می کنند به گونه ای که دیگر بدلیل خراب شدن باید آن را رها کنیم که باعث خسارت زیاد بر صیادان می شود.
مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: دریابست در اصل طرحی خوب است اما کارشناسی شده نیست و دارای معایب و مشکلاتی است که باید متولیان امر مجدد در باره آن چاره اندیشی و بازنگری کنند.
عبدالله بویراتی، عوض شدن زمان اجرای طرح، چاره اندیشی و تمهیدات لازم ازجمله اعطای تسهیلات برای صیادانی که در طول اجرای این طرح بیکار می شوند و ذخیره سازی آبزیان برای عرضه در بازار درطول مدت تعطیلی از راهکارهایی است که نادیده گرفته شده است.
وی اظهارکرد: صیادان این منطقه شغلی جز صیادی ندارند و درطول مدت تعطیلی دریا به علت نداشتن سرمایه و شغل دیگری چگونه می توانند هزینه های عائله خود را تامین کنند.
وی گفت: در جلسه ای که به منظور اجرای این طرح در استان بوشهر برگزار شد از مخالفان آن بودم و دیگر نمایندگان تعاونی صیادان نیز با شروطی موافقت خود را اعلام کردند.
مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه افزود: از متولیان امر انتظار دارم که به جای این طرح، تمامی امکانات خود را در برخورد با کسانی که براحتی صید ترال می کنند، بکار ببرند.
وی بابیان اینکه صیدترال از بدترین شیوه های صید است که زیستگاه های آبزیان دریایی را تخریب و نابود می کند، گفت: ناامن کردن دریا بر کسانی که اقدام به این روش می کنند باید در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.
بویراتی، صیادان این منطقه را بیش از 500 نفر عنوان کرد و افزود: تعداد شناورهای صیادی 22 فروند و قایق های دارای مجوز 113 و بدون هویت 200 فروند هستند.
رئیس اداره شیلات گناوه گفت: طرح دریابست، طرحی براساس مطالعات و تحقیقات که کارهای کارشناسی شده روی آن انجام و قبل از فصل صید میگو اجرا شده است.
مهدی ابراهیمی افزود: قبل از اجرای این طرح که در تمام دنیا مطرح و در کشورهای دارای ساحل حتی در مقیاس زمانی بیشتر اجرا می شود، کمیته مدیریت صید استان با تشکیل جلسه ای که صیادان نمونه و مدیرعاملان تعاونی های صیادان بنادر حضور داشتند تشکیل و همه از آن استقبال کردند.
وی گفت: صیادان این منطقه نیز باید با تمکین به این طرح که به اجماع نظر صیادان استان رسیده آن را بپذیرند.
وی اظهارکرد: در پایان اجرای این طرح قرار است با بازدیدهای میدانی از بنادر و اسکله های صیادی استان توسط شیلات مرکز ، بررسی های آماری و اخذ نظر از جامعه صیادی در رابطه با آن انجام شود.
رئیس اداره شیلات گناوه گفت: برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای صیادان در ارتباط با طرح دریابست با دعوت از مدیرکل شیلات و مسئولان ذی ربط از برنامه های این اداره است.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال مرکز استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری در کشور تک رقمی شد

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام محمدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته شهرکرد، با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در هفته کار و کارگر، اظهار کرد: سخنرانی حضرت آقا درباره اهمیت کار و کارگر یک سخنرانی منشوری برای مسئولین مرتبط با کار و کارگر می‌باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اهتمام مسرانه بر مسئولیت‌های دولت در قبال کارگران داشتند، بیان داشت: به مسئولین دستور دادند که به فکر پایداری کار کارگران باشند و امنیت شغلی را برای کارگران ایجاد کنید.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مقام معظم رهبری توجه به آموزش‌های ایمنی کار دارند و فرمودند: قابل قبول نیست برخی از کارگران که برای امرارمعاش خانواده درخدمت تولید کشور هستند، صدمه جسمی و مالی ببینند.

وی با اشاره به جان باختن ۸۱۱ نفر ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: حضرت آقا به مسئولین کار و تعاون دستور دادند به فکر این موضوع باشند و کارگران آموزش ببینند.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه رفاه تصریح کرد: ۳ طرح حمایتی در حال اجرا می‌باشد که شامل یارانه متداول، کالابرگ فجرانه الکترونیکی و طرح یسنا که تقویت کننده امنیت غذایی مادران شیرده است.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی برای کودکان ۹ تا ۵۹ ماهه که نزدیک ۱۳۰ هزار کودک بر مبنای تشخیص وزارت بهداشت توسط وزارت کار تقویت می‌شوند و به مادران ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان برای تغذیه و تقویت کودکان هزینه داده می‌شود.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت‌های وزارت در زمینه اقتصادی اشاره و اذعان داشت: در یک سال و نیم گذشته ۱۵۵ طرح اقتصادی در وزارت خانه با سرمایه گذاری ۷۷ هزار میلیارد تومان تکمیل شد.

وی ادامه داد: ۱۴۷ طرح جدید شروع شده که در سال آینده با پیش بینی سرمایه گذاری ۳۵ همتی، وارد مدار تولید می‌شود.

محمدی درباره اینکه میزان پوشش بیمه‌ها افزایش یافته است گفت: در صندوق بازنشستگی کشاورزان، روستاییان، ۴۰ درصد پوشش بیمه‌ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی درباره صیانت از نیروی کار که دغدغه مقام معظم رهبری می‌باشد، افزود: ۱۴ درصد آسیب‌های ناشی از کار نسبت به سال گذشته کاهش یافته و برای اولین بار بنگاه‌های دارای ۱۰ نفر یا کمتر تحت پوشش حفاظت و ایمنی کار قرار می‌گیرند.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: تفاهم نامه منعقد شده تا ۴ میلیون نفر کارگر برای اولین بار در کشور مورد آموزش ایمنی، حفاظت و ایمنی بیولوژیکی کار قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در رسانه‌های معاند خاطر نشان کرد: وضعیت پایدار و رو به جلو می‌باشد، بیکاری در کشور تک رقمی شده؛ برای اولین بار میزان سرمایه گذاری افزایش یافته، نقدینگی مهار شده است.

محمدی گفت: به جوانان بگوید آنچه یک ملت را سر پا نگه می‌دارد امید است به آینده امیدوار باشیم.

کد خبر 6089132

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • آئیین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد