Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه در کشور ارتباط ساختاری لازم میان بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و بخش‌های آموزشی و پژوهشی وجود ندارد، گفت: باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا جایگاه آموزش عالی به‌عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر و واقعی‌تر باشد.

دکتر مسعود خداپناه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به انتصاب مجدد دکتر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور و اعتماد مردم به ایشان، انتظار می‌رود تیم دولت جدید ارتباط بیشتری با جامعه دانشگاهی داشته باشد و به نظرات جامعه دانشگاهی به‌خصوص در بحث‌های اقتصادی، علمی و دانش نوین توجه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین این تیم باید ارتباط نزدیک‌تر و ساختاری بهتر و بیشتری با جامعه دانشگاهی ایجاد کند؛ با توجه به شعارهایی که در انتخابات مطرح می‌شد، باید محور اصلی فعالیت تیم دولت جدید اقتصاد باشد که می‌تواند بر سایر بخش‌ها نیز تأثیر بگذارد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه آموزش عالی در بخش‌های مختلف نیاز به اصلاحات ساختاری دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود این اصلاحات در دولت جدید آغاز شود و دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد شوند تا ارتباط میان اقتصاد و آموزش عالی تنگاتنگ‌تر و نزدیک‌تر باشد.

خداپناه گفت: بخش پژوهشی و هزینه‌کرد آن نیاز به برخی اصلاحات دارد و این اصلاحات نباید در حد حرف و تنها روی کاغذ صورت بگیرند، بلکه باید به‌صورت عملی اجرا شوند. در آموزش عالی باید اصلاحاتی انجام شود تا از این پراکندگی کمّی ایجادشده کاسته شود. در سطح کشور، در شهرها و بخش‌های کوچک نیز دانشگاه ایجادشده که اغلب رشته‌ها و مباحث نظری را ارائه می‌دهند و باید این وضعیت ساماندهی شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است در شهرهای کوچک دانشگاه ایجاد شود، این رشته‌ها باید کاربردی باشند و به فراخور اشتغال و مهارت ایجاد شوند. صندلی‌های خالی زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد که این شرایط باید اصلاح شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: باید سیستم آموزشی را اصلاح کنیم و به دنبال ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و توسعه آن‌ها باشیم که انجام پژوهش‌های کاربردی و مشخص‌کردن اعتبارات دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها از پیش‌زمینه‌های آن است.

خداپناه ادامه داد: اکنون قوانین و مقررات اجرایی بخش‌های پژوهشی واقعی و کاربردی نیست و به همین دلیل مقدار زیادی از اعتبارات پژوهشی در جای خود هزینه نمی‌شوند؛ نوع قراردادها، پژوهش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی باید کاربردی شوند و داده‌ها کاملاً روشن باشند.

وی تصریح کرد: ارزیابی علمی دانشگاه‌ها، وزارت علوم و دیگر دستگاه‌هایی که کار پژوهشی انجام می‌دهند، باید بر اساس خروجی و اثربخشی این دستگاه‌ها باشد. امروزه شرایط به‌گونه‌ای شده است که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان یک نکته مثبت محسوب می‌شود، درحالی‌که خروجی، اثربخشی و توانمندی این دانشجویان در اقتصاد و دیگر حوزه‌ها برای دانشگاه نکته مثبت است؛ نه‌ فقط تعداد دانشجو.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه امتیازدهی‌های انجام‌شده واقعی نیستند، تأکید کرد: نوع برخورد ما با ارزیابی‌های انجام‌شده نیز سنتی است. ارزیابی‌ها باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه، تکنولوژی موردنیاز، توانمندی و مهارت دانشجویان و اساتید انجام شود و دانشجویان باید از تکنولوژی‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی شناخت واقعی داشته باشند.

خداپناه خاطرنشان کرد: در کشور ما ارتباط ساختاری لازم میان بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و بخش‌های آموزشی و پژوهشی وجود ندارد؛ باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا جایگاه آموزش عالی به‌عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر و واقعی‌تر باشد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۹۴۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیئت علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است