Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماز عبادی سیاسی جمعه در چهارمحال و بختیاری هم زمان با سراسر کشور برگزار شد و ائمه جمعه در این استان به بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روز پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ نماز عبادی سیاسی جمعه در چهارمحال و بختیاری هم زمان با سراسر کشور برگزار شد و ائمه جمعه در این استان به بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روز پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه موقت شهرکرد: باید گفتمان دولت دوازدهم گفتمان عدالت باشد/با اجرای تونل بهشت‌آباد چهار شهرستان استان به کویر تبدیل می‌شود

حجت‌السلام امیرقلی جعفری امام جمعه موقت شهرکرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد که در مصلی بزرگ این شهر برگزار شد، با اشاره به سالروز شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: هشتم شهریورماه سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، است که به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم از ورود افراد مخرب به کشور جلوگیری کنیم باید منتظر اتفاقاتی همچون ترور شهیدان رجایی و باهنر باشیم.

امام جمعه موقت شهرکرد با اشاره به اینکه پیام دولت شهیدان رجایی و باهنر برای دولتمردان این است که تا زمان دارید تلاش کنید و به مردم خدمت نمایید ادامه داد: گفتمان دولت اسلامی باید گفتمان تعامل و قدرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است که در جمهوری اسلامی ایران با عدالت رفتار شود بیان داشت: نباید دولتمردان در کشور صدای استان‌های ضیف را نشنوند و صدای استان‌های قدرتمند را به واسطه نمایندگان بیشتر بهتر بشنوند چون اگر چنین باشد عدالت برقرا نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه رئیس جمهور اعلام کردند اولین مصوبات هیئت دولت درباره احیا رودخانه زاینده‌رود است ادامه داد: چهارمحال و بختیاری هم خواستار احیای این رودخانه است اما متاسفانه هرآنچه در کمیسیون‌های شورای عالی آب و شورای عالی امنیت ملی تصویب شده در راستای محدود کردن این استان بوده است.

امام جمعه موقت شهرکرد آب را انفال و متعلق به همه مردم ایران دانست و خاطرنشان کرد: بعضی از مصوبات شورای عالی آب در این استان تعطیل شده همچنین تونل گلاب غیرقانونی است و نباید دولت دوازدهم نباید به سمت اجرای آن حرکت کند.

جعفری تاکید کرد: این استان خواستار احیای زاینده رود با رعایت عدالت است و باید حقوق چهارمحال و بختیاری در این زمینه حفظ شود.

امام جمعه موقت شهرکرد افزود: متاسفانه در اجرای تونل بهشت‌آباد کار کارشناسی صورت نگرفته و با اجرای آن چهار شهرستان استان به کویر تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید گفتمان دولت دوازدهم گفتمان عدالت باشد یادآور شد: به این ترتیب دیگر شاهد وارد شدن فشار به طرف ضعیف‌تر نخواهیم بود.

امام جمعه موقت شهرکرد گناه نکردن در ماه‌های حرام را نوعی حرمت نگه داشتن برای این ماه‌ها عنوان و تاکید کرد: نهم ذی‌الحجه روز عرفه است و خواندن زیارت امام حسین (ع) در این روز از بهترین اعمال است.

وی اضافه کرد: حریم حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ در عربستان شکسته شد و این حجاج به خاک و خون کشیده شدند در حالی که مکه و خانه خدا باید حریم امن باشد، امید است امسال حجی بدور از هر گونه حادثه‌ای برای حجاج شاهد باشیم.

امام جمعه شهر اردل:

شوراها در تعیین شهرداران و دهیاران معیارهای غلط را کنار بگذارند

حجت الاسلام مهردادبهرامی امام جمعه شهر اردل در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر اردل ضمن دعوت خود و نماز گزاران به تقوای الهی با اشاره به حکمت ۱۲۳ امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه گفت: حضرت علی (ع) در این حکمت می فرمایند: طوبی لمن فی نفسه وطاب کسبه وصلحت سریرته وحسنت خلیفته «خوشابحال آن کسی که ذلت نفس دارد»

حجت الاسلام بهرامی گفت: هرچقدر کسی ذلت نفس داشته باشد در مقابل دشمنان و شیطان عزت نفس دارد.

بهرامی گفت: اگر انسان ذلت نفس نداشته باشد بلاشک در مقابل دیگران ذلت پیدا خواهد کرد و ذلیل می شود همچنین آن کسی که در مقابل نفسش در برابر مومنان حالت ذلت نفس پیدا نکند، متواضع نمی شود.

وی بیان کرد: هر کجا متواضع بودیم، خاکسار بودیم در نقطه مقابل آن صاحب عزت و بزرگ منشی و متکبر خواهیم بود.


حجت الاسلام مهرداد بهرامی امام جمعه شهر اردل در بخش دیگر خطبه های نماز جمعه این هفته شهر اردل گفت: یاد شهیدان رجایی و باهنر و دیگر شهیدان دولت را گرامی داریم و در ایام آغاز به کار دولت دوازدهم و شوراهای پنجم هستیم و این مناسبت‌ها بهانه‌ای برای بازخوانی اهداف و آرمان‌های نظام است.

بهرامی با اشاره به اینکه شهیدان رجایی و باهنر از خدمتگزاران صدیق به این نظام و انقلاب بودند، اظهار داشت: دولت مردان باید راه و منش این دو شهید دولت را الگوی کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه شهیدان رجایی و باهنر بسیار مردمی و ولایی بودند، اضافه کرد: رئیس جمهور و وزاری دولت دوازدهم باید در عمل یاد شهیدان رجایی و باهنر را زنده نگه دارند.

خطیب جمعه اردل ساده زیستی و مردمی بودن این شهیدان والا مقام را ستود و بیان کرد: شهادت شهیدان رجایی و باهنر سبب نام‌گذاری هفته‌ای به نام دولت شدند.

وی اظهار داشت: هفته دولت هفته درس گرفتن از شهیدانی است که در کنار یکدیگر برای خدمت به ملت جان خود را دادند.

امام جمعه شهر اردل با بیان اینکه ملت ایران اسلامی قربانی تروریسم است گفت: قدرت های استکباری با ترور شهیدانی همچون رجایی و باهنر خیلی ازسرمایه های ما را گرفتند و امروزهم می بینید سوءاستفاده قدرت های استکباری از مفهوم مبارزه با تروریسم که از بزرگترین چالش های جامعه بشری امروز است، ابهام در تعریف تروریسم، نسبت دادن تروریسم به صورت دلخواه و گزینشی به هر کسی که بخواهند، تمسک جستن به عنوان مبارزه با تروریسم برای هرگونه اقدام و جنگ و خیانت علیه دیگران زیر پاگذاشتن قوانین بین المللی به بهانه مبارزه باتروریسم اینها نمونه هایی از سوء استفاده این قدرتها است.

بهرامی گفت: آنها به دنبال توسعه طلبی و توسعه اهداف شوم خودشان در دنیا هستند آن وقت امروز کشور و نظام ما را متهم به حمایت از تروریسم می کنند.

خطیب جمعه شهر اردل با اشاره به مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای های اسلامی شهر و روستاهای شهرستان اردل گفت: شوراهای شهر و روستا در تعیین شهرداران و دهیاران معیارهای غلطی چون فامیلی گری و هم حزبی را کنار بگذارند و افراد توانمند، متعهد، کاربلد و پاک دست را انتخاب کنند.

بهرامی گفت: شورها برنامه داشته باشند و با هم همدلی برای خدمت رسانی به مردم تلاش کنند.

امام جمعه شهر اردل در پایان از مردم ولایتمدار شهرستان اردل خواستند تا در ایام شهادت ائمه معصوم حرمت این ایام زنده نگه داشته شود و جشن های عروسی حتی المقدر در این شب ها برگزار نشود.

بهرامی گفت: مجالس عروسی و شادی تا ساعت ۱۲ ختم شود و ادامه دادن این مراسم بعد این ساعت باعث آزار رساندن به مردم می شود.

امام جمعه لردگان:

ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) بزرگ‌ترین الگوی ازدواج جوانان است/ هفته دولت فرصت مناسبی برای تشریح خدمات و دستاوردهای نظام است

حجت الاسلام انصاری امام جمعه لردگان در خطبه های نماز جمعه این هفته به اهمیت ترویج ازدواج ساده و کم‌هزینه در جامعه تاکید کرد و افزود: ازدواج ساده و آسان موجب خوشبختی خانواده و سبب عاقبت به خیری زوجین می‌شود.

وی اضافه کرد: ازدواج آسان علاوه بر خوشبختی می‌تواند موجبات تربیت فرزند صالح را به وجود آورد و جامعه را نیز به سوی رستگاری و سلامت سوق دهد.
وی به ازدواج بسیار ساده حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: سعی کنید ازدواج ها را ساده بگیرید و با سخت گیری جوانان را دچار دردسر نکنید و خود را به گناه نیندازید چون کسانی که مانع ازدواج جوانان می شوند گناه بسیار بزرگی مرتکب می شوند.

انصاری در بخش دیگر سخنان خود با تبریک هفته دولت گفت: تقارن ایام هفته اول شهریور ماه و هفته دولت با ایام آغاز بکار دولت دوازدهم و نیز ایام شهادت دولتمردان شهیدان رجایی و باهنر تقارن بسیار میمون و مبارکی است و انتظار می رود مسئولان اجرایی در سطح کلان کشور و شهرستان با الگو قرار دادن الگوهای رفتاری این دوشهید گرانقدر در امور خود بتوانند بیش از پیش به مردم و نظام اسلامی ایران خدمت کنند.
وی گفت: ایام هفته دولت فرصت مغتنمی برای ارایه گزارشی از آخرین وضعیت طرح های عمرانی به مردم است و امیدواریم مسوولان اجرایی شهرستان نیز در ایام این هفته مردم را در جریان وضعیت طرح های در حال اجرا قرار دهند .
خطیب جمعه لردگان افزود: هشتم شهریور 1360 رئیس جمهور وقت محمد علی رجایی به همراه نخست وزیر متفکر و دانشمندش حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد باهنر بر اثر انفجار در دفتر نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل شد و به همین مناسبت از دوم تا هشتم شهریور ماه، هفته دولت نامگذاری شده است.

گفتنی است؛ حجت الاسلام انصاری درپایان خطبه های نماز جمعه این هفته از همه مردم شهرستان لردگان طلب حلالیت نمود و به شرح اقداماتی که در طول 18 سال گذشته که به عنوان امام جمعه شهرستان لردگان بود پرداخت. امام جمعه سامان: مردم ایران شهیدان رجایی و با هنر را مظهر عشق و خدمت صادقانه و الگوی مدیریت انقلابی و جهادی می دانند امام جمعه شهرستان سامان حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک پور در خطبه های نماز جمعه امروز اظهار داشت: مهمترین شاخصه دولت اسلامی را مدیریت جهادی و انقلابی دانست و مدیریت جهادی یکی از سرمایه‌های کشور و یکی از عوامل استحکام قدرت ملی نظام اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک پور با بیان اینکه مهمترین اثر تقوا، همراهی خداوند با متقین است، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: خداوند با تقوا پیشگان است، همراهی خداوند و معیت با بندگان متقین به گونه‌ای است که چنان قدرتی پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها به دیدار مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های یزد و همدان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار توصیه ها و نکات مهمی را بیان داشتند که وجه مشترک این توصیه ها و نکات آن است که نباید در برابر هجمه فرهنگی و رسانه ای و تلاش های جدید جبهه دشمن مایوس و نا امید یا ضعیف و زبون شد.

ملک پور افزود: خطیب نماز جمعه سامان واقعیت و تلخی‌هایی وجود دارد اما نباید از واقعیت های شیرین، رویش‌ها و جوانه های امید غفلت کرد و اگر یک جریان فرهنگی و یا یک ملت امید را از دست بدهند آن وقت آغاز شکست است.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی توانسته است توانایی خود را در تربیت نسل‌های بعدی انقلاب به خوبی نشان دهد که در این راستا وظیفه مسئولان، تلاش برای تقویت روحیه انقلابی و تقویت نیروهای انقلاب و جلوگیری از تضعیف آنها در همه محیط‌های تبلیغی و به خصوص دانشگاهی خیلی مهم است و مقام معظم رهبری می فرمایند مسئولان به گونه ای عمل نکنند که جریان انقلابی تضعیف و جریان مقابل آن در محیط های فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود که این مهم نشان‌دهنده وظیفه مسئولان کشور است.

امام جمعه سامان بیان داشت: گاهی برخی مصلحت اندیشی‌های قدرت محور باعث می‌شود که برخی از این وظیفه اسلامی و انقلابی خود شانه خالی کنند، در حالی که فراموشی این وظیفه مساوی با صدمه به فرهنگ انقلاب اسلامی است که امید است مسئولان کشور خصوصاً مسئولان جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای عمل کنند که در پایان مسئولیت خود کارنامه‌ای درخشان در انجام این وظیفه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن ملک پور افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان تاکید داشتند و شهید محسن حججی را نمونه ای درخشان از رویش های انقلاب معرفی کردند و بیان داشتند: خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.

ملک پور با اشاره بر اینکه شهید حججی علاوه بر کسوت والای پاسدار بودن در مسجد محل زندگی از فعالان فرهنگی بود، این روزها همه جا حرف از این شهید والامقام است و به حق که این شهید تاثیر بسیار بزرگی بر جامعه و به ویژه جوانان گذاشت.

وی ادامه داد: یکی از سوالات اصلی این روزها که توجه افکار عمومی و جهان را به خود معطوف کرده، آن است که این شهید بزرگوار در چه محیطی تربیت یافته که رفتار و شهادت او اینگونه مورد توجه قرار گرفته است و توانسته موج مثبتی در دنیای امروزی ایجاد کنند و به طور قطع و یقین می توان گفت مسجد به عنوان مهمترین نهاد است که او را اینگونه تربیت کرد.

ملک پور در بخش دیگری از خطبه ها، هفته نکوداشت مساجد را یادآور شد و در این راستا ضمن تشکر و قدردانی از همه دست اندرکاران مساجد، ادارات، کانون ها، پایگاه‌های مساجد، هیات امناء و خادمین، بیان داشت: هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم زیرا زمان، زمان مهم و حساسی است و موج بیداری اسلامی در منطقه فراگیر شده است.

امام جمعه سامان با عنوان اینکه نقش مساجد در روشنگری و هدایت امت برای انتخاب راه صحیح و گرفتار نشدن در دام بدخواهان اسلام خصوصا آمریکای جنایتکار و صهیونیسم غاصب بیشتر از گذشته اهمیت دارد، تصریح کرد: به همین دلیل دشمنان اسلام از هر فرصتی برای تضعیف و ضربه زدن به این مرکز ثقل قدرت استفاده می‌کنند و لذا کار همه دست‌اندرکاران مساجد سخت‎تر و دقیق‌تر می‌شود که امیدواریم همه دست‌اندرکاران مساجد به این نکته، عنایت لازم را داشته باشند.

وی به آغاز هفته دولت اشاره کرد و ضمن گرامیداشت این هفته به همه دولتمردان، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم با رای اعتمادی که از مجلس گرفت کار خود رو در همین ایام شروع کرده که علت نامگذاری هفته اول شهریورماه به نام هفته دولت ترور و شهادت شهیدان رجایی و باهنر، اینان رئیس جمهور و نخست وزیر نظام مقدس جمهوری اسلامی در انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ است.


ملک پور بیان داشت: آن چیزی که شهیدان رجایی و باهنر را در بین مسئولان اجرایی کشور برجسته و از سایرین ممتاز می‌کند قطعاً شهادت آنان به عنوان علت اصلی نیست، چرا که ده‌ها عزیز دیگر در بین مسئولان کشور به شهادت رسیدند و آن چیزی که علت نامگذاری این هفته به نام هفته دولت نام گرفته است، ظهور و بروز آنان در عرصه سیاست در حد و اندازه ارزش‌های اسلام انقلابی، خدمت انقلابی و جهادی است.

امام جمعه سامان مهمترین شاخصه دولت اسلامی را مدیریت جهادی و انقلابی دانست و افزود: مدیریت جهادی یکی از سرمایه‌های کشور و یکی از عوامل استحکام قدرت ملی نظام اسلامی است و مردم ایران، شهیدان رجایی و باهنر را مظهر عشق به خدمت صادقانه و در عین حال الگوی مدیریت انقلابی و جهادی می‌دانند.

حجت السلام و المسلمین محسن ملک پور تصریح کرد: مدیریت جهادی یعنی تلاش بی وقفه، عاشقانه و تمام‌ عیار در خدمت خالصانه به مردم و مبتنی بر مبارزه انقلابی در همه عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که با نیت الهی و توکل بر خدا مدیریت جهادی و انقلابی با مصرف گرایی، اشرافی‌گری و رفاه طلبی، تبعیض و ترویج نظام طبقاتی فقیر و غنی، غرب‌گرایی، غرب گدایی، سستی و تنبلی، بی حالی، با غفلت از نفوذ دشمن، غفلت از فضای مجازی و رفاه زدگی در تقابل مستقیم است.

ملک پور اذعان داشت: انتظار از دولت دوازدهم در آغاز دوره چهار ساله خود این است که برای تحقق کلیه موارد راهبردی و عملیاتی مطرح شده در حکم تنفیذ و فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه تنفیذ، لحظه ای غفلت نکنند و با غنیمت شمردن فرصت‌ها از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد امور با مدیریت جهادی و انقلابی تلاش کند و همه نهادها هم در این راه، دولت محترم را کمک خواهند نمود.

ملکپور در بخش دیگری از خطبه‌ها به آغاز فعالیت اعضای دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرستان سامان اشاره کرد و پیرامون این موضوع اظهار داشت: اول آنکه اعضای محترم شورها، برای شهر و روستای خود چشم انداز تعریف کنند به این معنی که توسعه شهر می خواهد به چه سمت و پیشرفتی برود، دوم آنکه برای خود برنامه چهار ساله تعریف کنند که برنامه یک سالی که موجود است کافی نمی‌باشد و سوم آنکه شما آینده شهر و روستا را در نظر بگیرید که هم‌اکنون مردم یکسری نیاز و تقاضاهایی دارند که البته لازم است ولی اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد، چهارم آنکه به نیازها و تقاضاهای جنایی، حزبی و فامیلی توجه نکنید و مصلحت عموم مردم رو مد نظر قرار دهید که برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت را داریم.

خطیب نماز جمعه سامان در بخش دیگری از خطبه‌ها به فرا رسیدن ۶ ذی‌الحجه ۱۳۶۶، سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا در مکه مکرمه، اشاره کرد و افزود: در این واقعه صدها زائر مظلوم به شهادت رسیدند که جرم این زائران اعلام برائت از مشرکان بود.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم پرونده حج را ورق بزنیم و مدیریت

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب معتقد است: بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرح‌هایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را می‌توانیم تا اندازه‌ای مشاهده کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در سومین نشست معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ارائه نظرات خود درباره اختلاف نظرهای به وجود آمده در موضوع عفاف و حجاب در جبهه داخلی پرداخت و نکاتی را در این زمینه یادآور شد. در ادامه بخشی از این سخنان را می‌خوانید.

لایحه عفاف و حجاب؛ نوع اجرا و اظهارنظرها

موضوع حجاب در یک سال اخیر دستاویز یک لایحه قانونی شد اما متأسفانه هنوز از سوی مجلس به تصویب نرسیده و مقاومت‌هایی در برابر تصویب این لایحه وجود دارد. در حال حاضر طرح نور توسط نیروی انتظامی در حال اجراست و طبیعتاً مثل همه طرح‌ها یک سری محاسن دارد ولی ممکن است نارسایی‌ها و ایراداتی هم به این طرح وارد باشد.

اخیراً در حوزه رسانه دیدیم مبحثی مطرح شد که یکی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده خبر داده بود. این کلام که در سطح رسانه‌ها مطرح شد، راستی بود که درست گفته نشد. نمی‌توانیم بگوییم حرف غیر صحیح است چون از سوی فرد معتبری بیان شد ولی آنچه مسلم هست این اظهار نظر روی اصل طرح نور نبوده بلکه درباره شیوه اجرای آن بوده است. اگر بگوییم این تذکر درباره اصل طرح است این حرف با آخرین صحبت‌های حضرت آقا درباره قانونی بودن عفاف و حجاب و اینکه دشمن در موضوع حجاب برای ما چالش درست می‌کند، تناقض دارد.

ما دو گفتمان در رابطه با حجاب در سطح کشور داریم که هر دو منتسب به جریان انقلاب هستند و هر دو مخالف ناهنجاری و بدپوششی و کشف حجاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و معتقد به مقابله با بی‌حجابی هستند. اما تمام تفاوت این دو گفتمان روی بحث شیوه مبارزه با بی‌حجابی است؛ یک شیوه برخورد مردم با مردم است همین آمرینی که ما در سطح خیابان‌ها می‌بینیم و از طرفی برخورد نیروی انتظامی با مردم است. خب یک عده به این شیوه نقد دارند و یک عده تأیید می‌کنند.

 

نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی

 

یک مدل دیگر هم با اصل برخورد موافق هستند ولی می‌گویند باید شیوه برخورد با بی‌حجابی مکانیزه شود چون واقعه 1401 و آن اتفاقات بدی که افتاد و ماه‌ها شاهد آشوب و ناآرامی در کشور بودیم، بهانه‌ای بود که دشمن از این برنامه ما گرفت. این در واقع یک حقیقتی است که وقتی یکبار این فضا برای ما در کشور ایجاد شده است دوباره چنین فضایی ایجاد نکنیم و بحث بی‌حجابی را از جرم به سمت تخلف اجتماعی ببریم و در این زمینه جریمه‌هایی اعمال شود. این هم برخورد با بی‌حجابی است اما برخوردی است که مواجهه‌ای ندارد و چون مواجهه ندارد، طبیعتاً چالش‌هایش کمتر است.

تجربه ثابت کرده در هر طرحی که با انسان و تعدد و تنوع آدم‌ها سر و کار داشته باشیم، هر قدر ما آموزش داشته باشیم و این آموزش‌ها را فراگیر کنیم بالاخره یک خطایی دارد چون ظرفیت حوصله و طاقت انسان محدود است و ممکن است در یک نقطه‌ای از تعادل خارج شود و اتفاقی بیفتد لذا گروه دوم معتقد به بحث مکانیزه شدن مقابله با بی‌حجابی و جریمه هستند.

تعارض گفتمان‌ها در سطح رسانه و اثرگذاری بر سیاست‌ها

متأسفانه اختلافات این دو گفتمان که هر دو دلسوز انقلاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و از کشف حجاب ناراحت هستند، در حال حاضر دستاویزی برای دشمنان شده است. در این حوزه دو آسیب داریم یکی تعارض این گفتمان‌ها در سطح رسانه و دیگری اثرگذاری این گفتمان‌ها در سیاست‌ها. مثلاً ممکن است انقدر یک گفتمانی را بسط بدهیم که جلوی طرح نور گرفته شود یا ممکن است از طرف دیگر سقوط کنیم.

لذا خوب است که عرصه مطالبه‌گری در حوزه عفاف و حجاب را به سمت یکی کردن این دو گفتمان بیاوریم و در این موضوع همه با هم همفکر شویم. باید چالش‌های هر روش را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. اگر بحث مکانیزه شدن مبارزه با بی‌حجابی مطرح است، بررسی کنیم که آسیب‌ها و چالش‌های این رویکرد چیست؟ آیا ما امکانات و تکنولوژی و زیرساخت‌های آن را داریم؟ یا آنطور که یک عده می‌گویند راه انداختن چنین بحثی برای این است که کلاً بحث مبارزه با حجاب منتفی شود؟ یا اگر برخورد مردم با مردم و مامور با مردم مطرح است این روش را چگونه می‌توان با کمترین هزینه اجرا کرد؟

 

سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!

 

جنگ حجاب، جنگ رسانه است

ضمن اینکه بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرح‌هایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم به عنوان شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را می‌توانیم تا اندازه‌ای ببینیم.

جاهایی بوده که طرح نور اجرا شده و مأمور، خیلی خوب بوده و اصلاً موردی هم نبوده است. جاهایی هم بوده که اشکالاتی در نحوه برخورد مأمور دیدیم و تذکر هم دادیم. هر کسی با توجه به ویژگی خودش ممکن است اشتباه و خطایی هم بکند. اما به فرموده مقام معظم رهبری چون دشمن در این موضوع با برنامه و نقشه وارد شده است ممکن است اگر اتفاقی هم نباشد، داستان و هجمه و موجی را علیه عفاف و حجاب ایجاد کند. لذا ما هم باید با برنامه و نقشه عمل کنیم.

نکته بعدی این است که در موضوع حجاب، فضا و زمین حرکت دشمن، فضای رسانه است. جنگ حجاب، جنگ رسانه است. دشمن در فضای مجازی مانور می‌دهد ولی بیشتر حرکت‌های ما در فضای حقیقی است. مبارزه با ناهنجاری و کار فرهنگی ما در فضای حقیقی است لذا ما هر کاری در این جنگ روانی انجام بدهیم آنها ممکن است یک نقطه دیگری را هدف بگیرند. طرح نور کنار برود داستان دیگری جلو می‌آید.

محور مطالبه‌گری حجاب را روی بدنه مردمی و دستگاه‌های مؤثر ببریم

اما محور دوم مطالبه‌گری ما در موضوع حجاب باید این باشد که دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی را در این موضوع حساس کنیم. دستگاه‌های ما سهم بالایی در اجرای قانون دارند. ما باید محور مطالبه‌گری را روی دستگاه مؤثر ببریم.

امروز فقط نیروی انتظامی دارد به وظایف قانونی خود در حوزه حجاب عمل می‌کند و همه هم به او هجمه می‌بریم. بقیه دستگاه‌ها مثلاً وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، دستگاه‌هایی هستند که در فرهنگ عمومی تأثیر بسیاری دارند اما متأسفانه مدیریت فرهنگی در کشور ما بیشتر سلیقه‌ای و بدون خلاقیت و تخصص محوری انجام می‌شود. نگاهی که فکر می‌کند کار فرهنگی و اجتماعی را می‌شود فقط با جلسه و کمیته پیش برد و از ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی غفلت بزرگی می‌شود.

ما باید در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گروه‌های مردمی و سمن‌ها را شناسایی کنیم. این گروه‌های مردمی هم فعال و دغدغه‌مند هستند و هم دنبال نفع اقتصادی نیستند و می‌توانند بخشی از این بار را به دوش بکشند. از ساختار رسمی نتیجه نمی‌گیریم پس بدنه غیر دولتی و دغدغه‌مند را شناسایی کنیم و بخشی از کارها را به آنها واگذار کنیم.

من در یکی از سفرهایم به استان مازندران دو سه مجموعه بسیار قوی مردمی دیدم که مطمئن هستم هیچ وزارت‌خانه‌ای نمی‌تواند در تراز آنها کار کند و آنها هستند که باید به دنبال این گروه‌ها حرکت کنند. می‌خواهم بگویم ظرفیت‌های مردمی در کشور زیاد است.

در این سال‌ها چون قرارگاه‌های فرهنگی اجتماعی تشکیل شده که هم سبقه اجتماعی و هم فرهنگی دارند، افراد بسیاری شناسایی شدند، موسسات تخصصی شدند، چرا ما از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ چرا از این ظرفیت‌ها در آموزش و پرورش استفاده نمی‌کنیم؟ بنابراین حوزه مردمی حوزه مؤثر و مهمی است که باید روی آن متمرکز شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • برگزاری نماز جمعه شهرستان‌های استان مرکزی
  • مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است
  • امام جمعه خرم آباد:فروپاشی دژ سست استعمار در منطقه
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • بازی با ایران بازی با دم‌ شیر است/به‌زور کسی را بهشت نخواهیم برد اما مقابل ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس