Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@21:28:37 GMT

توزیع ناعادلانه آب تالابهای فارس

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۲۵۱۱

توزیع ناعادلانه آب تالابهای فارس

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، برخی از تشکل های زیست محیطی استان فارس در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار اقدام برای نجات تالاب ها و دریاچه های خشکیده استان شدند و بیان کرند: سوء مدیریت و توزیع ناعادلانه آب تالاب های فارس را به بحران کشانده است.

در بخشی از این نامه خطاب به دکتر روحانی آمده است: وضعیت منابع آبی استان فارس در پی سوء مدیریت های اعمال شده و توزیع ناعادلانه آب به شدت بحرانی است و متاسفانه اقدام علاج بخشی در راستای خروج از این بحران تا کنون صورت نگرفته و خشکی تالاب ها و دریاچه های این استان گواه این مدعاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه این نامه آمده است : مضافا اینکه ریزگردهای آلوده ناشی از خشکاندن تالاب های سه گانه سلامت ساکنان حاشیه نشین آن را با مخاطرات جدی مواجه نموده است و بخش عمده ای از سکنه مسیر رودخانه کر و حاشیه تالاب های سه گانه فوق در بخش هایی از کربال و شهرهای ارسنجان،نی ریز، خرامه واستهبان که تولید کنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی بودند، مبادرت به ترک وطن کرده اند و ناچار به سکونت اجباری در حاشیه شهرها شده اند.
تشکل ها افزودند:‌ لذا آسیب های جبران ناپذیرو غیر قابل انکار و ضعیت نابسامان فعلی مستلزم عزم جدی مسئولان و عنایت ویژه حضرتعالی در تشکیل کارگروه ویژه و ستاد احیای تالاب های فوق خواهد بود تا کام خشک تالاب ها و رنج این مردم سیراب و گوارا شود.
این نامه را تشکل های زیست محیطی و سازمانهای مردم نهاد استان فارس از جمله کانون جوانان نگاه فردا، انجمن جوانان پارسه ، انجمن رد پا ، مرکز علم و نوآوری ، تیرازیس پاد پارس ، ایلفا انجمن حمایت از حیوانات ، انجمن جوانان سپید پارس ، دوست داران طبیعت زاگرس ، انجمن سبز حافظان ارژن ، رفتگران طبیعت فارس ، پاکسازان طبیعت فارس ، انجمن همیاران محیط زیست زرقان ، گروه اقدام سبز فارس ، انجمن حلقه سبز زمین ، موسسه چتر دوستی، سبز اندیشان کلات سرخ زاگرس ، انجمن همیاران آب و اقلیم اقلید و احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان امضا کرده اند.
دریاچه وتالاب بختگان درفاصله 250 کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد ، دریاچه مهارلو در فاصله 35 کیلومتری شرق شیراز نیز محل زیست فلامینگوها در سالهای پرباران است.
دریاچه طشک 410 کیلومتر مربع مساحت دارد ، مساحت دریاچه همسایه آن یعنی بختگان 740 کیلومتر مربع است ، این دو دریاچه در سالهای پر باران به هم می رسیدند و دست دوستی می دادند اما اکنون بین آنان دیوار نمک و شوره زار است .
تالاب کمجان در محدوده شهرستان خرامه در حدود 90 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

705

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۲۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمد جواد عسکری اظهار داشت: مسائل محیط زیسیت باید جزء اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.   نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و مابقی آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی کرده‌ایم.   وی با تاکید بر اینکه راهی جر ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.   عسکری با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت‌های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیا آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی‌تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریا‌ها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آنها خسارت زیادی را به همراه دارد.   وی با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب‌های درسی آورده شود، افزود: واحد‌های تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.   رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت‌ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.   وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع‌تر این کسری جبران شود.   عسکری با بیان اینکه باید برای کانون‌های ریزگرد‌ها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده، اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

دیگر خبرها

  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه