Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، رهبر معظم انقلاب در روز 3 مرداد ماه سال 79 وارد شهر اردبیل شدند و در بیاناتی در جمع پرشور مردم این استان فرمودند که «خدا را شکر می‌‏کنیم که سلسله دیانت و شجاعت مردم و قوّت معنوی این مردم، در کنار سلسله پیشرفت علم و تقوا در طول زمان در این سرزمین امتداد پیدا کرده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین فرمودند که «دین، وفاداری، غیرت، شجاعت و عشق و اخلاص به خاندان رسالت از جمله خصوصیات شما مردم عزیز است که من آن را خوب می‌شناسم. بسیاری از مردم کشورمان هم عشق و ارادت شما به خاندان پیامبر، به خصوص به سیدالشهدا و حسین‌ بن‌ علی علیه‌السّلام را می‌شناسند.

در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست دو خدمت بزرگ به این کشور بکند. اوّل این که توانست از کشوری که بخش‌های آن از هم جدا و با هم در حال اختلاف و درگیری بودند، یک کشور متّحد، بزرگ و مقتدر، به‌وجود آورد. قبل از طلوع صفویّه و بعد از دوران سلجوقیان ایران کشوری بود که هر بخشی از آن آهنگ جداگانه‌ای می‌نواخت و از عزّت و عظمت ایران در آن دوران‌ها خبری نبود. این عزّت را صفویّه دادند و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز - یعنی اولاد شیخ صفی‌الدّین اردبیلی - توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند.

خدمت دوم عاملی بود که در واقع پشتیبانی معنوىِ عامل اول محسوب می‌شود؛ یعنی احیای مذهب شیعه، مذهب اهل‌بیت و ارادت به خاندان پیامبر. مردم - همین مردم شجاع، همین عشایر غیور - از این سرزمین با نام امیرالمومنین، با نام امام حسین، با نام شهدای کربلا، با نام ائمه معصومین علیهم‌السّلام توانستند بروند و نام خدا، یاد اهل‌بیت و آئین مقدس اسلام و فقه متین جعفری را در سرتاسر این کشور، مستقر کنند و کشوری یکپارچه، محکم و مقتدر به‌وجود آورند.

این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت به‌وجود آمد. بزرگانی که در این مدت - در طول چند قرن - در اردبیل پرورش پیدا کرده‌اند، همه همین خط مستقیم را نشان می‌دهند. خودِ شیخ صفی‌الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان می‌کنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا می‌شود نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنابر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر می‌کند، شیخ صفی‌الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و در عین‌ حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه رایج کنند.

بعد هم فرزندان او عرفای مجاهد بودند لذا گفته‌اند اردبیل «دارالارشاد» است. یعنی این‌ جا کسانی هستند که ارشاد به دین می‌کنند. بحث، بحث دارالارشاد است؛ بحث صوفی‌گری و کارها و سخن‌ها و دعوی‌هایی از این قبیل نیست. بحث بر سر معنویّت دین و معنویّت شیعه و خاندان اهل بیت است. لذا بعد از گذشت یکی دو قرن، در اوایل صفویّه - در قرن دهم - خورشید درخشان فقاهت شیعه - اوّل کس از بزرگانی که بعد از چند قرن در دنیای فقاهت اسلامی و شیعی از ایران درخشید - یعنی مرحوم ملااحمد محقّق اردبیلی - از این شهر سر بلند کرد. قرن‌ها، فقهای شیعه از بلاد لبنان، شام، حِلّه و عراق بودند و علمایی از ایران در ردیف بزرگان فقهای شیعه، از بعد از قرون اول، تا قرن‌های متوسط نداشتیم. اوّل کسی که در این میدان قدم گذاشته است، یک فحل اردبیلی است؛ یک عالم بزرگ، یک زاهد، یک عارف و یک محقّق.

همچنان که مردم اردبیل ده‌ها سال قبل و در قرن گذشته در مقابل روس‌های تزاری، در مقابل بلشویک‌ها، در مقابل عثمانی‌ها - آن وقتی که لازم بود - ایستادند؛ در مقابل مفسدین داخلی و دموکرات‌های بی‌وطن نیز همین مردم بودند - مردم اردبیل و سایر شهرهای آن روز آذربایجان - که ایستادگی کردند. البته دیگران به نام خودشان تمام کردند اما در حقیقت هنر شما مردم بود».

اردبیل خاستگاه اصلی پیدایش و پرورش نهضت تشیع خاستگاه اصلی پیدایش و پرورش نهضت تشیع در کشور شهر اردبیل است و مردان بزرگ و چهره‌های برجسته آن در قرون هشتم تا دهم هجری قمری نقشی بسیار اساسی در شکل‌گیری اندیشه‌های نخستین دولت شیعی در جهان ایفا کرده و مسئولیت و رسالت این زمینه‌سازی را در طول تاریخ بر عهده داشته‌‌اند که همین امر امروزه منجر به نامگذاری روز 4 مرداد به روز اردبیل در تقویم ملی شده است.

غیور مردان اردبیل همچون شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی پس از دو قرن تلاش، مجاهدت و مبارزه با پایه‌ریزی افکار تشیع در اردبیل موفق به پی‌ریزی دولت مقتدر شیعی در کشور شدند که آثار برکات آن تا به امروز نه تنها به ایران بلکه به قلمرو مناطق شیعه‌نشین خاورمیانه نیز حیاتی دوباره بخشیده است.

رسمیت یافتن تشیع در سال 907 هجری توسط اخلاف شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از رویدادهای دینی و مذهبی برجسته‌ای بود که رودی از جریانات قوی و کشمکش‌های چندین و چند ساله را در پس خود داشت که نهایتا همه این مجاهدت‌ها و مبارزات به ظهور و طلوع خورشید تشیع در اردبیل به عنوان خاستگاه مذهب شیعی منجر شد.

شهری با تمدنی به درازای تاریخ

اردبیل که اکنون به یک استان پررونق در گذر تاریخ تبدیل شده است تمدنی 3 هزار ساله دارد که سابقه تاریخی و باستانی آن را کاروانسراهای بی‌نظیر به جهت نوع معماری و تجمیع هنرهای ظریف ایرانی بیان می‌کنند.

دیار دارالارشاد در گذشته گذرگاه کاروان‌های تجاری و نظامی متعددی بوده که به عقیده کارشناسان وجود کاروان‌سرا در شهرستان‌های مختلف این استان بیانگر رونق اقتصادی تمامی شهرهای این منطقه در گذشته است.

شهر اردبیل در عهد صفویه از منظرهای مختلف به حد اعلای ترقی خود رسید که مردم اردبیل تا قرن هشتم هجری مذهب شافعی داشتند که نهایتا در اوایل قرن نهم خورشید نهضت تشیع در اردبیل طلوع کرد و در اواسط همان قرن بود که مریدان و ملازمان شیخ صفی اردبیلی به عنوان جهادگران مذهبی به کشورهای مجاور همانند داغستان و چرکسان و گرجستان حمله می‌بردند که در نهایت همین نهضت تشیع موجب تشکیل دولت صفوی شد.

اردبیل در دوره قرن نهم و دهم از لحاظ مذهب تشیع در ردیف مناطق اسلامی و شیعی همچون مکه، نجف و کربلا درآمد که اگر هم اکنون از اردبیل به نام‌های دارالامان، دارالارشاد، دارالعرفان و دارالملک نام برده می‌شود همه اینها در نتیجه سبقه دینی و شیعی این استان است.

ثبت روز اردبیل در تقویم ملی روزنه‌ای برای معرفی قابلیت‌های استان است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اهمیت ثبت روز اردبیل در تقویم ملی، بیان کرد: ثبت روز استان در تقویم ملی یک افتخار برای مردم استان محسوب می‌شود که امیدواریم به عنوان یک روزنه‌ای بزرگ برای معرفی استان باشد و ما را در تحقق اهداف مورد نظر رهنمون شود که در این زمینه مشارکت و همکاری مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه حائز اهمیت است.

آیت‌الله سیدحسن عاملی افزود: با توجه به این که در تاریخ دوران صفویه به اقدامات ارزنده آن به طور اساسی پرداخته شده بنابراین نیاز است که راهکارهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا بتوانیم از این طریق از کمرنگ شدن خدمات ارزنده صفویه جلوگیری کرده و اقدامات وی را برای نسل جوان نیز به خوبی تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای همسایه نیز موضوعی است که می‌تواند ما را در تحقق اهداف مورد نظر رهنمون شود که به همین دلیل نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی و لازم اتخاذ شود تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

امام جمعه اردبیل گفت: برگزاری همایش نقش صفوی و روز ملی استان اردبیل فرصت مغتنمی برای اردبیل است که باید از این فرصت به طور ویژه استفاده و گام اساسی در معرفی استان برداشته شود.

برگزاری همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت اسلام در هفته اردبیل نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به ویژه برنامه‌های هفته اردبیل گفت: همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت(ع) و احیای هویت اسلامی و ایرانی امسال همزمان با هفته استان اردبیل برگزار می‌شود.

آیت الله عاملی با اشاره به میزبانی اردبیل از همایش نقش صفویه در اسلام اظهار کرد: همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت(ع) و احیای هویت اسلامی و ایرانی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همزمان با هفته استان اردبیل برگزار می‌شود.

وی از شهر اردبیل به عنوان شهر پاکان و نقطه عطف تحولات مکتب تشیع و رسمیت یافتن این مکتب یاد کرد و افزود: همان طوری که دولت و وزارت کشور به مجموعه تشکل‌های غیردولتی نظیر بنیاد سعدی و یا حافظ اعتبار می‌دهد بهتر است به بنیادهای مستقر در استان‌ها نظیر بنیاد شهریار و صفویه در اردبیل نیز اعتباراتی در نظر بگیرد تا چهره عدالت‌ورزی دولت برقرار باشد.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: کارها و خدمات خاندان صفویه ارزشمند و شایسته دفاع و صیانت بوده و تبیین خدمات ارزشمند صفویه یک نیاز و ضرورت اساسی است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه هجمه زیادی علیه خاندان صفوی شده است، گفت: صفویه بر گردن ایران حق بزرگی دارد و باید ایران تاریخ و گذشته پرافتخار خود را برجسته کند.

وی با تاکید بر اینکه با برگزاری چنین همایش‌هایی باید جایگاه اصلی و رفیع صفویه تبیین شود، بیان کرد: شاه اسماعیل صفوی الگوی مناسبی برای جوانان این مرزو بوم است که در جوانی با اندیشه متعالی خود، ایران را یکپارچه کرد و از مکتب اهل بیت به درستی صیانت و پاسداری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: باید تلاش کنیم تا این تمدن با عظمت و این توراث گرانقدر را به شایستگی نشان دهیم.

آیت الله عاملی با تاکید بر اینکه بررسی صفویه و تبیین خدمات شایسته این سلسله جلیل القدر یک نیاز است، تصریح کرد: کار صفویه خیلی وسیع و با عظمت است و با برگزاری یک همایش نمی‌توان همه آن عظمت ها و خدمات را نشان داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ایجاد مرکز تحقیقات صفویه را کاری مثبت و سازنده برای استان دانست و با قدردانی از اهتمام جدی کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مرکز باید ردیف اعتباری مشخصی داشته باشد تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، تحقیقات وسیعی را در راستای هویت‌یابی صفویه و معرفی خدمات این سلسله انجام دهد.

وی با بیان اینکه در بحث صفویه و برگزاری این همایش از صاحب نظران جمهوری آذربایجان و ترکیه هم باید بهره گرفت اظهار کرد: اندیشه‌مندان و محققان سه کشور ایران، آذربایجان و ترکیه در حوزه صفویه باید به جد وارد شوند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری راه سعادت و کمال را همان محبت و مودت اهل بیت(ع) دانست و بیان کرد: صفویه گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب را بنیانگذاری کرده است و هدف از این همایش تفوق نژادی نیست بلکه هدف توجه به همه ارزش‌هایی بوده که صفویه برای دنیا ترسیم کرده است.

آیت الله عاملی گفتمان دنیا گفتمان صلح و دوستی بوده و ما از یک میراث بزرگ بشریت دفاع می‌کنیم، تصریح کرد: خدمت بزرگی که صفویه به دنیا کرده است، همان گفتمان صلح و دوستی است.

امام جمعه اردبیل با قدردانی از تلاش‌های انجام یافته در برگزاری این همایش افزود: همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری هر چه بهتر این همایش امری مهم و ضروری است.

با توجه به اینکه روز اردبیل در تقویم ملی روز چهارم مردادماه به ثبت رسیده است در این روز و به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی مختلفی در این استان برگزار می‌شود که امسال نیز به رسم سال گذشته همایش معرفی استان اردبیل در استان و پایتخت، همایش تبیین نقش صفویه در بقعه شیخ صفی اردبیل، سخنرانی امام جمعه اردبیل در مورد پیشینه و سبقه مذهب شیعی در اردبیل به عنوان نخستین خاستگاه پیدایش نهضت تشیع و بسیاری دیگر از برنامه‌ها از جمله مراسم‌هایی هستند که برای گرامیداشت این هفته در استان اردبیل تدارک دیده شده‌اند.

بزرگداشت روز و هفته اردبیل یک فرصت عظیم فرهنگی و تاریخی است تا ما با استفاده از این فرصت عظیم فرهنگی بتوانیم توسعه استان را در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و تاریخی رقم بزنیم که این امر تنها با تکیه بر خدمات ارزنده دولت صفویه همانند استحکام تمامیت ارزی کشور و برقراری مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور محقق خواهد شد.

نمایش "شاه اسماعیل" به همت حوزه هنری استان اردبیل تولید شدامیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به تولید نمایش «شاه اسماعیل» به همت حوزه هنری استان اردبیل افزود: این نمایش توسط واحد نمایش حوزه هنری استان اردبیل و با اجرای گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به کارگردانی غریب منوچهری تولید شده است.

رجبی با بیان اینکه نمایش «شاه اسماعیل» بُرشی از زندگی شاه اسماعیل صفوی پس از جنگ چالدران را به قلم علی حسن زاده روایت می‌کند اظهار داشت: این نمایش در راستای معرفی مفاخر ملی کشور و جلوگیری از مصادرۀ چهره های شاخص این سرزمین به نفع بیگانگان تولید شده است، چرا که شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی و از مشاهیر برجستۀ ایرانی است که نخستین حکومت ملّیِ شیعی در ایران را پایه گذاری کرد و عامل یکپارچگی این سرزمین بعد از سال‌ها هرج و مرج و آشوب شد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه متأسفانه چهرۀ واقعی شاه اسماعیل صفوی در پشت پردۀ برخی ابهامات و حتّی اتّهامات مغرضانه، همچنان پنهان مانده و آن گونه که باید و شاید در جامعه، به‌ویژه برای نسل جوان، معرفی نشده است گفت: در جنگ چالدران که در روز دوم ماه رجب سال 920 هجری قمری بین سربازان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد، نیروهای قزلباش نزدیک به چهل هزار تن و سپاه عثمانی قریب به یکصد هزار نفر بودند و در حالی که سربازان ایرانی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، نیروهای عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌جستند. بنابراین قزلباشان به علت تعداد کمتر و نداشتن سلاح آتشین، از سپاه عثمانی شکست خوردند، هر چند که سربازان عثمانی نیز توان تصرّف دائمی و اقامت بلندمدت در سرزمین‌های شمال غربی ایران را نیافتند و پس از مدت کوتاهی، از ترس انتقام ایرانیان، به سرزمین‌های خود عقب نشستند.

وی افزود: پس از شکست در جنگ چالدران، شاه اسماعیل که با جمع آوری نیرو و تقویت قوا، قصد حملۀ مجدد به امپراتوری عثمانی و انتقام گیری از آنان را داشت در نهایت به خاطر حفظ وحدت جهان اسلام و مصلحت مسلمانان از این کار صرف نظر کرد و همین تصمیم مهم، سرنوشت آتی او را رقم زد.

دولت صفویه در طول حکومت خود خدمات ارزنده‌ای در سطح کشور انجام داد که برقراری مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور یکی از این خدمات برجسته فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شد که همین یک امر سبب تمایز استان اردبیل از سایر استان‌ها شده است.

دوره‌های تخصصی صفویه‌شناسی در اردبیل برگزار می‌شود

دبیر اجرایی بزرگداشت روز اردبیل از برگزاری دوره‌های تخصصی صفویه‌شناسی در محوطه بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی همزمان با هفته استان اردبیل خبر داد و افزود: در مواجه با نحوه برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری هفته اردبیل باید چند اصل مهم را مدنظر داشت که یکی از این اساس‌ها تقویت مباحث محتوایی برنامه‌های تدوین و تنظیم شده این هفته است که باید تمامی برنامه‌ها رنگ و بوی فرهنگی بگیرند.

دلاور قوام ادامه داد: در طول چند سال اخیر ما حتی سعی داشتیم در جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد اجتماعی برگزار شده در سطح استان نیز به بحث فرهنگ اشاره خاصی داشته باشیم که در پی همین موضوع سعی کردیم تا با استفاده از ابزارهای فرهنگی به نوعی تمامی برنامه‌های اجرایی را هویت‌سازی کرده و دائما اشاره‌ای برجسته و مثبت به مفاخر و برجسته‌های تاریخی استان داشته باشیم.

وی با اشاره به برطرف‌سازی برخی مشکلات خرد در راستای اجرای صحیح و محتواسازی بزرگداشت روز اردبیل افزود: با عنایت و توجه ویژه شورای سیاست‌گذاری هفته استان اردبیل که متشکل از تعدادی از مدیران فرهنگی و شخصیت‌های حقیقی فعال در حوزه فرهنگ و ادب است توانستیم با سنجش نقاط ضعف و قوت به تقویت بیش از پیش آنها بپردازیم.

دبیر اجرایی بزرگداشت روز اردبیل در چگونگی بررسی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بزرگداشت روز اردبیل تصریح کرد: در طول یک سال تمام گروه‌های مختلف فرهنگی و هنری برنامه‌ها را به شورای سیاست‌گذاری استان به ریاست شخص استاندار ارائه می‌دهند که ابعاد مختلف این برنامه‌ها توسط اعضای شورا بررسی و پس از نتیجه‌گیری مطلوب و مثبت برنامه‌های روز اردبیل علنا اعلام می‌شود.

قشر جوان اردبیل با تاریخ و تمدن استان بیگانه‌انددلاور قوام عنوان کرد: از سال‌های گذشته دو مشکل اساسی دامن‌گیر شورای سیاست‌گذاری استان در رابطه با اجرای برنامه‌های بزرگداشت روز اردبیل بود که یکی از این مشکلات که بیش از دیگری نگاه مسئولان و مردم عادی را به خود معطوف می‌ساخت وجود تفاوت تفهیمی محرز در بین طبقات مختلف اجتماعی در داخل استان بود که در مواجه با این مسئله بیشتر جوانان و نوجوانان درک اساسی از تاریخ و گذشته اردبیل نداشتند که ما سعی کردیم با به‌کارگیری راهکارهای اساسی و محتوایی این مشکل را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: رسالت خطیر و کنونی ما به عنوان متولیان اصلی در حوزه فرهنگ و تاریخ استان اردبیل تعمیق کردن تمدن و فرهنگ اردبیل در سطح جامعه و در گام بعدی برون استانی و حتی فراملی ساختن این رویداد عظیم تاریخی و فرهنگی است.

دبیر اجرایی بزرگداشت روز اردبیل با تاکید بر اهمیت فرصت عظیم همایش صفویه در اردبیل اظهار کرد: فرصت عظیم همایش نقش صفویه در مکتب اهل بیت و هویت ایرانی یک فرصت تاریخی است و با توجه به تحولات منطقه این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا کرده که باید سعی داشت تا نسل جوانان را بیشتر با این فرهنگ و تمدن آشنا ساخت.

دیگر ویژه برنامه‌های بزرگداشت هفته اردبیل

دبیر اجرایی بزرگداشت روز اردبیل در تشریح ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هفته اردبیل گفت: برنامه‌ها و ویژه برنامه‌های مختلفی برای طول هفته اردبیل تدارک دیده شده است که هفت نشست تخصصی در طول هفته در حوزه فعالان مدنی و ان.جی.یوها با هدف تبیین نقش صفویه در هویت ایرانی و شکل‌گیری مکتب شیعی با حضور چهره‌های علمی و فعالان حوزه تاریخ و فرهنگ صفویه برگزار می‌شود.

دلاور قوام از برگزاری دوره‌های تخصصی صفویه‌شناسی در محوطه بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی خبر داد و تصریح کرد: این دوره‌های تخصصی نیز به دلیل محتوای غنی از ارجح‌ترین برنامه‌های هفته اردبیل است که علاوه بر آن ما دوره‌ها و مسابقات مختلف نقاشی، رنگ‌آمیزی روی دیوار و بسیاری از برنامه‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان را خواهیم داشت که این ویژه برنامه‌ها با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و با نظارت مستقیم کارشناسان استانی برگزار خواهد شد.

وی رونمایی چند جلد کتاب در بزرگداشت هفته اردبیل را نیز از برنامه‌های شاخص این هفته دانست و افزود: در طول هفته اردبیل چند عنوان کتاب آماده رونمایی داریم که تعدادی از این کتب نیز مرتبط با موضوع فرهنگ و تمدن صفویه آماده چاپ هستند که امید می‌رود این چند نسخه کتاب نیز بعد از هفته اردبیل چاپ و رونمایی شود.

دبیر اجرایی بزرگداشت روز اردبیل زندگی‌نامه عرفانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیل نتیجه تلاش و تحقیقات پنج ساله نویسنده توانمند، امیر رجبی، کتاب دانش‌نامه تاریخ سیاسی و اجتماعی در قالب مجموع مقالات و تحقیقات اساتید دانشگاه‌های اردبیل و رمان تاریخی منطبق با همین موضوع نوشته محمود مهدوی را از مهم‌ترین کتب آماده رونمایی و چاپ در گرامیداشت هفته اردبیل عنوان کرد.

دلاور قوام اجرای دو نوبت تئاتر در روزهای پنجم و ششم مردادماه با موضوع فرهنگی و هنری و با هنرنمایی گروه تئاتر شهرستان پارس‌آباد در سالن فدک اردبیل را از اقدامات صورت گرفته در حوزه هنر و فرهنگ در هفته اردبیل دانست و افزود: از سال گذشته تا کنون به رغم برخی مشکلات خرد در حوزه فرهنگ و هنر توصیه شده در حد توان برنامه‌های هنری و فرهنگی را به سمت و سویی ببریم که حتی تولید نمایش، موسیقی و مضامین ادبی نیز پرمحتوا و دارای هویت فرهنگی باشند.

همچنین سایر ارگان‌های استان نیز برنامه‌هایی را در راستای برگزاری باشکوه گرامیداشت هفته اردبیل تدارک دیده و در نظر دارند که گرامیداشت هفته اردبیل در قالب ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری کانون تحت عنوان کارگاه سفال به‌منظور معرفی آثار سفالی اردبیل درگذر تاریخی، پرده‌خوانی با موضوع جنگ چالدران و کارگاه نقاشی روی پارچه با محوریت معرفی تاریخ صفویه در نگارخانه‌ی خطایی مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی اردبیلی از اقدامات کانونو پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل است.

داریوش علومی کارشناس هنری کانون استان اردبیل و مسئول برگزاری این کارگاه‌ها در این رابطه گفت: به‌ منظور گرامیداشت هفته اردبیل، کارگاه‌های فرهنگی هنری کانون باهدف آشنای بیشتر کودکان و نوجوانان با تاریخ شهر اردبیل تا 4 مرداد در نگارخانه خطایی استام واقع در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی دایر است.

روز اردبیل وارد تقویم ملی کشور شدمدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با بیان اینکه چهارم مرداد ماه سالروز استقرار سلسله صفویه است و چندین سال به منظور ثبت این روز در تقویم کشور تلاش شد، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور با ثبت روز اردبیل در تقویم رسمی کشور موافقت کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه جایگاه صفویه در تثبیت سیاسی کشور اتفاق قابل توجه تاریخی است متذکر شد: بر همین اساس روز اردبیل با هدف معرفی جایگاه صفویه نامگذاری شده است.

حاجی زاده به برگزاری برنامه های متنوع در هفته گرامیداشت روز اردبیل اشاره و ابراز امیدواری کرد ثبت این روز در تقویم کشور فرصتی برای طرح اردبیل و جایگاه صفویه در سطح ملی و جهانی فراهم سازد.

سوم مرداد سال 1379 سالروز ورود پر برکت حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است

وحید خدابنده در وبینار تبیین دومین رویداد بین المللی «الف تا» که با حضور ۲ هزار نفر از آموزگاران استان در شبکه شاد برگزار شد، با تشریح نحوه برگزاری این رویداد بین المللی اظهار کرد: جشنواره «الف تا» بستری مناسب برای نشر و اشاعه ایده‌ها و تجارب خاص مدارس است.

او خاطرنشان کرد: جشنواره «الف تا» بستری مناسب برای همکاران فراهم کرده است تا ایده‌ها و تجارب خاص مدارس خود را نشر و اشاعه دهند، لذا مشارکت حداکثری مدیران، آموزگاران، راهبران و سرگروه‌های آموزشی ابتدایی در این رویداد بین المللی با هدف ایجاد فرصت هم افزایی، هم گرایی و وحدت بخشی در راستای انتقال تجارب تحول آفرین انتظار می‌رود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان تفاوت دو بخش مدارس پیشتاز تحول و تک تجربه‌ها محور‌های اصلی و فرعی رویداد از جمله مدیریت و رهبری مدرسه، فرآیند‌های یاددهی-یادگیری، تولید محتوای آموزشی، روش تدریس و تولید فناوری‌های نوین آموزشی، برنامه تربیت، محیط تربیت و سلامت و تربیت بدنی اعلام کرد.

خدابنده همچنین برگزاری نشست‌های گفتگو محور معلمانه، نمایشگاه استانی و کشوری، تولید و انتشار محصولات چندرسانه‌ای مؤثر و ایجاد بانک تجربیات را از مهمترین برنامه‌های رویداد «الف تا» برشمرد.

در ادامه رییس اداره تکنولوژی، گروه‌های آموزشی و بررسی محتوای ابتدایی استان گفت: دومین رویداد بین المللی «الف تا» با هدف اجرای مطلوب برنامه طرح شهید همت و به منظور پیوند زدن تجارب ارزنده معلمان با آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی معتبر اجرا می‌شود.

سجاد محسن پور تصریح کرد: متقاضیان شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و مستندات خود را در دو محور طراحی آموزشی و اجرای تدریس و نیز گفتمان آموزشی طبق شرایط تهیه فیلم تدریس تا ۲۰ اردیبهشت ماه در سامانه https://alefta.ir ثبت و بارگذاری کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های نکوداشت هفته شیراز از ۱۲ اردیبهشت
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • تجلیل از مقام معلم؛ در آستانه گرامیداشت هفته معلم
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود