Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهالي شهرک دامداران زاهدان در حالي از حداقل امکانات معيشتي محروم هستند که ساکنان اين منطقه از بي‌توجهي مسئولان به آنها گلايه شديد دارند و در حال حاضر گروه‌هاي جهادي با حداقل امکانات تنها فريادرس اين مردم محسوب مي‌شوند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از زاهدان، شهرک دامداران در فاصله 5 کيلومتري مرکز شهر زاهدان قرار دارد؛ محلي که به قول مسئولان نه جزو شهر است و نه روستا محسوب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با خشک شدن تالاب بين‌المللي هامون منبع تغذيه هزاران رأس دام در منطقه سيستان از بين رفت و صدها خانواري که در حاشيه اين درياچه اسکان داشتند به ناچار مهاجرت کردند بخشي به سوي مرکز استان رهسپار شده و در حوالي زاهدان در محله‌هاي مختلف ساکن شدند که شهرک دامداران يکي از آن‌هاست.
حدود 27 سال از زندگي مردم در شهرک دامداران مي‌گذرد اما مردم اين منطقه از حداقل امکانات رفاهي بي‌بهره‌اند و در اين شهرک از بهداشت و آب شرب مناسب خبري نيست و به اينها اضافه کنيد مشکلات بهداشتي حادي که در پي نگهداري از دام براي مردم منطقه ايجاد شده است.

لطيف صادقي، فرماندار اسبق زاهدان نيز در ارتباط با وضعيت شهرک دامداران به خبرنگاران گفته بود: شهرک دامداران از بافت ساختاري و جمعيتي خاصي برخوردار است که نه مي توان آن را جزو محدوده شهر دانست و نه مي توان از آن به عنوان يک روستا نام برد لذا نظارت بر وضعيت ساکنين، فرهنگ سازي در زمينه رعايت مسايل بهداشتي و خدمات رساني مطلوب به ساکنان آن منطقه تا حدي دشوار است؛ اين شهرک جزو معدود مناطقي است که دام و انسان در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند و تبعاً بستر بروز بيماري‌هاي واگيردار است.
گروه‌هاي جهادي متشکل از دانشجويان بسيجي اما در ميان همه بي‌مهري‌هاي مسئولان به مردم محروم شهرک دامداران آستين همت را بالا زده‌اند و مشغول خدمت‌رساني به مردم اين منطقه شده‌اند.

بيش از 50 درخواست ملاقات ما با استاندار بي‌جواب مانده است
صفر علي‌احمد در آيين افتتاحيه اردوي جهادي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد زاهدان در شهرک دامداران اين شهرستان، اظهار داشت: کمبودهاي فرهنگي و اقتصادي مردم براي شما جهادگران مهم بوده و دغدغه مردم را داريد؛ وجود اين روحيه جهادي در شما جاي قدرداني دارد. شما بسيجيان روزي در صحنه جنگ مسلحانه و امروز در صحنه محروميت‌زدايي اقتصادي و فرهنگي در حال نبرد با دشمن هستيد.
معتمد اهالي شهرک دامداران زاهدان با گلايه از مسئولان، تصريح کرد: انقلاب با هدف حمايت از محرومان، مستضعفان و روستاييان شکل گرفت اما اکنون در اين استان هيچ حمايتي از سوي دولت به ويژه در زمان استاندار جديد انجام نشده؛ شايد بيش از 50 بار درخواست ملاقات با استاندار داشتيم اما موفق نشديم وي را ببينيم در حالي که اگر به ديدار يک امام‌زاده رفته بوديم به راحتي با او سخن مي‌گفتيم.
وي با اشاره به بخشي از مشکلات اهالي شهرک دامداران زاهدان، بيان کرد: اوج فاجعه فقر فرهنگي مردم منطقه است که براي حل مشکلات فرهنگي گامي برداشته نمي‌شود. بايد معناي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد داخل را مسؤولان جويا شد، زيرا ما با حداقل امکانات و بدون اخذ حداقل وام از دولت در حال انجام توليد داخلي هستيم اما مسئولان نه تنها از ما حمايت نمي‌کنند بلکه پيش پاي ما سنگ‌اندازي مي‌کنند؛ پس تکليف شعارهاي داده شده چيست؟ تکليف فرمايشات رهبر معظم انقلاب چه مي‌شود که صبح و شب براي انجام اقدام در عرصه اقتصاد مقاومتي داد مي‌زنند؛ مسئولان چه پاسخي به مطالبات ايشان دارند؟
علي‌احمد براي نمونه به يکي از مشکلات مردم منطقه اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزي در سال 93 يک مرتبه دام‌هاي ما را پلاک‌دار کرد و بخشي از دام‌ها باقي ماندند اما مسؤولان ديگر پيگير نشدند؛ اين در حالي است همواره در جلسات استانداري عنوان مي‌شود که جهاد کشاورزي، دام بدون پلاک ندارد؛ از سوي ديگر برادران نيروي انتظامي در همين ماه‌هاي اخير با آمدن به منطقه خواهان جمع‌آوري دام‌هاي بدون پلاک هستند؛ دام‌هاي توليد داخل به همين سادگي کشته مي‌شوند و به حراج مي‌روند؛ حال بايد پرسيد که چرا اين دام‌ها پلاک ندارند؟ هر دامدار به طور ميانگين روزانه 10 هزار تومان براي هر گوساله هزينه مي‌کند اما به اين حال و روز مي‌رسد؛ آيا معناي حمايت از توليد ملي اين است؟

آب شرب ما حتي براي دام قابل استفاده نيست!
وي با اشاره به وضعيت نامطلوب آب شرب منطقه عنوان کرد: آب اين منطقه از يک چاه فاضلاب روبروي اداره راهنمايي و رانندگي تأمين مي‌شود؛ با آزمايشات انجام شده، مشخص شد که اين آب به علت آلودگي حتي براي دام نيز قابل استفاده نيست؛ در حالي که ما با همين آب زندگي مي‌کنيم و مسؤولان همواره در کنفرانسها اعلام مي‌کنند که هيچ روستاي بالاي 20 خانوار فاقد آب شرب نيست؛ جالبتر اين است که همين آب با تعرفه نزديک به تعرفه تجاري محاسبه مي‌شود و دامداران براي پرداخت آن دچار مشکل هستند.
علي‌احمد با تأکيد بر اينکه شرايط برق منطقه بدتر آب است گفت: برق منطقه نه خانگي و نه صنعتي بلکه با عنوان «ساير موارد» حساب مي‌شود که اين عنوان اندکي از تجاري کمتر است.
وي شهرک دامداران زاهدان را منطقه‌اي امن براي قاچاقچيان انسان و کالا دانست و تصريح کرد: اگر امنيت نباشد فرهنگ و اقتصاد خوب هم کارايي نخواهد داشت؛ پاسگاهي مي‌خواهد ما را حمايت کند با فاصله زياد در شهر مسقر است در حالي که بايد در روستايي که 600 هزار نفر جمعيت دارد پاسگاه و کلانتري وجود داشته باشد.

ثروت و قدرت مسئولان را از مردم غافل کرده است
عليرضا کيخا، مسئول بسيج دانشجويي سيستان و بلوچستان در آيين افتتاحيه اردوي جهادي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد زاهدان در جمع اهالي شهرک دامداران اظهار داشت: حضور دانشجويان جهادگر در ميان مردم مانند اقيانوسي جريان دارد و مردم از اين فضا بهره مي‌برند.
وي کار جهادي دانشجويان بسيجي دانشگاه آزاد زاهدان را بي‌نظير خواند و گفت: اردوهاي جهادي عرصه‌اي است که دانشجويان جهادگر، تفريح خود را خدمت به مردم تلقي مي‌کنند؛ برخي انسان‌ها دنيا را بدون خدا و تنها براي خوش گذراندن مي‌بينند و عده‌اي گمان مي‌کنند که دنيا مکاني براي خدمت به مردم است؛ عده ديگري نيز در دنيا تنها به عبادت مي‌پردازند اما بهره‌اي از دنيا و آخرت خود نمي‌برند؛ دسته آخر عبادت و خدمت را در دنيا سرلوحه قرار داده و آخرت خود را آباد مي‌کنند.
کيخا زکات علم دانشجويان را خدمت به مردم دانست و عنوان کرد: خدا لعنت کند کساني را که از شما مردم نجيب غافل شده‌اند؛ عده‌اي سر سفره انقلاب نشستند و شکم‌هاي خود را پر کردند اما به صاحبان اصلي انقلاب يعني مردم توجه نکردند.
وي ادامه داد: دانشجويان جهادگر گوش شنواي شما و زبان فرياد شما به مسئولين خواهند بود؛ اين امر توفيق مي‌خواهد که مشکلات مردم را استخراج کنند و به مسئولان برسانند؛ در حالي که ثروت و قدرت سبب شده شما را فراموش کنند.

خدمت به شيعه و سني براي دانشجويان جهادگر تفاوتي ندارد
مسئول بسيج دانشجويي سيستان و بلوچستان خطاب به مسئولان گفت: اگر شما شعار مي‌دهيد که به مردم خدمت مي‌کنيد ما اعلام مي‌کنيم سال‌ها است که در حال نوکري براي مردم هستيم.
وي با اشاره به محورهاي خدمت در اين اردوي جهادي ابراز داشت: اشتغال، کار فرهنگي و کار آموزشي در اين منطقه و اردو اولويت دارد؛ شما نيز دانشجويان را فرزند خود بدانيد و به آنان کمک کنيد.
کيخا با تأکيد بر اينکه خدمت به شيعه و سني براي دانشجويان جهادگر تفاوتي ندارد، افزود: در روستاي تيسروک از توابع شهرستان نيکشهر مولوي اهل سنت با ديدن ما اشک ريخت و گفت در مدت 20 سال سکونت من در اين روستا حتي يک مسئول را هم نديديم و اين جاي تأسف فراوان دارد.

خداوند دل جهادگران را به مردم گره زده
سردار حسين معروفي، فرمانده سپاه سلمان سيستان و بلوچستان در جمع مردم شهرک دامداران زاهدان اظهار داشت: جهادگران بسيجي به وسيله خدمت صادقانه به بندگان خدا رضايت ذات اقدس ربوبي را به دست مي آورند. خداوند دل جهادگران را به مردم گره زده و جهادگران در اين فعاليت‌ها جز عنايت الهي به دنبال چيز ديگري نيستند.
وي با بيان اينکه گروه‌هاي جهادي هدايت شدگان الهي هستند و در حقيقت خدمات سپاه و بسيج در قالب گروه‌هاي جهادي عنايت الهي استف افزود: برادران جهادگر و انقلابي را خدا هدايت کرد تا به نجيب ترين و قانع‌ترين مردم خدمت‌رساني کنند و بي‌شک اگر عنايت الهي نبود اين امر محقق نمي‌شد.
سردار معروفي خاطرنشان کرد: امروز گروه‌هاي جهادي خواهر استان در راستاي توانمندسازي خواهران مناطق محروم و هدايت آنها به سمت سعادت کلاس‌هاي قرآني و فرهنگي برگزار مي‌کنند که اين اقدام ارزشمند جايگاهي ويژه دارد چون کار معنوي هدف‌گذاري شده در گرماي طاقت فرسا صورت مي‌گيرد.
محروميت‌زدايي، جهادي در امتداد جهاد رزمندگان دفاع مقدس
فرمانده سپاه سلمان سيستان و بلوچستان تاکيد کرد: يک روز جهاد اسلحه به دست گرفتن و مبارزه با دشمنان اسلام در ميدان جنگ بود که ملت ايران در آن جهاد سربلند شدند و امروز محروميت‌زدايي و خدمت‌رساني به مردم مناطق محروم جهادي در امتداد همان مبارزه در ميدان جنگ است.
وي اضافه کرد: جهاد در راستاي خدمت‌رساني به محرومان بايد به نحوي باشد که مردم مناطق محروم احساس نااميدي و تنهايي نکنند. واي به حال مسئولي که خداوند توفيق مسئوليتي به او داده باشد و به وظايفش عمل نکند، چرا که بايد در قيامت در قبال اين گناه پاسخ خداوند و شهدا را بدهد.
سردار معروفي اظهار داشت: شهدا جان خود را فدا کردند تا ما به سمت امنيت و آسايش گام برداريم؛ مسئولين بايد احساس مسئوليت کنند، ما در حاکميت اسلامي رياست نداريم بلکه حاکميت بر قلوب داريم و اين حاکميت است که ماندگار مي‌شود چرا که که نتيجه اين حاکميت عزت، آسايش و امنيت است.

توان سپاه در اختيار کمک به مردم محروم شهرک دامداران
فرمانده سپاه سلمان سيستان و بلوچستان تصريح کرد: سپاه سلمان و قرارگاه منطقه‌اي قدس جنوب شرق نيروي زميني سپاه آنچه در اختيار دارند را جهت تقويت گروه‌هاي جهادي در راستاي خدمت‌رساني بيشتر به مردم مناطق محروم استان اختصاص مي‌دهند.
وي با بيان اينکه ما انقلابي هستيم و بايد نيازهاي مردم را مطالبه کنيم، افزود: حوزه امنيت به بسيج و سپاه بر مي‌گردد و در اين راستا بايد بررسي کنيم که در صورت امکان دسته رزمي به شهرک دامداران اختصاص دهيم تا احساس امنيت در اين منطقه افزايش يابد.
معروفي تاکيد کرد:اشتغال‌زايي در اين منطقه را در دستور کار جدي قرار مي‌دهيم و کارگاه‌هاي زودبازده و خانگي را در اين شهرک احداث و راه‌اندازي مي‌کنيم. اين شهرک ظرفيت اين را دارد که در آن قطب توليد و فروش لبنيات و فرآورده‌هاي دامي ايجاد شود که اين موضوع را نيز بررسي مي‌کنيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۲۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیشگیری از حریق گفت: مسافران، گردشگران، مرتع داران و عشایر باید از آتش زدن در مرتع خودداری کنند و امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان سمیرم در شهر کمه با حضور اعضا برگزار شد و وضعیت آسیب‌های وارده از سیل در بخش پادنا در روستای دشتبال که منجر به وارد شدن خساراتی به اماکن مسکونی، معابر، راه‌ها و بخش کشاورزی شد را بررسی کردیم.

وی افزود: در این حادثه امدادرسانی به موقع انجام شد و دستگاه‌های اجرایی در حال بازسازی مابقی آسیب‌ها هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خسارات جمع‌بندی شده واحدهای مسکونی از حوادث طبیعی سیل و طوفان را صندوقی به نام صندوق جبران خسارت حوادث طبیعی ساختمان در کشور پس از ارزیابی جبران خواهد کرد که این واحدهای مسکونی ارزیابی شده و در عرض زمان‌بندی مختلف آن‌ها پرداخت خواهند شد.

شیشه فروش عنوان کرد: در بخش کشاورزی، تنها راه جبران خسارت بیمه هست که سال گذشته از طریق صندوق بیمه کشاورزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده اما مشکلاتی هم وجود دارد و ما درخواست داریم که صندوق خسارت کشوری در جهت اصلاح تعرفه و تسریع در پرداختن غرامت اقدام کند.

وی با اشاره به کم شدن استقبال کشاورزان از بیمه خاطرنشان کرد: عدم اصلاح تعرفه و تخصیص دیرهنگام منابع اعتباری برای غرامت علت این مشکل و تأکید استان روی این بخش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در مورد پیشگیری و کنترل سیل برنامه ریزی و پیش بینی شد که تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله راهداری، آب منطقه‌ای، شهرداری و دهیاری‌ها در ظرف زمان‌بندی مشخص قبل از بارش‌های سیلابی نسبت به بازگشایی مسیرها، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها و رودخانه‌ها و آزادسازی تصرفات اقدام کنند.

شیشه فروش در ادامه گفت: تقویت سیل بند اطراف سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی، حفاظت قنوات و راه‌ها در برابر حوادث ناشی از سیل از جمله موارد تأکید بوده که استان برای روز پنجشنبه اعلام آماده باش داده و جمعه به خاطر بارش‌هایی که در کل استان اتفاق می‌افتد؛ این مسئله به صورت ویژه مورد تأکید مدیریت بحران سمیرم قرار گرفت.

وی با اشاره به وقوع چند مورد حادثه غرق شدن در آب تأکید کرد: جهاد کشاورزی مکلف است به تمام مالکان ذخیره استخر آب کشاورزی ابلاغ کند و مکلف هستند اطراف استخر فنس بکشند و تابلوی شنا ممنوع و هشدارها را نصب کنند و از طناب نجات در داخل استخر استفاده کنند تا مانع آسیب شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها دهیاری‌ها و آب منطقه‌ای در مسیر رودخانه‌ها و همه سدهای مخزنی که آب منطقه‌ای محوریت دارد تمهیدات لازم برای پیشگیری از غرق شدن در محل آب و ذخیره مخزن سد تیم گشت فعال شده اقدام کند و با تجهیزات، قایق و تمام امکانات نجات را در آنجا فراهم کنند.

شیشه فروش همچنین به منظور پیشگیری از آسیب‌های وارده از هجوم ملخ در منطقه پادنا و روستای سادات آباد گفت: با توجه به اینکه عوامل کارشناسی حفط نباتات استان از منطقه بازدید به عمل آوردند، مقرر شد در ۲۵۰ هکتار عملیات سم پاشی و کنترل این آفت شکل بگیرد و در استان نیز برنامه داریم که ۱۰ هزار هکتار مبارزه با سن اقدام شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ۲۰ کیلومتر از راه شهرستان اصلاح و بازسازی شده که در حوادث سیل اخیر خسارتی به پنج کیلومتر از راه‌ها وارد شد و گزارش‌ها به سازمان کشوری ارسال شد که اداره راه موظف شد برای بازسازی این راه‌ها با تخصیص اعتبار از مدیریت بحران استان اقدام کند.

وی تأکید کرد: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و این‌که مسافران و گردشگران به جاذبه‌های گردشگری، کوهستان، منابع آبی و بخش‌های مختلف سفر می‌کنند؛ تقویت تجهیزات امداد کوهستان منطقه در برنامه قرار بگیرد و از سازمان امداد و نجات کشور در جمعیت هلال احمر کشور خواست تا اعتباراتی به استان جهت تقویت تیم‌های امداد و نجات کوهستان، تقویت و تجهیز خودروهای امدادی بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیشگیری از حریق گفت: مسافران، گردشگران، مرتع داران و عشایر باید از آتش زدن در مرتع خودداری کنند و امکانات اطفا حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود.

کد خبر 749545

دیگر خبرها

  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • عشق معلمی دَربیابان
  • عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • رنجش اهالی شهرک آ. اس. پ شهریار از کمبود امکانات رفاهی