مصباحیزدی: عدهای شوق زیادی به لبخند از طرف آمریکاییها دارند/ کسی که تفکر تفکیک دین و سیاست را دارد، میگوید دغدغه آخرت نداشته باشید و باید فکر شکم مردم بود
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۳۶۱۷
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: عدهای شوق زیادی به لبخندی از جانب مسئول آمریکایی دارند، همان مسئولی که خودِ مردم آمریکا صراحتاً میگویند که دیوانه است و خجالت میکشند که وی رئیسجمهورشان است.
به گزارش عصرایران بهنقل از مرکز خبر حوزه، آیتالله مصباحیزدی در دیدار جمعی از مدیران ارشد نیروی انتظامی با ابراز اینکه برخی معتقدند انسان بهخودیخود، هیچ مسئولیتی ندارد، اظهار داشت: عدهای منشأ مسئولیت را نیازهای مادی بشر میدانند، از آنجاکه انسان نمیتواند بهتنهایی همه نیازهایش را تأمین کند، به زندگی اجتماعی روی آورده، و زندگی اجتماعی ایجاب میکند که اگر کسی مسئولیتی را بهعهده نگیرد، نیازهایش تأمین نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به نظر دیگری در مورد منشأ تکالیف گفت: برخی منشأ تکالیف را ارزشهای اجتماعی، یا عواطف و احساسات دانسته، میگویند انسان نیازهای فطری و عاطفی هم دارد که ارضای آن در گروی کمک به همنوع و بر دوش گرفتن مسئولیتهایی در برابر آنهاست.
فیلسوف و متفکر اسلامی، سومین نظر در مورد منشأ تکالیف را که عمدتاً از طرف فیلسوفان غربی بیان شده، عقل عملی دانست و افزود: برخی از فلاسفه میگویند انسان بهغیر از احساسات و عواطف، عقل نیز دارد و این عقل است که برای ما مسئولیت معین میکند از همین رو برای اینکه موجودی برتر از حیوانات شویم، باید به آنچه عقل میگوید عمل کنیم.
وی ادامه داد: اما عدهای باور دارند که اصل تکالیف از خداست، حتی اموری که گفته شد، نشانههایی از تکالیف خداست، و حتی حکم عقل هم نشانه خواست خداوند است که ما را مکلف کرده است، بهعبارت بهتر خداوند ازآنجهت که هستی و مالکیت ما از اوست، میتواند ما را مکلف کند و ما در مقابل او مسئولیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در جمعبندی این نظریات افزود: طبق نظر اول، اگر انسان تکلیفی بهعهده نگیرد، نمیتواند زندگی اجتماعی خوبی داشته باشد و نیازهایش را تأمین کند، طبق نظر دوم عدم مسئولیتپذیری، عدم ارضای عواطف و شرمندگی نزد وجدان را در پی دارد، طبق نگاه سوم، بدون انجام تکالیف، انسان در ردیف حیوانات است و استفاده از عقل و مسئولیتپذیری براساس عقل است که سبب تمایز انسان و حیوان میشود؛ طبق نگاه چهارم، اگر انسان عمل به تکلیف نداشته باشد، بنده خوبی برای خداوند نیست و سعادت دنیوی و اخروی نخواهد داشت.
وی با تأکید بر لزوم حل شدن این مسائل برای انسان و تأثیرگذاری این باورها در اعمال انسان، اظهار کرد: برخی جامعهشناسان غربی گفتهاند انسان دوران مدرنیته ماهیتی متفاوت با انسان قبل از مدرنیته دارد. انسان قبل از دوران مدرنیته، تکلیفمدار بود و بهدنبال مسئولیت و انجام تکلیف بود، اما انسان عصر مدرنیته، نه بهدنبال انجام تکلیف که بهدنبال استیفای حق خود است، حتی اگر به خدا اعتقاد دارد نه برای انجام تکلیف خود در برابر او، بلکه بهدنبال گرفتن حق خود از خداست از این رو مفاهیمی مانند حقوق بشر و حقوق شهروندی مطرح شده و میشود و بسیار به آن بها داده میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر اینکه این تفکر در دنیا ترویج میشود، اظهار داشت: همین حقوق بشر بهعنوان ابزار و بهانهای است تا کشورهای استکباری به مقاصد و اهداف خود برسند، درحالیکه بسیاری از این نظریات، دارای اصل و ریشه صحیحی نیست، اما بمباران تبلیغاتی سبب انتشار و پذیرش آن توسط مردم شده است.
آیتالله مصباحیزدی با طرح این سؤال که "آیا واقعاً حق و تکلیفی در کار نیست؟" ادامه داد: برخی از فیلسوفان اروپایی چنین گفتهاند که انسانها گرگ هستند که باید گرگ برتری باشد تا آنها را کنترل کند، از این رو وضع قوانین، نه برای حفظ ارزشها، بلکه برای کنترل آدمهاست که گرگصفتاند.
وی افزود: بسیاری از مردم، ارزشها را دو قسم میدانند، ارزشهای دینی و ارزشهای اجتماعی که ارزشهای دینی همان نماز و قرآن و عبادتهای فردی است و ارزشهای اجتماعی که در نگاه آنها، ربطی به ارزشهای دینی هم ندارد یعنی چگونه در جامعه زندگی کنیم که بتوانیم بهتر منافع مادیمان را تأمین کنیم، و این یعنی تفکیک دین از سیاست.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر فردی با چنین تفکری مسئول هم بشود، میگوید "دغدغه آخرت نداشته باشید، باید فکر شکم مردم بود و ما باید تحریمها را برداریم"، چراکه از نگاه آنها، دستگاه دین و سیاست جدا از یکدیگرند، مسئول دستگاه دین ــ که جز نماز و عبادات فردی نیست ــ روحانیون هستند و مسئول دستگاه سیاست نیز سیاستمداران هستند و این دو ربطی به هم ندارند.
آیتالله مصباحیزدی با اشاره به اینکه براساس نگاه اسلام، تفکیکی بین دین و سیاست وجود ندارد اصل تکالیف و حقوق از خداست، ادامه داد: در اسلام، فقط خدا حق قانونگذاری دارد و قانون نیز تنها این دنیا را در نظر نمیگیرد، بلکه زندگی ابدی انسانها را هم مدنظر قرار میدهد.
وی افزود: اسلام بهمعنای تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است، اگر خداوند، تکلیفی هم برای ما مشخص کرده نه بهخاطر نیاز خودش به انجام تکلیف ما، بلکه برای سعادت دنیا و آخرت ماست و تسلیمبودن در برابر این تکالیف الهی، سعادت ابدی را در پی دارد که بهنفع خود انسان است.
آیتالله مصباحیزدی با یادآوری اینکه انسان موجودی ابدی است و آخرت، ادامه و نتیجه اعمال انسان در همین دنیاست، ادامه داد: همانگونه که کار کشاورز در برداشت محصول، ادامه کار وی در امر کاشت و مترتب بر آن است، وضعیت انسان در آخرت نیز مترتب بر کار وی در این دنیاست.
وی ادامه داد: کسانی که اسلام و اهلبیت(ع) و مخصوصاً مبانی فکر امام(ره) و ارزشهای انقلاب را پذیرفتهاند، به لازمه آن، یعنی عدمجدایی سیاست و دین نیز باور دارند. البته ارزشهای انقلاب چیزی جدید و ورای دین نیست، بلکه همان اسلام است که احکام آن فراموششده بود و امام(ره) با هشدارهایش و نهضتش آن را احیاء کرد، بنابراین وقتی امام(ره) میخواست بالاترین هشدارها را بدهد، میگفت اسلام درخطر است؛ و در واقع امام(ره) برای اسلام به پا خاست.
مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: روح اسلام در دو کلمه است، اگر جامعهای این دو کلمه را باور داشته باشند و به لوازم آن پایبند بمانند، هیچ خوف و ترسی بر آنها نخواهد بود و هیچ غصهای هم نخواهند داشت. آن دو کلمه این است: باور کنند که رب و صاحباختیار فقط الله است و در این مسیر استقامت داشته باشند. وقتی گفتیم رب ما خداست، یعنی صاحباختیار ما اوست؛ پس هر کاری خواستیم بکنیم، باید ببینیم صاحباختیار ما چگونه دوست دارد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: همه انبیاء و اولیای الهی همه ایثار و فداکاریهایشان تنها برای همین نکته بود که به ما بگویند رب ما الله است. او همان کسی است که پیامبران را برانگیخت، همان است که امام(ره) را به ما عطا کرد، همان کسی است که انقلاب را پیروز کرد و خرمشهر را آزاد کرد. اگر بنا بگذاریم این کلمه را خوب بفهمیم و به آن پایبند باشیم، هیچ غم و غصه و ناراحتی نخواهیم داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: اگر خدا را واقعاً باور کردیم، مانند درختی است که کاشتهایم و دائماً در حال میوه و ثمره دادن است. مهم این است که نهالی که میخواهیم بکاریم از جنس باور به خدا باشد، اما اگر نهالی که در دل کاشتیم، پرستش غرب و تعظیم مغربزمین بود، نمیتوان چنین توقعی داشت.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
«محمد جرادات» نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی درباره تظاهرات اخیر دانشجویان دانشگاههای آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به ویژه غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به سیاستهای آمریکا در حمایت از این رژیم برگزار شد، گفت: این اعتراضات که دانشگاههای آمریکا شاهد آن است به دانشگاههای اروپایی، استرالیایی و دانشگاههایی در آسیا، جهان عرب و اسلام از جمله ایران و لبنان و حتی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری فلسطین گسترش یافت
وی اظهار داشت، این دانشگاهها در خیزش جهانی خود حامل پیامی بسیار قوی برای آمریکا و سیاستهای استعماری و استکباری آن در مقابله با مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه هستند که از زمان حمله هفتم اکتبر مقاومت فلسطین در معرض کشتار جمعی از سوی اسرائیل قرار گرفتند؛ حملهای که هدف آن دفاع و پیروزی ملت فلسطین در برابر هفتاد و پنج سال مظلومیت و مقابله با اشغالگری رژیمی بود که موجودیت خود را بر فراز تپه های فلسطین اشغالی بنا کرد.
جرادات عنوان داشت، این اعتراضات و این جنبشها در دانشگاههای آمریکا از سوی دانشجویان متعلق به نسل دهه بیست هستند؛ نسلی که به نظر میرسد به نخبگان و گروه سیاسی حاکم آمریکا در سنا و کنگره و احزاب دموکرات و جمهوریخواه و این نخبگان سیاسی که اسیر لابی صهیونیستی شدهاند اعتقادی ندارند.
وی ادامه داد: یکی از این سیاستمداران فاقد اراده آمریکایی را دیدیم که به «نعمت شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا میگوید «آیا میدانید اسرائیل موهبتی از جانب خداست و وقتی در مقابل اسرائیل میایستید نفرین میشوید». این سیاستمدار آمریکایی به این طرز عجیب و وحشتناک درباره پرستش اسرائیل صحبت میکند.
اعتراضات دانشجویی در آمریکاپژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: بنابراین، این جنبش دانشجویی آمریکایی که علیه سیاستهای آمریکا شورش کرده، انتظار ندارد که این نخبگان سیاسی موضع خود را تغییر دهند، زیرا آنها با اسرائیل به عنوان یک معبود برخورد میکنند و آن را فراتر از منافع آمریکا میدانند. این افراد به اسرائیل به عنوان مروارید تاج تمدن غرب مینگرند. بنابراین، این بیگانگی فرهنگی و بیگانگی سیاسی که نخبگان سیاسی در آمریکا، بخشهایی از اروپا، در آلمان و در انگلیس از آن رنج میبرند، در بینش و فرهنگ غرب علیه ملت عربی و اسلامی ریشه دوانده است. بنابراین آنها به عنوان مثال با ایران به عنوان یک اشتباه موجودیتی برخورد میکنند. چرا؟ چون تسلیم سیاست اسرائیل در منطقه نمیشود و در مقابل سیاست آمریکا ایستاده است که میخواهد اسرائیل مقصد و قبله همه سازشکاران و عادیسازان روابط و کسانی باشد که منافع آنها و منافع اسرائیل را تامین میکنند.
نویسنده فلسطینی درباره آثار و نتایج این انتفاضه دانشجویی آمریکایی عنوان داشت، جنبش آمریکایی امروز در چندین سطوح فوایدی داشته و اگر تشدید شود، ممکن است نتایج بیشتری محقق کند. این جنبش، نتانیاهو و تیمش در تلآویو، بایدن و حتی ترامپِ کاندیدای انتخابات را سردرگم کرده و همه را در مظان اتهام قرار میدهد. اکثریت این نسل جدی میخواهند سیاست آمریکا را از خدمت کردن مطلق به منافع رژیم اسرائیل دور نگه دارند و جلوی جنایات را در غزه بگیرند.
جرادات تصریح کرد: این دانشجویان در ابتدای جنبش خود مطالبات سادهای را مطرح کردند، به طور مثال، از دانشگاه کلمبیا خواستند تمام تحقیقاتی را که برخی از دانشجویان به نفع وزارت جنگ رژیم اسرائیل انجام میدهند و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه برخی موشکها است متوقف کند. آنها میخواستند دانشگاهشان از شرکتهایی که با ارتش اشغالگر سر و کار دارند فاصله بگیرد، اما رئیس دانشگاه با وجود اینکه اصالتا عرب است، به پلیس مجوز ورود به حریم دانشگاه را داد و از ارتش آمریکا خواست به دانشگاهها حملهور شود.
محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینیوی افزود: ۴۰ دانشگاه آمریکایی درگیر چیزی شبیه انقلاب و جنبش هستند. این امر نمیتواند سیاست آمریکا را تغییر دهد، مگر اینکه وارد حوزه قضایی شود و دستگاه قضایی آمریکا نسبت به این خیزش دانشجویی جانبدارانه وارد عمل شود و یا اینکه تبدیل به یک جریان سیاسی انتخاباتی شود که وضعیت سیاسی انتخاباتی را علیه حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه تغییر دهد.
نویسنده فلسطینی در پاسخ به میزان اثرگذاری جنبشهایی از این دست بر سیاستهای آمریکا گفت: بله این جنبشها میتواند تاثیرگذار باشند. اما کسانی که دنیا را فقط با عینک اسرائیل میبینند، خواه بایدن و یا ترامپ و احزابشان، این افراد قطعا به این نسل جدید اهمیت نمیدهند و بایدن دانشجویان دانشگاه خود را اینگونه خطاب قرار میدهد که شما متوجه نیستید و این مربوط به مرحله ناپختگی سیاسی است. بنابراین یک انفصال و جدایی ذهنی و شکاف بزرگ در این نسل وجود دارد؛ نسل پیر در آمریکا و این نسل جوان. اما اگر این نسل جوان بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و واقعیت را تحمیل کند، اوضاع میتواند تغییر کند، اما این امر نیازمند زمان، افزایش تحرکات و تحولات بسیاری است که چه بسا فراتر از جنبش سیاسی دانشجویی میرود.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری ایسنا