Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی برای استفاده های بیشتر از خون اهدا کننده ها نیاز یه یک مرکز جامع اهدای خون دارد‌.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمد رضا عاملی، مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی، صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت نهم مرداد ماه سالروز تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: از سال ۱۳۲۰ انتقال خون در کشور انجام میشده که به کیفیت امروزه نبوده و از سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون به صورت یک سازمان منسجم تشکیل شد و هیچ کس حق خون گیری خود سرانه را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شخصی که برای اهدای خون مراجعه میکند پنج نوع آزمایش روی خونش انجام میشود و علاوه بر این با مقایساتی که توسط پزشک انجام میشود سالم ترین خون در اختیار بیمار قرار میگیرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: وظیفه ما تامین خون سالم و کافی برای بیمار است و برای اینکه خون سالم در اختیار داشته باشیم در جلسات و برنامه های عمومی با اطلاع رسانی از مردم درخواست همکاری میکنیم.

عاملی تصریح کرد: ما در استان بالای ۶۰ درصد اهدا کننده ی خون به صورت مستمر داریم که درصد اهدا کننده های مستمر در کشور حدود ۵۶ درصد بوده که ما نسبت به کشور در رده بالاتری هستیم.

وی با بیان اینکه قبلا در کشور اهدای خون جایگزین داشتیم، عنوان کرد: از سال ۷۶ در خراسان جنوبی طرح خون جایگزین حذف شد و تا کنون هم این سیاست را ادامه داده ایم که اگر بیماری به ۱۰۰ واحد خون نیاز داشته باشد این تعداد واحد بدون جایگزین در اختیار بیمار قرار بگیرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی صد درصد نیاز گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت را در استان تامین میکنیم و ذخیره کافی داشته و حتی در صورت اعلام نیاز به استانهای دیگر هم میفرستیم و استان سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که بیشترین نیاز را دارد و ما تا کنون به عنوان استان معین نیاز این استان را برطرف کرده ایم.

عاملی خاطر نشان کرد: در چهار ماهه اول سال ۹۶ تعداد هشت هزار و ۵۸۰ نفر برای خون گیری مراجعه کرده که از این تعداد هفت هزار و ۲۷۷ واحد خون گیری شده است و تعداد ۵۰۹ نفر ( هفت درصد) از بین زنان و چهار هزار و ۳۵۵ واحد (۵۹.۸ درصد) خون مستمر داشته ایم که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه خون مستمر به دلیل مراجعات مستمر اهدا کننده سالم تر است، افزود: سیاست سازمان این است که اغلب مراجعه کننده ها به سمت خون دهی مستمر بروند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی خاطر نشان کرد:یک طرحی که جدیدا در سازمان عنوان شده و ما از مهر ماه امسال عملی خواهیم کرد این است که اهدا کننده ای که برای اولین بار به مراکز انتقال خون مراجعه میکند از او خون دهی انجام نخواهد شد و بعد از مراجعه سوابق پزشکی شخص مطالعه و بررسی شده و مورد آزمایش قرار میگیرد بعد از مشخص شدن صحت و سلامتی شخص اگر شرایط خون دهی داشته باشد بعد از گذشت سه ماه اجازه خون دادن دارد.

عاملی بیان کرد: این طرح که از اول مهرماه در خراسان جنوبی اجرا خواهد شد حذف مراجعین بار اول نام دارد و با انجام این طرح درصد خون دهی مستمر بیشتر شده و به تبع آن خون سالم تری خواهیم در اختیار بیمار قرار میگیرد.

وی اذعان کرد: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۶۸۰ واحد خون در استان داشته ایم که ۱۲ هزار و ۴۲۸ واحد خون دهی مستمر بوده. شخصی که خون دهی مستمر دارد معمولا سالی دو بار باید خون بدهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: طرح حذف اهدا کننده بار اول باعث بالا رفتن کیفیت خون خواهد شد و معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد در مرحله اول حذف میشوند.

عاملی خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که سازمان در جهت افزایش سلامت خون در دست انجام دارد کم کردن تیم های سیار است بدلیل اینکه تیم ها یا مراکز سیار شرایط خون گیری را که باید بین ۲۰ تا ۲۴ درجه باشد را نداشته و امکانات لازم را ندارند و از طرفی هم تقویت مراکز ثابت باعث تهیه خون سالم خواهد شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از اول مهر ماه هفته ای یک تا دو روز عصر ها پایگاه های ثابت خون گیری ما فعال خواهد بود.

*راه اندازی یک مرکز جامع برای اهدای خون در مرکز استان

وی یاد آور شد : تا پایان سال کانتینر خون گیری مستقر در میدان ابوذر بیرجند را جمع خواهیم کرد چرا که سیاست سازمان راه اندازی یک مرکز جامع برای اهدای خون در مرکز استان است.

عاملی با بیان اینکه در مرکز جامع اهدای خون میتوان اهدای پلاکت،و پلاسما را هم داشت، اظهار کرد: مراکز سیار این امکان را نداشته و در مراکز جامع اهدای خون امکانات بهتر است از این رو پیش بینی شده است که برای سال ۹۷ مرکز جامع اهدای خون در مرکز استان راه اندازی شود که حدود سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال رایزنی با وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون هستیم و تا کنون ۱۰ استان در کشور به مرکز جامع اهدای خون خون مجهز شده اند.

* دریافت مجوز ارسال پلاسما از خراسان جنوبی به اتریش

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به بررسی های انجام شده خراسان جنوبی مجوز ارسال پلاسما به شرکت اُکتا فارما در اتریش را گرفته است؛ و چون از پلاسما فاکتور هشت و،فاکتور نه، ایمونو گلوبین و...تولید میشود و از طرفی چون در ایران ما شرکتی را نداریم که این کار را انجام دهد باید با شرکت های خارجی قرار داد بسته شود. نکته ای که مهم است مجوز ارسال پلاسما است و نباید صادرات پلاسما به کار برده شود به این دلیل که پلاسما ارسال شده و فاکتورهای موجود از آن استخراج شده و برمیگردد مجدد به ایران که باعث صرفه جویی ارزی برای کشور شده که اگر بخواهیم فاکتورها را آماده شده از خارج بخریم خیلی هزینه خواهد داشت و دلیل بعدی اینکه این فرآورده ها از پلاسمای یک ایرانی تهیه شده و نگران انتقال برخی بیماریهای منطقه ای و بومی کشورهای دیگر نیستیم و مواد تهیه شده از پلاسمای ایرانی است.

وی عنوان کرد: اگر ما پلاسمای خود را ندهیم شاید از پلاسمای سایر کشورها فاکتور ها تهیه و به ایران داده شود که باعث بروز بیماری میشود.

عاملی یادآور شد: الان ۱۸ استان هستیم در کشور که مجوز ارسال پلاسما را گرفته ایم که در آینده نزدیک باید پلاسما ها را جمع آوری و به اتریش ارسال کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر ما مرکز جامع داشته باشیم هر چه مرکز مجهز تر باشد قطعا پلاسمای بیشتری جمع آوری خواهد شد و کار دیگر اهدای پلاکت به روش پلاکت فرز است که با دستگاه پلاکت خون فرد جدا شده و خون مجدد به بدن فرد برمیگردد که همه این کارها در صورت راه اندازی مرکز جامع اهدای خون قابل انجام است.

وی عنوان کرد: در چهار ماهه اول سال ۹۵ شش هزار و ۸۳۷ واحد فرآورده خونی در بیمارستان های استان توزیع کرده ایم که در سال جاری در همین مدت هفت هزار و ۴۹۹ واحد بوده که نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشته است.

عاملی تصریح کرد: اهدای پلاکت در سال گذشته یک هزار و ۴۳۵ واحد بوده که در سال ۹۶ به دو هزار واحد رسیده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: شرایط اهدای پلاکت شرایط اهدای خون است و در ماه دو بار امکان اهدای پلاکت خون برای شخص فراهم است که در سال ۲۴ بار میتواند اهدای پلاکت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان انتقال خون تامین خون سالم برای بیمارستانها است، گفت ما وظیفه ای برای داشتن پایگاه در همه شهرستانها نداریم و معمولا شهرستانهای استان پایگاه انتقال خون را دارند.

*اهدای سلول های بنیادین در خراسان جنوبی

عاملی اذعان کرد:در آینده نزدیک در خراسان جنوبی اهدای سلول های بنیادین را خواهیم داشت و انشا الله از مهر ماه سال جاری اهدای سلول های بنیادین را آغاز خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای سلول های بنیادین به سه روش صورت میگیرد که یکی از طریق خون بند ناف است، از طریق مغز استخوان فرد که به دلیل سخت بودن از نظر تحمل برای شخص توصیه نمیشود و سوم از طریق خون گیری محیطی قابل انجام است و اهدای سلول های بنیادین برای سرطان خون مفید بوده و مورد استفاده قرار میگیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین گروه خونی گروه اُ منفی است، یاد آور شد: در استان ما با توجه به نیاز بیماران به همه گروه های خونی نیاز داریم.

عاملی یاد آور شد: بیشترین نیاز استان راه اندازی مرکز جامع انتقال خون است که نیاز به کمک وزارت بهداشت، هلال احمر و مجمع خیرین سلامت دارد و تا حدودی رایزنی هایی برای گرفتن زمین را انجام داده ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فردا شب به مناسبت سالروز تاسیس سازمان انتقال خون مراسم جشنی برگزار خواهد شد که بیش از ۷۰ نفر از همه رده های اهدا کننده مورد تقدیر سازمان انتقال خون خراسان جنوبی قرار میگیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی ، مهدی دوستی گفت: ۱۶ روستا و ۱۴ پاسگاه مرزی با جمعیت متاثر  هفت هزار و ۲۰۰ نفر درگیر پیامد‌های سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستا‌ها بصورت موقت برطرف شده است.

به گفته وی اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهر‌های همجوار در کنار اکیپ‌های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز به صورت مستمر تلاش کرده و با توجه به خرابی جاده‌های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستا‌ها با مشکلاتی همراه شد که با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستا‌ها مرتفع شد.

دوستی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب بصورت دقیق هستند افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود ۵۰ میلیارد تومان است باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح شود تا در تابستان مشکلی برای تامین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی افزود: حساس‌ترین خط آسیب دیده، ۸ کیلومتر لوله ۳۰۰ جی آرپی بمرود_ حاجی آباد است که به صورت کامل از بین رفته است و همچنین خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم بصورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تامین می شود؛ لذا اصلاح این خطوط قبل از تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند