Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز – ايرنا - معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست کشور گفت: در شمالي ترين بخش درياي عمان مي توان يک مجموعه بزرگ بازيافت کشتي براي کل کشور در نظر گفت.

به گزارش ايرنا پروين فرشچي يکشنبه در نشست تصميم گيري براي خارج سازي کشتي هاي مغروقه در سرسراي اداري استانداري خوزستان اظهار کرد: با رعايت چند شرط و در نظر گرفتن منافع ملي، اين امکان در نقطه ياد شده وجود دارد که البته بايد ارزيابي زيست محيطي و جانمايي هاي لازم صورت گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در غير اين صورت تمام فعاليت هاي مرتبط با اوراق سازي غير قانوني است و نبايد در هيچ جاي کشور صنعت بازيافت کشتي داشته باشيم.
فرشچي ادامه داد: کارگروه ملي اوراق سازي يا بازيافت کشتي که زير مجموعه کميته ساماندهي سواحل، بنادر و جزاير است در نتيجه هم انديشي به اين نتيجه رسيد که از بين تمام گزينه ها، مساله اوراق سازي کشتي در درياي خزر و خليج فارس نمي تواند مطرح باشد.

**22 کشتي در اروند بدون مجوز شناورسازي شده است
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: شناورسازي کشتي دستورالعمل ويژه اي دارد که سالهاي پيش مطرح شده است و بايد بر اساس آن عمل شود اما در رودخانه اروند 22 مورد کشتي بدون مجوز شناور سازي شده و هيچ گزارشي از نوع تصميم گيري، سرنوشت کشتي ها بعد از شناور شدن، مشخصات و نوع روش ها در بازيافت و اوراق سازي به معاونت محيط زيست ارائه نشده است اما از اين لحظه به بعد بايد از دستورالعمل استفاده کنيم.
وي بيان کرد: در مورد نحوه عملکرد شناورسازي کشتي در خورموسي کارگروه بايد تصميم گيري کند و در حال حاضر جايي براي اوراق سازي وجود ندارد.
فرشچي گفت: با وجود تمسک به توجيهاتي مثل اشتغالزايي و معيشت مردم براي شناور سازي کشتي ها در اروند، اما نتيجه اي در اين خصوص گزارش نشده است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بيش از 180 کشور ساحلي در دنيا وجود دارد و سابقه دريانوردي در کشورهاي ديگر نيز خيلي طولاني تر و با برنامه تر از آن چيزي است که در کشور ايران وجود دارد.
وي افزود: ايران تا کنون از درياها به درستي استفاده نکرده است که به عنوان مثال در درياي جنوب، استخراج نفت ما را از فعاليت در صنايع ديگر بازداشته است.
فرشچي با اشاره به اينکه اوراق سازي کشتي از صنايع بسيار آلوده دنياست و آوردهاي اقتصادي خوبي به همراه دارد ادامه داد: از اين کشورهاي ساحلي، ترکيه، بخشي از انگليس و نروژ توانسته اند تا حدي اين صنعت را مدرنيزه کنند تا نسبت به قبل آلوده نباشد.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص برنامه ها و دستاوردهاي مهم معاونت دريايي اظهار کرد: اين معاونت مسئوليت نظارت بر فعاليت هاي سه درياي خزر، خليج فارس و عمان را دارد و مرجع بسياري از توافقنامه هاي بين المللي زيست محيطي و مرجع ملي سه کنوانسيون تهران، کويت و لندن است.
وي ادامه داد: کشور در چند سال اخير مسير خوبي را در جهت محيط زيست از جمله دريايي برداشته و با مطرح شدن مساله دريا محور بودن کشور از سوي رهبر معظم انقلاب، تلنگري به نهادها وارد شد.
فرشچي گفت: در راستاي توسعه دريايي و سواحل غير از فعاليت هاي انجام شده از گذشته مانند نفت و پتروشيمي، گردشگري دريايي نيز اهميت زيادي پيدا کرده است.

**65 تا 70 درصد برنامه هاي توسعه کشور در سواحل درياها
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اضافه کرد: بين 65 تا 70 درصد برنامه هاي توسعه کشور در سواحل درياها خواهد بود که در برنامه هاي ششم توسعه قرار دارد و توجه به درياها و سواحل از برنامه هاي مهم کشور است.
وي ادامه داد: قوانين حاکم بر محيط زيست کشور بسيار گسترده است، اما به دليل ويژگي هاي خاص مناطق ساحلي و درياها اين قوانين بايد بازنگري شوند و قوانين و مقررات خاص تدوين شده و آماده ارائه به دولت و مجلس است.
فرشچي بيان کرد: پهنه بندي سواحل آغاز شده و اميد است با اين پهنه بندي، مشکلات مهم درياها و محيط زيست حل شود که نقشه راه توسعه را مطرح مي کند.

**تهيه نظام جامع پايش زيست محيطي از دستاوردهاي مهم
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار کرد: از آنجايي که همه نهادها برنامه پايش زيست محيطي دارند اما به علت يکسان سازي نشدن، نمي توانند از نتايج پژوهش ها و پايش هاي يکديگراستفاده کنند در نتيجه نظام جامع پايش زيست محيطي مطرح شد تاهمه نهادها از اطلاعات يکديگر استفاده کنند.
وي گفت: از گام هاي مهم در چهارسال گذشته تهيه کردن نظام جامع پايش زيست محيطي بود و هفته گذشته با حضور نهادهاي مختلف در تهران و با حضور خانم ابتکار مقررشد در اختيار نهادها قرار گيرد و ايرادها برطرف و نهايي شود.
فرشچي خاطرنشان کرد: هر نهادي به دنبال پژوهش و پايش زيست محيطي باشد مي تواند از اين پايش استفاده کند.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در قالب برنامه توسعه صنايع دريايي که در چهار سال اخير شکل گرفت از برنامه هاي اين معاونت پيشنهاد ايجاد کميته سياستگذاري HSEمطرح است که از وقوع بسياري از حوادث جلوگيري مي کند و همچنين پيشنهاد ايجاد گارد ساحلي نيز مطرح شده است.

**کم توجهي به مستندسازي در زمينه محيط زيست کشور
وي در ادامه به مساله مستندسازي مسائل زيست محيطي اشاره کرد و گفت: يکي از دلايل موفق نشدن ايران در محاکم بين المللي براي دريافت غرامت زيست محيطي ناشي از جنگ تحميلي، نداشتن دلايل محکمه پسند منفک کردن اثرات زيست محيطي مخرب ناشي از جنگ از جريانات روزمره در درياي عمان و خليج فارس بود پس نتيجه مي گيريم که به مستندسازي در زمينه محيط زيست درکشور توجه نشده است.
فرشچي بيان کرد: در نتيجه مستندسازي آلودگي هاي زيست محيطي ايران از کشورهاي ديگر مانند ترکيه و عراق انجام مي شود.
مدير کل دفتر بررسي آلودگي هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست کشور نيز گفت: مجوز محيط زيستي و گمرک براي شناورسازي کشتي ها لازم است.
ضياء الدين الماسي اضافه کرد: تا کنون 22 شناور غرق شده از اروند خارج شده است و مساله خارج سازي مغروقه ها از خورموسي نيز مطرح شده اما کارون بايد در ارجحيت قرار مي گرفت.
وي گفت: مالکان شناورهاي خورموسي بايد تضمين کافي براي بيرون آوردن کشتي و ايجاد نکردن آلودگي در هنگام رسيدن به خشکي را داشته باشند.

**وضعيت بحراني منطقه خورموسي از نظر آلودگي هاي محيط زيستي
الماسي بيان کرد: منطقه خورموسي از نظر آلودگي هاي محيط زيستي وضعيت بحراني دارد و يک کارگروه بايد از نظر علمي، چگونگي مغروقه سازي را مورد بررسي قرار دهد.
3004/6002/6064
خبرنگار: خاطره غفاري**انتشاردهنده:محسن بهاروند



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۳۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رسولی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نوجوانان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با شرکت در ویژه برنامه «از آبی ها فراتر» ضمن پاکسازی ساحل، حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهرافزود: از جمله قسمت های این برنامه می توان به آشنایی نوجوانان با دلیل نامگذاری و اهمیت روز ملی خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی، پاکسازی ساحل خلیج فارس، بازی و سرگرمی، اجرای موسیقی زنده محلی توسط نوجوانان، مسابقه و… اشاره کرد

وی گفت: خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران دارای ارزش سیاسی و فرهنگی بسیاری است.

وی ادامه داد: ما خلیج فارس را بخشی از هویت ایرانی خویش میدانیم و بخاطر همین بر آنیم تا این برگ زرین هویتی را به نسل جدید معرفی کنیم، برنامه امروز هم در همین راستا بود که سعی شد ضمن شادابی در طراحی برنامه محتوا نیز به خوبی رعایت شود.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برنامه های متنوعی را به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ترتیب داده است که در مراکز مختلف کانون در سراسر استان پیش بینی و اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: برنامه «از آبی ها فراتر» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور نوجوانان بوشهری برگزار شد.

کد خبر 6092609

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • عملیات اروپا در دریای سرخ نتوانست عملیات دریایی یمن را مهار کند
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • هدف قرار گرفتن کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • کشتی کانتینری در دریای سرخ با چند موشک هدف قرار گرفت
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن