Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور کُرد رئیس‌جمهور عراق و از نزدیکان جلالا طالبانی معتقد است: نه تنها زمینه‌سازی لازم برای برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان صورت نگرفتهبلکه هدف از برگزاری آن هم مشخص نیست.

دکترلطیفرشید،سیاستمدارشناخته‌شدهکردعراقی،وزیرسابقمنابعآبیاینکشوروباجناقجلالطالبانیرئیس‌جمهوریسابقعراقاستکههم‌اکنوندربغدادبهعنوانمشاورفوادمعصومرئیس‌جمهوریعراقفعالیتمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت‌هابودمصاحبهباویدربرنامهکاریگروهخبریخبرگزاریتسنیمدرعراققرارداشتکهبنابهدلایلسفروشرایطکاریویباتاخیرهمراهبودامادرنهایت،اینمصاحبهدربارهموضوعرفراندوموسفراخیرهیئتسیاسیاقلیمکردستانبهبغدادصورتگرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لطیف رشید، مشاور رئیس‌جمهورعراق در این مصاحبه درباره برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان، مسائل و مشکلات داخلی اقلیم، دور اول مذاکرات بغداد و همچنین روابط با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد:

نتایج سفر هیئتاعزامیاقلیم به بغداد

تسنیم: در مدت اخیر هیئتی از اقلیم کردستان عراق به بغداد سفر کرد و سلسله گفتگوهایی را با مقامات ارشد و جریان‌های سیاسی این کشور انجام داد، ملاحظاتی در خصوص این مذاکرات وجود دارد. گفته می‌شود که هیئت کرد بیشتر به دنبال چاره‌یابی مشکلات فعلی اربیل - بغداد بوده است تا سخن از برگزاری رفراندوم. ارزیابی جنابعالی از این مذاکرات چیست؟

هیئت سیاسی اقلیم کردستان با هدف طرح مشکلات فعلیبا حکومت مرکزی به بغداد سفر کرد، در این مذاکرات برگزاری رفراندوم و موعد تعیین‌‌شده جهت برگزاری آن بیشتر مورد بحث قرار نگرفته است. نتایج مثبتی که از این مذاکرات عاید شده، اعلام آمادگی شخص نخست‌وزیر و دیگر مقامات و جریان‌های عراقی با هدف حل و فصل مشکلات با اقلیم کردستان است.

بغداد تعهدی به هیئت اعزامی اقلیم نداد

تسنیم: حکومت مرکزی عراق در خصوص چاره‌یابی این مشکلات چه تعهدی به هیئت سیاسی کرد داده است؟

بغداد چنین موضوعی را مطرح نکرده،هیئت سیاسی کرد با سفر به بغداد چنین موضوعی را پیشنهاد کرده و حکومت مرکزی هم با استقبال از این موضوع اعلام کرده است در راستای کمک به حل این مشکلات قدم برمی‌دارد.

رفراندوم نباید به شعار شخصی و حزبی تبدیل شود

تسنیم: اقلیم کردستان و حکومت مرکزی می‌توانند در چارچوب عراق متحد و یکپارچه به توافقی کلی که جنبه اجرایی داشته باشد، برسند؟

ما امیدواریم که کردهای عراقی قدم در راه حل مشکلات خود با حکومت مرکزی بردارند. برداشت‌های متفاوتی از رفراندوم در حال حاضر وجود دارد، همه ما امیدوارانه به این مذاکرات می‌نگریم که به نتایج مثبتی برسد. در خصوص برگزاری رفراندوم هم ما نیازمند طرح این موضوع با حکومت مرکزی، کشورهای همسایه و حتی دیگر کشورهای تاثیرگذار هستیم و در ثانی، اقلیم کردستان باید از طریق پارلمان چنین درخواستی داشته باشد نه اینکه رفراندوم به شعار شخص یا حزبی خاص تبدیل شود.

مهمترین موضوع، فعالیت مجدد پارلمان اقلیم کردستان است

تسنیم: طیف وسیعی از کشورهای جهان و منطقه با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان مخالف هستند. وضعیت را به صلاح اقلیم کردستان می‌بینید؟

مسئله مهم در برگزاری این رفراندوم در این مرحله به این مخالفت‌ها وابسته نیست اگرچه این مخالفت‌ها به نوبه خود تاثیرگذار است،اما مهمترین موضوع، فعالیت مجدد پارلمان اقلیم کردستان است تا در چارچوب قانونی که در پارلمان تصویب خواهد شد شیوه و مکانیزم خاص آن تعیین شود. پارلمان می‌تواند به صورت کارشناسی شده به موضوع رفراندوم بنگرد، از وحدت سیاسی و ملی در سطح داخلی تا چگونگی مذاکرات با دول همسایه و جهان.

نه زمینه‌سازی لازم برای برگزاری رفراندومصورت گرفته نه هدف آن مشخص است!

تسنیم: به عنوان یک سیاستمدار کرد واقع‌بینانه بگوییدکه زمینه‌سازی لازم برای برگزاری این رفراندوم صورت گرفته است؟

زمینه‌‌سازی برای برگزاری چنین مسئلهمهمی باید از طریق نمایندگان ملت صورت پذیرد، پارلمان زمان کافی برای بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف این موضوع داشته باشد. به نظر اینجانب، زمینه‌سازی لازم برای برگزاری این رفراندوم نه تنها صورت نگرفتهبلکه هدف از برگزاری آن هم مشخص نشده است.

سران اقلیم ابتدا مشکلات مردم را حل کنند بعد سراغ موضوعاتیمثل رفراندوم بروند

تسنیم: در سطح داخلی اقلیم کردستان هم مشاهده می‌شود که بخشی از مردم در نتیجه فشارهای اقتصادی که چندین سال است متحمل شده‌اند یا متاثر از اختلافات سیاسی با این رفراندوم اعلام مخالفت کرده‌اند. چرا سران اقلیم کردستان بی‌توجه به صداهای مخالف همچنان به برگزاری رفراندوم اصرار دارند؟

با این نظر موافقم، مردم اقلیم کردستان اعلام نارضایتی کرده‌اند، چندین سال است که بودجه مشخصی نداریم، حقوق کارمندان دولتی و دیگر اقشار به صورت منظم پرداخت نمی‌شود و از همه مهمتر مردم کرد از درآمدهای نفتی و چگونگی مصارف آن اطلاع ندارند. این حق مردم اقلیم کردستان است که اعتراض داشته باشند، حقوق ندارند یا حقوقی را که دریافت می‌کنند بسیار ناچیز است. اقلیمی که فاقد پارلمان است چگونه می‌تواند برای حل چنین مشکلاتی اقدام کند. بنابراین در وهله اول لازم است سران کرد قدم‌های اساسی در خصوص فعالیت مجدد پارلمان بردارند و بعدها با رفع مشکلات فعلیاز طرح چنین موضوعاتی سخن به میان بیاید.

نمی‌توانیم مانع اظهار نظر اسرائیلی‌ها درباره رفراندوم شویم!

تسنیم: اسرائیل تنها رژیمی بوده که همچنانکه در اظهارات بنیامین نتانیاهو هم مطرح شده است از تشکیل دولت مستقل کردی در منطقه حمایت می‌کند، با توجه به حساسیت‌هایی که کشورهای اسلامی نسبت به این رژیم دارند جنابعالی این اعلام حمایت را در راستای منافع کردها می‌دانید یا بالعکس این رژیم تنها در پی آشوب بیشتری در منطقه است؟

ما نمی‌توانیم بگوییمکه فلان مسئول اسرائیلیا هر دولت دیگری اظهارنظر نکند اما عقیده ما این است که ما نیازمند رابطه‌ای بهتر با حکومت بغداد و کشورهای همسایه خود هستیم.

تاثیرگذاری کردها در بدنه حکومت مرکزی عراق تضعیف شده است

تسنیم: شما در دوره ریاست جمهوری جلال طالبانی به عنوان عضویاز کابینه حکومت عراق در بغداد حضور داشته‌‌اید. کردهای عراق این دوره را مترادف با حضور قدرتمند خود در بغداد می‌دانند، از پست‌های مهمی که در اختیار داشته‌اند تا اختصاص قدرالسهم اقلیم از بودجه عمومی عراق. چنین وضعیتی در دوره فعلیتا چه میزان در چاره‌یابی مشکلات اربیل و بغداد تاثیرگذار است؟

لطیفرشید: کردها از سال 2003 به بعد حضوری قدرتمند و تاثیرگذار در بدنه سیاسی عراق داشته‌ا‌ندبه ویژه در دوران ریاست جمهوری جلال طالبانی که کردها سهمی در تصمیمات عالی و مهم حکومت مرکزی داشتند و بودجه اقلیم کردستان هم بدون هیچگونه مشکلی در اختیار حکومت اقلیم قرار می‌گرفت اما متاسفانه دو سال است که فضای پرتنشی بر روابط اقلیم و حکومت مرکزی سایه افکنده است، در نتیجه چنین روابطی می‌بینیم که اقلیم توانایی تامین بودجه خود را ندارد و با مشکلاتی بیشتری روبرو است، در حال حاضر تاثیرگذاری کردها در بدنه حکومت مرکزی عراق تضعیف شده است. ما امیدوارانه به حل مشکلات کنونی حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی می‌نگریمو روزهای گرم روابط گذشته را به انتظار می‌نشینیم.

رابطه بغداد و تهرانمستحکم است/ ایران در کلیه مراحل دشوار به ویژه در مبارزه با صدام و فتنه داعش به حمایت از عراقی‌ها شتافته است

تسنیم: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق را چگونه می‌بینید؟

ایران از جایگاهی مهمی در روابط با عراق برخوردار است. وجود روابط مستحکم ما با جمهوریاسلامی ایران مسئله‌ای نیست که نادیده گرفته شود، ما با ایران دارای روابط تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی و دینی هستیم. ما فراموش نخواهیم کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات با رژیم دیکتاتوری صدام چگونه با کرد، عرب، ترکمن و دیگر قومیت‌های عراق همکاری کرده است. ایران در کلیه مراحل سخت و دشوار به ویژه در بحران و فتنه داعش به همکاری و حمایت از عراقی‌ها شتافته است. روابط ما با جمهوری اسلامی ایران دوستانه است.

انتهای پیام/.

R1462/P36461/S8,90,94/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان

وزارت مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد بیش از ۲۰۰ نفر از دختران در آزمون دوره مامایی در ولایت قندوز در شمال افغانستان شرکت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت مهاجرین حکومت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار داشت 234 نفر از دختران در آزمون دوره سه ساله مامایی در ولایت قندوز شرکت کردند که از این میان 80 نفر پذیرفته خواهند شد.

اطلاعیه افزود هزینه آموزش این دوره را دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت می‌کند.

وزارت بهداشت حکومت طالبان اسفندماه سال گذشته در نامه‌ای از ریاست‌های این وزارتخانه در ولایت‌های مختلف افغانستان خواست تا روند پذیرش دختران فارغ‌التحصیل از دبیرستان را به دانشکده‌های پزشکی آغاز کنند.

اولین پاسخ رسمی طالبان به چرایی تعلیق تحصیل دخترانمعاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان: در تلاشیم شرایط ادامه تحصیل دختران فراهم شودآمادگی دانشگاههای ایران برای تحصیل دختران افغانستانی

خبرگزاری دولتی «باختر» گزارش داده بود روند پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی دولتی در ولایت‌های کاپیسا، پروان، پنجشیر، میدان وردک، غزنی، پکتیکا، لوگر، خوست، بدخشان، بامیان و پکتیا آغاز شده است.

پیش از این نیز «قلندر عباد» وزیر بهداشت حکومت طالبان گفته بود افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • النجباء: مقاومت عراق بانک اهداف بزرگی دارد
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • گزینه اصلی مدیرعاملی استقلال مشخص شد
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • دلیل برکناری خطیر مشخص شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • حداقل حقوق بازنشستگان 35 درصد افزایش یافت