Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی محک (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) ، متخصص آسیب‌شناسی بالینی و تشریحی و مسئول فنی و رئیس آزمایشگاه بیمارستان محک در آیین افتتاح این مرکز گفت: این پذیره نویسی برای اهدای سلول های بنیادی خونساز را رایگان عنوان کرد.
دکتر وحید فلاح آزاد اظهار کرد: سلول‌های بنیادی خون‌ساز شبیه به بذر کشاورزی است که از مغز استخوان، خون محیطی و یا بندناف جدا می شود و به زمین بایری که همان بدن بیمار نیازمند پیوند است و مراحل شیمی درمانی را گذرانده است ، تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فلاح آزاد درباره نحوه پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز افزود: اهداکنندگان باید دارای شرایط سن بین ١٨ تا ٥٠ سال، عدم ابتلا به بیماری سرطان یا سابقه انجام شیمی‌درمانی، عدم ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون چون ایدز و هپاتیت، باشند.
وی یادآور شد: بیمارستان محک اولین مرکز در ایران است که تعیین HLA (نوعی آنتی ژن که در پیوند اعضا و پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز نقش دارد) را از طریق نمونه بزاق به ثبت می‌رساند.
متخصص آسیب‌شناسی بالینی و تشریحی گفت: اثربخشی پایین به دلیل عدم سازگاری ژنتیکی و هزینه‌های بالای تهیه نمونه از مراکز پذیره‌نویسی و بانک‌های خارجی تأمین کننده سلول‌های بنیادی خون‌ساز، تعداد اندک اهداکنندگان موجود در مراکز پذیره‌نویسی و بانک‌های داخلی و همچنین افزایش خانواده‌های تک فرزندی که منجر می‌شود تا بسیاری از بیماران نیازمند پیوند در میان اعضای خانواده، اهداکننده مناسب را پیدا نکنند، موجب شد تا مرکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک ایجاد شود.
فلاح آزاد اضافه کرد: عبارت پزشکی HLA Typing به بررسی ژن‌های مربوط به مجموعه‌ای از پروتئین‌های موجود روی سلول‌های بدن از جمله گلبول‌های سفید اطلاق می‌شود که در هر انسانی منحصر به فرد است.
وی افزود: همانطور که هنگام اهدای خون نیاز به تطابق گروه خونی دهنده و گیرنده خون وجود دارد، هنگام اهدای هر بافت یا عضو نیز باید تطابق و سازگاری HLA بین دهنده و گیرنده وجود داشته باشد تا بدن فرد گیرنده این پیوند را بپذیرد.

**پیوند سلول های بنیادی یکی از راه های درمان سرطان
دکتر عظیم مهرور، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودک محک نیز در این مراسم گفت: پیوند سلول‌های بنیادی یکی از راه‌های درمانی برای بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان است.
وی افزود: درمان بیماری سرطان پیشرفت کرده‌ است تا جایی که امید به زندگی در بین این گروه از بیماران افزایش یافته است.
وی با اشاره به افتتاح مرکز پیوند محک در سال 1390 افزود: تاکنون 150 پیوند در این مرکز صورت گرفته است و امیدواریم با افزایش تعداد اهداکنندگان، امکان دستیابی به نمونه سازگار برای تعداد بیشتری از کودکان نیازمند به پیوند فراهم شود و گامی دیگر در درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران برداشته شده است.
اجتمام**9185**1776
تنظیم کننده: سادات حسینی خواه ** انتشار : لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۱۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری



به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار بروجن در نشست با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه بین فرمانداری شهرستان بروجن و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان مورد توجه قرار گرفت و زمینه راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در دستور کار قرار گرفته است.
کرمی افزود: ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان از اهداف راه‌اندازی مرکز شهرستان بروجن به‌شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات