Web Analytics Made Easy - Statcounter

تجارت الکترونیک از نمونه پدیده های نسبتاً نوظهوری است که در طول سالیان اخیر با رشد فزآینده ای همراه شده،پدیده ای که با مجموعه ای از تهدیدها و فرصت‌ها عجین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، رشد و گسترش فضای مجازی در زندگی عموم مردم در ابعاد و حوزه های متعددِ روزمره قابل لمس و مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کسب اخبار، اطلاع رسانی، ارتباطات تا کسب و کارهای نوظهور و استارت آپ ها همگی نتیجه و خروجی توسعه فضای مجازی است.

در ذیل این گزارش تلاش می شود در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، فرصت ها و تهدید های بالقوه و موجود در عرصه مذکور، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

روح ا..افراشته، محقق و پژوهشگر اقتصادی در تشریح مزایا و فرصت های خرید آنلاین یا همان تجارت الکترونیکی اظهار داشت: یکی از مزایای قابل توجه خریدهای اینترنتی به کاهش تردد و به تبع کنترل و مهار هر چه مطلوب تر ترافیک معطوف می شود.

وی افزود: در شرایطی که یکی از چالش برانگیزترین معضلات کلان شهرهایی همچون تهران، مشهد، قم و...به ترافیک های سنگین و کُندیِ روند تردد باز می گردد. این مزیت از مؤلفه هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و به هر ترتیب در نوع خود ، دستاورد قابل توجهی به شمار می رود.

افراشته عنوان کرد: از سوی دیگر،کمک به سلامت زیست محیطی،کاهش آلایندگی هوا و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تنش های عصبی ناشی از ترافیک و آلودگی های صوتی از موارد دیگری است که می توان به عنوان نتایج توسعه فرهنگِ خریدِ آنلاین ، از آن نام برد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: اما این سکه دو رو دارد و روی دیگر آن، به وجود برخی نارسایی ها و بی اعتمادی ها در برخی از اقشار و گروه های اجتماعی نسبت به خرید های اینترنتی معطوف می شود.

وی افزود: البته برخی از این بی اعتمادی‌ها واقعی است و نمی‌توان آن را کاذب پنداشت، زیرا به هر ترتیب هر از چند گاهی شاهد ظهور و بروز کلاهبرداری هایی در فضای مجازی و اینترنتی هستیم که در ایجاد این حس بی اعتمادی بی تأثیر نبوده و نخواهد بود.

افراشته عنوان کرد: با همه این اوصاف، ساز و کارهایی نیز تعریف شده که در صورت توجه به آن تا حدود بسیاری، ضریب سوء استفاده های این‌چنینی کاهش خواهد یافت.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: نماد اعتماد الکترونیکی یکی از مؤلفه های تعیین‌کننده در صحت هویت و کیفیت مبادلات تجاری و اقتصادیِ سایت های فعال در حوزه خرید و فروش اینترنتی است، امری که متأسفانه بخشی از عموم مردم از آن بی اطلاع هستند و بعضاً در صورت آگاهی داشتن نیز ، همچنان بی اعتمادی خود را نسبت به ساز وکاهای این‌چنینی حفظ می‌کنند.

وی افزود: آن‌چنان که مراجع ذی‌ربط و رسمی گزارش داده اند، تنها دو دهم درصد از شکایات عرصه فضای مجازی، متوجه سایت هایی است که دارای نماد الکترونیک هستند که عدد و رقم بسیار بسیار ناچیزی به شمار می رود.

شانه خالی کردن برخی سایت های تجاری و اقتصادی از فعالیت در چارچوب های قانونی

مصطفی خیبری، محقق و پژوهشگر اقتصادی با بیان لزوم توجه عموم مردم به مجوزِ فعالیتِ واحدهای صنفی، خدماتی، تولیدی و... گفت: پروانه های صادره، شاخصی است که بر مبنای آن دستگاهای متولی نسبت به صدور آن و قانونمند بودن فعالیت های تجاری، اقتصادی، خدماتی و... مجموعه های مربوطه مبادرت می ورزند.

وی افزود: در صورت برخورداری از پروانه و مجوز قانونی، امکان پیگیری شکایات و اِحقاقِ حق و حقوق از دست رفته مشتریان نیز وجود خواهد داشت و به تبع در فقدان آن، ضریب تخلف و سوء استفاده بالا می رود و اساساً امکان پیگیری قضائی و حقوقی برای شاکیان نیز سخت و دشوار خواهد بود.

خیبری عنوان کرد: فرار از مالیات و عوارض ، یکی از دلایل عمده شانه خالی کردن سایت های اینترنتی فعال در عرصه تجاری و اقتصادی است که متأسفانه در طول سالیان اخیر با رشد و گسترش فزآینده ای همراه شده است.

وی افزود: به هر ترتیب سمت و سوی تحولات و پوست اندازی جامعه نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور بسیاری از خرید و فروش ها از طریق فضای مجازی و به‌صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت و مقاومت هایی که از سوی برخی از افراد و گروه های اجتماعی عمدتاً سنتی در ارتباط با خرید آنلاین مشاهده می شود، قطعا دوام و قوام طولانی مدت نخواهد داشت و مقاومتی شکننده خواهد بود که در هماورد علم ، تکنولوژی و فناوری، راهی جز پذیرش شکست و تغییر رویکرد نخواهد داشت.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: اگر قریب به دو دهه پیش، داشتن رایانه در منزل یک کالای لوکس به شمار می رفت اما اکنون وجود آن در منازل و محل کار، نه یک امر تشریفاتی بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و تقریباً می توان ادعا کرد، محال است شخصی در طول روز، از خدمات سیستم های کامپیوتری بهره مند نشود و به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم ، زندگیِ روزمرهِ تمامی مردم به فضای مجازی گره خورده است.

از قیمت مناسب تا تسریع فرآیند خرید

محسن زکریا،کارشناس بازار با اشاره به تسریع فرآیند خرید و سهولت انتخاب و گزینش محصول و کالای مورد نظر در مبادلات تجاریِ اینترنتی گفت: عرضه محصولات و یا خدمات با قیمت پایین در مقایسه با مراجعه های حضوری و کم شدن احتمال برخی گران فروشی‌ها در فضای رقابتیِ میان سایت های اینترنتی فعال در عرصه تجارت الکترونیکی ، از دیگر مزایای این ظرفیت و فرصت ویژه به شمار می رود.

وی افزود: با این وجود، عرضه برخی از محصولات بُنجُل و بی کیفیت از سوی سایت‌هایی که عمدتاً غیر مجاز هستند، باعث شده میل و رغبت به چنین خریدهایی تا حدودی (حداقل در برخی ازاقشار جامعه) خدشه دار شود و همواره شاهد وجود تردیدها و هراس هایی در معاملات این‌چنینی در طیفی از افکار عمومی باشیم.

زکریا در خاتمه یادآور شد: با همه این اوصاف، دورنمای تجارت الکترونیک در ایران روشن و نوید بخش به نظر می رسد و با عنایت به نوظهور بودن این ساز و کار در جامعه ایران، وجود برخی از نارسایی‌ها و معایب، اجتناب ناپذیر است و قطعاً با گذر زمان شاهد بهبود شرایط وکاهش هر چه بیشتر برخی از مشکلات و کاستی های مرتبط با این عرصه خواهیم بود و یقیناً در سال های آتی، تجارت الکترونیک با چنان رشد و توسعه همراه می شود که فعالیت بسیاری از فروشگاه های صنفیِ موجود در بازارها و شهرها و محلات، توجیه منطقی و عقلانی نخواهد داشت.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۱۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، گفت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم دارند، تصریح کرد: آنها که می‌گویند دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند که تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته هم شاهد کاهش تورم بودیم، اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت و از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام داده، بیان کرد: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ما محسوب می شود که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه ی مردم بود، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آقای رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید
  • اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟