Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حساسیت رهبر انقلاب نسبت به سه وزیر اطلاعات، خارجه و دفاع است که البته وزیر ارشاد هم به آن اضافه شده است، گفت: اینگونه نیست که رهبر انقلاب بخواهد کابینه را تشکیل دهد و انتخاب کابینه به عهده رئیس‌جمهور است.

محمد هاشمی رئیس اسبق سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تشکیل کابینه دوازدهم به سابقه این موضوع در تاریخ انقلاب پرداخت و اظهار داشت: طبعا قوه مجریه یکی از قوای مهم در کشور است که رئیس آن توسط مردم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هاشمی افزود: بر همین اساس مردم نیز به واسطه تفکرات و تشکیلاتی که در جامعه وجود دارد و گروه‌های مختلف سیاسی که به شکل احزاب و تشکل‌ها فعالیت می‌کنند هنگام انتخاب رئیس‌جمهور فعال می‌شوند و توقعاتی را دارند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخاب رئیس قوه قضاییه از سوی رهبر انقلاب به دلیل حساسیت و مهم بودن این جایگاه یادآور شد: قوه مقننه نیز یکی از قوای مهم کشور است که مردم نمایندگان را انتخاب کرده و نمایندگان نیز رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین قوه‌ای که مستقیما رئیس آن توسط مردم انتخاب می‌شود قوه مجریه است.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل مردم و کسانی که به رئیس‌جمهور منتخب خود رای داده و از او حمایت کرده‌اند، توقعات زیادی از این قوه دارند، تصریح کرد: مردم درباره اشتغال، امنیت و مسائل اقتصادی و فرهنگی خود از دولت‌ها مطالبه می‌کنند.

هاشمی با اشاره به انتخاب وزرا در زمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: در زمان حضرت امام (ره) ایشان عموما مساله را به مردم واگذار کرده بودند و رئیس‌جمهور منتخب، وزرای خود را انتخاب و مجلس به آنها رای اعتماد می‌داد.

*مشورت مرحوم هاشمی با رهبر انقلاب درباره کابینه تعیین تکلیف از سوی رهبری نبود

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امام احترام زیادی برای رای مردم قائل بود و می گفت میزان رای ملت است، گفت: در سال‌های بعد از حیات امام (ره) کابینه‌های مختلفی روی کار آمدند که اولین کابینه متعلق به مرحوم هاشمی بود، ایشان درباره انتخاب وزرا و مسائل کشور اصولاً صرفنظر از جایگاه رهبری برمبنای رفاقت و دوستی طولانی با ایشان با رهبر انقلاب مشورت می‌کردند اما این مشورت به معنی تعیین تکلیف از سوی رهبری نبود و الزامی برای این کار نیز وجود نداشت.

وی با بیان اینکه مرحوم هاشمی حتی درباره ترمیم کابینه خود نیز با رهبر انقلاب مشورت می‌کردند یادآور شد: این مشورت تکلیفی نبود که توقع یا الزامی پس از آن وجود داشته باشد و صرفاً رابطه‌ها طوری بود که این مشورت انجام می‌شد و اگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر هم نبودند آقای هاشمی در انتخاب وزرا با ایشان مشورت می‌کرد.

هاشمی با اشاره به دولت اصلاحات و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر نظر داشتن بر روی سه وزیر یادآور شد: ایشان فرموده بودند که من درباره این سه وزراتخانه حساس هستم و توقع این بود که رئیس‌جمهور با ایشان مشورت کند و البته مشورت هم می‌کرد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تا جایی که من اطلاع دارم موارد تکلیفی بسیار جزئی بوده و بیشتر جنبه مشورتی داشته است، گفت: من درباره دولت آقای احمدی‌نژاد اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چه رابطه‌ای با رهبری داشته و آیا به فرمایشات ایشان گوش می‌کرده است یا خیر؟

*قرار نیست رهبر انقلاب کابینه را تشکیل دهند و انتخاب کابینه به عهده «رئیس‌جمهور» است

وی در ادامه با اشاره به دولت روحانی، دولت اول او را شبیه دولت مرحوم هاشمی دانست و یادآور شد: تا جایی که من شنیده‌ام و دفتر رهبری نیز اطلاعیه داد، حساسیت رهبر انقلاب نسبت به همان سه وزیر اطلاعات، خارجه و دفاع است که البته وزیر ارشاد هم به آن اضافه شده است چرا که مسائل فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. اما نظر ایشان در همین حد حداقلی است و اینگونه نیست که رهبر انقلاب بخواهد کابینه را تشکیل دهد و انتخاب کابینه به عهده رئیس‌جمهور است.

هاشمی تصریح کرد: البته یکی از دلایلی که این بحث حساس شده و شایعات نیز به ‌آن دامن می‌زند برخی برنامه‌های صدا و سیما است که به صورت القایی سعی دارند وانمود کنند که رهبری می‌خواهند این کار را انجام دهند در حالی که دفتر رهبری اطلاعیه دادند و تاکید کردند که ایشان جز درباره دو یا سه وزیر نظر نمی‌دهند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد دایه‌های مهربان‌تر از مادر در کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که هزینه آن را رهبری باید بپردازند.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی

رئیس جریان مخالفان در اراضی اشغالی درباره تداوم گرانی‌ افسارگسیخته در صورت عدم انحلال کابینه نتانیاهو، هشدار داد.

به گزارش مشرق، «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با اشاره به گرانی و نزدیک شدن طبقه متوسط جامعه به وضعیت بحرانی، هشدار داد اگر کابینه نتانیاهو منحل نشود، گرانی‌ها تداوم خواهد داشت.

لاپید اخیرا نیز در تظاهرات ضددولتی صهیونیست‌ها در تل آویو که در حمایت از توافق مبادله اسرا برگزار شده، حضور یافته و تاکید کرده بود: من اگر در راس کابینه بودم جنگ را متوقف می‌کردم و گروگان‌ها را بازمی‌گرداندم!

وی پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی خواستار استعفای نتانیاهو و دیگر اعضای کابینه رژیم صهیونیستی به عنوان مسئولان اصلی شکست برابر مقاومت فلسطین در عملیات هفتم اکتبر شده بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی شد
  • نتانیاهو دست به دامن مقامات غربی شد
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟