Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ايسنا: روزي که «ابن‌سينا» از مادري به نام ستاره متولد شد، کسي نمي‌دانست که آوازه‌ي دانش و تبحر او در پزشکي به همه جاي دنيا مي‌رسد و به ستاره‌اي درخشان براي سرزمينش تبديل مي‌شود؛ چهره‌ي مشهوري که دست‌مايه‌ي خلق آثار هنري متعددي نيز قرار گرفته است.
اول شهريورماه همزمان با زادروز ابوعلي سينا «روز پزشک» نامگذاري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت بيش از هزار سال از زمان زندگي ابن‌سينا، او سرشناس‌ترين پزشک ايراني است. اين دانشمند در سال‌هايي که پزشکان حاذق از درمان بيماري‌هاي مختلف عاجز بودند، آن‌ها را به بهترين روش درمان مي‌کرد و کساني را که سال‌ها در اين زمينه کار کرده و تجربه به‌دست آورده‌ بودند، به حيرت وامي‌داشت.
ابن‌سينا يکي از مشاهير بزرگ ايران به‌شمار مي‌رود. به همين دليل برخي هنرمندان چهره‌ي او را دست‌مايه‌ي خلق آثار هنري قرار داده‌اند و مجسمه‌هاي بسياري از اين دانشمند ايراني توسط هنرمندان ساخته شده است.
مجسمه ابوعلي سينا

اگرچه مجسمه‌هاي متعددي از ابوعلي سينا ساخته شده، اما اثر ارائه‌شده از ابوالحسن صديقي به‌دليل کيفيت کار و نصب آن در شهر همدان از بقيه‌ي مجسمه‌ها معروف‌تر است. او مجسمه‌اي تمام‌قد از پزشک مشهور ايراني را براي يادبود او ساخت که اکنون در مرکز ميداني به نام اين دانشمند نصب شده است.
مجسمه ابن‌سينا سه متر و 10 سانتي‌متر ارتفاع دارد و در ساخت آن از سنگ مرمر سفيد استفاده شده است. اين مجسمه نزديک به شش دهه است که روي پايه‌اي در ميدان بوعلي شهر همدان قرار دارد. در قسمت شمالي پايه‌ي مجسمه، لوحي از سنگ سفيد نصب شده که روي آن نام ابوعلي سينا و تاريخ تولد و وفات او به خط نستعليق حک شده است.
چهره ابوعلي سينا

انجمن آثار ملي ايران براي داشتن طرحي رسمي از چهره‌ي ابن‌سينا به ابوالحسن صديقي پيشنهاد کرد که طرحي از اين دانشمند را روي کاغذ پياده کند. همين موضوع باعث شد معروف‌ترين طرحي که از چهره‌ي ابوعلي سينا وجود دارد، متعلق به ابوالحسن صديقي باشد. او پيش از اين‌که به مجسمه‌سازي مشهور تبديل شود، شاگرد کمال‌الملک بود و نقاشي مي‌کرد. طرح صديقي در بيست‌ويکمين جلسه‌ي هيئت مؤسسان انجمن آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
صديقي در اين طرح سعي کرده با استفاده از سياه‌قلم، چهره‌اي ارائه کند که مخاطب با دوره‌اي که ابوعلي‌سينا در آن مي‌زيست، ارتباط برقرار کند. به طراحي لباس ابن‌سينا نيز توجه ويژه‌اي شده است. همچنين کتاب معروف ابن‌سينا نيز در اين طرح، در دستان اين دانشمند ديده مي‌شود.
آرامگاه ابوعلي سينا

بناي يادبودي که به‌عنوان آرامگاه شيخ‌الرييس در همدان ساخته شده، يکي از آثار ملي ثبت‌شده‌ي ايران است. تاريخ ساخت بناي اوليه‌ي اين آرامگاه را به زمان قاجار مربوط مي‌دانند. انجمن آثار ملي ايران که در دهه‌ي 30 فعاليت گسترده‌اي در زمينه‌ي ساخت و به‌روزرساني آرامگاه مشاهير ايراني داشت، تصميم گرفت بناي جديدي براي آرامگاه ابن‌سينا طراحي شود.
بناي جديد که طراحي هوشنگ سيحون است، از معماري برج گنبد قابوس الهام گرفته شده است. بيشتر المان‌هاي و عناصر آرامگاه جديد ابوعلي سينا متأثر از معماري سنتي است. يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي معماري اين بنا، طراحي 12 ستون براي آرامگاه است که گفته مي‌شود نشان‌دهنده‌ي 12 رشته دانشي است که ابن‌سينا بر آن‌ها احاطه داشته است.
آرامگاه دو تالار دارد که از تالار جنوبي به‌عنوان موزه استفاده مي‌شود و در آن مي‌توان اشيايي باقي‌مانده از صدها سال پيش را ديد. تالار شمالي نيز کتابخانه‌اي شامل صدها جلد کتاب نفيس از نويسندگان مختلف است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۱۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت

دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت بر دوش مجسمه "جرج واشنگتن" چفیه انداختند.

دریافت 848 KB

دیگر خبرها

  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • خودروهای هر کشور به چه چیزی معروف هستند؟ (+عکس)
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • اصرار چهره رسانه‌ای سعودی: ایران باید تجزیه شود!
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل بازدید کرد
  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟