Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@02:54:25 GMT

پس از عربستان نوبت به امارات رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۹۷۴۶

پس از عربستان نوبت به امارات رسید

خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر قصد دارند به دعوی که علیه عربستان به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی ۲۰۰۱ اقامه نموده اند، نام امارات متحده عربی را بیافزایند. در پی مناقشه دیپلماتیک اخیر میان قطر و ائتلاف عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر و افشاگری دوحه در خصوص حمایت امارات از گروه تروریستی القاعده و دست داشتن در حملات 11 سپتامبر، خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر برآن شده اند تا قبل از انقضای قانون محدودیتها در ژانویه ۲۰۱۹، علاوه بر عربستان، علیه امارات متحده عربی نیز اقامه دعوی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سپتامبر ۲۰۱۶، قانون جاستا موسوم به «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» به تصویب رسید که به شهروندان آمریکایی اجازه می دهد علیه کشورهای خارجی که در حملات 11 سپتامبر دست داشته اند شکایت کنند. پانزده تن از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ دست داشتند، دارای تابعیت سعودی و دو تن از آنها نیز دارای تابعیت امارات متحده عربی بودند. نام امارات متحده عربی بیش از ۷۰ مرتبه در گزارش کمیسیون یازدهم سپتامبر و اسناد مربوطه از جمله در یک سند مربوط به تأمین مالی تروریسم ذکر شده است.شیخ مشعل بن حمد آل ثانی سفیر قطر در واشنگتن چند روز پیش در گفتگو با فارن پالیسی فاش کرده بود که اتباع و دیپلمات های عربستان و امارات در حملات 11 سپتامبر نقش مستقیم داشته اند و به نظر می رسد حالا این افشاگری ها دستاویزی شده تا دولتمردان امریکایی پس از قراردادهای حدود نیم تریلیون دلاری با عربستان در ازای مسکوت گذاشتن نقش سعودی ها در حملات 11 سپتامبر، اماراتی ها را در معرض تهدید قرار دهند و حالا نوبت امارات است تا با هزینه کردن ذخایر ارزی 900 میلیارد دلاری خود امریکا را ساکت کند.اما باید گفت این پایان ماجرا نیست چرا که معضل تروریسم فقط به حمایت مالی سعودی ها و اماراتی ها از تروریست ها منحصر نیست بلکه این پدیده ناشی از تفکر تکفیری وهابی است که ریشه آن در عربستان است و سعودی ها در پرورش این تفکر نقش اصلی را دارند.دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم بارها گفته است که ما با طرز فکر ظالمانه دیگری روبرو هستیم که می کوشد تروریسم و افراطی گری را به سراسر دنیا صادر کند. در گزارش های تحقیقی هم که در المان وانگلیس منتشر شده به روشنی از نقش عربستان در ترویج اندیشه های افراط گرایی سخن گفته شده است و بنابر این بعید به نظر می رسد پرونده 11 سپتامبر به این زودی ها بسته شود و چه بسا در مرحله پس از حمایت مالی، سعودی ها باید پاسخگوی ترویج اندیشه های تروریستی باشند.
---------------------------------------رضا محمدمراد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • روایت عربی از حملات پرتعداد با پهپاد ایرانی به اسرائیل
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت