Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- آنقدر موانع و مشکلات پیش روی ثبت جهانی محور زندیه در شیراز وجود دارد که متولیان امر بنا دارند به جای آن، محور ساسانی را در دستور کار ثبت جهانی قرار دادند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ارگ کریم‌خانی در شیراز در سال ۱۱۸۰ هجری قمری و به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. قصری که ماهرترین سنگ تراشان، معماران و هنرمندان سراسر کشور آن را با بهترین مصالح ساختند و حتی عنوان شده که در تزئیناتش از ۱۷ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارگ کریم‌خانی معماری نظامی- مسکونی داشته زیرا این بنا خانه پادشاه بوده و باید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشد بنابراین دیواره بیرونی آن مانند دیوارهای یک قلعه نظامی، مرتفع است و ضخامت آن به سه متر و بلندی برج‌ها به ۱۵ متر می رسد، برج‌هایی که سه طبقه هستند و راه ارتباطی آنها از درون حیاط‌های خلوت می گذرد.

بر روی بدنه دیوارها و برج‌ها، نگاره‌های ساده و زیبای آجری دیده می‌شود، بر سردر ارگ، صحنه نبرد کشته شدن دیو سفید به دست رستم به صورت کاشی‌کاری هفت رنگ نقش بسته است. این کاشی‌کاری در دوران قاجاریه به ارگ افزوده شده است.

این بنای ۲۵۶ ساله دارای تزئینات و معماری منحصربه فردی است که برخی از این تزئینات و المان ها در دوره قاجار از بنا حذف و برخی هم در دوره پهلوی تخریب شده است.

علاوه بر ارگ کریمخانی بازار وکیل که یکی دیگر از بناهای برجای مانده از دوره زندیه است دارای معماری زیبایی است که در جای خود بی نظیر است. طی چند سال گذشته موضوعات مختلفی پیرامون ثبت جهانی محور زندیه در شهر شیراز مطرح شد اما در حالی که مدت زیادی از این جریان می گذرد این موضوع در حد یک شعار باقی مانده و همچنان در انتظار ثبت جهانی است.

تمام دیواره‌ها و ازاره‌های دارالحکومه زندیه دارای نقوش گل و مرغ و طلاکاری شده بوده که متاسفانه در دورانی که آنجا تبدیل به خانه سران قاجار شد و در دوره پهلوی اول به زندان شیراز تبدیل شد طلاکاریها از بین رفته و فقط بخش بسیار کوچکی از طلاکاریهای سقف و ازاره‌ها باقی مانده است.در درون ارگ حمام کوچکی مخصوص بزرگان و خاندان حکومتی ساخته شده که همانند تمامی حمام های ایرانی دارای بینه و سربینه بوده و در سقف این حمام آهک بریهای زیبائی متعلق به دوران های زندیه و قاجاریه دیده می شود.

آب انبار کریمخانی که در ضلع شرقی دارالحکومه و در همسایگی دیوانخانه قرار گرفته که به نام آب انبار وکیل نیز شهرت دارد.

یک فعال میراث فرهنگی: محور زندیه فعلا پلان مدیریت ندارد

در این رابطه دبیرکل انجمن معماران ایران به خبرنگار مهر گفت: هر اثری برای ثبت جهانی باید یک پلان مدیریت داشته و چشم اندازی برای مجموعه یا اثر در نظر گرفته شود.

علیرضا گل گلی افزود: ثبت هر مجموعه و بنایی باید دارای ویژگی های خاصی باشد به گونه ای که حرائم از نظر ارتفاع، منظر، بصری و... رعایت شده باشد که این امر در مورد مجموعه زندیه از جمله ارگ کریمخان اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مجموعه زندیه پلان مدیریت تهیه شود، ادامه داد: متاسفانه برای این مجموعه هنوز پلان مدیریتی تهیه نشده که بتوان به دنبال اجرای برنامه ها رفت.

این فعال حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: مجموعه زندیه به دلیل مشکلات زیادی که دارد از جمله تعرضهای داخل حریم، شیوه مرمت و نگهداری و ... حداقل تا ۲۰ سال آینده امکان اینکه ثبت جهانی شود وجود ندارد.

گل گلی با اشاره به اینکه وضعیت نگهداری و حفاظت از این محور زندیه به گونه ای است که نباید دنبال ثبت جهانی آن رفت، تاکید کرد: تهیه یک پلان مدیریت سالها طول می کشد چه برسد به اینکه بخواهیم این پلان مدیریت را اجرا کنیم.

وی به بیان گوشه ای از تخریبهای این محور پرداخت و گفت: چطور می توان برای ثبت جهانی یک محور که هم اکنون فقط از آن زمین باقی مانده اقدام کرد.

میراث فرهنگی: محور ساسانی آماده تر است

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ اثر تاریخی در سطح کشور در لیست کنفدراسیون یونسکو هستند که از جمله می توان به محور ساسانی، قلعه ایزدخواست و محور زندیه در استان فارس اشاره کرد.

عبدالرضا نصیری با اشاره به اینکه هر سال یک بنا در سطح کشور ثبت جهانی می شود، افزود: در حال حاضر پرونده محور ساسانی برای ثبت جهانی در دستور کار است زیرا شرایط این محور برای ثبت بهتر از محور زندیه است.

وی به گوشه ای از مشکلات محور زندیه اشاره و بیان کرد: موضوع تملک، حرائم و... از جمله موضوعاتی است که ثبت جهانی این مجموعه را با مشکل روبه رو می کند از این رو بهتر است ابتدا برای ثبت جهانی محور ساسانی اقدام کرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به مالکیت بازار وکیل نیز گفت: برای تملک این بازار نیز مشکلاتی وجود دارد از این رو باید به یک سیتم مدیریتی رسید تا بتوان برای ثبت ان اقدام کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۲۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز

استاندار آذربایجان شرقی امروز در این نشست، کمیته‌ای تخصصی متشکل از نمایندگان استانداری، شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی را مامور تدوین سند احیاء ربع رشیدی کرد.

رحمتی با بیان اینکه در مرحله نخست احیاء این مجموعه تاریخی باید مسئله دارایی‌ها، گردشگری و تملک اراضی این مجتمع حل شود افزود: با تدوین طرح عملیاتی احیاء این مجتمع نقشه و مسیر راه احیاء آن مشخص می‌شود.

در این نشست همچنین مصوب شد اعطای جایزه ملی و بین‌المللی ربع رشیدی برای پزشکان برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با اشاره به اجرای ۵ فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه گفت: مجموعه ربع رشیدی در سال ۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

حمزه‌زاده افزود: مساحت عرصه و اعیانی ربع رشیدی بیش از ۹۰ هکتار است که در طول ۷ قرن مورد تهاجم و دستبرد قرار گرفته و در حال حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیاست که بیش از ۱۱ هکتار آن تملک و آزادسازی شده است.

شهرک دانشگاهی ربع رشدی تبریز در قرن هشتم هجری به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته  عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد که در آن به هفت زبان زنده دنیا تدریس می‌‎شد وحدود ۶ هزار دانشجو از مناطق مختلف جهان در آن تحصیل می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • «بازی اختاپوس» در شبکه افق
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد