Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:33:16 GMT

راه‌اندازی 80 کانون همیار دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۱۵۱۶۴

راه‌اندازی 80 کانون همیار دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها

رییس سازمان امور دانشجویان از راه‌اندازی 80 کانون همیار دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: باید مراکز دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز به امر مشاوره و سلامت روان دانشجویان توجه کنند و این کانون‌ها را در مراکز مشاوره خود راه‌اندازی کند ضمن اینکه توجه به مسائله تربیت بدنی و امکانات ورزشی می تواند نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا نماید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم امضای تفاهم نامه بین دانشگاه فنی حرفه ای و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم که امروز در دانشکده فنی حرفه‌ای دکتر شریعتی برگزار شد با تاکید بر اینکه مراکز فنی حرفه‌ای در رشته‌ها و مقاطع مختلف باید متناسب نیاز کشور پیش رود تاکید کرد: در حال حاضر ما نیازمند بررسی و آمایش مجدد مقاطع و رشته‌های مختلف از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید متناسب با نیاز کشور مورد آمایش و بررسی مجدد قرار بگیرد و حس می کنم دانشگاه فنی حرفه‌ای به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهارتی کشور توانسته در راستای تربیت نیروهای مهارتی و متناسب با نیاز جامعه گام بردارد.

وی در ادامه تصریح کرد: مقطع کاردانی امروزه در دانشگاه‌های دولتی کشور که بیشتر به سمت مدارج بالاتر حرکت کرده‌اند تقریبا مغفول واقع شده و از این جهت دانشگاه فنی حرفه‌ای می‌تواند نقش جدی در رفع نیازهای کشور با تربیت نیروهای مهارتی ایفا کند.

رییس امور دانشجویان همچنین نقش مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها را بسیار جدی عنوان کرد و گفت:‌ما خوشحال هستیم که امروزه بسیاری از دانشگاه ها موسسات عالی کشور به این امر توجه دارند و رسالت‌های مهم مشاوره را مورد توجه قرار داده اند به طوری که در نتیجه پیگیری‌های همکاران ما در دانشگاه‌ها حوزه‌های مشاوره راه‌اندازی شده است .

وی گفت: در صورتی که دانشجویان روح و روان سالم نداشته باشند و از آسیب‌های اجتماعی رها نباشند مسلما تربیت دانشجو در حوزه‌های دیگر آموزشی و پژوهشی نیز موفقیت آمیز نخواهد بود. در واقع مراکز مشاوره در دانشگاه ها کمک می‌کند که دانشجویان دوره دانشجویی خود را با نشاط و افسردگی طی کنند چرا که این مراکز نقش پیشگیری اولیه در بروز انواع آسیب‌ها را ایفا می کند .

وی در ادامه به اجرای طرح سیمای اجتماعی زندگی دانشجویی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح با کمک مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها در سال‌های 94 و 95 اجرایی شد و در آن وضعیت روانی واسیب‌های اجتماعی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه بر اساس نتایج این طرح وضعیت دانشگاه‌ها از نظر ْآسیب های اجتماعی نسبت به متوسط جامعه در شرایط بهتری قرار دارد اما ما متعقدیم وجود هر میزان آسیب در دانشگاه بسیار مهم است و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

معاون وزیر علوم تاکید کرد : بر اساس طرح سیمای اجتماعی زندگی دانشجویی آمارهایی از آسیب‌های اجتماعی دانشجویان در سطوح مختلف افسردگی معلومی تا افسردگی‌های حاد به دست آمد و در حال حاضر در مرحله مداخله‌ای و درمان این دانشجویان هستیم .

دکتر صدیقی همچنین در خصوص راه‌اندازی کانون‌های همیار دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها نیز گفت:‌بر اساس طرح دیگری که در حوزه مشاوره و سلامت روان دانشجویان در دانشگاه‌ها اجرا شد سعی کردیم از خود دانشجویان در کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم چرا که معتقدیم که دانشجویان بیش‌از هر کسی تحت تاثیر مشورت‌های همکلاسی‌ها و دوستان خود قرار دارد در نتیجه کانون‌های همیاران دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها راه‌ اندازی شده است تا دانشجویان به راحتی مسائل خود را مطرح کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۱۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه توکلی، صبح شنبه در همایش گرامیداشت روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب در استان کرمان گفت: بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر کشور خدمات سلامت روان و مشاوره روانشناسی را به مردم ارائه می‌دهند که این نشان از ظرفیت، پتانسیل و سرمایه سازمان بهزیستی دارد و مشخص می‌کند که بهزیستی چقدر در این خصوص تلاش و فعالیت کرده است.

وی افزود: به جرأت اعلام می‌کنم سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌ها و متولیان موضوع ارائه خدمات روانشناسی اجتماعی، خدمات بسیاری در حوزه سلامت روان انجام داده که این هم مرهون نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی است که در این زمینه در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: بهزیستی در بخش دولتی بیش از ۶ هزار نیروی تحصیل کرده و متخصص در مقاطع مختلف دارد که بضاعت بزرگی است و باید قدرشان را بدانیم.

معصومه توکلی، ادامه داد: در بخش خصوصی نیز بالغ بر چند ۱۰ هزار مرکز خصوصی در سراسر کشور داریم که در موضوعات مختلف اعم از توانبخشی، اجتماعی، معلولین و موضوعات مختلف آسیب دیدگان اجتماعی خدمات ارائه می‌دهند و روانشناس پای ثابت تمامی این خدمات است.

وی افزود: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه بهزیستی، حدود ۳ میلیون جلسه مشاوره در این سامانه به ثبت رسیده و بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده اند که این نشان می‌دهد خدمات و توانمندی‌های این مراکز توسط مردم درک شده و جامعه دارد از خدمات ما استفاده می‌کند و فکر نمی‌کنم هیچ دستگاهی با این بزرگی و عظمت وارد این موضوع شده باشد

توکلی، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مردمی و حمایتی یکسری خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد گفت: خط ۱۴۸۰ ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌دهد و متخصصان کارکشته و تحصیل کرده‌ای پشت خط وجود دارند که آماده ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و هشتصد هزار خدمت توسط مراکز مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی به جامعه ارائه شده است افزود: در کنار مراکز مشاوره دولتی، یاری برگ مشاوره نیز برای افراد بی بضاعت و یا کسانی که توانمندی پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود در سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر از انواع آموزش‌ها از جمله مهارت‌های زندگی، زندگی و خانواده، پنج سال اول زوجین و انواع و اقسام آموزش‌هایی که بهزیستی عمدتاً رایگان و با استفاده از بخش دولتی و خصوصی ارائه داده بهرمند شده اند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سامانه تصمیم هم که مخصوص ارائه مشاوره به زوجین به منظور کاهش و کنترل طلاق می‌باشد ۱۶۵ هزار زوج در سال گذشته خدمت گرفته اند و بالغ بر ۷۰۰ هزار جلسه مشاوره ارزیابی غربالگری و خدمات روانشناختی برای این عزیزان برگزار شده که بسیار کار ارزشمندی است.

توکلی، افزود: در طلاق‌های توافقی ما توانستیم بیش از ٢٢ درصد زوجینی که برای طلاق توافقی به توافق رسیده بودند به سازش برسانیم و دوباره به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

کد خبر 6090131

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی