Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@23:07:01 GMT

هنرجویانی که می‌توانند «کندو» بسازند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۶۶۶۵

هنرجویانی که می‌توانند «کندو» بسازند

رشته «پرورش و تولیدات زنبور عسل و کرم ابریشم» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

* معرفی رشته

زنبور عسل حشره‌ای گرانبهاست که نام سوره‌ای از قرآن کریم را نیز به خودش اختصاص داده است. عسل که یکی از محصولات این حشره گرانبهاست خود غذایی پرارزش است. به طوری که هم جنبه غذایی و هم جنبه دارویی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنبورداری با توجه به اینکه شغل زمان‌بری نیست اغلب به عنوان شغل دوم کشاورزان مطرح است و این حشره مفید از طریق کمک به انتقال گَرده و باروری محصولات نقش بسیار ارزنده‌ای در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

کرم ابریشم نیز به منظور تولید پیله پرورش داده می‌شود و از پیله‌ها جهت ابریشم‌کشی استفاده می‌گردد. الیاف ابریشم یکی از مواردی است که در تهیه منسوجات، قالی و سایر دست‌بافت‌ها به کار می‌رود و امروزه یکی از اقلام مهم صنعتی برخی از کشورهای پرورش‌دهنده کرم ابریشم به شمار می‌آید.

الیاف ابریشم دارای درخشندگی بسیار زیبا بوده و از بهترین الیاف جهت تهیه البسه انسان محسوب می‌‌شود.

* سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، 6 استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به مهارت‌های ذیل دست می‌یابند:

ـ استاندارد پرورش و نگهداری زنبور: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی پرورش زنبور و کندوداری دست پیدا می‌کند.

ـ استاندارد تعمیر و تعویض کندو: در این استاندارد هنرجو نحوه تعمیر و ساخت کندو را فرامی‌گیرد.

ـ استاندارد بهره‌برداری از محصولات زنبور عسل: با فراگیری این استاندارد هنرجو با محصولات زنبور عسل و طریقه بهره‌برداری از آنها را فرا می‌گیرد.

ـ استاندارد تولید و پرورش ملکه: در پایان این استاندارد هنرجو با نحوه پرورش ملکه تجاری آشنا شده و می‌تواند در آینده به این شغل مبادرت ورزد.

ـ استاندارد کنترل آفات و بیماری‌های زنبور عسل: در پایان این استاندارد هنرجو با بیماری‌ها و آفات زنبور عسل و نحوه مبارزه با آنها آشنا می‌شود.

ـ استاندارد پرورش کرم ابریشم: در پایان این مهارت هنرجو به فن پرورش کرم ابریشم (نوغان‌داری) مسلط شده و می‌تواند به پرورش آن مبادرت نماید.

*‌ آینده تحصیلی و شغلی

شرایط و نحوه ادامه تحصیل: هنرجو پس از فراغت از تحصیل می‌تواند در آزمون مربوطه شرکت نموده و در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دانشگاه آزاد و یا علمی ـ کاربردی در این رشته ادامه تحصیل دهد و سپس بعد از گذراندن دوره کاردانی بعد از قبولی در آزمون تا سطح دکترا در این رشته ادامه تحصیل دهد.

آینده شغلی و بازار کار: فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مراکز خصوصی و یا دولتی مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارتند از:

ـ مراکز دولتی شامل جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی

ـ مراکز خصوصی شامل همکاری با کسانی که زنبوردار و یا نوغان دارند.

ـ راه‌اندازی زنبورداری یا پرورش کرم ابریشم (نوغان‌داری) توسط خود فارغ‌التحصیل با استفاده از تسهیلات وام اشتغال و ایجاد اشتغال برای خود و تعدادی دیگر از جوانان.

* ساعت آموزش

رشته «پرورش و تولیدات زنبور عسل و کرم ابریشم» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 44 ساعت شایستگی‌های فنی و 8 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «پرورش و تولیدات زنبور عسل متشکل از 8 واحد نظری و 15 واحد عملی»، «تولید و پرورش کرم ابریشم متشکل از 5 واحد نظری و 7 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟/ توافقات اولیه سریال

مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون که اخیراً فصل پنجم سریال «نون.خ» را به تولید رساند درباره اینکه چه سریال جدیدی در دست دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر سریال «کندو» به کارگردانی احمدرضا درویش را دنبال می کنیم و پیش می بریم.

وی اضافه کرد: فیلمنامه این سریال نوشته شده و آماده است و این روزها توافقاتی برای تامین منابع مالی سریال در حال انجام است که سازمان صداوسیما بخشی از ماجراست و همچنین استانداری سیستان و بلوچستان نیز بخشی دیگر از این مساله را بر عهده دارد.

تهیه کننده «کندو» درباره زمان تولید این سریال عنوان کرد: با پیشرفت این توافقات امیدواریم امسال این سریال به مرحله تولید برسد.

وی در پایان از ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی خبر داد که خبرها و جزییات بیشتر آن را به آینده موکول کرد.

سال گذشته علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی درباره ساخت سریالی که قرار است وزارت میراث فرهنگی روی آن سرمایه گذاری کند، به مهر گفته بود: «یکی از سریال هایی که قرار است ساخته شود سریال «کندو» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی مهدی فرجی است. این سریال به صورت مشترک بین ما و صداوسیما تولید می شود و در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی است. در حال حاضر فیلمنامه آن به نگارش درآمده است و این روزها هم در مرحله پیش تولید قرار دارد.»

کد خبر 6096111 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط
  • تغییرات در کندو؛ رویس می‌رود، کلوپ می‌آید؟
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • کراسفیت در پی دستیابی صدر جدول ورزش‌های روز دنیا
  • ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟/ توافقات اولیه سریال