Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با گذشت بيش از دو هفته از طرح ضربتي وام ازدواج توسط بانک مرکزي، بانک‌هاي عامل طبق سياست قبلي خود سنگ جلوي پاي وام گيرندگان مي‌اندازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اگر درگير مقدمات عقد هستيد پيش از آنکه به فکر عاقد يا خريد حلقه ازدواج باشيد، بايد به فکر چند ضامن دولتي تمام عيار يا حداقل قوم و خويشي در بانک‌ها بگرديد زيرا تنها راه‌هاي متقاعد کردن روساي بانک‌ها براي گرفتن وام کم‌بهره ازدواج همين موارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آش سخت‌گيري‌ بانک‌هاي عامل در پرداخت وام ازدواج آنقدر شور شد که بانک مرکزي در که با صف نيم ميليوني زوجين متقاضي وام مواجه شده بود، براي سامان بخشيدن به اين موضوع و کاهش صف متقاضيان طرح «وام ازدواج ضربتي» را کليد زد.
طرح ضربتي وام ازدواج از ابتداي مرداد ماه شروع و تا پايان شهريور ادامه دارد و در آن بر تسهيل پرداخت وام ازدواج با قيد 8 شرط تسهيل کننده براي ضامن، تاکيد شده است.
اين 8 شرط عبارتند از:
1ــ چنانچه زوجين در سامانه ازدواج هر دو يک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه يک ضامن معتبر، منوط به کفايت ميزان حقوق دريافتي آن ضامن براي اقساط هر دو قرارداد زوجين مکفي است.
2 ــ چنانچه متقاضي در صف همان بانک دريافت‌کننده يارانه خود باشد، اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج به‌پشتوانه يارانه واريزي نيز قابل اجراست.
3 ــ چنانـچه متقاضي دريافت ‌تسـهيلات ازدواج، کارمند رسمي ‌يا پيماني ‌دولت، نيروي نظامي و انتظامي، نـهـادها و مـؤسسات عمومي (نظير شهرداري‌ و بنياد، کميته امداد، و هـلال احمر) باشد، ارائه گواهي تـعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به‌همراه ارائه فـيش حقوق و حکم کارگزيني و درصورتي که مانده حقوق نامبرده کفايت کند، نيازي به اخذ ضامن نيست.
4 ــ ضمانت يک نفر کارمند رسمي، پيماني، بازنشسته دولت، نــيروي نظامي و انتظامي، نـــهـادها و مـؤسسات عمومي (نظير شهرداري‌ و بنياد، کميته امداد، و هلال احمر)، کارگر يا کارمند شرکت‌هاي توليدي صنعتي بزرگ و فعال، با ارائـه آخرين فيش حقوقي و حکم کارگزيني و امثال آن امکان‌پذير است.
5 ــ ضمانت يک نفر کاسب داراي‌ پروانه کسب که در زمان اعطاي تسهيلات داراي فعاليت اقتصادي داير باشد.
6 ــ ضمانت ‌يک نفر دارنده حساب جاري فعال و خوش‌حساب که به تأييد و تشخيص شعبه پرداخت کننده رسيده باشد.
7 ــ در مورد متقاضيان تسهيلات در مناطق روستايي، ضمانت يک نفر ساکن روستا که اهليت و صلاحيت وي توسط شوراي اسلامي روستا تأييد شود (ممهور به مهر شورا).
8 ــ ساير وثايق قابل قبول به‌تشخيص بانک عامل که بيشترين ميزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهيلات را فراهم سازد (از جمله دريافت سفته، چک معتبر و سپرده‌هاي متقاضي و بستگان آنان و امثال آن).

*آيا بانک‌ها به 8 شرط تسهيل‌گر بانک مرکزي عمل مي‌کنند؟
طبق بند اول بخشنامه طرح ضربتي وام ازدواج، «چنانچه زوجين در سامانه ازدواج هر دو يک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه يک ضامن معتبر، منوط به کفايت ميزان حقوق دريافتي آن ضامن براي اقساط هر دو قرارداد زوجين مکفي است». حال به بانک‌هاي عامل مي‌رويم و شرايط آنها را براي ضامن، جويا مي‌شويم:
در يکي از شعب بانک تجارت مي‌گويند: بايد حتما دو ضامن بياوريد، هنوز چيزي به دست ما نرسيده است که يک ضامن کفايت کند، ولي اگر مي‌خواهيد يک نفر، ضامن هر دو وام شما بشود بايد حقوق نجومي داشته باشد. آيا کسي را در اطرافيانتان داريد که حقوق نجومي بگيرد؟
وارد يکي از شعب بانک ملي مي‌شوم و سراغ وام ازدواج را مي‌گيرم. متصدي مي‌گويد: دو ضامن بايد داشته باشيد، هر وام گيرنده يک ضامن، هر دو ضامن هم بايد حقوق بگير بانک ملي باشند يا حداقل حقوق آنها به بانک ملي واريز شود.
مي‌پرسم: پرسنل رسمي نيروهاي مسلح هم نمي‌توانند ضامن شوند؟ بازنشسته‌اي که از بانک ملي حقوق مي‌گيرد، چطور؟
متصدي بانک ملي مي‌گويد: بازنشسته به شرط اينکه زير 60 سال باشد مي‌تواند اما نيروهاي مسلح نمي‌توانند ضامن وام بانک ملي شوند چون حقوق خود را از بانک سپه دريافت مي‌کنند.
جواب متصدي يکي از شعب بانک مسکن به درخواستم کمي تفاوت دارد: مشکلي براي ضامن نيست، اگر دوست داشتيد در سايت وام ازدواج، شعبه ما را انتخاب کنيد اما بايد کمي در صف بمانيد چون از ابتداي سال 96 به دليل نبود منابع به کسي وام ازدواج نداده‌ايم و اگر هم مشکل منابع حل شود خيلي‌ها از شما جلوتر در صف هستند.
مي‌پرسم: در کل اميدي هست براي گرفتن وام ازدواج؟ من به شدت به پول نياز دارم مي‌توانم تا اخر تابستان به پول برسم؟
بانک مسکن: دوستانه بگويم اگر دنبال پول هستيد سعي کنيد شعبه ما را انتخاب نکنيد چون اعتبار مالي نداريم و شرمنده شما مي‌شويم.
به گزارش فارس، در حالي بانک‌هاي عامل تقاضا ضامن با حقوق نجومي مي‌کنند که در بند دوم بخشنامه طرح ضربتي وام ازدواج بانک مرکزي از قبول پشتوانه يارانه نقدي سخن گفته شده است.

*اشتغال به کار هم براي عروس و هم براي داماد!
يکي از اصلي‌ترين دلايلي که مي‌توان فهميد وام ازدواج بيشتر براي بهره‌برداري‌هاي انتخاباتي است تا کمک به جوانان، لزوم ارائه گواهي اشتغال به کار براي داماد و هم براي عروس است.
با وجود اينکه بر اساس آمارگيرى نيروى کار در سال 92، بيش از 75 درصد زنان در ايران به کلي فعاليت اقتصادي ندارند، الزام اشتغال به کار براي نو عروسان يکي از عجيب‌ترين شرايط وام ازدواج است.
اين شرط عجيب حتي با دانشجو بودن عروس هم حل نمي‌شود و او حتما بايد شاغل باشد، يعني بتواند گواهي اشتغال به کار با درج ميزان درآمد ارائه کند.
نکته ديگر اينجاست که به طور طبيعي يک پسر جوان در سن 25 سالگي يعني پس از اتمام تحصيلات دانشگاهي و خدمت سربازي مي‌تواند به کار فکر کند. در فرض محال هم اگر او بتواند در همان سال کاري پيدا کند و به دنبال آن گواهي اشتغال به کار دريافت کند، بانک مرکزي با يک قانون نانوشته سن ازدواج را براي پسران بالاي 25 سال در نظر گرفته است.
اين موضوع به کلي با شعار اصلي وام ازدواج که اين وام را کمک حال جوانان و يا راهي براي کاهش سن ازدواج معرفي مي‌کند در تضاد است.

*بدهکاري‌هاي دولت به بانک‌ها، بهانه‌اي براي نپرداختن وام ازدواج
يکي از اصلي‌ترين بهانه‌هاي بانک‌هاي عامل براي نپرداختن وام ازدواج نبود اعتبار کافي براي اين وام تکليفي است.
به عقيده حسيني شاهرودي عضو هيات رييسه کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بي‌‌اعتباري بانک‌هاي عامل ريشه در بدهکاري‌هاي دولت دارد. وي در اين باره مي‌گويد: اين تکليف بانک مرکزي براي پرداخت وام ازدواج به بانک‌ها در حالي است که ميزان نقدينگي اين بانک‌ها پايين بوده و منابع اعتباري آنها تامين نمي‌شود که علت عدم تامين منابع اعتباري بدهکاري‌هاي کلان دولت به بانک‌ها است.
اميد است بانک مرکزي با مديريت خود بر روي موضوع حساس وام ازدواج که در اکثر موارد بنيان و پايه اوليه زندگي جوانان است، خاطره خوشي را براي آنها از سيستم بانکي ايجاد کند.
گزارش از محمد نجارصادقي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۶۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

امتداد - به تازگی کلاهبرداران در صفحات مجازی با عنوان خرید و فروش و ثبت‌نام وام ازدواج اقدام به کلاهبرداری می‌کنند؛ مراقب این شیادان باشید.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بر اساس اعلام بانک مرکزی مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۳، برای آقایان زیر ۲۵ سال و خانم زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد واجد شرایط مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان است.

 تمام زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از یکم فروردین ۱۴۰۱ باشد و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده باشند، می‌توانند برای دریافت وام ازدواج اقدام کنند. دوره بازپرداخت این وام ۱۰ ساله و نرخ کارمزد آن هم سالیانه ۴ درصد است. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ازدواج، شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج است و برای ثبت نام می‌توانید با مراجعه به سامانه بانک مرکزی به آدرس اینترنتی ve.cbi.ir مدارک مورد نیاز را بارگزاری کرده و ثبت نام کنید. پس از ثبت نام و تعیین شعبه کد رهگیری برای متقاضی ارسال می‌شود و حداکثر ۱۵ روز زمان می‌برد تا پیامک تعیین زمان مراجعه به شعبه برای شما ارسال شود.

پس از تعیین ارسال پیامک تعیین شعبه متقاضی ۱۲ روز فرصت دارد تا با مراجعه به بانک برای تشکیل پرونده مراجعه کند و حداکثر ۱۰ روز پس از تکمیل پرونده وام به متقاضی پرداخت می‌شود.

این وام بر اساس اعتبارسنجی و بدون ضامن پرداخت می‌شود و در صورتی که رتبه اعتباری متقاضی پائین باشد حداکثر یک ضامن باید معرفی کند.

 

 

کلاهبرداران اینترنتی در کمین زوج‌های جوان

در ماه‌های ابتدایی امسال به دلیل تراکم بالای مراجعه کنندگان و تعداد بالای متقاضیان، سامانه بانک مرکزی برخی مواقع با مشکلاتی از قبیل قطعی و تکمیل ظرفیت مواجه شد. لازم به ذکر است که اگر با چنین مشکلاتی مواجه شدید تنها کافیست چند روز صبر کنید و در زمانی دیگری به سامانه مراجعه کنید. به این نکته نیز توجه کنید که به هیچ وجه روش دیگری برای ثبت نام وام ازدواج وجود ندارد تا فریب کلاهبرداران اینترنتی را نخورید.

به تازگی مشاهده شده برخی سایت‌های اینترنتی و صفحات مجازی، آگهی ثبت‌نام وام ازدواج در ازای دریافت مبلغ را منتشر کرده‌اند که این صفحات با هدف کلاهبرداری این اقدام را انجام می‌دهند. برخی از این صفحات حتی اقدام به خرید و فروش تسهیلات ازدواج می‌کنند که این کار غیرقانونی بوده و در بسیاری از موارد دامی برای کلاهبرداری از افراد است.

برای ثبت‌نام و دریافت وام ازدواج به هیچ وجه نباید به افرادی که خود را واسطه می‌نامند، اعتماد کنید. هر گونه ایمیل، پیامک و آگهی که در خصوص خرید و فروش و یا ثبت‌نام وام ازدواج توسط شرکت و افراد دیگر مشاهده کردید، غیرواقعی و دامی برای کلاهبرداری است. مردم باید بسیار مراقب باشند تا در دام این شیادان نیافتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • فیلم/ کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد