ذهن چگونه با جهان ارتباط برقرار میکند؟
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۰۰۴۹
تلاش برای فهم حقیقت ذهن و فعالیتهای آن، دستکم به یونان باستان بازمیگردد. در این دروه فیلسوفانی مانند افلاطون و ارسطو سعی کردند ماهیت معرفت انسان را توضیح دهند. مطالعه و تحقیق ذهن تا قرن نوزدهم یعنی تا زمانی که روانشناسی تجربی متولد شد، در حوزه فلسفه قرار داشت. ویلهلم وُنت و دانشجویانش برای مطالعه درباره فعالیتهای ذهن به صورت سیستماتیک به روش آزمایشگاهی روی آوردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
- منطق صوری: منطق صوری ابزارهای نیرومندی برای بررسی ماهیت تصور و محاسبه عرضه میکند. محاسبات در عرصه قضایا و محمولها برای تبیین بسیاری از انواع پیچیده معرفت به کار میروند و بسیاری از استنتاجها میتوانند برحسب قیاس منطقی با قواعد استنتاجی مانند قاعده شکل اول قیاس فهمیده شوند. حال پرسش این است که انسانها چرا به استنتاج میپردازند؟ میتوان به این پرسش چنین پاسخ داد: ١- چون انسانها تصورات ذهنی شبیه به جملات در منطق حملی دارند. ٢- انسانها فرآیندهای قیاسی و استقرایی دارند که بر اساس این جملات عمل میکنند. ٣- فرآیندهای قیاسی و استقرایی که بر جملات اطلاق میشوند، استنتاج را تولید میکند. با وجود این مشخص نیست که منطق، ایدههای اصلی برای تصور و محاسبه که لازمه علوم شناختی است را چگونه فراهم میکند چون روشهای طبیعی موثرتر و روانشناسی محاسبه مستلزم توضیح تفکر انسان است.- قواعد: بسیاری از معرفت بشری برحسب قواعد ماخوذه از هوش مصنوعی توضیح داده میشود و بسیاری از انواع تفکر مانند طراحی میتواند بر اساس سیستم مبتنیبر قاعده شکل بگیرد. مثلا میتوان پرسید چرا مردم نوع خاصی از رفتار هوشمندانه دارند؟ پاسخ میتواند توضیحات زیر باشد: ١- مردم قواعد ذهنی دارند. ٢- مردم فرآیندهایی برای استفاده از این قواعد را دارند تا به جستوجوی راهحلهای ممکن و رویههای برای تولید قواعد جدید بپردازند. ٣- فرآیند برای استفاده و شکلگیری این قواعد، رفتار را میسازد. مدلهای محاسباتی مبتنیبر قواعد شباهتسازیهای دقیقی را در مقیاس وسیعی از آزمایشهای تجربی روانشناسی از حل مسئله گرفته تا مهارت استفاده از زبان ساخته است. سیستمهای مبتنیبر قاعده اهمیت عملی دارند در نشاندادن اینکه چگونه آموزش بهبود مییابد و یا چگونه سیستمهای ماشینی هوشمند توسعه مییابند.- مفاهیم: مفاهیم که تا حدی با کلمات در زبان گفتاری و نوشتاری منطبق است، نوع مهمی از تصور ذهنی هستند. دلایل محاسباتی و روانشناسی برای کنارگذاشتن این دیدگاه کلاسیک وجود دارد مبنیبر اینکه مفاهیم تعاریف دقیق دارند.درعوض، مفاهیم میتوانند بهعنوان مجموعهای از ویژگیهای معمول نگریسته شوند. در این صورت کاربرد مفاهیم، مایه تقریبی انطباق بین جهان و مفاهیم است. طرحها و نوشتهها از مفاهیمی که منطبق بر جهاناند پیچیدهترند بلکه آنها شبیه مجموعهای از خصوصیتها هستند که میتوانند با وضعیت جدید سازگار و اعمال شوند. مفاهیم، پرسش فوق را (یعنی اینکه چرا مردم نوع خاصی از رفتار هوشمندانه دارند) چنین پاسخ میدهد: ١- انسانها مجموعهای از مفاهیم دارند که به صورت سلسلهمراتب و مرتبط با هم هستند. ٢- انسانها مجموعهای از فرایندها برای کاربرد مفاهیم دارند ازجمله گسترش فعالیت، انطباق و سلسلهمراتب مفهومی. ٣- این فرآیندها بر مفاهیم اطلاق و سبب تولید رفتار میشوند. ٤- مفاهیم میتوانند تبدیل به قواعد شوند اما آنها بسته نرمافزاری اطلاعات هستند که با مجموعه قواعد فرق دارند و فرآیندهای محاسباتی مختلف را ممکن میسازد.- قیاسها: قیاسها نقش مهمی در تفکر انسان در زمینههای مختلف مانند حل مسائل، تصمیمگیری، توضیح و ارتباط زبانی بازی میکنند. مدلهای محاسباتی بیان میکنند که چگونه انسانها منابع قیاسی را بازیابی و ارزیابی کنند تا بتوانند آنها را برای موقعیتهای هدف به کار گیرند. بر اساس قیاسها در پاسخ به این پرسش که چرا مردم نوع خاصی از رفتار هوشمندانه دارند میگوییم:١- انسانها تصورات کلامی و بصری از موقعیتها دارند که میتوانند بهعنوان موارد یا قیاسها به کار روند. ٢- انسانها فرآیندهای بازیابی، نقشهکشی و سازگاری دارند که بر اساس این قیاسها عمل میکنند، فرآیندهای قیاسی که بر تصورات آنالوگها اطلاق میشوند، رفتار را میسازند.- تصاویر: تصاویر بصری نقش مهمی را در تفکر انسان بازی میکنند. تصوراتی که ناشی از تصاویر هستند اطلاعات بصری و مکانی را خیلی بهتر از توصیفات کلامی در اختیار انسان میگذارد. روشهای محاسباتی بهخوبی تصورات تصویری را توصیف میکنند که شامل دریافتکردن، بزرگکردن، چرخش و تغییر شکل است. چنین عملیاتی میتوانند برای تولید و توضیح برنامهها در حوزههایی که تصورات تصویری بهکار گرفته میشوند مفید باشند. این نظریه در پاسخ به این پرسش که چرا انسانها نوع خاصی از رفتار هوشمند دارند به شرح زیر پاسخ میدهد: ١- انسانها تصاویر بصری از موقعیتها دارند ٢- انسانها فرآیندهایی مانند اسکنکردن و چرخش دارند که میتوانند بر روی تصاویر عمل کنند ٣- فرآیندهایی که برای ساخت و تولید تصاویر به کار میروند، رفتار انسانها را بهوجود میآورد. تصورات ناشی از تصاویر میتوانند در آموزش بسیار موثر باشند و برخی از جنبههای استعاری زبان ممکن است ریشه در همین تصاویر داشته باشند.- ارتباطگرایی: شبکه ارتباطگرا متشکل از گرهها و پیوندهای ساده هستند که برای درک فرآیند روانشناسی مفیدند که شامل اقناع محدود میشود. چنین فرآیندهایی شامل جنبههای بصری، تصمیمگیر، توضیح انتخاب و معناسازی در درک زبان میشود. ارتباطگرايی در پاسخ به پرسش فوق چنین پاسخ میدهد: ١- انسانها دارای تصوراتیاند که شامل واحدهای پردازش ساده مرتبط با یکدیگر از طریق ارتباطات عاطفی و مهارکننده است. ٢- انسانها فرآیندهایی دارند که فعالیت بین واحدها را ازطریق ارتباط و همچنین فرآیندهایی برای اصلاح و تعدیل این فرآیندها را گسترش میدهد. ٣- یادگیری و فعالیتی ناشی از گسترش این کارکردها برای واحدها رفتار را تولید میکند.- علوم اعصاب نظری: علوم نظری تلاشی برای توسعه مدل و نظریههای ریاضی و محاسباتی ساختارها و پردازشهای مغز انسان وحیوانات است. بدیهی است علوم اعصاب با ارتباطگرایی متفاوت است زیرا علوم اعصاب با ساختار زنده موجودات سروکار دارد و کوشش دارد مدلهایی را تعبیه کند که رفتار موجودات زنده را به صورت دقیق از طریق تعداد زیادی از نورونهای مغز تببین کنند. این نظریه در پاسخ به پرسش بالا چنین پاسخ میدهد: ١- مغز دارای اعصابی است که از طریق پیوندهای سیناپسی با نواحی مغز سازماندهی میشوند.
٢- شبکههای عصبی الگوهای پراکندهای هستند که از طریق ورودیهای حسی و الگوهای پراکنده شبکههای دیگر عصبی تغییر شکل مییابند. ٣- تعاملات شبکههای عصبی اَعمالی را انجام میدهد که شامل وظایفشناختی است.امروزه بسیاری از فیلسوفان طبیعتگرا هستند و با پژوهشهای فلسفی بهمثابه کار تجربی در حوزههایی مانند روانشناسی سروکار دارند. از دیدگاه طبیعتگرا، فلسفه ذهن در علومشناختی با کار تجربی و نظری پیوند دارد. نتایج متافیزیکی در مورد ذهن نه با تفکر مقدم بر تجربه بلکه با آگاهی از پیشرفتهای علمی در حوزههایی مانند روانشناسی، علوم اعصاب و کامپیوتر دستیافتی شدهاند. همچنین معرفتشناسی بر اساس یافتههای مفهومی نیست بلکه مبتنی بر یافتههای علمی در مورد ساختارهای ذهنی و شیوههای یادگیری است. اخلاق میتواند با درک بیشتر روانشناسی تفکر اخلاقی با تمرکز بر روی پرسشهایی مانند بررسی ماهیت درستی و نادرستی اخلاقی غنیتر شود. علومشناختی بسیاری از پرسشهای جالب روششناختی را مطرح میکند که ارزش تحقیق برای فیلسوفان را دارد. مثلا ماهیت تصور چیست؟ مدلهای محاسباتی چه نقشی در بسط نظریههای شناختی بازی میکنند؟ ارتباط بین توصیفات رقیب در شناخت ذهن که شامل پردازش سمبلها، شبکههای عصبی و سیستمهای دینامیکی چیست؟ رابطه بین حوزههای گوناگون علومشناختی مانند روانشناسی، زبانشناسی، و علوم اعصاب چیست؟ آیا پدیدههای روانشناسی به توضیحات تقلیلگرایانه از طریق علوم اعصاب میپردازد؟ توجه فزاینده توضیحات عصبی در روانشناسی شناخت، جامعه، توسعه پرسشهای مهم فلسفی درباره توضیح و تقلیل مطرح ساخته است. برای پاسخ به این پرسشها پیش از هر چیزی باید ماهیت توضیح مشخص شود. درمجموع توضیحات در روانشناسی، علوم اعصاب و زیستشناسی بهعنوان توصیفات مکانیسمهایی نگریسته میشود که سیستمهایی متشکل از اجزاء هستند که با تولید تغییرات منظم تعامل دارد. در توضیحات روانشناسی این اجزاء، تصورات ذهنیاند که از طریق روشهای محاسباتی برای تولید یک تصور جدید با هم تعامل دارند. در توضیحات علوم اعصاب این اجزاء، جمعیتهای عصبیاند که با روند الکتروشیمیایی برای تولید فعالیتهای جدید در جمعیتهای عصبی تعامل دارد. اگر پیشرفتها در علوم اعصاب نظری همچنان ادامه داشته باشد احتمال دارد توضیحات روانشناسی و علوم اعصاب با هم پیوند برقرار کنند تا نشان دهند تصورات ذهنی مانند مفاهیم از طریق فعالیت جمعیتهای عصبی ساخته میشوند. تلفیق فزاینده روانشناسی شناخت و علم اعصاب شواهدی را برای نظریه اینهمانی ذهن و مغز فراهم میکند. بر اساس این نظریه روندهای ذهنی، عصبی تصوری و محاسباتیاند. برخی فیلسوفان بر این باورند که ذهن انسانها در سیستمهای بیولوژیکی تجسم یافته و تصورات مغز به انحاء گوناگون عمل میکند و در نتیجه ذهن قادر است با جهان ارتباط برقرار کند.-------------------------------------
منابع:- Anderson, J. R. (٢٠٠٧): How Can the Mind Occur in the Physical Universe?, Oxford: Oxford University Press.
- Bechtel, W. (٢٠٠٨): Mental Mechanisms: Philosophical Perspectives on Cognitive Neurosciences, New York: Routledge.
- Bechtel, W. , & Graham, G. (eds.) (١٩٩٨): A Companion to Cognitive Science, Malden, MA: Blackwell.
- Boden, M. A. (٢٠٠٦): Mind as Machine: A History of Cognitive Science , Oxford: Clarendon.
- Dawson, M. R. W. (١٩٩٨): Understanding Cognitive Science, Oxford: Blackwell.
- Friedenberg, J. D. , & Silverman, G. (٢٠٠٥): Cognitive Science: An Introduction to the Study of Mind, Thousand Oaks, CA: Sage.
این مطلب نخستین بار در روزنامه شرق منتشر شده است. برچسب ها: ذهن انسان ، فهم حقیقت ، ارتباط با جهان ، زبان شناسی ، فلسفه نظری ، حسین مافی مقدم
منبع: تابناک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(ویدئو) اشکهای سردار رادان در قم
tags # حجاب اسلامی ، گشت ارشاد سایر اخبار آیا قدرتهای فوقبشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت میرسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟