Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظارت و مسئولیت حسن اجرای قانون مدیریت پسماندهای بیمارستانی بر عهده سازمان محیط زیست و نظارت بر چگونگی بی‌خطرسازی آن برعهده وزارت بهداشت است اما با وجود مشخص بودن مسئولیت هر دستگاه در زمینه مدیریت پسماندها و پساب‌های بیمارستانی، هنوز پسماندهای بیمارستانی یکی از مشکلات زیست‌محیطی استان تهران است که سلامت شهروندان را نشانه گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مسئولان محیط زیست استان تهران معتقد هستند با توجه به اینکه پسماندهای بیمارستانی و پساب آن‌ها به طور مستقیم بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد، لازم است که وزارت بهداشت جدی‌تر به این مساله بپردازد.
در استان تهران از مجموع ۱۶ شهرستان به جرات می‌توان گفت که بیشتر شهرستان‌ها دچار مشکل دفن پسماندها و پساب‌های بیمارستانی هستند. به گفته محمدحسین بازگیر - رییس اداره محیط زیست شهر تهران - از مجموع ۱۵۰ بیمارستان پایتخت ۴۰ مورد از آن‌ها مشکل مدیریت پسماند و هشت بیمارستان مشکل پساب دارند که تمامی آن‌ها اخطاریه‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

معرفی بیمارستان پردیس به دستگاه قضایی

در شهرستان پردیس وضعیت امحای زباله‌های بیمارستانی مطلوب نیست. حسن فراهانی - رییس اداره محیط زیست شهرستان پردیس - درباره پسماندهای بیمارستانی و پساب آن‌ها تصریح کرد: در سطح شهرستان پردیس یک بیمارستان داریم که مجهز به اتوکلاو است و خوداظهاری نیز در این‌باره می‌کند ولی متاسفانه سیستم تصفیه فاضلاب ندارد و به‌ دلیل بی‌توجهی به اخطاریه‌ها به دادگاه معرفی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اخطاریه زیست محیطی برای اکثر مراکز درمانی شهرستان پردیس صادر شده است، گفت: به این مراکز درمانی فرصت داده شده است با بیمارستان این شهرستان که مجهز به اتوکلاو است قرارداد ببندند و پسماندهای پزشکی خود را جهت بی‌خطرسازی به این بیمارستان بفرستند.

بیمارستان شهید مفتح درحال راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب

منصور گل‌محمدی -رییس اداره محیط زیست ورامین- با بیان اینکه دو بیمارستان ۱۵ خرداد و شهید مفتح در شهرستان ورامین مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند عفونی هستند، گفت: بیمارستان ۱۵ خرداد سیستم تصفیه فاضلاب دارد و بررسی‌های ما نشان می‌دهد این بیمارستان مشکل پساب ندارد ولی بیمارستان شهید مفتح فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است.

رییس اداره محیط زیست ورامین افزود: بر اساس آخرین پیگیری‌های اداره محیط زیست، بیمارستان شهید مفتح اقداماتی را برای راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب آغاز کرده است.

گل‌محمدی درباره وضعیت زیست‌محیطی سایر مراکز درمانی توضیح داد: ازجمله کارهای خوبی که در شهرستان ورامین انجام شده راه‌اندازی یک مرکز واحد بی‌خطرسازی است که واحدهای درمانی ملزم هستند پسماندهای عفونی خود را به این مرکز بفرستند. امیدواریم که بتوانیم پوشش صد در صدی در رابطه با این موضوع داشته باشیم و تمامی مراکز درمانی، پسماندهای عفونی خود را به این مرکز بفرستند.

عباس میرزاکریمی - رییس اداره محیط زیست دماوند- با اشاره به اینکه بیمارستان سوم شعبان شهرستان دماوند با شرکت خاصی برای بی‌خطرسازی پسماند قرارداد بسته است، اظهارکرد: اخیرا از سیستم تصفیه فاضلاب این بیمارستان نمونه‌برداری شده است که خوشبختانه مشکلی نداشت. مراکز درمانی دیگر نیز هر ماه پایش می‌شوند و پسماندهای عفونی خود را به شرکت بی‌خطرسازی تحویل می‌دهند.

اولتیماتوم محیط زیست لواسان به بیمارستان متخلف

محمد کرمی -رییس اداره محیط زیست لواسان- نیز گفت: در بخش رودبار و قصران شهرستان لواسان یک بیمارستان داریم که به دلیل مشکل پسماند و پساب اخطاریه گرفته است.فرصت یک ماهه به این بیمارستان داده‌ایم تا مشکلات زیست محیطی خود را رفع کند. شبکه بهداشت نیز بر مراکز درمانی نظارت دارد و اداره محیط زیست نیز آن‌ها را پایش می‌کند.

اوضاع نامناسب پسماندهای مراکز درمانی در ملارد

یعقوب مریدزاده -رییس اداره محیط زیست ملارد- با اشاره به اینکه در این شهرستان بیمارستان نداریم، اظهار کرد: متاسفانه مراکز درمانی در شهرستان ملارد از نظر مدیریت پسماند اوضاع خوبی ندارند و بی‌خطرسازی پسماندها در این مراکز درمانی انجام نمی‌شود. ما به دادگاه شکایت کرده‌ایم و با توجه به اینکه سازمان پسماند و وزارت بهداشت اقداماتی را برای مدیریت پسماند آغاز کرده‌اند به این مراکز درمانی فرصت داده شده است تا مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات ما در شهرستان ملارد این است که این شهرستان مرکز دفن زباله‌های بیمارستانی قدس و شهریار هم است. این شرایط دفن پسماندهای بیمارستانی را برای ما سخت کرده است. متاسفانه زمینی که برای دفن پسماندهای پزشکی داریم مشکلاتی دارد که لازم است دهر چه سریعتر این مشکلات رفع شود.

مشکل مدیریت پساب در بیمارستان شهریار

محمودرضا سعیدپور -رییس اداره محیط زیست شهریار- با بیان اینکه چهار بیمارستان فعال در شهرستان شهریار داریم، گفت: اخطاریه زیست محیطی برای دو بیمارستان‌ در جهت مدیریت پسماند و پساب صادر شده است که یکی از آن‌ها متاسفانه در زمینه مدیریت پساب خود اقدامی انجام نداد بنابراین پرونده تشکیل و به دادگاه فرستاده شد.

وی درباره وضعیت زیست محیطی سایر مراکز درمانی اظهار کرد: خوشبختانه شبکه بهداشتی نظارت خوبی بر این‌ها دارد و ما نیز به تخلفات جزیی رسیدگی می‌کنیم.

بنابر گفته اسماعیل میرانزاده -رییس اداره محیط زیست پیشوا- این شهرستان مشکل خاصی در زمینه مدیریت پسماندها و پساب پزشکی و واحدهای درمانی ندارند .

شبکه بهداشت وضعیت واحدهای درمانی شهرستان ری را اعلام نکرده است

زهره عبادتی -رییس اداره محیط زیست ری- درباره وضعیت این شهرستان از نظر مدیریت پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: این شهرستان چهار بیمارستان دارد که همه آن‌ها مجهز به سیستم تصفیه‌ فاضلاب و اتوکلاو هستند. این بیمارستان‌ها به صورت ماهانه پایش می‌شوند و تاکنون همه الزامات زیست محیطی را رعایت کرده‌اند.

وی درباره پسماندهای مراکز درمانی شهرستان ری توضیح داد: متاسفانه وزارت بهداشت تاکنون وضعیت این مراکز درمانی را به ما اعلام نکرده است. اداره محیط زیست چندین بار با وزارت بهداشت مکاتبه کرده است ولی پاسخ روشنی دراین باره به ما نداده‌ است.

مرکز دیالیز اسلامشهر فاقد سیستم تصفیه فاضلاب

ولی‌الله خانمحمدی -رییس اداره محیط زیست اسلامشهر- با بیان اینکه دو بیمارستان در سطح شهرستان اسلامشهر داریم که هر دو مجهز به اتوکلاو هستند و پسماندهای خود را بی‌خطر می‌کنند،گفت: این دو بیمارستان سیستم تصفیه فاضلاب دارند و هر سه ماه یکبار گزارش خوداظهاری‌های خود را به اداره محیط زیست ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک مرکز دیالیز به نام سوده در شهرستان اسلامشهر وجود دارد، گفت: این مرکز دیالیز مجهز به سیستم بی‌خطرساز است ولی متاسفانه سیستم تصفیه فاضلاب ندارد. این مرکز اخطاریه‌های لازم را دریافت کرده است و ما منتظر هستیم که برنامه زمان‌بندی خود را برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب ارائه دهند.

خانمحمدی درباره وضعیت سایر مراکز درمانی در شهرستان اسلامشهر گفت: این شهرستان براساس آمار شبکه بهداشت ۴۵ درمانگاه، ۱۰ آزمایشگاه و ۱۳۹ مطب دارد که تمام آن‌ها پسماندهای خود را تحویل شرکت‌های بی‌خطرساز می‌دهند.

۱۵ واحد درمانی شهرستان قدس مشکل مدیریت پسماند دارند

حمید راحتی - رییس اداره محیط زیست قدس - درباره وضعیت مدیریت زیست محیطی بیمارستان‌ این شهرستان اظهار کرد: تاکنون نتایج پایش‌ها و بررسی‌ها مطلوب است و این بیمارستان مشکل زیست محیطی خاصی نداشت.

وی با تاکید بر اینکه قبل از احداث بیمارستان‌های جدید ضوابط استقرار باید رعایت شود، اظهار کرد: واحدهای بیمارستانی جدید بلافاصله بعد از استقرار رعایت ضوابط زیست محیطی را در دستور کار قرار دهند.

راحتی در پایان گفت: شهرستان قدس ۳۲۱ واحد بهداشتی - درمانی و ۱۶۱ واحد تولید کننده پسماند عفونی دارد که از این تعداد ۱۵ واحد قراردادی با مدیریت پسماند برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی ندارد که محیط زیست با آن‌ها برخورد خواهد کرد همچنین تعداد زیادی از این مراکز فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند که دراین باره با شبکه بهداشت مکاتبه کرده‌ایم.

طبق آخرین پایش تنها بیمارستان رباط کریم مشکلی نداشت

شهرستان رباط کریم از نظر وضعیت مدیریت پسماندهای تنها بیمارستان، شرایط خوبی دارد. ایوب زارع -رییس اداره محیط زیست شهرستان رباط کریم- درباره وضعیت پسماندها و پساب بیمارستان‌های شهرستان رباط کریم گفت: دراین شهرستان یک بیمارستان داریم که به طور مداوم پایش و بررسی می‌شود. این بیمارستان پسماند عادی خود را به سازمان پسماند و پسماند عفونی را به شرکتی که کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بر عهده آن است، تحویل می‌دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طبق آخرین پایش انجام شده این بیمارستان مشکلی نداشت، اظهار کرد: در بخش پساب نیز این بیمارستان تصفیه‌خانه دارد و خروجی آن تحت کنترل و بررسی است.

زارع درباره مشکلات زیست محیطی واحدهای درمانی دیگر مانند کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها تصریح کرد: پایش‌های مشترکی را با شبکه بهداشت در مراکز درمانی انجام دادیم و متوجه شدیم که تعدادی از مراکز درمانی در بخش مدیریت پسماندهای عفونی مشکلاتی دارند بنابراین برای آن‌ها اخطاریه صادر شد و برخی دیگر به مراجع قضایی معرفی شدند. تعداد زیادی از واحدهای درمانی در شهرستان رباط کریم با شرکتی که پسماندهای عفونی را به پسماند عادی تبدیل می‌کند قرارداد دارند که پس از بی‌خطر سازی این پسماندها به سازمان مدیریت پسماند رباط کریم تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی آتش نشانی رشت برای آموزش ایمنی در بیمارستان‌ها

ایسنا/گیلان رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت گفت: آموزش ایمنی و آتش‌نشانی برای تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که اعلام آمادگی کنند، برگزار می‌شود.

شهرام مومنی امروز، هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام آمادگی سازمان آتش نشانی رشت در ارائه آموزش به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، اظهار کرد: آموزش‌ها برای تمام پرسنلی که علاقمند باشند، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی افراد با نکات ایمنی، افزود: حضور در محل کار در کنار رعایت نکات ایمنی، قطعا آسودگی خیال برای پرسنل و مراجعه کنندگان را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با اشاره آمادگی این سازمان برای آموزش ایمنی و آتش نشانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، گفت: تیم عملیاتی آتش نشانان با حضور در مراکز تخصصی نسبت به برگزاری دوره تئوری و عملی  آموزش ایمنی و آتش نشانی می‌پردازند.

مومنی با بیان اینکه حفظ ایمنی در کنار افزایش دانش ایمنی یک اولویت است، تصریح کرد: بسیاری از کارگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره در سایه اشتباهات کوچک؛ دستخوش خسارات جبران ناپذیر مالی و گاهی جانی شده‌اند که حفظ ایمنی در محیط کار به همراه افزایش سواد ایمنی کارکنان؛ گام‌های اولیه و یک الویت ویژه است.

وی افزود: روش‌های پیشگیری از آتش‌سوزی، شناخت انواع آتش‌سوزی‌ها، شناخت انواع تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق، شناخت انواع کپسول آتش‌نشانی و نحوه صحیح استفاده از خاموش کننده‌های دستی، دروس ارائه شده در این دوره‌های آموزشی خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • آمادگی آتش نشانی رشت برای آموزش ایمنی در بیمارستان‌ها
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان