Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد با وجود پیشتازی سنتی ایران در تولید خرمای دنیا، مهمترین نیاز نخلستانهای کشور، توجه مدیران کلان به گسترش فناوری و بکارگیری روشهای نوین در سطح این نخلستانهاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از قدیم‌الأیام خرما بصورت سنتی در منطقه غرب آسیا و شمال افریقا تولید می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالهای اخیر نیز گرچه تولید این محصول در برخی مناطق دیگر جهان نیز مورد توجه قرار گرفته، اما هنوز کانون تولید این محصول در همین مناطق است.

نقشه پراکندگی کشورهای تولیدکننده خرما در جهان در سال 1961 میلادی

نقشه پراکندگی کشورهای تولیدکننده خرما در جهان در سال 2014 میلادی

در گزارش پیش رو که توسط واحد پژوهش سازمان کوثر تهیه شده، با تکیه بر آمارهای رسمی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) شرایط تولید خرما در جهان و جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی بررسی خواهد شد.

* تولید خرما

مطابق آخرین آمارهای فائو، در سال 2014 کل تولید خرما در جهان، از مرز 7.6 میلیون تن گذشته است. این میزان بیش از دو برابر تولید سال 1992، و چهار برابر میزان تولید در سال 1961 است.

بر همین اساس در این بازه زمانی، تولید این محصول در ایران نیز چهار برابر شده است. چنان که تولید 300 هزار تنی در سال 1961، در سال 1992 به 578 هزار تن رسید و در سال 2014 از مرز 1.156 میلیون تن عبور کرد.

نمودار مقایسه‌ای تولید ایران و جهان در بازه 1961 تا 2014 میلادی

* سطح نخلستانها

گزارشهای فائو در سال 2014 نشان می‌دهد سطح زیر کشت خرما در جهان در این سال حدود 1.127 میلیون تن است. این عدد در سال 1961، 241 هزار هکتار بوده و در سال 1999 رقمی حدود یک میلیون هکتار را نشان می‌دهد.

بر اساس همین آمارها سطح نخلستانهای ایران در سال 2014، حدود 150 هزار هکتار بوده که نسبت به 78 هزار هکتار سال 1961، رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

نمودار مقایسه‌ای سطح نخلستانهای ایران و جهان در بازه 1961 تا 2014 میلادی

* بازدهی و عملکرد

بر همین اساس جالب است که عملکرد خرما در جهان، از سال 1961 تا 2014 میلادی، روندی کاهشی داشته است. این موضوع احتمالاً به‌دلایلی همچون جنگها و سطح فناوریها و دانش بکارگیری شده در کشورهای عمدتاً فقیر تولیدکننده این محصول است. عملکرد خرما در کل جهان در سال 1961، رقمی حدود 7.8 تن بر هکتار بوده که در سال 2014، به 6.7 تن کاهش یافته است.

طی این مدت روند عملکرد نخلستانهای ایران روندی افزایشی است، بطوریکه که عملکرد 3.8 تن بر هکتار در سال 1961، با افزایش تدریجی به 7.7 تن بر هکتار در سال 2014 بالغ شده است. ایران 13 درصد از سطح زیر کشت و 15 درصد از تولید خرمای جهان را به خود اختصاص داده است.

نمودار روند درصد از تولید و درصد از سطح خرمای ایران از جهان در بازه 1961 تا 2014 میلادی

نکته مهم در این میان شرایط عملکرد این محصول در کشورهای همتراز، همچون مصر است. مصر از نظر ظرفیتهای اقتصادی و همچنین دانش فنی، تفاوت چندانی با ایران ندارد، حال آنکه عملکرد نخلستانهای این کشور، تفاوت فاحشی با کشور ما دارد. میزان تولید خرما در مصر با یک چهارم سطح زیر کشت خرما در ایران، بیش از کشور ماست.

سطح عملکرد باغهای خرما در مصر، در سال 1961، رقمی حدود 24 تن در هکتار بوده که در سال 2014 از مرز 33 تن بر هکتار عبور کرده است. این رقم حتی در سال 2012 با 36 تن بر هکتار در کل تاریخ تولید خرمای جهان رکورد زد.

نمودار مقایسه‌ای عملکرد نخلستانهای ایران، مصر و جهان در بازه 1961 تا 2014 میلادی

* کشورهای برتر و جایگاه ایران

به این ترتیب بی‌تردید مصر با بکارگیری مؤلفه‌های فنی، برترین تولیدکننده خرما در جهان است. پس از مصر، کشورهای برتر تولیدکننده خرما در جهان عبارتند از ایران، الجزایر، عربستان، عراق، پاکستان، سودان، عمان، عمارات متحده عربی و تونس.

نمودار برترین کشورهای دنیا در تولید خرما

در این میان مصر بیشترین و عراق کمترین درجه عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند. در میان این 10 کشور، علاوه بر مصر، نخلستانهای کشورهای عربستان، عمان، امارات و حتی سودان عملکردی بهتر از نخلستانهای ایران دارد.

نمودار سطح زیر کشت برترین کشورهای دنیا در تولید خرما

نمودار بالا نشان می‌دهد از منظر سطح زیر کشت نیز در میان این 10 کشور گسترده‌ترین نخلستانها مربوط به کشور عراق است. در این میان آمارهای فائو نشانگر آن است که عملکرد نخلستانهای ایران در میان کل کشورهای دنیا در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

نمودار برترین عملکردهای دنیا در تولید خرما

به این ترتیب به نظر می‌رسد مهمترین نیاز نخلستانهای کشور، توجه مدیران کلان به گسترش فناوری و بکارگیری روشهای نوین در سطح این نخلستانهاست.

+ از کل پرونده ویژه «مزرعه پدری» اینجا دیدن کنید.

انتهای پیام/*

R1371/P1012122/S7,83,1246/CT5

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار فینال رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف تایلند خواهد رفت.

تایلند پیش از این در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ میزبانی این بازی‌ها را برعهده داشت که در سال ۲۰۰۰ در دیدار رده بندی موفق شد با نتیجه ۸ بر ۶ ژاپن را شکست دهد و به عنوان سوم دست پیدا کند.

در سال ۲۰۰۸ تایلند توانست به دیدار نهایی راه پیدا کند اما با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب ایران شد و به مقام دوم رسید. تایلندی‌ها علاوه بر سال ۲۰۰۸، یک بار هم در سال ۲۰۱۲ توانستند به فینال آسیا برسند که برابر ژاپن با نتیجه ۶ بر یک مغلوب شدند و باز هم عنوان دومی را کسب کردند.

۹ تقابل ایران و تایلند در ادوار مختلف

تیم ملی تایلند تاکنون ۹ بار در جام ملت‌های فوتسال آسیا به مصاف ایران رفته است که ۷ برد برای ایران، یک برد برای تایلند و یک تساوی به ثبت رسیده است. نتایج دیدارهای این دو تیم در مسابقات قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

جام ملت‌های ۲۰۲۲ مرحله نیمه نهایی: ۵ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۸ مرحله یک چهارم نهایی: ۹ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۱۲: مرحله نیمه نهایی: ۵ بر ۴ به سود تایلند
جام ملت‌های ۲۰۰۸ دیدار نهایی: ۴ بر صفر به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۶ مرحله گروهی: ۶ بر ۴ به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۵ مرحله گروهی تساوی ۳ به ۳
جام ملت‌های ۲۰۰۴ مرحله نیمه نهایی :۶ بر یک به سود ایران
جام ملت‌های ۲۰۰۰ مرحله نیمه نهایی: ۸ بر ۲ به سود ایران
جام ملت‌های ۱۹۹۹ مرحله گروهی: ۱۰ بر یک به سود ایران

ایران و تایلند نزدیک‌تر از همیشه

در دوره جاری جام ملت‌های آسیا تیم‌های ایران و تایلند آمار بسیار نزدیکی داشته‌اند که عملکردشان تاحدی برابر است. با این تفاوت که تیم ملی ایران نشان داده است که در نیمه‌های دوم تیمی به مراتب خطرناک‌تر از نیمه‌های اول است و این آمار هم با توجه به نتایج کسب شده و هم در مقایسه با گل‌هایی که رد و بدل شده قابل مشاهده است.

تایلند:
۴ برد و یک تساوی برابر تاجیکستان در مرحله نیمه نهایی
۳ برد در نیمه اول (برابر چین، میانمار و ویتنام) یک تساوی (برابر عراق) و یک شکست (برابر تاجیکستان)
۳ برد در نیمه دوم (برابر تاجیکستان، عراق و میانمار) یک تساوی (برابر ویتنام) و یک شکست (برابر چین)
تیم ملی تایلند ۱۶ گل زده ۷ گل خورده ثبت کرده است.
۷ گل زده نیمه اول و ۹ گل زده نیمه دوم
۳ گل خورده در نیمه اول و ۴ گل خورده در نیمه دوم

ایران:
۴ برد و یک تساوی برابر ازبکستان در مرحله نیمه نهایی
۳ برد در نیمه اول (برابر افغانستان، کویت و قرقیزستان) و ۲ شکست (برابر بحرین و ازبکستان)
۵ برد در نیمه دوم
تیم ملی ایران ۲۱ گل زده و ۸ گل خورده ثبت کرده است.
۸ گل زده در نیمه اول و ۱۳ گل زده نیمه دوم
۵ گل خورده نیمه اول و ۳ گل خورده نیمه دوم

کد خبر 6089483

دیگر خبرها

  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • مسی: این مربی تنها کسی بود که به من ایمان داشت
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا