Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@17:22:31 GMT

تکمیل مسکن مهر تهران تا دهه فجر

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۷۸۵۰۷

تکمیل مسکن مهر تهران تا دهه فجر

محمدنادر محمدزاده عنوان کرد: در هفته دولت، پروژه لکه‌گیری و روکش آسفالت محور کرج ـ شهریار به طول ۸.۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که اعتبار هزینه شده برای آن، ۲۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین ۸.۹۵ کیلومتر از روکش نهایی محور چیتگر ـ شهریار حدفاصل پل راه‌آهن تا تقاطع میدان سپاه شهریار، افتتاح می‌شود که اعتبار هزینه شده برای آن، ۳۰ میلیارد ریال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه تعریض محور امام رضا (ع) در شرق تهران در هفته دولت، افزود: در طول دولت یازدهم، محور فیروزکوه ـ گرمسار احداث و محور پرتردد تهران ـ ورامین چهاربانده شد. همچنین بیش از ۲۰ کیلومتر راه روستایی در استان تهران به بهره برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران با اشاره به در دست احداث بودن نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان پروژه جاده ای در استان تهران گفت: کمربندی دماوند، قطعه ۲ فیروزکوه ـ گرمسار، کمربندی اسلامشهر ـ رباط‌کریم، کنارگذر پاکدشت، تعریض جاده قدیم تهران ـ قم، تعریض فیروزکوه ـ سمنان و تعریض محور امام رضا (ع) ـ چیتگر از مهم ترین و پرترددترین محورهای کشور هستند که عملیات عمرانی در آنها جریان دارد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر استان تهران بیش از۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: تا به امروز پروژه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران ۹۸ درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۹۰ درصد، شرکت عمران شهر جدید پرند ۹۰ درصد، شرکت عمران شهر جدید پردیس ۸۰ درصد و شرکت عمران شهر جدید اندیشه ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران با اشاره به اینکه تا دهه فجر تمام واحدهای مسکن مهر استان تهران افتتاح می‌شوند، ادامه داد: تاکنون ۲۰۷ هزارو ۵۶۳ واحد مسکن مهر تهران افتتاح شده و ۱۱۲ هزار و ۷۷۷ واحد درانتظار بهره‌برداری هستند.

وی گفت: درمجموع ۳۲۰ هزار و ۳۴۱ واحد مسکن مهر در استان داشته‌ایم که ۱۰۰ هزار و ۱۴۹ واحد در تعهد این اداره‌کل، ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد در تعهد بنیاد مسکن، ۱۵ هزار و ۸۲۹ واحد در پرند، ۸۲ هزار و ۷۶۸ واحد در پردیس و ۳۰۹۵ واحد در اندیشه هستند. از این تعداد ۳۱۸ هزار و ۴۴۱ واحد پی‌ریزی شده‌اند، ۶۱۲۶ واحد در مرحله اسکلت مانده‌اند و ۶۸۲۳ واحد در مرحله سقف مانده‌اند. نازک‌کاری ۲۵۴ هزار و ۸۸۵ واحد به اتمام رسیده و درمجموع پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر استان ۹۰ درصد است.

محمدزاده با بیان اینکه پایان کار ۱۴۸ هزار و ۸۹۴ واحد مسکن مهر استان اخذ شده، افزود: برای ۱۵۷ هزار و ۷۸۶ واحد کارت اقساط صادر شده و مجموع کل پرداخت تسهیلات نیز ۸۰ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده در ۱۰ شهر استان تهران را ۶۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: دراین محدوده حدود دو و نیم میلیون نفر سکونت دارند. مطالعات حاشیه‌نشینی در ۱۰ شهر اسلامشهر، شهر قدس، تهران، ملارد، گلستان، قرچک، ورامین، شهریار، پاکدشت و نسیم‌شهرانجام شده است.

محمدزاده با بیان اینکه جمعیت کلی ۱۰ شهر مذکور، حدود ۱۰ میلیون نفر است، گفت: از این جمعیت ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون نفر ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی (مناطق حاشیه‌ای) هستند که نیمی از آنها درپایتخت متمرکزند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عنوان کرد: ۴۰ محله در شهر تهران نیازمند مداخله در طرح‌های مطالعات حاشیه نشینی هستند که ازاین تعداد ۲۴ محله دراولویت قرار دارند.

محمدزاده با بیان اینکه ۹۰ محله دراستان تهران با مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ هکتار شامل مطالعات حاشیه‌نشینی هستند، عنوان کرد: ۴۰ محله با مساحت حدود ۲۰۰۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: به طور متوسط ۱۸ درصد جمعیت شهرهای استان تهران درمناطق حاشیه‌نشین سکونت دارند که البته در شهرهای شهریار (۴۰ درصد) و گلستان (۲۲ درصد) بیشتر است و در شهر تهران درصد جمعیت حاشیه‌نشین پایین‌تراست.

محمدزاده همچنین مساحت بافت فرسوده پایتخت را ۳ هزار و ۷۲۰ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت بافت فرسوده درکل استان تهران ۶ هزار هکتار است و درمجموع با احتساب سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توان گفت که در استان تهران ۱۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد داریم.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۸۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟

بیش از دو سال از ایجاد قرارگاه مسکن در تهران می‌گذرد، قرارگاهی که قرار بود موجب جهش تولید در امر مسکن سازی بویژه ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در پایتخت شود و حالا بعد از دو سال بررسی عملکرد این قرارگاه، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از خروجی اقدامات قرارگاه در تهران می‌گوید.

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال ۱۴۰۰،‌ علیرضا زاکانی شهردار تهران از تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد که شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد و در بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران صادر کرد.

زاکانی در حکم خود نوشت که از همه مدیران مربوطه شهرداری مطالبه دارم که «راه‌اندازی قرارگاه جهادی تأمین مسکن در شهرداری تهران برای مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرآیندها، به حداقل رساندن زمان و حذف فرآیندهای موازی و زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در شهر تهران، در اولویت قرار دادن و بکارگیری همه ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنها، به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوزها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر، فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم جهت تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت» را در دستور کار قرار دهند.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز درباره هدف شهرداری تهران از ساخت مسکن «استطاعت پذیر» تأکید کرده بود: هدف ما از ساخت مسکن استطاعت پذیر در شهر تهران این است که در محل و محدوده هایی مسکن تولید کنیم که استطاعت مردم برای خرید آن جواب دهد. مسکن‌هایی که بیشتر روی آن کار می‌کنیم و برای آن پروژه تعریف کرده‌ایم، اغلب در پهنه جنوب و مناطق ۱۵،۱۸،۱۶،۱۹،۲۰،۲۱و۲۲ قرار دارد.

حالا بعد از گذشت حدودا دو سال،‌ فرصتی برای محک قرارگاه مسکن پیش آمده است و حمیدرضا صارمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره اثرات و ثمرات قرارگاه مسکن در شهر تهران به ایسنا می‌گوید: زمانی که شهردار تهران قرارگاه مسکن را تشکیل داد شاهد عقب‌ماندگی هشت ساله در ساخت مسکن بودیم.

یعنی تعداد واحدهای مسکونی‌ که سالانه باید از تخریب و نوسازی احداث می‌شد بیش از ۲۰۰ هزار واحد در برخی سال‌ها بود که به حدود ساخت ۴۰ هزار واحد رسیده بود و فشار تقاضا نیز در تهران شکل گرفته بود، چراکه عرضه مسکن کم شده بود و به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت مسکن در تهران به شدت رو به افزایش داشت.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود مسکن در تهران را نمی‌شد با کارهای عادی پاسخ داد، ادامه می‌دهد: بخش خصوصی نیز به دلیل گران شدن زمین و بارگذاری کم براساس طرح تفصیلی، رغبتی برای ساخت و ساز در تهران نداشت و در بافت فرسوده نیز مشوق‌های لازم برای تشویق مردم به ساخت و ساز وجود نداشت.

صارمی با بیان اینکه شهردار تهران در ایجاد قرارگاه مسکن دو هدف داشت، می افزاید: شهردار تهران می‌خواست با ایجاد قرارگاه مسکن، رکود هشت ساله مسکن را متوقف کند و رشد تولید مسکن را به حداقل نیاز یعنی ساخت ۱۵۰ هزار واحد در سال برساند.

وی با بیان اینکه حدود دو سال از عمر ایجاد قرارگاه مسکن می‌گذرد، تاکید می‌کند: با ایجاد قرارگاه مسکن اتفاقات خوبی رخ داده است چراکه رکودی که در سال ۱۴۰۱ وجود داشت و آمارها نشان می‌داد که تعداد واحدهای مسکونی به حدود ۴۰ هزار رسیده بود، حالا به نزدیک ساخت ۷۰ هزار واحد رسیده که دستاورد خوبی است و حدود ۱۶ هزار واحد نیز در بافت فرسوده بوده است.

زمانی که شهردار تهران قرارگاه مسکن را تشکیل داد شاهد عقب‌ماندگی هشت ساله در ساخت مسکن بودیم. یعنی تعداد واحدهای مسکونی‌ که سالانه باید از تخریب و نوسازی احداث می‌شد بیش از ۲۰۰ هزار واحد در برخی سال‌ها بود که به حدود ساخت ۴۰ هزار واحد رسیده بود و فشار تقاضا نیز در تهران شکل گرفته بود

صارمی با بیان اینکه به دلیل مشوق‌های بافت فرسوده مردم مجددا به سمت سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده رغبت پیدا کرده‌اند،‌ می گوید: بخش خصوصی مجددا وارد بازار تولید مسکن شده است و همچنین نهادها و موسساتی که ظرفیت ساخت ساختمان داشتند به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. به‌گونه‌ای که بیش از ۶۰۰ هزار واحد تفاهمنامه با نهادها و سازمان‌های مختلف امضاء شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد در مراحل ساخت است و حدود ۱۰۰ هزار واحد نیز به سمت مقدمات اولیه برای صدور پروانه رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مسکن در تهران پیش از ایجاد قرارگاه مسکن به‌گونه‌ای بود که دیگر با کارهای عادی نمی‌شد مشکل مسکن را حل و فصل کرد، ادامه می دهد: باید قرارگاهی ایجاد می‌شد که به صورت همه‌جانبه به موضوع مسکن وارد شود و به همین دلیل قرارگاه مسکن شکل گرفت.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که در سال سوم فعالیت قرارگاه مسکن چه برنامه‌هایی دارید،‌ می افزاید: سیاست دکتر زاکانی این است که در سال سوم به اقدامات شدت ببخشد و بیشتر تمرکز نیز بر روی مسکن قابل استطاعت باشد و همچنین تلاش برای ایجاد تثبیت در قیمت مسکن در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم با اقداماتی که انجام داده و خواهیم داد در سال جدید یک آرامشی را به بازار مسکن بدهیم تا عملا بازار مسکن را به تعادل نسبی برسانیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن چقدر گران شد؟
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن ۰.۲ درصد افزایش یافت
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • تعاونی های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می سازند
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی