Web Analytics Made Easy - Statcounter

در مؤسسات آموزشی تاجیکستان پوشش حجاب و روسری برای زنان ممنوع است و برای مردان داشتن ریش منع شده و برای جوانان کمتر از ۱۸سال رفتن به مسجد ممکن نیست.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، تاجیکستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق با جمعیتی حدود 8 میلیون نفر، کشوری است که بیشتر جمعیت آن مسلمانند.خود امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور این کشور نیز مسلمان متولد شده؛ اما یک سکولار است و تلاش می‌کند که آزادی‌های دینی را با مرتبط‌کردن دینداری با افراط‌گرایی متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امامعلی رحمان که از سال 1992 بر مسند قدرت نشست به طور فزاینده‌ای در طول سال‌ها به سمت استبداد گرویده و زندگی خصوصی و گفتمان سیاسی در این جمهوری آسیای مرکزی را محدود کرده است.

رحمان در سخنرانی خود در سال 2015 اعلام کرد: پوشیدن حجاب و کورکورانه تقلید‌کردن از فرهنگی که برای ما بیگانه است، نشانه والایی اخلاق و عقیده در بین زنان نیست.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان اخیرا دستور تشکیل یک کمیسیون ویژه برای نظارت بر لباس و پوشش «مناسب» برای مردان و زنان را صادر کرده است. تعریف «لباس مناسب» شکل دیگری از سرکوب رژیم استبدادی تاجیکستان است که بر مردم خود اعمال می‌کند.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که امامعلی رحمان در سخنرانی روز مادر در ماه مارس زنان را به خاطر پوشیدن لباس سیاه «بیگانه»، مورد انتقاد قرار داد.
محبوبیت لباس اسلامی در بین تاجیک‌ها
اشاره رئیس‌جمهور تاجیکستان به لباس اسلامی مشکی بود که محبوبیتش در میان مردم تاجیکستان با وجود مخالفت‌هایی که با آن می‌شود، در حال افزایش است.
امامعلی رحمان اولین‌بار در سال 2015 مخالفت خود را اعلام کرد و پس از آن کمپینی علیه حجاب آغاز شد و رؤسای نهادها و مؤسسات از کارکنان خود خواستند که با حجاب سرکار نیایند.
در مؤسسات آموزشی تاجیکستان نیز پوشش حجاب و روسری برای زنان ممنوع است و برای مردان داشتن ریش منع شده و برای جوانان کمتر از 18سال رفتن به مسجد ممکن نیست.به گفته «شمس‌الدین عمربکزدا»، وزیر فرهنگ تاجیکستان، کمیسیون جدید نظارت بر پوشش و لباس مردم تاجیکستان وظیفه دارد با این فرهنگ «بیگانه» مقابله کند و لباس‌هایی با در نظر گرفتن «سنت‌های تاجیک» و «زندگی مدرن» طراحی خواهد کرد. این وزارتخانه نمونه‌هایی از لباس‌های ملی زنانه ارائه خواهد کرد تا از پوشیدن لباس‌های بیگانه (حجاب) جلوگیری شود.
وی خطاب به زنانی که لباس‌های اسلامی مشکی می‌پوشند، آنان را «مقلدان مد بیگانه» نامید و گفت: هیچ‌کس فردی را که زیر این پارچه‌ها پنهان شده‌اند، نمی‌شناسد.
هراس از رشد دینداری
موضع‌گیری خشمگینانه رئیس‌جمهور تاجیکستان علیه پوشش اسلامی نتیجه نارضایتی از افزایش دینداری میان عموم مردم تاجیکستان بعد از سقوط شوروی سابق است.
پس از سقوط شوروی مساجد جدیدی در تاجیکستان ساخته شده که افراد بیشتری را برای نمازهای جماعت میزبانی می‌کنند و گروه‌های مطالعات اسلامی بیشتری ظهور کرده و زنان و مردان بیشتری به پوشیدن لباس‌های اسلامی علاقه نشان می‌دهند. این در حالی است که گروه‌های تروریستی نیز در مناطق مرزی در تاجیکستان و افغانستان فعال شده‌اند که می‌توانند به عنوان بهانه‌ای برای مقابله با مسلمانان مورد استفاده قرار بگیرند.
در سال 2015، روسیه نیز پیشنهاد داد که نیروهای محافظت مرزی روسیه کنترل مرزهای تاجیکستان با افغانستان را در دست بگیرند تا نظامیان و تروریست‌ها را دور کنند.
افراط‌گرایی اسلامی؛ ابزاری برای مشروعیت‌بخشیدن به سکولاریسم
اما تحقیقات یک اندیشکده انگلیسی به نام «چاتم هاوس» در مورد افراط‌گرایی گروه‌های اسلام‌گرا در آسیای مرکزی حاکی از آن است که شواهد قابل استنادی در مورد خشونت سیاسی و افراط‌گرایی اسلام‌گرایانه در این منطقه وجود ندارد. اگر هم وجود دارد، محلی، محدود، منزوی و محصور است. این تحقیقات نشان می‌دهد که ادعای وجود خطر افراط‌گرایی اسلامی در منطقه، افسانه‌ای است که سندی برای اثبات آن وجود ندارد.
این افسانه به عنوان ابزاری برای مشروعیت‌بخشیدن به سکولاریسم نظامی رژیم‌های ضعیف به کار می‌رود و در حقیقت ابزارهای سرکوبگرایانه رئیس‌جمهور تاجیکستان نشان می‌دهد که سکولاریسم او حتی خطرناک‌تر از افراط‌گرایی خشونت‌آمیز است.
کلماتی که در سخنرانی‌های رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ تاجیکستان مطرح شده، متناقض، بحث‌برانگیز و گاهی توهین‌آمیز است.

به عنوان مثال، کاملاً نامشخص است که چگونه لباس‌ها می‌توانند هم با «سنت‌های تاجیک» هماهنگ باشند و هم مدرن باشند. در دوران شوروی منظور از سنت همواره اسلام بوده است و دانشمندان سیاسی همواره تأکید داشتند که سنت‌ها با مدرنیزاسیون و گسترش سکولاریسم به تدریج محو می‌شوند.

بیش از 90 درصد جمعیت تاجیکستان مسلمانانند

همچنین، مشخص نیست که منظور از لباس‌های سنتی چیست. با وجود این واقعیت که بیش از 90 درصد جمعیت تاجیکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، سنت‌های تاجیک عمدتاً تحت تأثیر فرهنگ اسلامی هستند. حتی حکومت قدرتمند و سکولار شوروی نیز هرگز مردم را از برخورداری از سنت‌های اسلامی خود محروم نکرده بود.

اما آنچه در این میان کاملاً مشخص است معنای سیاسی «کد لباس» یا طرح ملی لباس یا دستور نوع پوشش است. معنای آن کنترل عنصر مهمی در زندگی شخصی مردم و تحمیل یونیفرم‌های طراحی شده به آنان است.

تلاش برای حذف حزب رنسانس اسلامی

این اقدامات باید در چارچوب تلاش‌های رئیس‌جمهور تاجیکستان برای تنگ‌‌کردن عرصه برای حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان(نهضت اسلامی) بررسی شود؛ حزبی که رحمان در پنج سال گذشته عملاً آن را از کار انداخته است.

به گفته کارشناسان هدف تاجیکستان به روشنی حذف حزب رنسانس اسلامی است که فعالیت‌هایش ممنوع شده و اعضای آن یا در زندان و یا در تبعید هستند.

رنسانس اسلامی نماینده‌ای در پارلمان ندارد

در معاهده صلح 1997 میان رئیس‌جمهور رحمان و حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان مقرر شد که این حزب 30 درصد پست‌های وزارتی را در اختیار داشته باشد. امسال، برای اولین بار، این حزب هیچ نماینده‌ای در پارلمان ندارد.

ممکن است که اعضای حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان برخلاف برخی بندهای معاهده صلح گاهاً در مساجد سخنرانی‌های سیاسی کرده و از مردم خواسته باشند که از سنت‌های اسلامی خود دفاع کنند؛ اما ارتباط‌دادن آن‌ها با گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا وتوصیف‌کردن آن‌ها به گروهی کهعلیه امنیت تهدید محسوب می‌شوند، خلاف واقع است.

از سوی دیگر، امامعلی رحمان از تمام امکانات برای برداشتن محدودیت زمانی دوره ریاست‌جمهوری و تبدیل ‌ردن ریاست‌جمهوری 5 ساله خود به یک ریاست‌جمهوری مادام العمر است که بعد از خودش هم پسرش آن را به ارث ببرد.

گرچه آرزوی او برای سکولاریزه‌کردن تاجیکستان هیچ اثری ندارد مگر اینکه بتواند این پروسه سیاسی را با خواست مردم پیوند بزند. البته پس از 25 سال حاکمیت، رحمان هنوز نتوانسته تغییر خاصی در قلب و ذهن مردم تاجیکستان یا در بافت اجتماعی این کشور ایجاد کند.

منبع:ایکنا

رسانه‌ها


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

درحالی‌که لایحه عفاف و حجاب روی میز مجلس شورای اسلامی است، از آن طرف طرح نور با قدرت و در پی مطالبات مردمی درخصوص عفاف و حجاب در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد در این میان کسی با حجاب‌استایل‌هایی که در اینستاگرام در حال خودنمایی با نام حجاب هستند کاری ندارد.

افرادی که دو اصطلاح استایل و حجاب را به گونه‌ای با یکدیگر تلفیق کردند که خیلی نتیجه خوبی از آب درنیامده است. انگار حجاب بازیچه دست آنان شده و به لطف شبکه‌های اجتماعی و بلاگرها، استاندارد‌های جدید و متناقص برای حجاب تعریف شده و نگاه به مقوله حجاب در حال تغییر است. آنها با شعار‌هایی همچون «با حجاب هم می‌توان زیبا بود»، «بهت یاد میدم چطوری هم باحجاب باشی هم خوش‌تیپ» کار خود را گسترش دادند و به‌جای ترویج حجاب، به تغییر آن رسیدند.

اگر کسی استایل خود را حجاب و محجبه‌بودن انتخاب کرده باید نوعی از پوشش را برگزیند که مانع از فخرفروشی و جلوه‌گری باشد. یکی از موضوعاتی که درخصوص حجاب‌استایل‌ها به چشم می‌خورد، عادی سازی و رعایت نکردن برخی احکام شرعی و نمایش زیبایی و طنازی زنانه است. موضوعی که چند سالی است توسط بلاگر‌های ایرانی دنبال می‌شود. به این صورت که در ابتدا با ظاهری کاملا پوشیده جلوی دوربین ظاهر می‌شوند و رفته‌رفته برای تبلیغ و درآمدزایی، با آرایش غلیظ و ناخن‌های کاشت‌شده برای دنبال‌کنندگان‌شان از سبک زندگی اسلامی سخن می‌گویند. این موضوع تا جایی پیش رفته که چند روز پیش هم یکی از همین افراد به‌ظاهر باحجاب که تاکنون در همه تبلیغ‌ها و عکس هایش محجبه بوده، به یکباره و در شب عروسی اش با ظاهر دیگری عکس‌های بی حجابی از خود را به اشتراک گذاشته است.

بازنمایی جدید حجاب‌استایل‌ها از حجاب
در عصر حاضر بلاگر‌های حجاب به چهره‌های نام‌آشنا و تاثیرگذاری تبدیل شده اند که در حال تغییر شکل صنعت مد و آغاز دوره جدیدی از تنوع در موضوع حجاب هستند. موضوعی که زنگ خطری جدی برای اعتقادات نسل جدیدی به‌شمار می‌رود. نسلی که بعضا در خانواده‌های مذهبی بزرگ شده‌اند، اما تحت تاثیر این حجاب‌استایل‌ها و با الگوبرداری از این بلاگرها، تغییراتی در حجاب‌شان ایجاد می‌شود. علیرضا چابکرو، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «ما تعریف درستی از حجاب نداریم و آن را فقط در نوع پوشش خلاصه می‌کنیم؛ بنابراین زمانی که فردی به گونه‌ای دیگر حجاب دارد و با عرف جامعه همخوانی ندارد، آن را ضدحجاب می‌بینیم.» این درحالی‌است که بسیاری از حجاب استایل‌ها به کاسبانی سودجو تبدیل شده‌اند که اصلا اعتقادی به حکم حجاب اسلامی ندارند و صرفا به‌خاطر بازار پرمشتری پوشش اسلامی، به صنعت مدلینگ اسلامی روی‌آورده اند. حتی این افراد را در صفحات خودشان هم با پوشش‌های متعدد می‌بینیم. فعالیت این بلاگر‌ها نه فقط تاثیر مثبتی در پذیرش حجاب مخصوصا در بین جوانان نداشته بلکه آنان ارزش‌های حجاب را هم دچار تغییرات منفی کرده‌اند.

حجاب فقط در پوشش نیست!
حجاب در تعریف اسلامی فقط به پوشیدگی سر و تن اختصاص ندارد، بلکه حجاب گفتار و رفتار را هم شامل می‌شود؛ بنابراین حجاب‌استایل‌هایی را که در ظاهر، حدود شرعی حجاب را رعایت می‌کنند، اما صدای‌شان با ناز، کرشمه و عشوه گری همراه است نمی‌توانیم محجبه بنامیم. چابکرو هم بر این موضوع تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد: «ما باید حجاب را به‌صورت یک منظومه ببینیم که بخشی از آن پوشش و قسمتی هم به نحوه گفتار و کردار بازمی‌گردد. البته بخش دیگر آن نیز سبک زندگی، ارزش‌ها و نگرش‌های افراد است که مجموعه‌ای از آن حجاب را تشکیل می‌دهد. اگر در هرکدام از این موارد نقصی وارد شود، نمی‌توانیم مبلغ حجاب در شبکه‌های اجتماعی باشیم.» از سوی دیگر حجاب‌استایل‌ها به تغییر ذائقه افراد منجر می‌شوند. از محجبه‌ها گرفته تا پسرانی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند. به گونه‌ای که سبک زندگی و نوع پوشش آنان ملاکی برای انتخاب جوانان در انتخاب همسر و شریک زندگی می‌شود. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که این جوانان را به وسواس در انتخاب گرفتار می‌کند. 

رفتاری متناقض با فلسفه حجاب
عملکرد حجاب استایل‌ها با فلسفه حجاب در تناقض است. فلسفه پوشش و حجاب، کمک به عدم جلوه‌گری زنان است، اما حجاب‌استایل از این فلسفه عبور کرده و زن را وارد عرصه جلوه گری و تظاهر می‌کند. چابکرو نیز بر این باور است که امکان دارد بسیاری از افراد پوشش بسیار کاملی هم داشته باشند، اما با رفتار‌ها و اطوار‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از خود نشان می‌دهند، ضدحجاب شوند و همین تضاد در ذهن بیننده شکل می‌گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر تناقض‌های هویتی زیادی در بین بانوان شکل گرفته که اگر نتوانیم این تناقض‌ها را به سمت جامعه پذیری دینی و فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی سوق دهیم، شاهد استقبال زنان از فرهنگ غرب خواهیم بود. این دقیقا همان جنگ‌نرم دشمنان است. بااین‌حال باید با معرفی فلسفه حجاب افراد را نسبت به این مسأله آگاه کنیم و با این تفکر حجاب‌استایل‌ها که «دیدن مهم نیست، دیده‌شدن مهم است» مقابله کنیم.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • مناظره علمی پیرامون لایحه عفاف و حجاب برگزار می‌شود
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • وحدت حنانوف مثل اسماعیلی‌فر نبود
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی