Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خطوط هواپيمايي آذربايجان پروازهاي ديپلماتيک خود را در اختيار شرکت‌هاي اسلحه‌سازي دولت هاي مختلف نظير آمريکا و کشورهاي بالکان و رژيم صهيونيستي و همچنين ارتش عربستان و امارات قرار مي‌دهد.

سرويس جهان مشرق - مرکز مطالعاتي مداد به تازگي گزارشي از اسنادي منتشر کرده است که "ديليانا گِيتاند ژيوا" روزنامه نگاز زن بلغاري آن ها را به دست آورده و نشان مي‌دهد که شرکت هواپيمايي دولتي آذربايجان با نام "سيلک وِي ايرلاينز" و هواپيماهاي نيروي هوايي اين کشور در انتقال محموله‌هاي تسليحاتي به گروه‌هاي تروريستي در مناطقي که شاهد درگيري و تنش هاي داخلي هستند، از جمله سوريه و عراق و کنگو و افغانستان دست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين اسناد نشان دهنده معامله‌هايي است که دولت‌هايي نظير آمريکا و عربستان براي خريد تسليحات از دولت‌هاي اروپاي شرقي انجام مي‌دهند تا بتوانند آنها را به دست شورشيان مسلح در کشورهاي متشنج برسانند. اين خبرنگار بلغارستاني همچنين تأکيد مي‌کند که محموله‌هاي مذکور از طريق شرکت‌هاي هوايي آذربايجان به عنوان محموله‌هاي ديپلماتيک جابه‌جا مي‌شود، با اين وجود کشف تعدادي از اين محموله ها در حالت‌هاي مشخص نشان داد که تسليحات متنوعي در آنها وجود دارد که براي تروريست ها در گوشه و کنار منطقه ارسال مي شود. گيتاند ژيوا مي گويد که کشورهاي مشارکت ‌کننده در اين قاچاق تسليحاتي از معافيت‌هاي موجود در مورد محموله‌هاي ديپلماتيک براي حمل سلاح و تسليحات و کالاهاي خطرناک در هواپيماهاي غيرنظامي استفاده مي‌کنند.

شرکت آذربايجاني سيلک وي ايرلاينز
راز صدها محموله ديلماتيک تسليحاتاين اسناد نشان مي‌دهد که شرکت سلک وي ايرلاينز طي سه سال گذشته بالغ بر 350 پرواز ديپلماتيک براي حمل محموله هاي تسليحاتي داشته که اين موضوع نشان دهنده دست داشتن دولت آذربايجان در حمايت از گروه‌هاي تروريستي است. شکي نيست که نقش کارکردي آذربايجان در چارچوب سازمان بين‌المللي حمايت از تروريسم قرار دارد. اين سازمان در واقع سازماني براي حمايت از تروريسم سازمان يافته است و دولت‌هاي بزرگي نظير آمريکا با کمک برخي دولت‌هاي وابسته به خود از جمله اسرائيل و عربستان و آذربايجان آن را ترتيب مي دهند تا بتوانند برخي جريان‌هاي تأثيرگذار غيردولتي را به عنوان نمايندگان خود در کشورهاي مختلف به کار گرفته و از آنها بر ضد دولت‌هاي متخاصم که آنها را غيردموکراتيک ناميده‌اند، استفاده کنند. اين گزارش تأکيد مي‌کند که نقش آذربايجان در اين ميان برخاسته از مناسبات منسجم بين باکو و تل‌آويو طي سال‌هاي گذشته بوده است.
پرونده‌هايي که با درز آنها اين اطلاعات به ‌دست ‌آمده ، مجموعه نامه نگاري‌هاي بين وزارت خارجه بلغارستان و سفارت آذربايجان در اين کشور است که همراه با اسنادي از معامله‌هاي تسليحاتي و درخواست‌هاي مجوز ديپلماتيک به ويژه پروازها و فرود در بلغارستان و ديگر کشورهاي اروپايي و آمريکايي و عربستان و امارات و ترکيه و ... است.
بر اساس اين اسناد خطوط هواپيمايي آذربايجان پروازهاي ديپلماتيک ( که اساساً مخصوص حمل و نقل مسئولان ارشد و شخصيت‌هاي ديپلماتيک است) را براي شرکت‌هاي ويژه و شرکت‌هاي اسلحه‌سازي دولت هاي مختلف نظير آمريکا و کشورهاي بالکان و رژيم صهيونيستي و همچنين ارتش عربستان و امارات و فرماندهي عمليات ويژه آمريکا و نيروهاي آلماني و دانمارکي موجود در افغانستان و نيروهاي سوئدي در عراق فراهم مي‌کرد.

سند ترخيص ديپلماتيک در ترکيه
ازآنجا که اين پروازها بدون بازرسي کشورهاي مختلف انجام مي‌شود و ماليات نيز به آنها تعلق نمي‌گيرد، صدها تن سلاح را از نقاط مختلف دنيا به صورت مجاني و بدون هيچ ليستي جابجا کرده و به بهانه هاي فني و نقص فني، هواپيما به مدت چند ساعت در فرودگاه هاي ميانجي [بين نقطه شروع و پايان پرواز] متوقف مي‌شود تا محموله ها تخليه شوند. در برخي موارد بهانه هاي واهي نظير نياز به سوخت از جمله دلايل اين توقف ها اعلام شده است.
اسناد وزارت خارجه آذربايجان و دستورات اين وزارتخانه براي سفارت‌هاي اين کشور در بلغارستان و بسياري از دولت‌هاي اروپايي و ... نشان مي‌دهد که بر اساس آنها خواستار ترخيص ديپلماتيک کالاهاي شرکت‌ هواپيماي سلک وي ايرلاينز شده اند و به اين ترتيب وزارت خارجه کشورهاي مذکور نيز يادداشتي را براي مقامات فرودگاه غيرنظامي محلي ارسال کرده تا پروازهاي مذکور را از معافيت‌هاي ويژه در زمينه انتقال محموله ها بدون بازرسي و ماليات بهره مند سازند.
برخي از درخواست‌هاي ترخيص ديپلماتيک نشان دهنده اطلاعاتي از ماهيت و کميت کالاهاي خطرناک منتقل شده (کامل سلاح‌هاي سنگين و مهمات) است. البته مسئولان بسياري از کشورها نظير بلغارستان و صربستان و روماني و جمهوري چک و مجارستان و اسلواکي و ايتاليا و ترکيه و آلمان و انگلستان و يونان اين موضوع را ناديده گرفته و به پروازهاي مذکور اجازه ترخيص ديپلماتيک را مي‌دهند تا چندين تن محموله سلاح در اين پروازها جابجا شود. اين در حالي است که قوانين موجود در اتحاديه بين‌المللي حمل و نقل و هوايي اجازه حمل و نقل محموله‌هاي نظامي در هواپيماهاي غيرنظامي را نمي دهد.

گيتاند ژيوا در حال بررسي محموله هاي تسليحاتي انبارهاي تروريست ها در شرق حلب
آمريکا يک ميليارد دلار سلاح به تروريست ها واگذار کردشرکت‌هاي آمريکايي وارد کننده تسليحات جنگي يکي از مشتري‌هاي اصلي پروازهاي ديپلماتيک براي انتقال سلاح هستند که شرکت هواپيمايي آذربايجان آن را برنامه‌ريزي مي‌کند. اين در حالي است که نقطه مشترک تمامي اين تماس‌ها اين است که سلاح هاي غير آمريکايي را جابجا مي کنند، به اين معني که اين سلاح ها از سوي نيروهاي آمريکايي به کار گرفته نمي‌شود. بر اساس اين گزارش شرکت‌هاي آمريکايي طي سه سال گذشته قراردادهايي به ارزش يک ميليارد دلار امضا کردند تا بتوانند سلاح هاي غير آمريکايي را وارد کنند. تمامي اين واردات نيز از طريق شرکت هواپيمايي سلک وي ايرلاينز صورت گرفته است. اين در حالي است که بسياري از اين سلاح ها اصلا به آذربايجان نرسيده است.
به ‌عنوان مثال در 12 مي سال 2015 ميلادي 7.9 تن سلاح از سوي شرکت پرپل شوول آمريکا براي وزارت دفاع آذربايجان فرستاده شده بود، اما بر اساس اسناد موجود اين محموله‌هاي نظامي در پايگاه نظامي اينجرليک ترکيه پياده شده و به آذربايجان نرسيده است. جالب اينجاست که اين تسليحات ساخت شرکت آمريکايي نبوده و طي قراردادهاي تسليحاتي در دسامبر 2014 به ارزش 26.7 ميليون دلار از بلغارستان خريداري شده است.

سند قرارداد شرکت آمريکايي بيريل شول
اين خبرنگار بلغاري مي‌افزايد که در دسامبر سال گذشته ميلادي که در حلب اخبار جنگ را مخابره مي‌کرد، اقدام به تصويربرداري از 9 انبار تسليحات سنگين در تونل هاي زير زميني کرده است که انبار اصلي اين تسليحات بلغارستان بوده است. اين انبارها از سوي گروه تروريستي جبهه النصره مورد استفاده قرار گرفته است.
شرکت آمريکايي ديگر که در انتقال سلاح‌هاي غير آمريکايي براي تروريست‌هاي منطقه نقش دارد، شرکت اوربيتال اي تي کي است. اين شرکت طي دو سال گذشته قراردادهايي به ارزش 250 ميليون دلار امضا کرده است، اين در حالي است که اطلاعات مربوط به نوع تسليحات و طرف هاي وارد کننده سلاح مشخص نشده است. بر اساس اسناد مذکور شرکت آمريکايي از طريق خطوط هوايي آذربايجان اين تسليحات را به کابل ارسال کرده است. جالب اينجاست که تمامي اين پروازها به بهانه‌هاي مختلف فرود اضطراري و توقف به مدت 7و نيم ساعت در باکو داشته اند تا در نهايت به سمت مقصد خود يعني افغانستان پرواز کنند.

نمونه اي از سلاح نيمه سنگين مشاهده شده در ميان تروريست هاي سوريه
همچنين هواپيماهاي نظامي آذربايجان طي ماه‌هاي آوريل و مي 2017 ميلادي، 282 تن تسليحات نظامي را در دهها پرواز ديپلماتيک از باکو به کرواسي فرستاده است. فرستنده اين محموله وزارت دفاع آذربايجان و دريافت‌کننده آن شرکت آمريکايي کلمن اينترنشنال ليميتد است. اين شرکت در فوريه 2016 و آوريل 2017 در دو قرارداد به ارزش 47 ميليون دلار براي واردات سلاح‌هاي غير آمريکايي پيروز شد. اين شرکت به اين ترتيب قراردادي به ارزش 26.7 ميليون دلار با وزارت دفاع در رابطه با سلاح‌هاي خارجي و قراردادي به ارزش 3.9 ميليون دلار براي واردات سلاح هاي غيرآمريکايي به امضا رساند.
شرکت آمريکايي ديگر که با شرکت هواپيمايي رسمي آذربايجان در انتقال محموله‌هاي تسليحاتي همکاري کرده ، شرمينگ ميليتاري پرودکتوس است که 4 قرارداد به ارزش 302.8 ميليون دلار از توليد کنندگان بلغاري و صربستاني و رومانيايي داشته و براساس اسناد موجود اين تسليحات به عراق و افغانستان ارسال شده است.
شرکت آمريکايي که بزرگ‌ترين قراردادها براي واردات سلاح غيرآمريکايي و انتقال آنها به دست تروريست‌هاي خاورميانه را منعقد کرده ، شرکت "آلينت تک سيستم اوپريشن" است که قراردادي به ارزش 490.4 ميليون دلار را عملياتي کرده است. اين شرکت در دسامبر 2016 دهها تن موشک را در پروازهاي ديپلماتيک با کو- بلگراد- کابل از صربستان به افغانستان فرستاده است.
نقش دلالي عربستان در خريد تسليحات تروريست هاعربستان سعودي يکي از مهم‌ترين کشورهايي است که سلاح‌هاي غير آمريکايي را از اروپاي شرقي خريداري کرده و توسط همين پروازهاي ديپلماتيک ويژه از طريق شرکت آذربايجاني وارد منطقه مي‌کند. عمده اين سلاح‌ها به دست گروه‌هاي تروريستي مي‌رسد. در سال 2016 و 2017 بالغ بر 23 پرواز ديپلماتيک ويژه سلاح‌هاي بلغارستان و صربستان و آذربايجان را به جده و رياض منتقل کرده است. عربستان اين سلاح‌ها را براي خودش نمي‌خواهد، چرا که ارتش عربستان تنها از سلاح‌هاي ساخت غرب استفاده مي‌کند و اين سلاح‌ها با معيارها و استانداردهاي عربستان سازگار نيست، بلکه اين سلاح‌هاي خريداري شده در نهايت به دست گروه‌هاي تروريستي مسلح در سوريه و يمن مي رسد که عربستان از آنها حمايت مي کند. عربستان همچنين محموله‌هاي تسليحاتي را در جنوب قاره آفريقا و مناطقي که براي تسلط بر منابع طلا و الماس درگيري‌هاي زيادي در آن وجود دارد، توزيع مي‌کند.

اسناد مربوط به ترخيص ديپلماتيک در عربستان
در روزهاي 28 آوريل و 12 مي سال جاري شرکت سلک وي ايرلاينز دو پرواز ويژه ديپلماتيک در مسير باکو- بورگاس- جده برازاويل داشته است. عربستان محموله تسليحاتي که در اين پروازها بوده را دريافت کرده است. اين موضوع در اسناد مربوط به سفارت آذربايجان در بلغارستان وجود دارد. پروازهاي مذکور به دلايل فني اعلام شده در فرودگاه جده به مدت 12 ساعت و نيم در پرواز اول و 14 ساعت در پرواز دوم متوقف مي‌شود.
اين پروازها مملو از راکت‌ها و خمپاره‌هاي ضدزره از نوع GP-25 , SPG9 بودند که ارتش عراق به تازگي اين سلاح‌ها را در انبار تسليحاتي داعش در موصل به دست آورده است. همچنين نوارهاي ويدئويي منتشر شده از سوي عناصر تروريستي داعش در شبکه مجازي مشاهده مي‌شود که آنها از اين سلاح‌هاي سنگين استفاده مي‌کنند.

اسناد مربوط به عربستان
اين اسناد به جزئيات محموله‌هايي ديگر که در فوريه و مارس سال 2017 و مارس سال 2016 به مقصد وزارت جنگ عربستان سعودي براي استفادة تروريست‌ها و منطقه‌اي خريداري شده نيز اشاره داشته و به تعداد دقيق تسليحات موجود در محموله‌هاي ديپلماتيک که هرگز در گذرگاه‌هاي بين‌المللي مورد بازرسي قرار نمي‌گيرند نيز اشاره شده است.
امارات متحده عربي يکي ديگر از کشورهاي خريدار کننده اين تسليحات از کشورهاي اروپاي شرقي است، در حالي که خودش از اين سلاح‌ها استفاده نمي‌کنند و آنها را براي استفاده طرف سوم خريداري مي‌کند. در سه پرواز صورت گرفته از طريق شرکت سلک وي ايرلاينز 10.8تن تسليحات جنگي وجود داشت که اين پرواز به مدت دو ساعت در فرودگاه ابوظبي متوقف شد. گرچه دريافت‌کننده نهايي اين محموله تسليحاتي ارتش امارات اعلام شد، اما اسناد مربوط به اين محموله نشان مي‌دهد که عربستان سعودي هزينه اين محموله را پرداخت کرده است.
از جمله اين پروازها خريد دو خودروي زرهي و يک خودروي لکزيس بود که هزينه آن به صورت نقدي و با دلار آمريکا پرداخت شد. طرف دريافت‌کننده اين خودروها امارات بود و هزينه اين معامله را عربستان سعودي پرداخت کرد و صادر کننده نيز جمهوري کنگو بود.

نقشه پروازهاي شرکت هواپيمايي آذربايجان
قاچاق فسفر سفيد در پروازهاي شرکت آذربايجانيخطرناک‌ترين محموله‌هاي جابه‌جا شده در اين پروازهاي ديپلماتيک را مي‌توان انتقال ماده شيميايي فسفر سفيد دانست که به عنوان يک ماده سوزاننده و ممنوعه بين المللي ، استفاده از آن جنجال گسترده‌اي را به راه انداخته است. شرکت آذربايجاني سلک وي ايرلاينز در 31 مارس سال 2015 حدود 26 تن از محموله‌هاي نظامي از جمله فسفر سفيد را از صربستان و 63 تن از اين محموله ها را از بلغارستان منتقل کرده است. در 22 مارس نيز بيش از 100 تن ديگر فسفر سفيد از بلغارستان به کابل منتقل شده است.
در 2 مي 2015 نيز شرکت هواپيمايي آذربايجان 17 تن مهمات از جمله فسفر سفيد را در فرودگاه بلغارستان بار زد و آنها را به کابل فرستاد. در بسياري از موارد وزارت دفاع آذربايجان به عنوان طرف دريافت ‌کننده اين تسليحات مورد اشاره قرار گرفته است، اين در حالي است که محموله‌هاي مذکور هرگز به آذربايجان نرسيده و عمده آنها در ترکيه تخليه شدند. آذربايجان در مناقشه قره باغ از برخي تسليحات جابه‌جا شده در پروازهاي ديپلماتيک بر ضد ارمنستان استفاده کرده است.

سند مربوط به مجوز قاچاق سلاح از بلغارستان با شرکت آذربايجاني
باکو به اين ترتيب سعي مي‌کند نقش يک مرکز بين‌المللي تسليحاتي را ايفا کند. بسياري از پروازهاي صورت گرفته از طريق شرکت‌هاي هواپيمايي آذربايجان با توقف‌هاي چند ساعته در فرودگاه باکو يا فرودگاه‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد که زمان مناسبي براي تخليه محموله‌هاي ويژه تسليحاتي به شمار مي‌رود. بهانه‌هاي عنوان شده در اين زمينه از جمله گرفتن سوخت غير ضروري است، اما اين فرودهاي اضطراري همچنان به بهانه‌هاي مختلف ادامه دارد. در دسامبر 2015 شرکت هواپيمايي آذربايجان 14 پرواز ويژه را مديريت کرده که در هر کدام از آنها 40 تن سلاح جابه‌جا شده است که در تمامي موارد دريافت کننده صوري تسليحات وزارت دفاع آذربايجان بوده است. در يکي از اين پروازها ، هواپيما مسير خود را تغيير داده و در يک فرودگاه نظامي در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي به زمين مي نشيند و حدود دو ساعت در آنجا متوقف مي ماند.
در سال 2017 نيز 5 پرواز ويژه از صربستان به سرزمين‌هاي اشغالي و آذربايجان صورت گرفته است که در هر کدام از آنها محموله‌هايي بالغ بر 44 تن تسليحات مختلف جابجا شده و اين تسليحات به سرزمين هاي اشغالي رسيده است.
دو مورد از اين پروازها در 30 آگوست و پنج سپتامبر سال 2015 صورت گرفت که تسليحاتي از آذربايجان و صربستان به ترکيه و عربستان ارسال شد. سلاح‌هاي سنگين موجود در اين محموله در نهايت طي ماه‌هاي آينده در نوارهاي ويدئويي منتشر شده از سوي عناصر مسلح تروريست در شهر ادلب و حماه سوريه به نمايش گذاشته شد. يک گروه تروريستي در شمال حلب نيز که خود را تيپ 13 معرفي مي کرد در فيلم هاي خود سلاحي از نوع ام 69 إي کاليبر 82 را نشان مي داد که بخشي از همين محموله بود.
جالب اينجاست که يک هفته بعد از انجام برخي از اين پروازها به مقصد بورکينافاسو ، در اين کشور تلاش‌هايي براي کودتاي نظامي صورت گرفت.

يکي از اسناد ترجمه شده به عربي
300 تن تسليحات سنگين براي کردهاگفته مي‌شود در مارس 2017 بالغ بر 300 تن تسليحات براي يگان‌هاي حمايت خلق کرد در شمال سوريه ارسال شده است. در اين ميان 6 پرواز ويژه صورت گرفته که هر کدام از آنها 43 تن راکت را در اختيار داشته است. اين پروازها از بلغارستان به مقصد صوري وزارت دفاع عراق انجام شده است. در 28 مارس نيز محموله اي به وزن 82 تن سلاح از روماني به اربيل ارسال شده است. در 16 مارس 2016 نيز محموله ويژه ديگري به وزن 40 تن از اسلووني به اربيل ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۴۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: «پرواز استانبول - تهران به‌دلیل بدحال شدن یکی از مسافران خود در شامگاه نهم اردیبهشت، ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه ارومیه شد.»

محمدعلی نائل قراملکی روز دوشنبه افزود: پرواز شماره ۶۶۲۰ شرکت هواپیمایی آتا در مسیر استانبول - تهران به دلیل وجود بیمار بدحال با درخواست خلبان در فرودگاه ارومیه به زمین نشست.

 
 وی اضافه کرد: پس از فرود این پرواز در فرودگاه ارومیه، رسیدگی به وضعیت بیمار انجام شده و اقدامات اولیه توسط اورژانس مستقر صورت گرفته و بیمار به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل شد.

وی اظهار کرد: این پرواز نیز با همکاری نیرو‌های عملیاتی فرودگاه ارومیه در سریع‌ترین زمان ممکن فرودگاه ارومیه را بامداد دوشنبه به مقصد فرودگاه امام ترک کرد.

بیمار بدحال این پرواز پس از بهبودی با هماهنگی‌های صورت گرفته صبح امروز، دوشنبه با پرواز شرکت هواپیمایی آتا عازم تهران شد.

دیگر خبرها

  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • بهره برداری از محل جدید اعزام و آماده سازی پروازهای هواپیمایی کیش
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • هواپیمایی لوفت‌ هانزا لغو پروازهای خود به تهران را تا ۲۰ اردیبهشت تمدید کرد
  • هواپیمایی لوفت‌هانزا لغو پروازهای خود به تهران را تا ۲۰ اردیبهشت تمدید کرد
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه