Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان محيط زيست گفت: من مخالفتي با توليدات محصولات تراريخته ندارم و معتقدم مخالفان اين محصولات دليل علمي و منطقي براي مخالفت خود ندارند و تنها شعار مي‌دهند.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاري فارس، به مناسبت هفته دولت، عيسي کلانتري شنبه شب (چهارم شهريور) در برنامه تيتر امشب شبکه خبر، مهمترين برنامه‌هاي سازمان محيط زيست در دولت دوازدهم را تشريح کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اين‌که کمبود آب و مصرف بي‌رويه آب مهمترين تهديدات زيست‌محيطي کشور به شمار مي‌آيند، گفت: از آن‌جا که وزارت نيرو در کشور ما مسووليت توزيع منابع آب را بر عهده دارد، محيط زيست کمتر به اين موضوع ورود و توجه کرده است. در حالي که بايد بحران آب در اولويت محيط زيست کشور قرار گيرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين‌که آلودگي هوا، فرسايش خاک، از بين رفتن منابع گياهي و جانوري ژنتيکي کشور، مديريت پسماندها و... ديگر مسائل مهم محيط زيست کشور هستند، گفت: بايد کمبود آب و مصرف بي‌رويه آن در اولويت مديريت محيط زيست کشور قرار گيرد.
بحران آب مهمترين مساله زيست‌محيطي کشور
به گفته کلانتري، ميزان آب‌هاي تجديدپذير کشور به زير 90 ميليارد متر مکعب رسيده است. اين در حالي است که در چهار دهه گذشته ميزان آب‌هاي تجديدپذير 132 ميليارد متر مکعب بود. بنابراين حدود 42 ميليارد مترمکعب آب تجديدپذير کشور کاهش يافته است.
وي با تاکيد بر اين‌که طبق استانداردهاي جهاني بايد تا 40 درصد آب‌هاي تجديدپذير مصرف شود، گفت: مصرف بيش از 40 درصد آب‌هاي تجديدپذير خطرات زيست‌محيطي به دنبال دارد. در کشور ما بيش از 110 درصد آب‌هاي تجديدپذير مصرف مي‌شود. به عبارت ساده‌تر بايد حداکثر 88 ميليارد مترمکعب آب مصرف شود ولي حدود 97 ميليارد مترمکعب آب تجديدپذير در کشور مصرف مي‌شود. مصرف آب‌هاي تجديدپذير در استان‌هاي مختلف متفاوت است. براي مثال در خراسان بالاي 130 درصد آب‌هاي تجديدپذير مصرف مي‌شود و در حوضه آبريز درياچه اروميه ميزان آب‌هاي تجديدپذير به 69 درصد مي‌رسد.
معاون رئيس‌جمهور تاکيد کرد: کمبود منابع آب کشاورزي، پوشش گياهي، حيات وحش و تمدن کشور ما را تهديد مي‌کند. بنابراين بحران آب مهمترين مساله زيست‌محيطي کشور ما است.
کلانتري در پاسخ به اين پرسش که چه برنامه‌اي براي مديريت بحران آب کشور در دولت دوازدهم به عنوان رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دارد،‌ گفت: سياست‌هاي آبي کشور بايد ديده‌باني شود. در اين مقطع مردم و وزارت نيرو نمي‌توانند هر کاري که خواستند با منابع آب کشور انجام دهند. در شرايط حاضر به دليل احداث سدها و عدم رعايت حق‌آبه تالاب‌ها، اکوسيستم‌هاي آبي کشور خشک شده است. کسي مخالف سدسازي نيست ولي سدسازي‌ها نبايد مانع تخصيص حق‌آبه‌ي تالاب‌ها شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به برداشت 52 ميليارد مترمکعبي از آب‌هاي زيرزميني کشور، اظهار کرد: 42 ميليارد مترمکعب مصرف آب‌هاي سطحي در کشور است. بنابراين مصرف منابع آب با توان آبي کشور تطابق ندارد و در حالي که حداکثر 36 ميليارد متر مکعب ظرفيت مصرف آب داريم، 97 ميليارد مترمکعب آب مصرف مي‌شود.
برداشت 15 ميليارد مترمکعب آب غيرمجاز از چاهها و وورد کشور به يک بحران جديد
وي با بيان اين‌که 15 ميليارد متر مکعب آب غيرمجاز توسط چاه‌ها برداشت مي‌شود، گفت: اين وضعيت کشور را با بحران جديدي روبه‌رو کرده است. نبايد فراموش کنيم که عمده منابع آب در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه به اجراي برنامه‌هايي براي مقابله با گرد و غبار اشاره و اظهار کرد: گرد و غبارها هم منشأ داخلي و هم منشأ خارجي دارند. بر اساس بررسي‌هاي کارشناسان محيط زيست از 28 مرکز توليد گرد و غبار 4 مرکز در جنوب خوزستان و 24 مرکز در خارج از کشور قرار دارد. لازم به ذکر است که چهار کانون توليد گرد و غبار در داخل ايران چندين برابر کانون‌هاي خارجي توليد گرد و غبار دارند.
وي افزود: کنترل منشأهاي خارجي گرد و غبار از طريق ديپلماسي با کشورهاي عراق، سوريه و عربستان دنبال مي‌شود. کانون‌هاي داخلي گرد و غبار در خوزستان و ايلام نيز بايد مديريت شوند. در اين ميان خشکي درياچه‌ها و تالاب‌ها نيز وضعيت گرد و غبار را تشديد مي‌کند. البته برخي مناطق، کانون‌هاي گرد و غبار محلي دارند. نبايد فراموش کنيم که گرد و غبار يک‌شبه ايجاد نشده که يک‌شبه از بين برود. حل پديده گرد و غبار نياز به برنامه‌ريزي دارد.
براي زنده کردن تالاب‌ها بايد حق‌آبه آنها را برگردانيم
به گفته کلانتري، عمده گرد و غبارهاي کشور با منشأ داخلي و خارجي اراضي‌اي هستند که شخم زده و رها شده‌اند. براي مثال در محله ايزدي‌هاي عراق اراضي بسياري بعد از شخم زدن به دليل نبود منابع آب کاشته نشده و رها شده‌اند که با وزش باد، گرد و غبار به سمت ايران مي‌آيد. در جنوب ايران نيز علاوه بر خشک شدن تالاب‌ها، اراضي شخم‌زده رها شده‌اند که همين، کانون گرد و غبار ايجاد مي‌کند.
وي در ادامه در مورد احياي تالاب‌هاي خشک‌شده، اظهار کرد: حق‌آبه تالاب‌ها بايد بازگردانده شود. در شرايط حاضر حق‌آبه تالاب‌ها به کشاورزي اختصاص داده شده و روشن است که تالاب‌ها با سيلاب‌ها زنده‌اند که سدسازي‌ها مانع ورود سيلاب‌ها به تالاب‌ها شده و باعث خشکي اين اکوسيستم شده‌اند. بنابراين براي زنده کردن تالاب‌ها بايد حق‌آبه آنها را برگردانيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به عدم رعايت حق‌آبه درياچه اروميه طي سال‌هاي گذشته، اظهار کرد: حق‌آبه درياچه اروميه بيش از دو ميليارد مترمکعب است که طي 15 سال گذشته تنها 70 ميليون مترمکعب آن تامين شده است که تالاب بختگان و ساير تالاب‌هاي کشور نيز از اين امر مستثني نبوده و حق‌آبه آنها با سدسازي گرفته شده است.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اين‌که همه اين منابع آبي صرف توسعه کشاورزي شده است، گفت: در حال حاضر تالاب هورالعظيم در حال احياء است و از طريق تفاهم‌هايي که با وزارت نفت شده، مشکل اين تالاب حل شده و اميدواريم بقيه درياچه‌ها و تالاب‌ها نيز در مسير احياء قرار گيرند.
محيط زيست قرباني کشاورزي
کلانتري با تاکيد بر اين‌که يکي از مسائل مهم در ايجاد بحران آب، توسعه بيش از حد کشاورزي است، گفت: محيط زيست در سال‌هاي گذشته قرباني کشاورزي شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه در پاسخ به اين پرسش که توسعه در کنار محيط زيست چه جايگاهي دارد، گفت: اگر توسعه متوازن و پايدار باشد، با محيط زيست مشکلي نخواهد داشت. صنعت، معدن و کشاورزي زماني رشد و توسعه خواهند داشت که محيط زيست نيز حفظ شود. توسعه در سدسازي و کشاورزي در سال‌هاي گذشته به صورت نامتوازن انجام شده است. طبق عرف بين‌المللي حق نداريم بيش از 40 درصد آب‌هاي تجديدپذير کشور را مصرف کنيم. در اسپانيا 25 درصد، در هند 32 درصد و در چين 29 درصد منابع آبي تجديدپذير مصرف مي‌شود اين در حالي است که در کشور ما بالاي 100 درصد آب تجديدپذير مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
کلانتري تاکيد کرد: اگر محيط زيست را نداشته باشيم در درازمدت هيچ توسعه‌اي را نخواهيم داشت. در سال‌هاي گذشته افزايش کشاورزي به بهاي از بين رفتن محيط زيست صورت گرفته است.
وي با بيان اين‌که زماني واحدهاي دامي در کشور ما 60 ميليون بود ولي در حال حاضر اين عدد به 120 ميليون رسيده است، گفت: فرسايش خاک و فقير شدن سفره‌هاي آب زيرزميني در نتيجه افزايش واحدهاي دامي صورت گرفته است.
معاون رئيس‌جمهور اظهار کرد: اگر مساله آب به مشکل بين‌استاني تبديل شده، به اين علت است که آب را به بهاي مقدس خودکفايي و به بهاي مقدس کاهش وابستگي به خارج از کشور فروخته‌ايم. شرايط کنوني منابع آب نشان مي‌دهد که به توسعه پايدار توجهي نشده و تصميمات انفرادي چنين وضعيتي را ايجاد کرده است که پوشش گياهي، ذخاير ژنتيکي، خاک و آب کشور در حال نابودي است.
کاهش آلودگي هوا در گرو بهبود وضعيت حمل‌ونقل و سوخت
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه به برنامه‌هاي سازمان محيط زيست براي کاهش آلودگي اشاره و اظهار کرد: مشکلات محيط‌زيست در دولت يازدهم کمتر شده است. چون آقاي روحاني سياست خود را حفظ محيط زيست قرار داد. در مورد آلودگي هوا نيز بايد بدانيم که با دو نوع آلودگي فيزيکي و شيميايي هوا مواجه هستيم. آلودگي فيزيکي همان گرد و غبار است. 90 درصد آلودگي شيميايي نيز ناشي از سيستم حمل‌ونقل و وضعيت سوخت مصرفي در کشور است. اگر سوخت يورو 4 واقعي باشد و اگر خودروها به استاندارد واقعي برسند، آلودگي‌ها تا حد زيادي کاهش مي‌يابد.
کلانتري تاکيد کرد: سازمان محيط زيست بايد با دستگاه‌هاي مرتبط سختگيرانه‌تر عمل کند تا سوخت پاک و خودروي استاندارد توليد شود.
صنايع آلاينده با احکام قضايي تعطيل مي‌شوند
وي در مورد استقرار صنايع آلاينده اظهار کرد: صنايع عمدتاً قديمي هستند و عمر خود را کرده‌اند و با استانداردهاي قديمي ساخته شده‌اند که در آن مقطع محيط زيست جايگاهي در استقرار صنايع نداشت. اين وضعيت بايد اصلاح شود. همچنين صنايع آلاينده در صورت تداوم آلودگي بايد با احکام قضايي تعطيل شوند.
معاون رئيس‌جمهور با بيان اين‌که بخشي از آلودگي صنايع به نوع سوخت برمي‌گردد، گفت: خوشبختانه نيروگاه‌ها در 90 درصد ماه‌ها و فصل‌هاي سال از گازوئيل يورو 4 استفاده مي‌کنند و تنها در يکي دو ماه از سال مجبورند از مازوت استفاده کنند. بايد در اين زمينه بررسي لازم صورت گرفته و اين موضوع را به شکلي مديريت کنيم.
کلانتري با تاکيد بر اين‌که آقاي شريعتمداري وزير صنعت يک شخص محيط زيستي است، گفت: ايشان قول داده‌اند که قوانين محيط زيست به طور کامل در صنعت کشور رعايت شود.
سازمان محيط زيست يکي از حقيرترين سازمان‌هاي دولت است
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با اشاره به اين‌که سازمان محيط زيست يکي از حقيرترين سازمان‌هاي دولت است، گفت: اين سازمان در حالي که وظايف بسيار سنگيني بر عهده دارد، به لحاظ بودجه و نيرو بسيار فقير است. در شرايط حاضر بيش از 50 درصد از پست‌هاي سازماني محيط زيست به دليل نبود بودجه خالي گذاشته است. بودجه سازمان محيط زيست کمتر از دو منطقه آزاد کشور است. البته آقاي رئيس‌جمهور قول مساعدت در اين باره داده‌اند.
درياچه اروميه به وضعيت تثبيت رسيده
کلانتري که علاوه بر رياست سازمان حفاظت محيط زيست، در حال حاضر رياست ستاد احياي درياچه اروميه را نيز بر عهده دارد، وضعيت کنوني اين درياچه را تشريح کرد و گفت: درياچه اروميه در حال حاضر به وضعيت تثبيت رسيده است. لازم است حق‌آبه درياچه داده شود. اين اقدام شروع شده و ما در آغاز تامين حق‌آبه آن هستيم. در سال زراعي 95 - 96 بارندگي در حوضه درياچه اروميه تاکنون نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است. با وجود کاهش شديد بارندگي به‌دليل اقدامات احيايي، درياچه اروميه به وضعيت تثبيت رسيده و از شرايط وخيم خارج شده است.
وي افزود: برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي با کمک دانشگاه‌هاي شريف، اروميه، تبريز، اميرکبير، تهران، تربيت مدرس و... براي احياي درياچه اروميه تدوين شده که در صورت تامين اعتبارات و اجراي برنامه‌ها، درياچه اروميه به شرايط احياء دست مي‌يابد.
رئيس سازمان محيط زيست در ادامه در مورد وضعيت بيابان‌زايي و فرسايش خاک در کشور گفت: استفاده بي‌رويه از منابع طبيعي کشور در اوايل انقلاب باعث از بين رفتن آب، خاک و پوشش گياهي شد. اتخاذ سياست‌هاي غلط و برخورد احساسي در مورد توليد جو و گندم و رسيدن به خودکفايي باعث شد که سالانه دو ميليون هکتار خاک از بين برود. همچنين در نتيجه سياست‌هاي غلط آفت‌هاي مختلف مثل آفت سن، طغيان کرد.
سياست‌هاي غلط بعد از انقلاب باعث از بين رفتن منابع آب و خاک کشور شد
معاون رئيس‌جمهور با اشاره به افزايش توليدات دامي در سال‌هاي بعد از انقلاب اظهار کرد: افزايش دام کار خاصي نيست اما به دليل افزايش توليدات دامي بيش از دو ميليارد تن خاک در سال از بين مي‌رود. خاکي که ميليون‌ها سال طول مي‌کشد تا يک سانت از آن ايجاد شود بنابراين سياست‌هاي غلط در افزايش توليدات در دهه 60 و 70 باعث از بين رفتن پوشش گياهي و ايجاد فرسايش خاک شد. احياي اين منابع غيرممکن است.
رئيس سازمان محيط زيست با اشاره به اينکه بيماري ذغالي در جنگل‌هاي زاگرس ناشي از تخريب پوشش گياهي، فرسايش خاک و نفوذ کم بارش در خاک است، گفت: در حال حاضر صدها هکتار از جنگل‌هاي هيرکاني خشک شده که با کوچکترين حريق مساحت بسياري از آن دچار آتش‌سوزي مي‌شود.
کلانتري در ادامه با تاکيد بر اينکه مديريت پسماند شمال کشور يکي از اولويت‌هاي سازمان محيط زيست در دولت دوازدهم است، گفت: شخص رئيس‌جمهور مديريت پسماند استان‌هاي شمالي کشور را به عنوان يک اولويت در اين دوره مطرح کرده است که از نظر من با سرمايه‌گذاري مي‌توان اين مشکل را به راحتي حل کرد. وزارت کشور، سازمان محيط زيست و دولت بايد در اين زمينه همکاري داشته باشند تا مديريت پسماند در استان‌هاي شمالي صورت گيرد.
وي افزود: نبايد فراموش کنيم که در هيچ جاي دنيا به توليد برق از پسماند به عنوان سود نگاه نمي‌شود بلکه دولت بايد در اين زمينه سوبسيد بدهد. مساله شمال حذف پسماند است نه توليد برق و بايد مشکل پسماند شمال را حل کنيم.
مخالفان محصولات تراريخته تنها شعار مي‌دهند
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه در مورد توليد محصولات دستکاري شده ژنتيکي در کشور تصريح کرد: در 16 ميليون هکتار از اراضي دنيا محصولات تراريخته توليد مي‌شود. حدود هفت سال پيش تحقيقات جامعي توسط 70 دانشگاه دنيا با اختصاص 500 ميليون دلار بودجه انجام شد تا در مورد آسيب‌هاي احتمالي محصولات تراريخته روي انسان تحقيق کنند. در اين تحقيقات گسترده هيچ نتيجه‌اي دال بر اينکه محصولات دستکاري شده ژنتيکي به سلامت انسان ضرر مي‌رساند، کشف نشد.
کلانتري تاکيد کرد: بخش عمده واردات روغن نباتي، ذرت و سويا محصولات تراريخته هستند بنابراين من مخالفتي با توليدات محصولات تراريخته ندارم و معتقدم مخالفان اين محصولات دليل علمي و منطقي براي مخالفت خود ندارند و تنها شعار مي‌دهند. تاکنون هيچ استدلال منطقي از سوي مخالفان محصولات تراريخته در کشور ما مطرح نشده است. مخالفان محصولات تراريخته با اشاره به مباحث مربوط به راکفلر به ارائه دلايل سياسي اکتفا مي‌کند.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در بخش پاياني برنامه تيتر امشب در مورد طرح استراحت جنگل‌ها اظهارنظر کرد و گفت: متاسفانه در دوره‌اي جنگل‌هاي هيرکاني به طور وحشتناک غارت شد. شايد رها کردن جنگل‌ها به طور کامل صحيح نباشد چون چوب‌هاي افتاده و درختاني که عمرشان تمام شده بايد مديريت شوند. نمي‌توانيم جنگل‌ها کف‌تراشي کنيم بلکه بايد از درختاني که به سن اپتيموم رسيده بهره‌برداري شود. نبايد فراموش کنيم که ممنوعيت يک باره بهره‌برداري از جنگل‌ها ممکن است لطماتي به همراه داشته باشد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان با تاکيد بر اينکه محيط زيست بايد وارد فرهنگ عمومي کشور ما شود، گفت: در دولت دوازدهم به بخش اطلاع‌رساني محيط زيست تاکيد بسيار خواهيم داشت. واقعيت آن است که من نمي‌توانم با 2700 محيط‌بان حيات وحش و محيط زيست اين کشور را حفظ و حراست کنم اما مي‌توانم با 80 ميليون ايراني محيط زيست اين کشور را نجات دهم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله

 به گزارش تابناک، اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بار‌ها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیار‌های محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم