Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان- مناقشه بر سر ساخت بیمارستان هزار تختخوابی استان گلستان در حالی آغاز شده که پروژه شهرک سلامت گلستان در گرگان بلاتکلیف مانده و زیرساخت های شهر «جلین» هم پاسخگوی اجرای این پروژه نیست.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: ۱۷ خردادماه امسال در حالی که بسیاری از مردم و مدیران در حال رصد اخبار ترور در مجلس شوای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) بودند، توافق بین مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و اعضای شورای اسلامی شهر «جلین» انجام شد و بر اساس آنحدود ۱۲ هکتار زمین در ورودی شهر جلین از سمت غرب برای ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی به تهران معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافق هرچند در سکوت رسانه ای و بدون حضور اهالی مطبوعات انجام شد اما خبر آن به سرعت در فضای مجازی و رسانه های استان بازتاب یافت و در روزهای اخیر هم کمپین حمایت از ساخت شهرک سلامت گلستان شکل گرفت.

در واقع اواخر دولت دهم مجوز ساخت بیمارستان هزار تختخوابی گرگان برای جبران کمبود تخت بیمارستانی در مرکز استان و جایگزین شدن آن به جای بیمارستان های فرسوده پنج آذر و طالقانی صادر شد اما با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده در دولت تدبیر و امید به پروژه «شهرک سلامت گلستان» تبدیل شد تا بتواند بخشی از کمبودهای دانشگاه علوم پزشکی گلستان را جبران کند.

گرگان محروم از داشتن بیمارستان مرجع

حالدر حالی که ۵۵ هکتار از زمین های گرگان در کنار راه آهن مجوز هیئت امناء دانشگاه را هم برای ساخت این شهرک دریافت کرده، اعضای شورای جلین با توافق با دانشگاه علوم پزشکی گلستان تلاش دارند پروژه ساخت بیمارستان هزار تختخوابی گرگان را به جلین منتقل کنند.

این موضوع در شرایط اتفاق افتاده که کارشناسان حوزه سلامت و اجتماعی معتقدند شهر جلین زیرساخت ها و شاخصه های لازم برای ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی را ندارد.

یک کارشناس حوزه اجتماعی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: گرگان به لحاظ شاخصه های کمی و کیفی سرانه درمان از داشتن حداقل ها در این حوزه محروم است و حتی یک بیمارستان مرجع ندارد.

نیما حجازی با تاکید بر اینکه برخورداری از حداقل سرانه درمان یکی از حقوق شهروندان گرگانی است، افزود: مطابق آمار و ارقام منتشر استان گلستان و به ویژه شهرهای پرجمعیت گنبدکاووس و گرگان از کمبود تخت بیمارستانی رنج می برند.

وی ادامه داد: ساخت بیمارستان هزار تختخوابی گرگان و ۸۰۰ تختخوابی گنبد در اوایل دهه ۹۰ برای جبران همین کمبود تخت بیمارستانی مصوب شد و به اعتقاد من الان هم باید به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی شهروندان و مدیران مرکز استان به ویژه اعضای شورای اسلامی شهر گرگان پیگیری شود.

معضل مکان یابی اشتباه در گرگان

این کارشناس حوزه اجتماعی اضافه کرد: تجربه نشان داده در دهه اخیر گرگان با معضل مکان یابی اشتباه مواجه بود چرا که بیمارستان صیادشیرازی پس از چند سال بهره برداری هنوز با مشکل پارکینگ مواجه است.

وی به دیگر مشکلات در این حوزه هم اشاره و تصریح کرد: بر اساس همین اشتباه در مکان یابی، بیمارستان آیت ا... طاهری گرگان پس از گذشت هشت سال تنها هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر قرار بر تکمیل این پروژه باشد همان هشت درصد هم فرسوده شده و باید تخریب شود.

به نظر می رسد در پَسِ انتقال بیمارستان هزار تختخوابی گرگان به شهر جلین کار اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده زمین های اطراف آن نهفته و بسیاری از تصمیمات فاقد قابلیت پیش بینی آینده و طرح توسعه استحجازی به مشکل ترافیک در مسیر بیمارستان پنج آذر هم اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در بعضی از ساعات روز ترافیک خیابان پنج آذر قفل است و با بهره برداری از مجتمع تجاری هیرکان که به همت شهرداری استارت خورده حتی ورود آمبولانس هم میسر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در پَسِ انتقال بیمارستان هزار تختخوابی گرگان به شهر جلین کار اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده زمین های اطراف آن نهفته است، اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می رسد مدیران به نیازها و برنامه های روزمره فکر می کنند و بسیاری از تصمیمات فاقد قابلیت پیش بینی آینده و طرح توسعه است.

موج اجتماعی ایجاد کردند

حجازی بیان کرد: اعضای شورای جلین با همکاری و حمایت یک موسسه مالی و اعتباری و ... موج اجتماعی و مطالبه ایجاد کردند و بی جهت جنگ راه انداختند و در ماه های اخیر هم این بی تدبیری ها تشدید شد.

وی به توضیح بیشتر این موضوع پرداخت و گفت: شواهد نشان می دهد، جلین ها حاضر نیستند دانشکده داروسازی و یا داندانپزشکی و ... به این شهر منتقل شود و حتی حاضر نیستند زمین را به مجمع خیرین سلامت تحویل دهند اما از حدود دو سال قبل تابلو ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی را نصب کرده اند.

این کارشناس حوزه اجتماعی یادآور شد: در شهر هفت هزار نفری جلین که فاقد زیرساخت های لازم شهری و اجتماعی است با ایجاد موج اجتماعی تلاش می شود پروژه بزرگی را اجرایی کنند اما این حرکت در شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان با توجه به همه کمبودهای کمی و کیفی دیده نمی شود.

حجازی تاکید کرد: شهر جلین فاقد زیرساخت های لازم از جمل هتل، راه دسترسی مناسب و .... برای ساخت این بیمارستان است.

سکوت مسئولان علوم پزشکی گلستان

این کارشناس حوزه اجتماعی در حالی بر ضعف های موجود کمی و کیفی درمانی در مرکز استان تاکید دارد و از اتفاقات پیش آمده به عنوان بی تدبیری یاد می کند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مقابل مناقشات پیش آمده بر سر ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی در گلستان سکوت کرده اند و تلاش های خبرنگار مهر هم برای گفتگو با ریاست این دانشگاه بی نتیجه ماند.

با این حال به سراغ یک کارشناس حوزه سلامت رفتیم و او در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال ۱۳۹۱ در بررسی های انجام شده با توجه به شاخصه های جمعیتی، گلستان با کمبود دو هزار تخت بیمارستانی مواجه بود و بر همین اساس مجوز ساخت بیمارستان هزار تختخوابی گرگان و ۸۰۰ تختخوابی گنبدکاووس صادر شد.

ایمان محمدی افزود: در مجوز دقیقا ذکر شده بیمارستان هزار تختخوابی گرگان به جایگزینی بیمارستان های فرسوده پنج آذر و طالقانی؛ در واقع آن زمان تنها هفت و یا هشت مجوز ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در کشور صادر شده بود.

این منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: به دلیل تحریم ها و عدم وجود منابع مالی و اعتباری این پروژه اجرایی نشد و در سال ۱۳۹۳ با اجرای برنامه تحول سلامت و آغاز اجرای پروژه های حوزه هتلینگ و بیمارستانی در کشور، رایزنی ها از سوی ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

وی اضافه کرد: با رایزنی ها و پیگیری های انجام شده از سوی دکتر ریاحی (ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان) قرار شد، شهرک سلامت گلستان اجرایی شود.

محمدی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گلستان پس از سال ها فاقد سازمان مرکزی است و قرار شد در این شهرک دانشکده پردیس بین الملل، مجتمع خوابگاهی دختران و پسران، دانشکده داروسازی و طب سنتی، مهد کودک، سالن ورزشی و ... ساخته شود.

خرید ۵۵ هکتار نهایی شد

وی یادآور شد: با مجوز هیئت امناء دانشگاه که مافوق ریاست دانشگاه علوم پزشکی گلستان و متشکل از وزیر بهداشت و درمان، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است، خرید ۵۵ هکتار از اراضی کنار راه آهن گرگان حد فاصل روستاهای امیرآباد، هاشم آباد و کریم آباد از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه نهایی شد.

این کارشناس حوزه سلامت خاطرنشان کرد: دسترسی آسان به ویژه از کمربندی قدیم و حتی کمربندی جدید که هنوز به بهره برداری نرسیده، پدافند غیرعامل و ... از مزیت های این اراضی بود که دو محضر برای خرید زمین ها مشخص شد و تا مرحله پرداخت نخستین قسط هم پیش رفت.

جلین ها اصرار دارند با فشارهای سیاسی و اجتماعی این پروژه را از گرگان به جلین منتقل کنند در حالی که به لحاظ فنی و استانداردهای وزارت بهداشت به شهر جلین بیمارستان ۹۶ تختخوابی هم تعلق نمی گیردوی با یادآوری اینکه قرار بود این زمین ها در چهار قسط خریداری شوند، بیان کرد: تا این مرحله کارها انجام شد اما ناگهان با تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی گلستان و جایگزینی دکتر فاضل به جای دکتر ریاحی پروژه شهرک سلامت گلستان بلاتکلیف ماند.

به گفته محمدی در زمان ریاست دکتر ریاحی هم تقاضای ساخت بیمارستان هزار تختخوابی از سوی اعضای شورای جلین مطرح شده بود و عده ای معتقد بودند مخالفت دکتر ریاحی با انتقال این پروژه از گرگان به جلین عامل اصلی برکناری وی از این سمت بوده است.

نصب تابلو خلاف مقررات بود

این کارشناس حوزه سلامت با تاکید بر اینکه تاکنون جلینی ها یک متر زمین برای ساخت این بیمارستان تحویل دانشگاه علوم پزشکی گلستان نداده اند، گفت: اختصاص هشت تا ۱۲ هکتار زمین برای ساخت بیمارستان در جلین تنها در حرف اتفاق افتاده و تا زمان حضور دکتر ریاحی هیچ رئیس دانشگاهی در قالب یک خط نامه موافقت خود را با اجرای این پروژه در جلین اعلام نکرد.

وی افزود: حدود یک سال و نیم قبل، پس از نصب تابلو بیمارستان هزار تختخوابی در جلین در نامه محرمانه به استانداری و اطلاعات اعلام کردیم نصب تابلو خودسرانه بوده و خلاف مقررات است و مطالبه اجتماعی به وجود می آورد.

وی ادامه داد: جلین ها اصرار دارند با فشارهای سیاسی و اجتماعی این پروژه را از گرگان به جلین منتقل کنند در حالی که به لحاظ فنی و شاخصه ها و استانداردهای وزارت بهداشت و درمان به شهر جلین با هفت هزار نفر جمعیت بیمارستان ۹۶ تختخوابی هم تعلق نمی گیرد.

محمدی اضافه کرد: به هر حال ظاهرا در ۱۷ خردادماه امسال توافق اولیه بین دانشگاه علوم پزشکی گلستان و شورای جلین انجام شده و زمین مذکور در شهر جلین به تهران معرفی شده است در حالی که ارزش زمین ۱۲ هکتاری جلین در نهایت دو میلیارد تومان است اما این پروژه با اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومان اجرایی می شود.

وی متذکر شد: هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد به خاطر زمین دو میلیاردی یک پروژه هزار میلیارد تومانی جانمایی نادرست داشته باشد.

سقف مجوز افزایش یافت

این کارشناس حوزه سلامت یادآور شد: هم اکنون دو شبهه در خصوص این جانمایی مطرح می شود که باید به هر دوی آن ها پاسخ داد؛ اول اینکه گفته می شود اگر زمین جلین معرفی نمی شد این مجوز ابطال می شد؛ در پاسخ به آن باید گفت؛ سقف زمانی برای مجوز تعیین نشده و در آخرین دیدار وزیر بهداشت و درمان با آیت ا... نورمفیدی، درخواست افزایش سقف مطرح شد و بیمارستان هزار تختخوابی گرگان با پیشنهاد آیت ا... نورمفیدی و موافقت وزیر به یک هزار و ۲۰۰ تخت افزایش یافت.

وی با یادآوری اینکه بعد از این موافقت مکاتبات لازم با وزارتخانه هم انجام شد، تصریح کرد: شبهه دیگر در خصوص انتقال اعتبار این پروژه به سایر استان ها به ویژه استان مازندران مطرح شده در حالی که یک ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان وجود ندارد.

محمدی توضیح داد: بیمارستان هزار تختخوابی از طریق فاینانس بین بانک مرکزی و قرارداد ۱۰ ساله با شرکت سامسونگ اجرایی می شود و شرکت سازنده پس از استفاده ۱۰ ساله با سود و تعرفه دولتی، این پروژه را تحویل دولت جمهوری اسلامی می دهد.

مناقشه بر سر ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در گرگان و یا جلین در حالی مطرح است که کارشناسان حوزه اجتماعی و سلامت تایکد دارند شهر جلین فاقد زیرساخت ها و شاخصه های لازم برای احداث پروژه یک هزار میلیارد تومانی و حضور روزانه ۱۰ هزار نفر پرسنل، کادر درمانی، بیمار و همراهان آن هاست.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صباغ افزود: توانستیم ۱۳۷ پروژه را در یکصد و هفتمین پویش امید و افتخار به شهروندان شمیران هدیه دهیم و ۶۶ پروژه توسعه محله‌ای را نیز در افتتاحیه پروژه‌های من شهردارم شهرداری تهران، قرار دهیم و سایر پروژه‌ها با غیر مستمرها نیز در طول سال افتتاح شد.

وی به اتمام پروژه‌هایی اشاره کرد که بالغ بر ۱۰ سال بلاتکلیف رها شده بود که مجموعه چند منظوره ریحانه از آن جمله بود که پس از ۱۳ سال از زمان شروع آن امسال مهیای استفاده شهروندان شد و همچنین مجموعه ورزشی شهدای شهرک نفت نیز پس از ۱۲ سال به اتمام رسید و ۵ مجموعه ورزشی دیگر نیز به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در حال ساخت است که با اتمام آنها سرانه‌های ورزشی منطقه از ۱۷ سانتی‌متر به ۳۰ سانتی‌متر برای هر فرد خواهد رسید.

شهردار منطقه یک گفت: تلاش‌های منطقه در اجرای پروژه‌های احداثی نیز منجر به افزایش ۹۵ درصدی اعتبارات منطقه از ۸۸۲ میلیارد تومان به ۱,۶۶۵ میلیارد تومان شده است که خود نویدبخش سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها در سال آتی است و سالی امید بخش و پر کار را پیش رو داریم و سعی خواهیم کرد در همه حوزه‌های عمرانی، ترافیکی، خدمات شهری، فضای سبز، اجتماعی و فرهنگی و… تلاش کنیم تا به رضایتمندی حداکثری اهالی شمیران برسیم.

اطلاع رسانی، نقش مهمی در ارتقای امید و رشد بالندگی جامعه دارد

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی اقدامات اجرایی نقش بسیار مهمی در شهردار منطقه یک گفت: اطلاع رسانی و تولید خبر و محتوا مهم‌ترین وظیفه در روابط عمومی‌های سازمان است و اگر در این زمینه ۳۰ درصد توان اجرایی را بر اطلاع رسانی بگذاریم کم است چرا که اگر کار خوب در این حوزه انجام شود امید در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

صباغ افزود: همه حوزه‌ها در حال انجام حجم بالای کار و خدمات هستند ولی ضعف در اطلاع رسانی وجود دارد و معرفی پروژه‌ها به مردم خوب اجرا نمی‌شود و به اهمیت رسانه دقت لازم نمی‌شود.

شهردار منطقه یک با اهمیت دانستن فضای مجازی در جامعه کنونی گفت: ۷۰ درصد اطلاع رسانی‌ها در حوزه شبکه‌های اجتماعی و مجازی است ولی هنوز مدل‌های سنتی در ادارات استفاده می‌شود.

وی افزود: خبر و محتوا باید مبتنی بر سلیقه و جذابیت مورد توجه شهروندان تنظیم و تولید شود و در حال حاضر مخاطبین به اخبار کوتاه و در حد تیتر و عکس بیشتر توجه می‌کنند و اگر خبر برای آنها جذابیت داشته باشد ادامه اطلاعات را می‌خوانند.

صدیقه محمدبیگی مدیر روابط عمومی منطقه نیز در این گردهمایی بر تشکیل شبکه‌های اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: نیاز است با تهیه گروه‌های خبری بین روابط عمومی‌ها تمام ادارات از اقدامات و کارهای اجرایی یکدیگر مطلع شوند و یکدیگر را در اطلاع رسانی به شهروندان یاری دهند.

وی در جلسه با روابط عمومی‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی محلی را یکی از مهمترین راه‌های اطلاع رسانی برای شهروندان دانست و گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش به همین منظور برگزار شد با ادمین‌های کانال‌های خبری محلات ارتباط برقرار کردیم تا بتوانیم اطلاعات و اقدامات را به نحو موثرتری در جامعه اطلاع رسانی کنیم.

کد خبر 6088866

دیگر خبرها

  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان
  • اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان بختگان
  • همایش پر شور و نشاط پیاده روی در گلستان
  • بیش از ۷۰ پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی